![]() |
Vad tycker ni om FS Data?
Som några av er kanske vet så är jag åter i webbhotellsbranschen, efter ett par års frånvaro, och arbetar sedan några veckor tillbaka på FS Data. FS Data är ett av Sveriges äldsta och mest välrenommerade webbhotell blablabla...
Nej, jag vill veta vad ni tycker om FS Data. Som webbhotell, serverleverantör och domänleverantör. Vad har ni för erfarenhet och uppfattning av det här företaget? Jag känner Fredrik och Nini, som äger FS Data, sedan många år tillbaka och det är två av de trevligaste personerna i branschen. Jag har alltid sett FS Data som en tekniskt stabil och seriös leverantör. Supporten är bra och kontrollpanelen är rätt så intetsägande, medan marknadsföringen är väldigt tråkig. Det är min bild av FS Data. Men det är inte vad jag är ute efter. Jag vill veta vad jag behöver göra för att FS Data ska bli det företag som ni väljer främst som webbhotell, serverleverantör och domänleverantör. Så, vad tycker ni om FS Data? |
Du borde veta vad jag tycker om företag som hela sitt liv har blåst kunderna utan reservkraft och någon form av redundans, och som sitter i k-märkta hus :P
Sedan är det även totalt bedrägeri att kalla att man har redundans som fsdata gör, att peka om till nya IP på en annan lina på DNS är fan inte redundans. |
Patrik, kolla gärna detta inlägg med en rundtur från FS Datas kontor (och en av serverhallarna). Här finns det reservkraft så det räcker och blir över, både i form av ett separat UPS-rum och en gigantisk dieselmotor i källaren: http://www.fsdata.se/blogg/en-rundtur-pa-fs-data/
Vad det gäller IP och DNS-redundans så är det ett projekt som färdigställs här i början av nästa år, om jag inte har fel. Och det K-märkta huset får Loopia stå för :) Tack för kommentarerna! Någon mer som vill berätta vad de tycker om FS Data? |
Citat:
Fast vi lär ju märka om det blir några nya FSD nere trådar 2011 då :P |
Har inte hört nått vettigt om de, men de kanske har ändrats de senaste åren. Kompisars vars företag fick ringa typ varje morgon för att säga att sidan låg nere "den är uppe om 30." -Jaha?
|
Beror ju lite på vilket mål ni har med verksamheten. Vill ni bli större bland "vanligt folk" så är det ju utan tvekan priset som måste ändras. Sen har ju hemsidan aldrig varit särskilt spännande eller inbjudande. Vem väljer en sköldpadda som symbol för ett webbhotell? Det är ju inte den klyftigaste idén i branschen direkt :)
Personligen tycker jag också att startavgifter är förlegat. Det skickar bara signaler om att man vill lura kunderna att stanna kvar eller att man är ett oprofessionellt webbhotell utan välfungerande automatiserade system. |
Skippa hela "webbhotell"-grejen och satsa alla kort på Cloud Computing.
Edit: Och sikta på att bli billigare än Amazon EC2 osv. |
Har vart kund där tidigare, dock många år sedan.
Fungerade någolunda bra, fick dom problem med en av deras ÅF. Dock anser jag att för en normalkund så är det ett rätt dyrt webbhotell. |
När jag hade kunder där tyckte jag att det fanns den del teknisk inkompetens; vid serverbyten/uppgradering tänkte de inte alls på att fortsätta att stödja de komponenter som finns installerade samt konfigurationer så en del omprogrammering fick göras vid mailformulär, uppladdningsscript, bildomskalning samt att skrivrättigheter nollställdes, sökvägar till databaser.
Hade kunderna åtminstone fått indikationer att detta skulle behövas göras hade det varit en grej. Vid driftstörningar tog det väldigt lång tid innan felet åtgärdades, och man fick sällan någon driftinformation. Egentligen var kunderna hos Glidecom, men FS-data tog över driften för dessa kunder när FS-data förvärvades(?). Supportpersonalen var förvisso trevliga, men det kunde ta väldigt många vändor innan saker blev lösta. Supportticket-systemet blev jag helt ursinnig på, då det tog lång tid innan man fick någon lösning på sitt problem. Och ringde man blev jag irriterad över de långa väntetiderna och den "äckliga" telefonsvararrösten (no affence alla skåningar). Nackdelarna överväger tyvärr här, så jag kommer inte längre ihåg de positiva. Glidecoms personal och hantering var överlag bra tyckte jag då. |
Helt bizarra rutiner vid flytt från webbhotellet. Hjälpte en kund att sätta upp ny sajt och i samband med det flytta. Kunden fick då ett brev med bekräftan, så långt bra.
Men, för att uppsägan skulle genomföras var man tvungen att svara på brevet. Man var dessutom tvungen att aktivt välja att inte få "hjälp" med dns/domänpekning, vilket var dyrt. Riktigt dyrt. Deras tidigare bristfälliga reservkraft är väl känt, inte så mycket att dryfta kanske. Tyvärr har jag en känsla av att de inte ligger på topp. Kontrollpanelen är ju utomordentligt dålig. Fast de är i gott sällskap där. |
Jag har ingen egen erfarenhet, men jag håller med om att sidan känns lite väl standard och att ha en sköldpadda som symbol inte är det smartaste för ett webbhotell. Vad förknippar man en sköldpadda med? Vad vill ni kommunicera med den?
Sedan tycker jag att det är lite lustigt att ni kallat ert minsta webbhotellspaket för "Premium XL". Det låter mer som ert dyraste premiumkonto med extra allt. Det i kombination med vad man får för pengarna på pappret så har jag svårt att se hur ni kan attrahera normalanvändaren. Vad innebär föresten "2 + 5 GB" och "5 + 6 GB" i utrymme? |
Citat:
Jag är på väg att hjälpa en kund att flytta från just FS-Data och det där lät lite skrämmande |
Vill börja med att säga att jag gillar Fredrik skarpt - alltid mycket trevlig. Kan tänka mig att gänget som helhet är kanon på FS Data.
Det som vi andra i branschen skulle kunna tänka oss vilja ha bättre samarbete med är just överlämning av kunder. Dvs flyttar någon - att man inte sätter upp barriärer i form av dyra priser eller annat som gör det "svårt" för kunder att lämna. Det har blivit mycket bättre - men ett tag fick man slita loss dem från FS Data... :-) I all välmening tror jag det vore bra om vi alla är riktigt transparenta där och gör det smidigt för alla våra kunders skull. Bara en tanke... Lycka till Sulo - mycket lär hända på FS Data nu har jag på känn... :-) |
Kan någon bekräfta eller dementera ifall dom verkligen tar ut en kostnad för att låta en kund flytta? Räcker det inte med att man säger upp kontot och begär ut EEP koden för domännamnet (för att få ut koden kan dom väl inte ta betalt för????) ???
|
Har ingen erfarenhet av FS data tidigare. Men är sugen på att testa, då jag behöver ett nytt webbhotell.
Men det är något med just namnet "FS data" och eran sköldpadda som får mig att rygga tillbaka lite. Som tidigare nämndes så kanske inte sköldpaddan är det klokaste valet för logotyp - varför är det en sköldpadda överhuvudtaget? Gällande namnet så känns det lite "gammalt" men vilket även kan bära med en viss trygghet. |
Jag använder Fsdata och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Jag fick en kampanjkod för 2 års gratis webbhotell hos Fsdata utav en medlem här på WN.
Mina sidor hos Fsdata laddas mycket snabbt och jag har inte haft något problem med någon nertid hittills. Dessutom så tycker jag att supporten har varit trevlig de gånger som jag har kontaktat dem. Jag har även fått bra och ingående hjälp med mina problem. Jag måste dock hålla med om att era priser är alldeles för dyra för oss vanliga kunder. Jag hade troligen aldrig valt er om jag nu inte fått denna gratis-period på 2 år. Men då ni trots allt har mycket kvalité att ge så tror jag att ni kan tjäna rätt mycket på att dra ner priserna och försöka locka fler vanliga kunder. Jag har ju sett er reklam i flera tidningar, men man har av någon anledning aldrig riktigt tagit sig tid att kolla upp er mer noggrant. |
Citat:
|
Namnbyte och en makeover av webbsidan tror jag definitivt skulle hjälpa hela imagen och ge en nystart, men ha kvar färgerna etc. så att man känner igen sig..
Min generella tanke är att Internet blir mer och mer globalt, jag jobbar knappt med några svenskar längre och varför ska man då hålla kvar på ett gammalt dyrt svenskt webbhotell.. Tycker ni borde titta på mediatemple.net och se hur ni kan bli mer globala, strukturera om och få en ny fanbase... Samma sak tycker jag Binero 2.0 har kommunicerat ut bra! (Jag var själv kund för många år sedan) |
Och det är väl inte allt för svårt att vid en uppfräschning även lägga upp siten på engelska...
De jag jobbar med kan inte svenska och som har kontakt med webbhotellet samt jobbar i panelen ;) |
Citat:
Skrota sköldpaddan. In med lejon som jagar gaseller istället! |
Citat:
|
Jag gillar FSData :D
Men det är bara för att dom är anledningen till att jag drog igång egen hosting nån gång för ett par år sedan. Patrik bör dock tagga ned. Det finns ingen anledning att hålla på att klaga på hur något varit förr i tiden om det faktiskt förbättrats till det bättre. |
Som alla vet så är ju FS Data skåningar, med andra ord uthålliga, snygga och har världens finaste dialekt ;)
Lycka till på ditt nya jobb... Jag skulle gärna se billigare priser samt lite streamingtjänster. Vi har ju som sagt många radiostationer i Skåne som är behov av bra och stabila streaming. |
Serverhallen känns inte speciellt "fancy". Serverkyrkogård? :)
http://www.fsdata.se/blogg/wp-conten...-52-23_923.jpg Jag tycker bilden talar sitt tydliga språk. Ni måste jobba med att profilera er som ett high end-företag som ligger i framkant i den tekniska utvecklingen. |
Har varit co-lo kund i 3-4 år hos FS-data och är över det hela väldigt nöjd.
Detta året har varit lite turbulent hos FS-data men det är de knappast ensamma om (haft längre neretid hos binero, loopia och patrikweb också). Om det är deras leverantörens fel eller en tekniker bryr jag mig inte om, problemet för mig blir det samma. Innan 2010 har FS-Data varit nära på problemfritt för oss så man får väga in detta och ta ett genomsnitt. All kontakt har även varit väldigt trevlig. En sammanfattning av min syn på FS-Data: En leverantör i mellansegment som levererar bra stabilitet och bra support för priset. |
Nedtid hos Patrikweb? Hur gick det till?
|
Funderar jag med, har inte varit många minuter nertid på nätet detta året. Kanske 5 min totalt i skyddade ringen.
Ena webbhotell server nertid på runt 2h. |
Beställde nyss webbhotell hos er - FS data - och blev lite chockad när man inte kunde betala direkt? Utan att man var tvungen att gå till sin Internetbank.
Sedan såg jag även att en faktura skulle skickas ut via post, detta borde ju göras möjligt att välja själv. EDIT: Såg nu att mitt "Ert webbkonto är klart"-mail hamnade i Gmail's skräpfilter.. |
Jag har varit kund under några olika perioder. Det har under dessa inte varit så stora problem (förutom en del åtkomstproblem på slutet pga strömavbrott etc). Däremot har det alltid varit problem när man bytt till någon annan. Uppsägningar som glöms bort, domännamn som inte avregistreras helt etc. En del för många år sedan nu och de är kanske åtgärdade men det har aldrig gått helt smidigt att lämna vilket gör att jag numer drar mig för att återkomma. Sedan skulle hemsida och kontrollpanel gärna få uppgraderas. Det är i alla fall min erfarenhet även om det nu var något år sedan jag avslutade mina senaste konton hos FS Data.
|
Dumt att jag nämner det först nu - men man kan skaffa sig gratis webbhotell hos FSData idag.
|
Min syn på FS data.
Min syn på FS data har alltid, varit att dom är väldigt tekniskt kompetent, och att dom vet vad dom gör.
När jag var ny i branschen så upplevde jag dom som väldigt dyr, när andra leverantörer kunde leverera till så väldigt mycket mindre (riktigt nog så var det One.com och Jx jag såg på) Jag valde JX, och vi vet ju alla hur den katastrofen slutade. Mina förslag för att kunna konkurrera med dagens marknad (vinna ny mark): 1. Anställa någon som känner marknaden idag (detta är väl gjort nu!) 2. Vara aktiv i sociala medier, Facebook grupp, twitter konto, delta i forum, delta på events. 3. Vara noggrann med att inte kvaliteten sänks med ökat kund-pådrag. 4. Göra det lätt för användare att flytta till, likaväl som att flytta ifrån (avtal, avgifter, och rena funktioner) t.ex bulkflytt / generering av EPP koder etc.) 5. Prissättning, jag tror att det är bra att ha dyrare paket för de kunder som finns idag som kräver mycket, men att ha ett alternativ för den lille entreprenören, och privatpersonerna med liten verksamhet är nog en bra idé. 6. Alltid vara vänlig och trevlig, speciellt i bemötande av irriterade kunder i sociala medier (detta tror jag är ett nytt problem, och något som inte alla tacklar helt galant) OBS: detta är inte kritik på tidigare beteende från FSD, utan mer något som jag kan se som ett generellt problem i en bransch som inte är vana vid sociala medier som uppdateras i realtid. 7. Ingen uppsägningstid, något som jag också tror kan bidra till att få ökad kundmassa, d.vs att man inte behöver binda upp sig på x antal månader. Kommer inte på mer i farten nu, ska försöka igen när jag inte är helt stinn på julmat Vänligen, Fredrik Näs |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bekräftat av pingdom, våra tre kontorsanslutningar (comhem/bredband2 malmö + telia sthlm) eller någon av det dussin partners vi har runt om i Sverige kunde ansluta under denna tid. Bredbandsstörningar i större delen av skåne samtidigt: http://www.sydsvenskan.se/digitalt-o...a-Sverige.html Att detta inte var leverantörens (Patrikweb) fel är uppenbart men lika lite var det FS-datas fel när central fiberkabel grävdes av i Helsingborg i mars månad. http://www.idg.se/2.1085/1.306709/av...mot-sydsverige Sen är det upp till leverantören att ha beredskap för när sådant händer som är utanför deras kontroll... För mig som kund spelar det inte någon roll vems fel det är, funkar det inte så funkar det inte. |
Citat:
|
Jag har varit kund på FS data för många år sedan och att avsluta konto hos dem var riktigt krångligt samt att det dök upp fakturor ett år efter man flyttat var oxså riktigt kul, vilket gör att jag aldrig skulle välja dem igen.
|
Dålig erfarenhet
Vi har extremt dålig erfarenhet av FS-Data.
Dyrt webbhotell som hade mer nertid än upptid. För att ha två domäner så blev vi pålurade två webbhotell, till att börja med. Dålig kontrollpanel som är krångligare än vad det borde vara. Ingen kompensation för all nertid enbart dåliga ursäkter. E-postproblem som får en att känna igen sig av loopias kunder. När jag kom in i bilden så bytte vi webbhotell illa kvickt och blev av med lurendrejerierna. Det är inte många moderna webbhotell som fortfarande har 3 mån uppsägningstid. Nej, för de som har en seriös business så rekommenderar jag absolut inte FSData och jag hoppas att driftskillarna där sparkas och ersätts av kompetent personal. Slutade vara kund där 2009 och mycket kan ha förändrats men vi eller jag kommer aldrig sätta vår fot där igen. Som många andra säger så har det även här dykt upp fakturor efteråt. |
Hade Inga avbrott det datum för colo kunder, egen pingdom visade nertid <4 min. Även kontorsnätet fungerade utmärkt
I fsdata fall så var det deras fel för dom inte har någon redundans, mitt nät fungerade utmärk under den tiden förut ett litet mänskligt misstag som drabbade vissa kunder dock inte colo. Hittar inte varför ditt inte skulle fungerat för fungerade för andra |
Citat:
Upplevde att det var rörigt när jag jobbade på webbyrå med kunder som använde FS-Data. Det var länge sedan men ont om information om formmail etc. |
Sitter nu i telefonkö. 10 samtal före, 13 minuter senare är det 9 samtal före. Suck.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson