WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur många timmars sömn är egentligen minimum? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045597)

Solaris 2010-12-29 08:50

Hur många timmars sömn är egentligen minimum?

Jag får ofta höra från folk (eller ja, mest mina föräldrar och syster) att jag sover för lite. De hävdar att "minimum sömnen" är på 7 timmar. Jag sover cirka 4-5 timmar per natt och mår utmärkt ändå.

Exempelvis så gick jag och lade mig klockan 03.30 idag cirka, och gick upp för 20 minuter sedan. Så, min fråga är helt enkelt. Borde inte detta med sömnscheman vara väldigt individuellt? Vissa klarar sig med 4-5 timmars sömn och vissa andra kräver upp till 8-9 timmar för att fungera normalt.

evomedia 2010-12-29 08:54

hehe jag förstår dig, frugan tjatar på mig hela tiden om att jag sover för lite:P Skulle vara intressant att veta om någon hade mer koll på läget?

abergman 2010-12-29 08:59

Sömnbehovet är personligt, och beror väldigt mycket på hur gammal man är. Forskning visar tex att tonåringar i en viss del av puberteten behöver sova 12h / dygn, precis som spädbarn. Medans sömnebehover till viss del minskar ju äldre man blir, många "äldre" typ 55+ sover inte mer än 5-6h / natt.

Dock så kan jag personligen också tycka att man bör sova 6-7h, jag sover i perioder sjukt lite men även om jag mår bra så kan jag känna att stubinen är lite väl kort och koncentrationen/tålamodet inte är som det brukar.

jag antar att man känner sig själv bäst och får avgöra hur mycket man behöver sova.

Solaris 2010-12-29 09:07

Mjo, som jag misstänkte, att det är högst individuellt.

Fan, såg ju någon stjärna på hundra höjdare som bara sov 2 timmar per natt.

Edit: Här var det, haha.
http://www.youtube.com/watch?v=FIqstLlPiaY

abergman 2010-12-29 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av Solaris (Inlägg 20385397)

Insomniamannen!

haha.

razor 2010-12-29 09:18

Läste för ett tag sen att även om man känner sig utvilad efter 4 - 5 timmar så kan det vara skadligt att sova så lite. Stod även att det var skadligt att sova för länge. Kommer inte ihåg var jag läste det men det bör ju inte vara så svårt att luska vidare i det här.

Viktor 2010-12-29 10:16

Står i ett par av mina psykböcker här att det precis som du säger är väldigt individuellt. I Sverige brukar man säga 8 timmar för att känna sig utvilad. Men det är egentligen lite mycket. Finns många pensionärer som inte sover mycket mer än 4 timmar per natt (vilket i sig är för kort) men fungerar det så fungerar det. Mycket handlar om att lyckas hamna i djupsömn (stadier där rem är väldigt viktigt).

För några år sen tog jag del av en studie där det visade sig att tonåringar behövde mer sömn än andra vilket skapade en debatt om man inte skulle ändra skoltiderna så att ungdomar kunde sova längre.

Personligen sover jag för mycket, vilket är negativ då jag ofta är för utvilad och inte riktigt vaknar till liv under en hel dag eller förens natten börjar närma sig. Men men, försök sova mer än 6 timmar och mindre än 12. Sover du lite i veckorna så vila ut på helgerna.

Westman 2010-12-29 10:45

Sömnkvaliteten är det som i slutändan avgör hur mycket en person behöver sova. En medelålders person kan klara sig bra med 5-6 timmar och en annan kan behöva 8-9 timmar, allt beroende på kvaliteten. Det finns snarkare som sover 10-11 timmar utan att för den delen bli utvilade osv.

DirtyDog 2010-12-29 13:22

Själv sover jag 5-6 timmar. Sover jag längre, så vaknar jag med huvudvärk.

Brukar vila en stund, ca 30 min, på dagen.

coredev 2010-12-29 14:07

För att ge ett tekniskt svar på din fråga: 0 timmar är minimum. ;-)

razor 2010-12-29 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20385440)

Haha den var bra ;D

jayzee 2010-12-29 14:39

Citat:

nah.. null är det ;)
Personligen är jag nöjd med 7h

Solaris 2010-12-29 14:46

Citat:

Haha, så dåligt. :D

Doctor.Data 2010-12-29 14:54

Min flickvan kallar mig for pensionar for att jag kliver upp klockan 05.00-06.00 trots att jag inte har nagot att gora runt den tiden. Gar och lagger mig runt 23.00 och somnar direkt da. Jag gor sa har for att kunna somna lattare pa kvallen. Min flickvan, hon kan sova till 13.00-14.00 om hon vill det konstigt nog.

tartareandesire 2010-12-29 17:25

Hur länge man behöver sova är som alla redan sagt individuellt. Det är dock skadligt för kroppen både att sova för lite och att sova för mycket men det tidigare är mer skadligt än det senare. Oregelbundna sovvanor är även det skadligt även om kortare perioder av extrema vanor sannolikt inte spelar någon större roll. Sover man regelbundet för lite skadar man de flesta system i kroppen och inte minst organen. Det är dock mycket annat som spelar in såsom motion, kost, stress etc. Stressar man alltid för att kunna sova tillräckligt så är det knappast bättre :)

Även om det är individuellt så är 4-5 timmar definitivt för lite för de allra flesta.

Conny Westh 2010-12-30 01:50

Citat:

Ursprungligen postat av Solaris (Inlägg 20385397)

2 timmar år nog defintivt för lite, men som det skrevs här i tråden så är det individuellt. För riktiga gamlingar är det inte helt onormlat med 4-5 timmars sömn.

Det finns även en dygnscykel som är undividuell, dvs kombinationen av vakentid och sömn per dygn och den ska ju i idealfallet vara exakt 24 timmar men genomsnitett har mätts upp till ca 25 timmar, vilket gör att folk i gemen sover för lite och de flesta är därför morgontrötta.

Det är en myt att morgonmänniskor presterar bättre än morgontrötta. Men det lutherska arvet har lovordat morgonpigga och hånar morgontrötta, vilket är en styggelse, vi är olika som individer och det är bara att acceptera.

Det är f.ö. franska forskare som forskat mycket på detta med sömn genom att isolera försökspersoner från solens "ljusklocka" och det är så man kommit fram till den "naturliga dygnsrytmen för försökspersonerna.

Själv behöver jag minst 5,5-6,5 timmar för att över huvud taget vara kontaktbar, men sover gärna ut vid behov eller tar ett "powernap" vid lämpliga tillfällen. Jag är den morgontrötta typen, dvs med dygnsrytm på mer än 24 timmar.

kw_wasabi 2010-12-30 02:04

Jag mår fysiskt dåligt av för lite sömn. Sover jag mindre än sex timmar så får jag ont i muskler och leder dagen efter. Åtta timmar är perfekt för mig, men jag lider av ett "för långt" dygn. Jag tror jag har ett 26-timmarsdygn vilket gör att jag lätt kommer ur takt med dygnets tider.

pelmered 2010-12-30 02:26

Fin infographic i ämnet:
http://inoveryourhead.net/images/sleep-is-awesome.png

rocky 2010-12-30 10:28

DN hade en jättebra artikelserie om sömn tidigare i år,

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/s...somn-1.1146684
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/s...-for-inlarning
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem...ga-somnproblem

imani 2010-12-30 12:02

Finns metoder där du kan sova samtidigt som du är vaken, tänker mig att det handlar om att medvetet "stänga av" vissa funktioner av kroppen, tror det är ett bra sätt att hushålla med energi under dagen och på så sätt minska sömntimmar, kräver en förståelse av våra olika aspekter som människa.

Så det individuella med sömnen kanske till mycket handlar om hur vi på olika sätt spenderar energi under dagen?

Sedan är powernap för mig något ovärderligt, 5 min ger massor av kraft

design.se 2010-12-30 12:19

När man börjar tappa minnet är det dags att sova lite extra...

trådlöst 2010-12-30 15:18

Jag själv brukar sova mellan 5 ½ - 8h per dygn, när det är vardag, och skolan osv.
Men på loven, (inte HELGER), så kan jag sova allt mellan 7-10h.

På vardagar blir jag oftast seg och trött och mår illa när jag vaknar, ibland med migrän.
Har dåligt immunförsvar och har hört att om man sover dåligt får man dåligt immunförsvar.

AnOnYmUs 2010-12-30 15:18

Hade en gammal gubbe på mitt förra jobb som hade 2 arbeten, först nattskiftet och sedan direkt på ett vanligt skift på ett annat ställe. Han sov nog 2-4 timmar max.

Fick höra att det var lång kö på vägen hem från jobbet varav en annan arbetskamrat hade kört förbi bilen och kolla in. Där satt alltså gubben och halsöv i 30km på vägen. Han blundade och rattade samtidigt.. farligt :)

tartareandesire 2010-12-30 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20385578)
Hade en gammal gubbe på mitt förra jobb som hade 2 arbeten, först nattskiftet och sedan direkt på ett vanligt skift på ett annat ställe. Han sov nog 2-4 timmar max.

Fick höra att det var lång kö på vägen hem från jobbet varav en annan arbetskamrat hade kört förbi bilen och kolla in. Där satt alltså gubben och halsöv i 30km på vägen. Han blundade och rattade samtidigt.. farligt :)

Han är inte ensam. Tycker det borde bedömas precis likadant som rattfylla då det är lika allvarligt. Är man inte i skick att köra så ska man inte sitta bakom ratten.

KristianE 2010-12-30 17:41

tartareandesire:
Mig veterligen så ska trötthet bakom ratten dömas precis lika hårt som rattfylla. Men det är
extremt svårt att bevisa..

emilv 2010-12-30 18:22

Jag behöver åtta timmars sömn, men mycket viktigare är att ha en jämn dygnsrytm. Om jag går och lägger mig olika tider på olika dagar så blir jag ändå inte utvilad. Har upptäckt att jag kan klara att skjuta på det ungefär en timme på helger, men det måste vara samma läggtid på vardagar för att jag ska må bra.

Men som sagt, sömnbehovet är individuellt. Det viktiga tycker jag är att tänka ut vad som passar en själv bäst. Då kan flextid på jobbet till exempel hjälpa mycket om man har "för långt" dygn.

magiana 2011-01-07 17:17

Det är skillnad mellan sommar och vinter för mig. Just nu har jag väldigt svårt för att släpa mig upp på morgonen, men å andra sidan går jag nog och lägger mig för sent. När ljuset återvänder brukar jag piggna till. 7-8 timmars sömn brukar annars vara lagom för mig.

(Tänk vad mycket man kunde få gjort om man inte behövde sova så mycket...)

patrikweb 2011-01-07 17:55

Beror ju helt hur slitsamt jobb man har med, fast sömn är ju en sjukdom i grunden som hänger kvar från forntiden.

Viktigaste är ju att man äter mer om man sover mindre så man får den energin man behöver. Tror man hade kunnat klara sig utan sömn om man får kroppen att sluta göra en trött.

Jag sover väl mellan 8-10 timmar per dag i regel, går upp mellan 08-10 på dagarna.

Helger blir det i regel 10-12 timmars sömn.

tartareandesire 2011-01-07 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20386658)
Viktigaste är ju att man äter mer om man sover mindre så man får den energin man behöver. Tror man hade kunnat klara sig utan sömn om man får kroppen att sluta göra en trött.

Det ena märkliga uttalandet efter det andra från dig :) Det är knappast det stora problemet...

emilv 2011-01-07 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20386658)

Det är inte bara kroppen som behöver vila. Många sömnforskare tror att huvudet arbetar febrilt med att bearbeta dagens intryck, så det kan vara så att sömnen är kopplad till minnet och kanske även till hjärnans utveckling.

youheardit 2011-01-07 22:46

haha, håller med, har föräldrar och flickvän som klagar.
Samma som Alexander så sover jag också runt 4-5h/natt, vissa nätter blir sömnlösa...

Men läste något från Illustrerad Vetenskap att det räckte med 1h sömn i max en vecka, sen måste du sova ut minst en natt i djup sömn.

patrikweb 2011-01-07 22:58

Fast är jävligt skönt att sova, det finns ingen anledning att gå upp tidigt normalt.

Så gå upp mellan 08-10 på vardagarna är rätt lagom, då slipper man alla övriga boskaps köer av folk i trafiken och allt sådant med.

Fast vet inte om det är några problem sova förmycket, om nu 8-10 timmar kan vara det.

Visst kanske det är ovettigt sova bort så mycket tid, men har man ingen roligt att göra all tid så kan man lika väl sova.

Jag skulle dock aldrig klara 4-5h per natt frivilligt mer en enstaka gånger ibland om man måste resa eller har planerat möten.

Även om man kör planerade service arbeten runt 03-05 på nätter ibland så brukar jag försöka sova in på dagen istället efteråt.

rhuse 2011-01-08 00:14

Sömn är något vi faktiskt vet ganska lite om. Frågeställningen är dessutom lite luddig men formulerar man om den till "hur mycket bör man sova för att leva längst?" eller "vilken mängd sömn är hälsosammast?" så finns det en stor kalifornisk studie (över flera decennium) att som kom fram till att 7 timmar ä optimalt om man vill leva längre men att det faktiskt är mer hälsosamt att sova 5 timmar än 8.

Personligen så tror jag mer på hypotesen att regelbundna sovvanor är den avgörande faktorn. Många utav världens äldsta personer har hållit sig till väldigt regelbundna läggdags och uppvakningstider och t.ex. jetlag har visat sig ha en hälsoförsämrande effekt.

youheardit 2011-01-08 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20386697)
Jag skulle dock aldrig klara 4-5h per natt frivilligt mer en enstaka gånger ibland om man måste resa eller har planerat möten.

Hört citaten:
"Get rich or die tryin'" - det som jag tror många här på wn strävar efter. Eller
"They get rich, so they stop tryin'" - Det som säkerligen du redan kommit till och möjligen fler på forumet.

Jag kan tala om att jag är fortfarande på första citatet. Därav man sliter på kroppen genom sömnlösa nätter. =)

tartareandesire 2011-01-08 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20386710)
Hört citaten:
"Get rich or die tryin'" - det som jag tror många här på wn strävar efter. Eller
"They get rich, so they stop tryin'" - Det som säkerligen du redan kommit till och möjligen fler på forumet.

Jag kan tala om att jag är fortfarande på första citatet. Därav man sliter på kroppen genom sömnlösa nätter. =)

Man gör normalt sett ett betydligt bättre jobb om man är frisk och utvilad. De som är trötta och slitna gör misstag, arbetar mindre effektivt och mår dåligt i längden.

Crystal 2011-01-08 11:49

Genom snittet för en människa "är/skall" vara 7 timmar.

Mindre eller mer än 7 timmar är inte bra för kroppen enligt forskare...

youheardit 2011-01-08 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Crystal (Inlägg 20386731)
Genom snittet för en människa "är/skall" vara 7 timmar.

Mindre eller mer än 7 timmar är inte bra för kroppen enligt forskare...

Och mer än 7h är för mycket, man blir för utvilad och trött.

xciso 2011-01-10 18:05

Jag ligger själv på 4-5h/dygn. Tyvärr så är jag väldigt ofta trött, men enligt mig så har dygnet för få timmar, så det är inte mycket att göra åt.

Solaris 2011-01-10 19:16

Kul att man fått så många svar. Kom dock på att jag lurar mig själv lite, brukar faktiskt ta en powernap på bussen varje dag på cirka 15 minuter. :)

Johan H 2011-01-10 23:44

Minst 8 timmar. Bäst är ju ca 12 timmar :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson