WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Gratis reklam åt Sj (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045410)

hundserver 2010-12-16 16:38

Gratis reklam åt Sj
 
1 bifogad(e) fil(er)
Snodde ihop en gratis reklam åt Sj.
Tror ni inte dom blir tacksamma??

Linuus 2010-12-16 16:44

Höhö..... ;)

Ciffan 2010-12-16 17:21

Andra verkar vara intreserade av större saker
http://www.blocket.se/vi/31203979.htm

jonny 2010-12-16 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20383582)
Andra verkar vara intreserade av större saker
http://www.blocket.se/vi/31203979.htm

Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?

trådlöst 2010-12-16 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20383586)
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?

Haha detta var också min tanké när jag kollade blocket annonsen :)
Hur som helst, så är väll inte SJ ensamma om detta snökaos, vässtrafik har ju samma problem...men men

AndreasS 2010-12-16 18:01

Detta är väl halvt relaterat till detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8284271.ab

tartareandesire 2010-12-16 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20383596)
Haha detta var också min tanké när jag kollade blocket annonsen :)
Hur som helst, så är väll inte SJ ensamma om detta snökaos, vässtrafik har ju samma problem...men men

Jo, men våra järnvägsspår är i betydligt sämre skick tack vare att man inte satsat tillräckligt med pengar på underhåll. Anders Borg och regeringen håller hårt i pengarna och alla ministrar har tydligen fått i uppdrag att skylla alla effekter på dålig organisation och effektivitet hos kommuner, SJ, tingsrätter etc. etc. Det är knappast rättvist att alla skyller på SJ men det är framför allt de som får ta all skit eftersom människor sällan tänker efter...

Westman 2010-12-16 19:01

Ja SJ hade ju ansvar spåren fram till 1988 så det måste ju vara deras fel det med.

EDIT: Det är nog mitt fel alltihop, jag blev timanställd på SJ 1987...

pelmered 2010-12-16 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20383610)
Jo, men våra järnvägsspår är i betydligt sämre skick tack vare att man inte satsat tillräckligt med pengar på underhåll. Anders Borg och regeringen håller hårt i pengarna och alla ministrar har tydligen fått i uppdrag att skylla alla effekter på dålig organisation och effektivitet hos kommuner, SJ, tingsrätter etc. etc. Det är knappast rättvist att alla skyller på SJ men det är framför allt de som får ta all skit eftersom människor sällan tänker efter...

Precis.
Inte så mycket SJ kan göra åt det.
Sedan är ju järnvägsnätet så dåligt utbyggt i Sverige så att vissa sträckor är sjukt överbelastade vilket leder till långa kedjereaktioner så fort minsta lilla avvikelse ifrån planeringen sker.
Lär ju inte vara lätt att koordinera ihop järnvägstrafiken i Sverige på ett bra sätt. Speciellt inte på vintern eftersom snön orsakar massa problem på olika sätt.

Sweely 2010-12-16 21:27

Detta. Är. Guld.

Anders Larsson 2010-12-17 00:38

Som sagt så satsas det nu mer pengar på järnvägen än det gjorts på länge. Men det tar lite tid att bygga ikapp ett förfall som uppstått under åtminstone 2 årtionden.

Inte så mycket höger vs vänster egentligen, förutom MP och till viss del V har järnvägen varit nerprioriterat.

kw_wasabi 2010-12-17 02:52

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20383586)
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?

Tror du tänker på Peter Apelgren...

...

Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.

Jag tror delvis att det finns budgetproblem som gör att Trafikverket inte kan sköta underhållet på ett bra sätt. En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag. I strävan att vinna upphandlingen utlovas nog lite för mycket, vilket avspeglar sig i kvalitén på tjänsterna.

När det gäller vägarna så upphandlar Trafikverket allt underhåll [1]. Hur det ligger till med upphandlingsandelen för järnväg har jag inte hittat, men jag antar att det är en betydande del.

Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.

Westman 2010-12-17 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383690)
Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.

Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383690)
En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag.

Det är ett faktum även här framförallt när det gäller snöröjning då det nästan uteslutande rör sig om inhyrd personal med bristande kunskaper.

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383690)
Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.

Säkerheten har alltid varit rätt hård så länge jag kan minnas (80-talet och framåt) däremot hade SJ mycket mer personal som skötte spåren. T.ex. så fanns det en arbetsuppgift där innehavaren oftast kallades för Pinnen då det var han som åkte omkring och mätte spårvidderna med en "mätpinne". Alla dessa personer och deras kollegor med andra liknande uppgifter var utbildade i spårsäkerhet och hjälpte till vid snö och isproblem. När Banverket bildades så dröjde det inte länge innan alla dessa personer blev uppsagda. Det var en veritabel flod med avgångpensioner och uppsägningar 87 - 89 där allt från mätare till reparatörer blev uppsagda.

Linuus 2010-12-17 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20383738)
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer?

Fast en lastbil eller buss kör man ju _oftast_ lätt förbi. Det drabbar alltså inte så många. Lite svårare att putta bort tåget från spåret så nästa kommer förbi ;)

jonny 2010-12-17 11:21

Det kanske snarare skulle vara vettigare med hjälplok. Så länge de inte kör in i varandra igen ;)

MusikMixen 2010-12-17 11:24

Till 90% så är det inte loken/tåget som felar utan växlarna som strular eller signalerna som visar fel. Jag hoppas banverket tar över verksamheten igen och sköter spåren/signalerna. När det las ut på entreprenad så började oxå allt strul.

Jag åker dagligen mellan Perstorp -> Helsingborg och tåget är ALDRIG i tid. Vi har alltid mötande tåg som vi ska vänta in. Man är glad om vi enbart kommer 10 min senare men oftast ligger det på 20 min försening. Dubbelspår och värme under växlarna hade gjort att 90% av alla fel hade åtgärdats.

BarateaU 2010-12-17 12:36

Jag tycker man kan skylla på SJ också, det är ju dem som kan trycka på trafikverket eller vilka andra knappar som behövs tryckas på för att få skiten att funka. Sen att säga att järnvägen är så dålig osv låter ju som bull när SJ's vinst är enorm. Skit skall de ha, kasta en skitpåse på dem till och med. När jag kollade på nyheterna förra vintern när de var kaos så uttalande sig SJ's VD Jan Forsberg glatt att de kanske inte gick bäst när de kommer till tider osv men att de gick med mest vinst.

Eller om man läser nått sånt här.
http://www.presskontakt.se/pressrele...2-EE47048AA065
Kod:

SJ tjänar stora pengar. I fjol var rörelseresultat 629 mkr., vilket är 7
% av intäkterna. På ett biljettpris om 100 kr är således 7 kronor ren
vinst. SJ:s vinster har under senare år överstigit det minimikrav som
ägarna ställer. Avkastningen på eget kapital uppgick i fjol till 11,2 %.
En av anledningarna till att det går så bra för SJ är att man sänker
kostnaderna. I fjol genomfördes besparingar på 300 mkr. och i år ska
kostnaderna skäras med ytterligare 350 mkr. Då har man sänkt de
totala kostnaderna för personal och fordonsunderhåll med 15 %.
Att kostnaderna för fordonsunderhåll sänkts fick resenärerna från
Falun uppleva. Tåget från Falun till Borlänge innehöll ett antal riktigt
gamla liggvagnar, som användes som sittvagnar. Personalen förklarade
detta med att det var de vagnar som fanns tillgängligt när tåget sattes
samman tidigare under dagen.
För två år sedan beställde SJ 20 nya snabbtåg att sättas i trafik i år
bland annat på sträckan Falun-Stockholm. ”De nya tågen tillgodoser
resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det
glädjande att tågen levereras så snabbt, ” säger SJ:s VD Jan Forsberg i
ett pressmeddelande 2008-05-22. Trots detta uttalande kommer tågen
att sättas i trafik först om ett år. SJ har inte lämnat någon förklaring till
denna senareläggning och under tiden får vissa resenärer åka i gamla
liggvagnar. Sannolikt har SJ flyttat fram leveransen för att kunna uppnå
besparingsmålet i år.


Westman 2010-12-17 19:02

Du missar att det är regeringen som faktiskt bestämmer Trafikverkets inriktning och budget. SJ, Tågkompaniet etc. kan påverka Trafikverket lika mycket som du och jag kan påverka bankerna (nja).

Med 11,2% kommer tyvärr inte SJ upp i de vinstmål som regeringen har lagt för det var väl 12%? EDIT: Fel av mig, det var 10% sist så hela 1,2% går att spendera.

Westman 2010-12-17 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20383744)
Fast en lastbil eller buss kör man ju _oftast_ lätt förbi. Det drabbar alltså inte så många. Lite svårare att putta bort tåget från spåret så nästa kommer förbi ;)

Säg det till alla dem som sitter bakom skiten på 2+1-vägarna. :D

Bara jag 2010-12-18 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383690)
Tror du tänker på Peter Apelgren...

...

Blanda inte ihop koddarna med morötterna! :D

http://kristofferappelquist.blogspot.com/

kw_wasabi 2010-12-18 01:30

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20383738)
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.

Vägar är så finuligt konstruerade att man med enkelhet kan byta fil och köra om en stillastående buss.

kw_wasabi 2010-12-18 01:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20383869)
Säg det till alla dem som sitter bakom skiten på 2+1-vägarna. :D

Som tur är utgör de bara en bråkdel av vägnätet 2+1-väg. Även på dessa vägar ska det inte vara några problem att passera en buss som kört åt sidan, såvida man inte är en jävla kärring i trafiken. De kan knappast jämföras med järnvägsspår.

Westman 2010-12-18 07:44

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383909)
Som tur är utgör de bara en bråkdel av vägnätet 2+1-väg. Även på dessa vägar ska det inte vara några problem att passera en buss som kört åt sidan, såvida man inte är en jävla kärring i trafiken. De kan knappast jämföras med järnvägsspår.

Bråkdel i mil räknat ja men ser du till faktorer som hur viktiga vägar är så är det rätt många av de högprioriterade vägarna som är 2+1 sen så det där med att köra åt sidan, det fungerar inte överallt och speciellt inte under vintern så länge det finns plogvallar. Då är det inte mycket till marginaler.

Jag har som tur är lyckats undvika de flesta stoppen men jag har ändå spenderat ett antal timmar slumrandes bakom ratten i väntan på att en bärgningsbil ska släpa bort ett ekipage.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson