![]() |
Tips på billiga webbhotell
Jag är på jakt efter svenska webbhotell med riktigt låg månadskostnad. Jag har inga krav på databaser, bandbred, lagringsutrymme eller liknande. Det enda kravet är att man måste kunna hosta flera domäner/webbhotellet på webbhotellet.
Tips mottages tacksamt. Jag hittade en lista över webbhotell på seo-forum.se, men visade sig tyvärr vara mycket inaktuell. Edit: Det är ju helt galet vilka prisökningar som har skett i den här branschen de senaste två åren. Min gamla lista över webbhotell har priser från 12 kr/mån och idag tar samma hotell 100 kr/mån. Och det gäller i princip alla webbhotell på listan. Om det var galet billigt förut så är det galet dyrt nu. |
Manufrog 1 + 5 tilläggsdomäner + 5 parkerade 100 kr/år inkl moms
RED Eller menar du med svenskt webbhotell att servern ligger i Sverige? I så fall är inte Manufrog för dig. Billigaste ligger servern i USA och lite dyrare i England |
Va? :) Det är snarare väldigt billigt idag om du ser till vad du får för pengarna.
Cliche, Manufrog, One osv. är väl de som har billigast konton. |
Binero: 69 kr, + startavgift
Loopia: 83 kr, + startavgift Citynetwork: 74 kr, + startavgift, just nu ett gratis år vid köp av .nu domän för 9 kr. Bör väl funka med fler domäner nu i den nya kontrollpanelen? Har inte testat ännu, ska köpa .nu i slutet av månaden. De andra har också haft gratis första året vid köp av domän nyligen. Då kan man testa i ett helt år och slipper man startavgiften när man bara förnyar hos det webbhotell man tycker är bäst. Surftown: 10 kr/mån första året, därefter 61,25 kr. One: 12-45 kr per månad. Vet inte om det går att ha flera domäner. Helt gratis: http://www.000webhost.com/ har dock endast hostat html sidor där. Lite nedtid ibland och svårt att komma in, de verkar utsättas för dd-dos attacker rätt ofta. Finns även som premium för $4.84 / month. |
Rekommenderar manufrog starkt!
|
En annan sak som jag funderar på är ett mått på prestanda på webbhotellen. Sysslar mycket med fourm, då vill man inte att det ska bli långa laddningstider eller skrivtider. Men än så länge saknar branschen standardmått för prestanda. Kvantitetsmått skryter de gärna med, men kvalitetsmått annat än upptid redogörs det aldrig för. Ett mått för skriv och läs till MySQL-databaserna, kanske något att införa?
|
Citat:
Sen får du väl också i dessa fall hoppas att grejerna inte läggs upp på någon speciell server för att trimma resultaten, men jag hoppas att mina kollegor i branschen inte försöker lura kunderna till deras tjänst med trimmad server för testet. |
http://www.clickonhosting.com/
Står visserligen hos The Planet i texas men de är Svenskt bakom. Kör med samma system plesk fast hos Rackspace i England, kostar lite mer en The Planet men funkar jäääla bra. Som sagt beror på om du vill att de skall stå fysiskt i Sve för SEO osv synpunkt. |
något många glömmer är att det trixas och har sig med moms, avgifter, domänkostnader, startavgift osv osv.
ett konto som från början är 12kr i månaden slutar konstigt nog på 1000kr. Men vad är billigt? Jag antar det är för satellit siter och därav kravet på så låg kostnad som möjligt. |
Skulle vilja säga patrikweb, inga dolda kostnader, 30:- kr och 100 i startavgift.
|
Skulle vilja säga att startavgift är en dold avgift eftersom man sällan skyltar med denna. Har webbhotellet ett vettigt system så innebär ett nytt konto inget manuellt arbete och då finns det ingen som helst poäng med att ta en startavgift utan det är snarare riktigt fult gjort.
Är det ett stort antal sidor så kan det kanske löna sig att ändå välja ett lite dyrare konto än de allra billigaste. |
Citat:
Jag är inte ute efter att spara en hundralapp eller två. Jag behöver många webbhotell och då gör varje krona skillnad. Edit: Förtydligande. Jag tycker inte heller att Loopia, Binero, mfl är dyra. Men tar man kostnaden gånger 35 (antalet hotell som jag behöver just nu) och tar med i beräkningen att sådant som prestanda och uptime inte spelar så stor roll, så blir det dyrt i det här fallet. |
Tack för tipset om Manufrog. Jag har registrerat ett konto där nu, men fler tips mottages gärna. Jag behöver 35 st webbhotell och kan kompromissa med kravet på svensk hosting. Dvs det är bra om servrarna står i Sverige, men inget krav.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag behöver spridning på webbsidorna i SEO-syfte. Innan någon drar slutsatsen att jag ska spamma ut 100-tals meningslösa wordpressbloggar, så kan jag säga att så är inte fallet. Men när jag ändå gör ett stort jobb så kan jag lika gärna göra det ordentligt och klämma ut lite länkkraft ur projektet. Det blir så klart krångligt med så många olika webbhotell, men det är det värt. |
Hur mycket utrymme och trafik behöver du?
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
------------- Men tråden får gärna gå ontopic igen. Var inte blyga nu :) |
Ta en titt på http://www.allawebbhotell.com/ och http://www.webbhotelljury.se/ om du hittar några fler billiga och intressanta webbhotell.
|
Citat:
Sen får du nog börja se dig utomlands för 35 webbhotell finns det nog knappt i Sverige oavsett pris. |
gustav.
Jag antar det du EGENTLIGEN vill ha är 35 olika ip. Jag har en kund som har som delverksamhet att sälja "seo hosting" där man får X antal olika ip och cklasser. Nu hittar jag inte hans hemsida men det är ett engelskt företag som hette typ seo hosting eller något.. Googla på det så kanske du hittar. jag mailar honom och ser om han svarar. Men där har du kanske en bra källa på lösning. finns flera siter som erbjuder liknande. |
Snubblade nyss över denna av en slump: http://www.webbhosting.nu/privat/
|
Sen så finns ju även http://www.inleed.se :)
|
Manufrog är, som någon påpekade ovan, att rekommendera i Sverige. Jag har ett konto där. Betalar endast 100 kronor om året.
Dock så är du ute efter att sprida ut dina webbsidor (olika IP-adresser, som Dennis påpekade). Vet du vem SEO-snubben Markus Jalmerot är? Han har nyligen dragit igång ett webbhotell vid namn "SEO Hosting" där tanken är att man skaffar sig ett webbhotell och även får sig olika IP-adresser i SEO-syfte. Det lär, och bör, vara det vettigaste alternativet. 20 webbhotell blir dyrt. Och rörigt. Ett webbhotell blir bäst, och givetvis billigast :) |
Citat:
Tack för tipset i alla fall. Citat:
Citat:
Keep em coming :) |
Citat:
Men dem kan vara bra ändå. |
Har det verkligen så stor inverkan på SEO att ha så många olika webbhotell?
Försöker själv få grepp om detta och konstaterat så här långt att det är bra om man har lite spridning, men 35 olika webbhotell? |
krävs mer än olika hotell.
tanken är att ha många siter som verkar vara helt olika ägare. därav olika ip, olika hotell, olika ägare på domännamnen (vilket många missar och blir straffade hårt). |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I och med att Google ständigt anpassar sig efter användarna, innebär det i sig att förutsättningarna för SEO också ständigt förändras, mer eller mindre, eller hur? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson