WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Vinstdrivande sida (400-500k per år) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045424)

opik 2010-12-17 12:30

Vinstdrivande sida (400-500k per år)

Sidan är nu såld så jag tar bort informationen.

coredev 2010-12-17 12:58

Gillar er öppenhet skarpt. Att man inte vill avslöja sajtnamnet är dock helt naturligt & förståeligt. Kul att det säljs lite mer kvalitativa / kvantitativa grejer här på WN också. Lycka till mer er försäljning :-)

Citat:

Ursprungligen postat av opik (Inlägg 20383757)
Hej,
Sidan är även helt laglig, och kommer troligtvis att fortsätta existera i många år framöver.

Vad betyder detta. Betyder det att ni uppskattar att sidan kommer att fortsätta att vara laglig i många år framöver men att ni bedömer att den för eller senare kan bli kontroversiell eller betyder det kanske att ni kommer troligtvis att fortsätta driva sidan även om ingen köper den?

Mvh R

opik 2010-12-17 13:06

Anledningen till att jag tar upp att sidan är laglig är för att det sålts en del gråzons-sidor tidigare här på forumet.

Sidan är inte på något sätt olaglig, utan tvärtom väldigt legitim :)

knullis 2010-12-17 13:16

Förlåt att jag lägger mig i denna tråd, vill bara ge dig ett tips innan någon snokar fram URL och trashar sönder din försäljning totalt - Det är många på WN duktiga på.
Innan du ens skickar uppgifter om url och statistik , se då till att först få en skärmdump ifrån deras bank att de ens har pengarna, jag har igenom tiderna spenderat tiotals ---> hundratals timmar med folk på msn osv från wn gällande försäljningar och när det sen kommer till slutkritan finns inte de pengarna ändå. så tipset är kortfattat : spendera inte tid eller energi på att redovisa saker till vem som helst. förlåt för på sätt och vis offtopic

opik 2010-12-17 13:19

Tackar för tipset!

Wojt 2010-12-18 01:31

Vilken bransch är det?

xciso 2010-12-18 09:58

xciso "gillar" knullis idé.
Jag skulle mycket väl kunna vara intresserad, men saknar kapitalet som krävs för köp.
Där av svarar jag inte på din annons. Tänk om alla kunna vara som mig ;)

Då skulle enbart RIKTIGT intresserade svara på annonser..

jonny 2010-12-18 12:51

Hur ser det ut med kostnaderna då?

Sedan suger Knullis idé. Det är lätt att förfalska och jag skulle aldrig dela med mig av sådana uppgifter öppet.

knullis 2010-12-18 14:23

Jag är bara så less på att seriösa säljtrådar blir total söndertrashade här på WN. folk gräver fram url och offentlig gör den, fast TS inte vill gå ut med url. Har sett det hända så många ggr här på WN så ville bara ge en liten varning till säljaren att tänka på vid försäljning att kanske 1% av alla 1000 som visar intresse faktiskt har pengarna eller ens 10% av pengarna. jag har aldrig sett Opik sälja nånting här förr så kan vara vettigt med tips ifrån en som fått sina säljtrådar trashade gång på gång (en som vart med i svängen ett tag). TS tackade för tipset sen om en supermoderator tycker att mina tips suger känns inte som de gör så mycket.
Jag känner ett flertal personer som slutat sälja på WN just pga detta problem.

Detta med skärmdump kanske bara var ett enkelt exempel på vad jag menar -- > Luska reda på att köparen har kapitalet och resurserna som krävs innan man sätter sig ner och redovisar timme efter timme.

Fråga Till TS : jag skulle med vilja veta vilken branch det är. PGA jag har ett stort nätverk av investerare om det skulle vara rätt branch.

MusikMixen 2010-12-18 15:21

Jag skulle aldrig visa min privata ekonomi för en eventuell försäljare. Det är upp till försäljaren att dömma köparen om den är trovärdig eller ej. Sedan förstår jag inte varför man inte skriver ut url:en i en försäljningstråd. Det måste vara betydligt bättre än att sitta och svara på 100 PM om samma fråga, vad är det för URL.

När priserna dessutom är väldigt höga som denna är nu så vill man gärna veta så mycket som möjligt innan man tar kontakt och eventuellt börja köpslå om ett pris och övertagande.

Jag tycker även det är bra i vissa fall när de sitter och forskar om sidorna, tex donera.se som var till försäljning för 100 000 kr. Hade inte det kommit fram att det var bluff det mesta så hade jag nog gått på det, jag var en av de intresserade av att köpa sidan, men efter lite forkning från några medlemmar så hoppade jag av då det visade sig att den hade varit ett riktigt nerköp. Så där var jag väldigt glad i deras "spammande" av tråden.

Sedan även dessa jäkla "Buda genom PM och inte i tråden".. Varför kan man undra? Det måste ju kännas mer seriöst och kunna visa upp för alla vad buden ligger på och vilka som budar. Om det är ngn som verkligen vill vara anonym så kan man buda genom PM men detta ska redovisas i tråden. Som nu kan det finnas ett bud på 1000 kr, helt plötsligt har TS fått ett bud på 5000 spänn...

Sorry för off-topicen..

Lycka till med din försäljning, kände bara att jag ville skriva av mig när det ändå fanns på tråden :)

studiox 2010-12-18 17:21

Jag har bara en fråga: är det ett forum? (med tanke på sidvisningarna)

pelmered 2010-12-18 17:30

Väldigt svårt att ge dig någon vettig respons när man inte vet något om sidan. Speciellt eftersom ni inte ens är säkra på att ni över huvudtaget vill sälja den...

Med tanke på besökarantalet och intäkterna är väl KANSKE 1 000 000 SEK ett rimligt pris. Men jag tror inte så många är intresserade om de inte ens vet vilken bransch sidan är inom. Skulle jag köpa en sida i den här prisklassen måste det vara inom en bransch/verksamhet som jag är intresserad av och vill driva en såpass stor sida inom.

Att kräva massa bevis med mera ifrån en eventuell köpare med det utgångsläget tror jag gör att många som skulle vara intresserade inte orkar.

Jag tror lite mer öppenhet skulle gynna dig i den här försäljningen.

studiox 2010-12-18 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20383998)
Väldigt svårt att ge dig någon vettig respons när man inte vet något om sidan. Speciellt eftersom ni inte ens är säkra på att ni över huvudtaget vill sälja den...

Med tanke på besökarantalet och intäkterna är väl KANSKE 1 000 000 SEK ett rimligt pris. Men jag tror inte så många är intresserade om de inte ens vet vilken bransch sidan är inom. Skulle jag köpa en sida i den här prisklassen måste det vara inom en bransch/verksamhet som jag är intresserad av och vill driva en såpass stor sida inom.

Att kräva massa bevis med mera ifrån en eventuell köpare med det utgångsläget tror jag gör att många som skulle vara intresserade inte orkar.

Jag tror lite mer öppenhet skulle gynna dig i den här försäljningen.

Om du faktiskt vore intresserad och faktiskt har en miljon över så kan väl öppenhet inte gynna en förhandling? Du borde väl i så fall skicka ett PM och berätta att du är intresserad.

Jag tror å andra sidan heller inte på försäljning på WN, precis som tidigare sagt är det för mycket "fel personer".

opik 2010-12-19 14:14

Branschen är Spel/Sport.

Ingen har sagt att ni inte får buda i tråden, buda på ifall ni vill.

Studiox: Ja, sidan har ett forum också; det är ett community.

ITisGood.se: Om du knappt vet något om sidan så har du inte läst vad vi skrivit; mycket relevant information står redan i tråden. Vill du veta mer är du välkommen att PM:a för en diskussion.

Davve 2010-12-19 15:20

Knullis har du köpt något för en sådan summa nån gång? Vet du hur få människor som har sådana pengar liggandes på ett konto i sverige? Oftast tar man lån för att handla för sådana summor och då krävs det bättre underlag från säljarens sida för att överhuvudtaget väcka ett intresse. Det är som att försöka sälja sin lägenhet eller hus och skriva att man inte få se objektet förrän man kommer och visar pengarna :) Lycka till med den sortens försäljning :)

Omsättningen är fel data dessutom, det är vinsten som är det relevanta och då ska det finnas bokföringspapper på det och inte ett affiliateutdrag. Annonsintäkter kan minska rejält om man inte har kunskap om det, annonsörer kan sluta betala för platser osv.

opik 2010-12-19 15:35

Davve: Vinsten är alltså 400-500k, inte omsättningen. Alla papper finns, allt ifrån avtal till fakturor osv.

Sedan är det inte affiliatepengar som står för den största inkomsten utan direktannonsering. Affiliatepengarna utgör bara runt 10-20% av det sidan gör totalt per år, och det affiliateavtalet kräver ingen kunskap direkt; vi säljer en produkt som är direkt relaterad till sidan via en leverantör som ger oss kickback.

Vi har inga problem med att ge ut mer information till alla intressenter; allt ni behöver göra är att PM'a oss så ger vi vidare instruktioner.

pelmered 2010-12-19 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av opik (Inlägg 20384125)
ITisGood.se: Om du knappt vet något om sidan så har du inte läst vad vi skrivit; mycket relevant information står redan i tråden. Vill du veta mer är du välkommen att PM:a för en diskussion.

Mycket relevant information?
Det är ju bara lite siffror som du angivit, resten är rena spekulationer och gissningar. För att man ska kunna avgöra om man är intresserad eller ej måste man ju veta mycket mer om verksamheten än vad du angivit här i tråden.

jonny 2010-12-19 21:25

Citat:

- ca. 400 000 - 500 000 sek i intäkter per år via två intäktskällor; annonser samt affiliatesälj. (inkomstdata finns)

Det du skrivit innebär att ni omsätter 4 - 500 000 kr/år. Om det är vinsten, hur stor är omsättningen? Vilka konstnader finns?

opik 2010-12-20 16:53

ITisGood.se: Vad tycker du fattas? Övrig info ges ut på PM och du är välkommen att fråga vad du vill. Ifall du inte är intresserad så behöver du ju inte ens skriva i tråden. Dina riktlinjer är inte speciellt intressanta då vi fått in en hel del intressenter redan, så uppenbarligen räckte den infon vi gav för att väcka intresse.

Finns serverkostnad + småkostnader som går på runt 40-50k per år. De kostnaderna går dock att skära ner på om man vill utan att påverka vinsten sidan gör.

Dreamworks 2010-12-22 14:07

Citat:

- ca. 400 000 - 500 000 sek i intäkter per år via två intäktskällor; annonser samt affiliatesälj. (inkomstdata finns)

I övrigt så driver sidan mer eller mindre sig själv då det är användargenererat content primärt och det finns gott om ansvarsfulla moderatorer och admins.

Vad är anledningen till att ni vill sälja sidan?

opik 2010-12-23 00:45

Vi har ett flertal andra projekt just nu som vi vill fokusera på och få loss lite kapital till och därför väljer vi att sälja en av våra sidor.

Conny Westh 2010-12-23 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av opik (Inlägg 20384136)
Davve: Vinsten är alltså 400-500k, inte omsättningen. Alla papper finns, allt ifrån avtal till fakturor osv.

Sedan är det inte affiliatepengar som står för den största inkomsten utan direktannonsering. Affiliatepengarna utgör bara runt 10-20% av det sidan gör totalt per år, och det affiliateavtalet kräver ingen kunskap direkt; vi säljer en produkt som är direkt relaterad till sidan via en leverantör som ger oss kickback.

Vi har inga problem med att ge ut mer information till alla intressenter; allt ni behöver göra är att PM'a oss så ger vi vidare instruktioner.

Nu får du bestämma dig, intäkter är inte samma sak som vinst. Nu börjar varningsflaggorna blinka rött.

med intäkter på 400 000-500 000 kr så får man räkna med kostnader på 40 -50 k enligt vad du skriver ovan, sen har vi lönekostnaderna, hur stora är de, hur många timmars jobb måste man lägga ner på webbplatsen per år?

Är det heltidsjobb? Då har vi en lönekostnad på 366000 (månadslön 20 000 kr).

Dvs från intäkterna på 400 000-500 000 kr ska man dra löner och löneomkostnader + andra omkostnader på 406 000 kr då blir resultatet före skatt mellan -6000 och 94 000 kr.

Sen tillkommer bolagskatt med minst 26,3% dvs upp till 22184 om man driver verksamheten i Aktiebolag. Ännu högre om det är enskild firma eller HB/KB.

Eller så kanske 400 000-500 000 kr är TB1 (dvs täckningsbidrag)? Det är det här läget mycket oklart.

Jag vill bara påpeka att det är kolossalt viktigt att använda rätt begrepp när man gör affärer.

opik 2010-12-23 01:17

ConnyWesth: Helt rätt; fel av oss att skriva vinst (vi menade intäkter).

Att driva sidan är inget heltidsjobb; allt sköts av adminsen och modsen. Det enda en köpare av sidan behöver göra är att styra upp annonseringen.

Spindel 2010-12-23 01:19

Varför vill ni inte gå ut med namnet?

tattooboy 2010-12-23 07:47

Kan man få mer info i ett pm? =D

opik 2011-07-04 20:39

Hej!

Efter en hel del diskussioner med potentiella köpare har vi fortfarande inte släppt iväg sidan. Har haft en hel del intressenter, men ingen som vi kommit till avslut med ännu. Eftersom vi fortfarande vill se över en försäljning av sidan tänkte jag bumpa upp den här tråden igen.

Köpläget är förändrat nu till det bättre för en eventuell köpare. Vi kommer nämligen att inkludera en annonseringskampanj på sidan som sträcker sig t.o.m. Juni 2012 och ger totalt ca. 150 000 SEK i dagsläget. Detta gäller endast en av annonsplatserna, och ytterligare 2 är helt öppna för nya annonsörer under året. Vi är även öppna för bud under det angivna priset vid en snabb affär (dock inga skambud med tanke på sidans årliga intäkter). Med andra ord är det ett väldigt bra köpläge just nu på den här sajten.

Tar gärna emot frågor och bud i PM och tråden.

Ara 2011-07-05 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20383947)
Sedan suger Knullis idé. Det är lätt att förfalska och jag skulle aldrig dela med mig av sådana uppgifter öppet.

Håller med, vem har 1 mille i kassan?

opik 2011-07-05 16:25

Vi tar en diskussion med alla som verkar seriösa och lägger ett bud; ingen har sagt att ni måste ha en mille i kassan utan det var en sidodiskussion som tyvärr hamnade i den här tråden.

opik 2011-07-18 13:51

Eftersom vi vill få till en snabb affär och få in fler bud än de vi fått hittills (en handfull) så sänker vi utgångsbudet till 500 000 SEK. Däri ingår som tidigare nämnt en annonskampanj som sträcker sig till 2012-06-01, och ger runt 14 000 kronor per månad. Det är med andra ord ett väldigt bra köpläge på sidan just nu, och det bör vara ganska enkelt att återfå sin investering inom 12 månader (speciellt med tanke på att nästan en tredjedel av årsintäkterna redan är garanterad).

Skicka PM ifall ni har frågor eller ställ dem här; kan ta även bud både via PM och i tråden.

opik 2011-08-01 13:13

Tänkte avsluta den här tråden nu eftersom sidan har blivit såld. Vill tacka köparen för en smidig och bra affär!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson