![]() |
Funderar på att starta ett webbhotell/domän
Hej! Som rubriken lyder.
Men har lite frågor, vilka ska man kontakta och vart kan man hosta den, finns det några bra företag man kan ta kontakt med? vad bör man tänka på osv? |
Ska du starta ett webbhotell? alltså, sälja hosting åt andra? eller ska du själv lägga upp en hemsida på nätet? isf finns det hur många som helst.
Stora rävarna www.binero.se www.loopia.se www.citynetwork.se Annars bör du kolla någon som arbetar med serverhosting, jag gillar glesys. www.glesys.se Tror du får speca din fråga något bättre för att få bättre svar. Vad exakt är det du vill? |
Citat:
|
Finns ju en del som erbjuder resellerkonton och det kan ju vara ett sätt att komma igång.
Sedan när du har lite kunder så kan du ju gå över till en dedikerad server eller VPS. |
Citat:
https://www.loopia.se/tjana_pengar/popup_tosaf/ " 1.1. Uppgifter rörande kunden inom det verksamhetsområde som Loopia har tillhör Loopia. Så snart ett avtal har upprättats mellan Loopia och kunden har ÅF ingen rätt att bearbeta kunden inom Loopia's verksamhetsområde. " |
Enklast är som första steg att bli återförsäljare. Finns många att välja på. Man lär sig en hel del och framförallt får man allt med från dag ett då man använder samma paket och system som det webbhotellet man jobbar med.
Som aelander säger - titta lite på avtalet då viktigt är att du bygger upp din kundstock - skulle du sedan gå till egna servrar med allt vad det innebär så tar du självklart med dig din kundstock. Lycka till! |
Beroende på din kunskap så svarar jag att VPS / CO / DEDIKERAD är det bästa att starta med. Du vill vara din egen, och gör du på detta sättet så är du 100% egen och har dina kunder på "dina" servrar.
Detta förutsätter att du kan serverdrift. Kan du inget om servrar och allt som rör detta så är väl ett åf konto du ska satsa på.. |
Tacksam för svaren! Men om jag ska bli återförsäljare i början, hos vilket företag ska jag bli det då? Kommer jag att tjäna pengar på det med?
|
Du kommer tjäna lite grann som ÅF. Sällan många kronor med tanke på hur prispressad
branschen är. Det som krävs för att tjäna pengar på webhosting är volymer. Om du säljer någon annans tjänster med kanske 10-20% marginal krävs ordentliga volymer innan du ens kan ta en utekväll. Kan du då hellre sköta en egen server med en schysst kontrollpanel så behåller du varenda krona själv (förrutom serverhosting och övriga kostnader). |
Citat:
Okejokej! Har Binero återförsäljare eller surftown? |
Personligen anser jag att Loopia är bäst valet för att bli ny återförsäljare. Bra avtal första året och i särklass bästa kontrollpanelen för återförsäljare. Men efter första året så minskar provisionen så då blir det mer tveksamt att lägga nya kunder där. Men är du helt ny så borde du absolut kolla på dem.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
En fråga vad menar ni med volymen? |
Volym=antal kunder.
|
Citat:
Citat:
Så ha man ju kostnader för egen administration. Rätt OK förtjänst ??? Ta personlig kontakt med någon av de webbhotell som finns. Förklara dina avsikter ärligt och öppet. Be att få ni någon form av offert där ni skriver ett speciellt avtal för just dig. De som inte ställer upp på detta kan du direkt sortera ut. Du kanske kan få möjlighet att lägga alla dina kunder på en egen server och betala per kund. När din kundstock är tillräckligt stor så tar du över just den servern. |
Hej aelander,
Ersättningen får man väl just därför att man skaffar en kund TILL Loopia. VARFÖR skulle Loopia betala återförsäljare för att sedan släppa kunden till denne igen?! Hurvida denna ersättning är låg (eller ej) är en annan femma. |
Citat:
Säljer du ett helhetspaket med hemsida och allt så kan du ta rätt höga avgifter, jag har sett de som tar flera hundra varje månad och kunderna verkar nöjda. Säg 300:- / kund i kostnad och månad, det är 2500:- mer än serverkostnaden (räknar på 2k för det). Och då är det inte mycket arbetstid som behöver läggas. En normal server bör klara 250-300 kunder så lyckas han sälja upp dit är det nog ett heltidsjobb men då är det också 75000:- / månad vi pratar om också på rena serverutgifter med 2000:- / månad. Jag tolkade åtminstone förfrågan som ett sido-/hobby-projekt, därför räknade jag inte på att han skulle ha det som primär inkomstkälla. |
Citat:
Så länge de har ett täckningsbidrag som täcker alla utgifter + lite marginal så tjänar ju loopia en den på allt jobb du lägger ner. Jag håller med aelander till 100%. Ska du börja som ÅF MÅSTE du ju se till att du kan ta med dig kunderna när du vill flytta till en egen lösning. Måste du börja om ifrån noll då så förvinner ju hela meningen med att börja som ÅF! |
Citat:
Så hur ska man nå ut som nyetablerad med 300 kr/ mån? 40 kr/mån var räknat som att man startade som åf för någon. Om man inte startar som ÅF så behövs ett mycket större startkapital. 250-300 knder som vill betala 300 kr/mån. Då blir nog marknadsföringkostnaderna stora och äter lätt upp intäkterna. Sen är det ju inte bara serverkostnad. Man kanske ska ha ett kontor, telefon, dator, skrivare, fax(behövs faktisk ibland), kostnader för bokföring, bokslut, deklaration. Sen beror det på hur kunnig du är Wiland. Ska du erbjuda både Linux- och Windows-miljö. Behärskar du båda operativsystemen eller du behöver support? Ska du ha Windows så tillkommer licensavgifter. Jag har svårt att få ihop kalkylen, men kan bara önska LYCKA TILL! till Wiland! Man lär sig oerhört mycket under resans gång!! . |
Loopia har så vitt jag vet marknadens sämsta ÅF-avtal. Jag har heller aldrig förstått vad som skulle vara bra med deras kontrollpanel. Exempelvis DirectAdmin är många gånger bättre.
Om du ska vara ÅF så ska du få provision år efter år på alla tjänster din kund har. |
Citat:
/Jimmie |
Citat:
|
Att starta ett webbhotell har aldrig varit billigare, en dedikerad server eller kraftigare VPS kostar knappt något alls idag. Även CP är billiga att hyra.
Webbhotell är skitenkelt att utöka efter behov när man ökar i kunder utan ha någon större kostnad för att komma igång. |
Citat:
Har man kunskaperna och känner sig bekväm med att sätta upp och underhålla ett system som måste vara stabilt eftersom du har massa kunder på det. Men kanske framför allt, har man kompetensen för att fixa de problem som kan uppstå själv inom rimlig tid? Lägger man ut hela verksamheten i ett bra ÅF-program så kan man börja smått utan några större investeringar eller kunskaper och fokusera allt på att bara sälja kunder och inte oroa sig över driften. |
Citat:
Det STORA problemet med ert ÅF-avtal är följande: Citat:
Att man sedan bara får provision på kunden första året är ju också helt horribelt. Det blir ju mer som affiliate-program än som ett ÅF-program då. Citat:
|
Citat:
/Jimmie Eriksson |
Jimmie, det var framförallt det där jag menade. Trodde du hade slutat på Loopia förresten, men det kanske inte är förrän efter årsskiftet?
|
Citat:
Avtalet gör det helt omöjligt för mig att någonsin använda Loopia ÅF för någon kund. |
Det där är svinigt! Att man inte äger sina egna kunder som ÅF. Man skall givetvis rigga upp det så, att man äger sin egna kunder. . Bästa är väl att hyra in sin egna server någonstans. Det är dyrare startup kostnader, men då blir det rätt från början.
Citat:
|
Klein - tror dockinte att det är en regel. De flesta ÅF program är uppsatta där ÅF är den som äger kunden och att det inte tas ifrån en efter X tid.
|
Citat:
Jag hoppas inte att du för alltid stängt dörren för vårt ÅF-program utan att du om och när vi släpper nya avtal finner dessa värda att kika på. |
Citat:
Jag är själv mest nöjd med Loopia av samtliga Svenska hosting/domän-leverantörer, med detta inte sagt att ni är perfekta, men bäst av en halvdan bunt enligt mig. Därför önskar jag verkligen att det gick att använda ert ÅF program, och att ni verkligen tar åt er av detta och faktiskt ändrar på det. Jag hoppas att det är uppriktigt det du säger, och att vi kan se någon ändring i avtalet framöver. |
Citat:
Jag kan tänka mig att ge bort kunderna till er, men låt mig för guds skull få bearbeta dem inom ert verksamhetsområde. Det leder ju till merförsäljning av domäner hos er. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson