WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   ATF - Utländsk koncern (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045819)

kippex 2011-01-11 14:48

ATF - Utländsk koncern

Meddelande raderat

eng3l 2011-01-11 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387199)
* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. Räcker det med att de har en svensk rättighet idag(det nybildade bolaget)? Isåfall kan man ju efterregistrera bolag för att försöka stjäla domäner. Eller krävs det att man hade en rättighet vid registreringtillfället?

Nej, det räcker inte att man efterregistrerar ett varumärke. Varumärkesregistreringen ska ha funnits när domännamnet registrerades. Din beskrivning ligger nära det man i USA kallar Reverse domain hijacking.

Citat:

* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
Kan man handla i ond tro av att registrera ett domännamn och bara ha det liggandes, inte ens parkerat. Givetvis blir det väl upp till sökanden att bevisa detta och inte för mig att försvara? (Förens jag måste besvara det dvs)

Ja det kan man, det är inte enbart användandet som kan ske i ond tro utan också enbart registreringen. Ett exempel skulle kunna vara en konkurrent som registrerar utan att använda ett av dina produktnamn enbart för att förhindra att du kan lägga upp en site på namnet.

Citat:

* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
Blir det här upp till mig att visa mitt intresse för domänen eller är det upp till sökanden att bevisa att jag INTE har något intresse för domänen? Är domäninvestering i t.ex. efternamn, LLL's o x-NNN's inte ett berättigat intresse? Bör man omformulera sig på denna punkt för att bättra på sina chanser vid en eventuell ATF.

Sökanden bör påvisa var du inte har ett berättigat intresse, du bör dock i ditt svar på ATF:en framhäva vari ditt intresse för innehavet ligger. Det finns ett flertal exempel på när innehavare framgångsrikt har försvarat tvistade domännamn genom att framhäva sin affärsmodell i form av monetarisering genom domänparkering med sponsrade länkar t.ex.

Kom dock ihåg att alla dessa tre måste uppfyllas för att en sökande ska vinna en ATF, det räcker inte med enbart en eller två.

kippex 2011-01-11 15:40

Meddelande raderat

Magnus_A 2011-01-11 20:24

Den här kan vara nyttig att läsa:
http://www.iis.se/docs/beslut_braun.pdf

kippex 2011-01-11 21:05

Det föll väl ganska klart på att Braun tidigare ägt domänen i 9 år då det uppenbart blir en snap... men trots det lyckades GG vinna det med sin efternamns-affärsplan. Intressant!

Finns en hel del intressant läsning där... NN vs Wasa t.ex.

Magnus_A 2011-01-11 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387302)
Det föll väl ganska klart på att Braun tidigare ägt domänen i 9 år då det uppenbart blir en snap... men trots det lyckades GG vinna det med sin efternamns-affärsplan. Intressant!

Två gånger i rad dessutom.

Internet Sweden 2011-01-11 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387302)

För det första så förstår jag inte alls "då det uppenbart blir en snap" - Vad menar du? Skulle det vara otillåtet med att snappa nyligen frisläppta domäner!??

jag håller INTE heller med eng3ls uppfattning kring ATF

- min uppfattning är den du tar som exempel - registrerad namnrätt, som exempelvis ett varumärke med rättsgrund i hela Europa eller bara i Sverige, KAN hävda en namnrätt om sökande samtidigt kan påvisa att det inte skett någon utveckling under domännamnet under den senaste 3-4 åren - så KAN det av tvistlösare anses saknas berättigat intresse hos innehavaren. Att det dessutom finns 8 "Hilton"-varumärken (enligt ditt exempel) registrerade mellan 1981-12-09 - 2005-03-03 under 10 varumärkesklasser är ju inte till din fördel..

Men som abbarena.se, braun.se mfl ATF:er tydligt berättar att en ATF blir inte bättre än mtrlet som tvistlösaren får att ta ställning till, därav flera "solklara fall" som får oväntad utgång.

tartareandesire 2011-01-11 21:54

Just vad gäller efternamn så är reglerna för .SE ett skämt i mina ögon.

kippex 2011-01-11 22:08

Meddelande raderat

Internet Sweden 2011-01-11 22:32

@kippex - det var inte min avsikt att vara framme med linjalen - jag ville istället skriva om "snap" till ett mer avdramatiserat sätt att se på frisläppta domäner - .SE gör ingen skillnad i att registrera dessa vs "vanliga" och jag har senast idag haft en ganska utdragen e-mailväxling med en aktör som inte anser att hans tidigare/numera snappade domännamn används på ett acceptabelt sätt (Namedriveparkerat)

För att kolla varumärken: http://wwwm.prv.se/vmi/default.jsp

Varumärke 1981:
Citat:

Detaljuppgifter 1981/06621

Lydelse / Varumärke: HILTON
Innehavare: HILTON INTERNATIONAL CO., NEW YORK, NY, USA
Ombud: Groth & Co Kommanditbolag (transpf. V-1745/00), Box 6107, 102 32 STOCKHOLM, Sverige
Sökande: HILTON INTERNATIONAL CO., NEW YORK, NY, USA
Klasser:42
Ansökningsnummer:1981/06621
Ingivningsdatum:1981-12-09
Registreringsnummer:0181314
Registrerad:1982-04-30
Status: Nationellt varumärke
Avförd
Typ:
Varor/Tjänster

Klasser

Klassbenämning
42 Hotell- och restaurangtjänster.

Diarieuppgifter

Händelse
1981-12-09
Ansökan inkommen
1982-04-30
Ansökan registrerad
1991-12-06
F-ansökan inkommen
1992-05-08
F-ansökan registrerad
Fanns för övrigt ett tidigare registrerat varumärke daterat 1962-03-16, men senare avfört..

Sedan beträffande släktnamn som braun.se, så så ser jag inte på detta som ett svart/vitt-case. Att BRAUN missat att förnya domänen behöver inte nödvändigtvis betyda att det skett ofrivilligt. Domänen hade ju varit nedsläckt i ca 70 dagar (med möjlighet att förnya) innan det frisläpptes och med tjänster som Tucowsägda Hover https://www.hover.com/register/personal_search (som jag själv har en shared e-mailadress) - [email protected] och jag anser att du har fel i att förutsätta ond tro för att man registrerat ett ledigt domännamn..

kippex 2011-01-11 23:05

Meddelande raderat

Internet Sweden 2011-01-12 00:12

mja kanske inte så många i miljardklassen, men redan hösten 2006 så droppade jag detta (ca 450 miljarder)
http://www.wn.se/t17057.html

för att vid senare tillfälle sälja en av dagens mest exponerade .se-domännamn till en verksamhet som omsätter ca 2,5 miljarder - priset= "en symbolisk summa".

--
Jag känner inte till att det behövs lokal närvaro för TM-registrering.
--
Sen förstår jag inte heller på vilket sätt du menar att Name Navigation har för relation till Bahamas, eftersom NN är ett transparent Svenskt aktiebolag.
http://allabolag.se/5566783485
Kanske blandar du ihop NN med den numera större .se-registranten från Seychellerna eller det Mauritiusregistrerade bolag som sitter på en större påse sk Premiumdomäner unde .se!?

kippex 2011-01-12 00:27

Meddelande raderat

jonny 2011-01-12 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387322)
Jag menade att det vore konstigt om man inte agerat i ond tro vid registreringstillfället då man snappat en 9år gammal domän, med betydande besökshistorik. Men visst det blir ju svårt att i praktiken, med juridik, bevisa att innehavaren vetat om detta.

Är det så långsökt att vända på det då? Att den tidigare innehavaren inte förnyat domännamnet trots att domännamnet varit deaktiverat under lång tid bör ju kunna tyda på att den tidigare innehavaren inte längre har något intresse av namnet.

eng3l 2011-01-12 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387346)
Har de nyligen blivit förflyttade utomlands eller? Länge sen jag såg några premiumadresser under de registranterna iaf.. Du får gärna exemplifiera ;)

Vidare är det väl inget som säger att 99% av överlåtelsearvodet måste landa på ett svenskt konto bara för att det är svenskt bolag som står som registrant och att det rent juridiskt borde det? Inte för att jag tror NN har några oegentligheter för sig :)

Men måste väl finnas exempel på ett gäng mellanstora bolag world wide som glömt förnya... Typ $100m+

Edit: OT fråga: .SE är vad jag vet, den enda TLD som limiterar antal slagningar för whois. Hur går siter som t.ex. domaintools.com runt sånt?

Jag tycker mig se väldigt stora bolags domännamn som deaktiveras i princip varje månad. Dock är det ju en stor skillnad på deaktivering och släpp, företagen använder ju ofta sitt namn till hemsida och e-post och upptäcker på så sätt domänen har förfallit och förnyar således.

Men det finns också exempel på stora bolag vars namn släpps för nyregistrering den senaste tiden där företaget inte har sin huvudmarknad/verksamhet i Sverige utan använder en gTLD eller annan ccTLD som sin huvuddomän. Vill dock inte droppa exempel på sådana i denna tråd, men tro mig det händer hela tiden.

Internet Sweden 2011-01-12 10:33

Citat:

Har de nyligen blivit förflyttade utomlands eller? Länge sen jag såg några premiumadresser under de registranterna iaf.. Du får gärna exemplifiera ;)
- Nej, det är inga nya uppgifter och nej det är inte aktuellt att exemplifiera..

Citat:

Vidare är det väl inget som säger att 99% av överlåtelsearvodet måste landa på ett svenskt konto bara för att det är svenskt bolag som står som registrant och att det rent juridiskt borde det? Inte för att jag tror NN har några oegentligheter för sig :)
- Nej det har inte jag heller någon indikation på..

Citat:

Edit: OT fråga: .SE är vad jag vet, den enda TLD som limiterar antal slagningar för whois. Hur går siter som t.ex. domaintools.com runt sånt?
- Det stämmer inte, tror heller inte att tjänster som domaintools.com har för avsikt att "gå runt", eftersom det inte förekommer samma begränsningar som för kontaktslagningar.
sen får du även sära eller speca vad du anser vara whois..
free.iis.se är begränsad till drygt 2K slagningar per minut.
vanlig webslagning :
Citat:

Domännamn internetsweden.se
Owner (kontakt-ID) peterf2235-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) -
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2007-06-26
Senast ändrad 2010-07-02
Förfallodatum 2021-06-26
Deaktiveringsdatum
Avregistreringsdatum
Datum för frisläppande
Namnserver ns1.citynetwork.se
ns2.citynetwork.se
DNSSEC unsigned delegation
Registrar City Network
Här ser du alltså vilket kontakt-ID som är innehavare, när domänen skapats och hur länge den är registrerad mm. varför den kraftiga begränsningen finns där, som du säkert förstår där av en anledning..som .se helst varit utan.

Det som däremot har en annan begränsning är slagning på kontakt-IDn - vem är registranten bakom exempelvis ID:t [peterf2235-00001]
slagning på kontakt-ID är begränsat till
Citat:

Följande regler gäller för slagningar på kontakt-ID:

Antal slagningar:

Dagtid (08.00 - 17.00): 5 per timme
Övrig tid (17.00 - 08.00): 2 per timme

eng3l 2011-01-12 10:41

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387346)

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20387374)
- Det stämmer inte, tror heller inte att tjänster som domaintools.com har för avsikt att "gå runt", eftersom det inte förekommer samma begränsningar som för kontaktslagningar. sen får du även sära eller speca vad du anser vara whois..

Så vitt jag vet så är det limits på i princip alla regsitry whoiser som finns inklusive .com, .net och .org, om än inte lika hårt satta som kontaktid slagningarna. Jag antar att kippex syftar på domaintools whois history tjänst i sin frågeställning, vilken ju naturligtvis kräver väldigt många whoisslagningar på domännamn i månaden för att fungera. Det löser dom genom att använda proxys på många olika C-nät runt om i världen.

När det gäller tjänster som http://who.is som har relativt mycket trafik och därmed slagningar i minuten så görs inte en ny uppslagning varje gång en sökning görs. Istället är det är enbart när en sökning görs på en domän där man inte redan har ett relativt färskt record sparat i databasen som ett nytt uppslag görs. På det sättet kan man dra ner på antalet whois förfrågningar, jag tror dock att även de använder sig av proxys för att slippa bli bannade.

En skillnad på t.ex. .com och .se är dock att registrarerna själva enligt avtal (kommer dock inte ihåg om det är registraravtalet med Verisign eller ICANN avtalet men har för mig att det är ICANN) ska tillhandaha en whoisserver för sina domännamn. På det sättet sprids ju förfrågningarna på ett större antal servrar istället för att allt går mot samma server.

Med risk att hamna lite OT;

Man kan ju dock fråga sig varför en registrar som ENOM med många miljoner domännamn klarar av att drifta en whois server som tillåter många fler uppslagningar per minut och samtidigt inte krashar när ett registry som .SE med enbart en miljon inte klarar det :) Görs det månne EPP förfrågningar vid kontaktiduppslag via iis.se och EPP servern därmed går på knäna? Enlight me Peter!

kippex 2011-01-12 12:19

Meddelande raderat

Internet Sweden 2011-01-12 13:44

Citat:

Man kan ju dock fråga sig varför en registrar som ENOM med många miljoner domännamn klarar av att drifta en whois server som tillåter många fler uppslagningar per minut och samtidigt inte krashar när ett registry som .SE med enbart en miljon inte klarar det :) Görs det månne EPP förfrågningar vid kontaktiduppslag via iis.se och EPP servern därmed går på knäna? Enlight me Peter!
- Enom´s egen whois, är väl mest känd för att inte vara med sanningen överensstämmande..
Citat:

Sen borde väl whois.. oavsett om man gör en vanlig slagning eller mot kontakt-id ha samma begränsning? Captchan sätter väl ändå pinnar i hjulen för de bottar som vill "titta" närmre på kontakt-id.
Hur tänkte du här då?
"free" (registrerad eller ledig), web-whoisen (viket ID är innehavare av domän X.se) och namnslagningen (vem gömmer sig bakom kontakt-ID) - satliga dessa har olika begränsningar - av en orsak och som inte har med integritetspolicys att göra.

free.iis är ökad till ca 2000 per minut, för att visa vilka domäner som är registrerad i .se-zonen (för att möjliggöra att intresserade kan skapa tjänster utifrån free), En domänslagning visar kontakt-ID - som du inte har någon glädje av att känna till om du inte fullföljer med en namnslagning på vem som står bakom ett kontakt-ID.

domänslagningar har högre satt gräns, bla för att slippa hänvisa till produkter/tjänster som "DNS Walker" ( http://josefsson.org/walker/ ) som tar en massa timmar att kliva igenom hela .se-zonen och som berättar om övervägande mängd domäner som finns under .se-zonen.

Vad sedan styr den mycket åtstramade gränsen för kontakt-IDn är hot mot .SE´s system, på EXAKT det sätt som denne 19-åring från norra Sverige ger förslag om http://www.wn.se/showpost.php?p=20385297&postcount=5 - skillnaden är endast antalet som föreslås..

eng3l 2011-01-12 13:51

@kippex - Nepp, whoisen blev överbelastad för ett tag sedan och poffa. Men man kan man ju såklart hävda att begränsningen nu införts för att förhindra denna överbelastning så att man förhindrar dammsugningen av uppgifterna vilket leder till att man skyddar registranternas integritet. Det är väll egentligen två sätt att säga samma sak.

@IS - Visst kan man alltid argumentera för det men nog följer dom ICANNs regelverk i alla fall. Saknar svar på min andra fråga dock: "Görs det månne EPP förfrågningar vid kontaktiduppslag via iis.se och EPP servern därmed går på knäna?"

kippex 2011-01-12 14:35

Meddelande raderat

Internet Sweden 2011-01-12 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387416)
Ja varför är det färre namnslagningar än web-whoisar? Det ska väl ändå inte gå att ta sig förbi captchan med automatiserade system?

Det kan man ju få tro om man vill, men menar du att .SE´s apthca skulle skilja sig från andra captchor ute på nätet? ..det är ingen "hjärngympa" som krävs för att automatiserat ta sig förbi en captcha..

eng3l 2011-01-12 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20387405)
@IS - Visst kan man alltid argumentera för det men nog följer dom ICANNs regelverk i alla fall. Saknar svar på min andra fråga dock: "Görs det månne EPP förfrågningar vid kontaktiduppslag via iis.se och EPP servern därmed går på knäna?"

Skulle vara trevligt med ett svar :)

kippex 2011-01-12 17:19

Meddelande raderat

Anders Larsson 2011-01-13 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20387455)
Precis, vilken nytta har då er captcha?

Då kan man väl lika väl ha samma limitations på whois o namnsök :)

... förutom att vara irriterande för oss mänskliga användare.

Internet Sweden 2011-01-13 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20387450)
Skulle vara trevligt med ett svar :)

@eng3l - nej tvärtom - vi UPPMANAR registrer att göra just detta.
Systemen är helt separerade..

eng3l 2011-01-14 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20387659)
@eng3l - nej tvärtom - vi UPPMANAR registrer att göra just detta.
Systemen är helt separerade..

Ok tack för svar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson