WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vilka har mest inflytande i Google? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045216)

Dakota 2010-12-05 15:18

Vilka har mest inflytande i Google?

Hej! Något som har slagit mig är att Googles grundare Larry Page och Sergey Brin känns aningen "anonyma" till skillnad från andra grundare för välkända tjänster. Google är ju som ni vet ett av världens absolut mäktigaste företag och dem tillhandahåller massvis med användbara tjänster.

Vilka har mest makt och inflytande i Google? Är det grundarna Larry Page och Sergey Brin som man kanske kan tänka sig, trots att man inte har hört så mycket från dem, eller är det någon annan person eller andra personer som t.ex VD:n som innehar mest inflytande?

Nu är det här säkert en aningen dum fråga men det känns liksom som att man har mer koll på andra företag. T.ex Mark Zuckerberg för Facebook, Steve Jobs för Apple och så vidare.

Muqito 2010-12-05 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Lindberg (Inlägg 20381495)
Hej! Något som har slagit mig är att Googles grundare Larry Page och Sergey Brin känns aningen "anonyma" till skillnad från andra grundare för välkända tjänster. Google är ju som ni vet ett av världens absolut mäktigaste företag och dem tillhandahåller massvis med användbara tjänster.

Vilka har mest makt och inflytande i Google? Är det grundarna Larry Page och Sergey Brin som man kanske kan tänka sig, trots att man inte har hört så mycket från dem, eller är det någon annan person eller andra personer som t.ex VD:n som innehar mest inflytande?

Nu är det här säkert en aningen dum fråga men det känns liksom som att man har mer koll på andra företag. T.ex Mark Zuckerberg för Facebook, Steve Jobs för Apple och så vidare.

Eric Schmidt och Chad Hurley har ju ganska mycket att säga till om iaf.
Finns säkert fler, säkert Steve Chen också.

Sweely 2010-12-05 16:35

Ni får ursäkta min okunnighet ifall jag låter dum i huvudet. Men skaparna av Google är judar.

Nämnvärt är att jag inte har något emot människor av annan religion eller något i den stilen. Utan jag bara säger att Google är judeägt, likt Facebook och Wikipedia.

Alla större tjänster på Internet drivs av just judar. Sammanträffande? Jag tror inte det. Makteliten har i min mening något i kikaren.

Detta är min teori. Detta är vad jag tror. Å andra sidan har jag sett så pass många dokumentärer om frimurare och dylikt att jag högst sannolikt kan ses som hjärntvättad. Vad vet jag...

Viktor 2010-12-05 16:41

Sweely: Hitler hade en liknande teori.

razor 2010-12-05 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20381508)
Ni får ursäkta min okunnighet ifall jag låter dum i huvudet. Men skaparna av Google är judar.

Nämnvärt är att jag inte har något emot människor av annan religion eller något i den stilen. Utan jag bara säger att Google är judeägt, likt Facebook och Wikipedia.

Alla större tjänster på Internet drivs av just judar. Sammanträffande? Jag tror inte det. Makteliten har i min mening något i kikaren.

Detta är min teori. Detta är vad jag tror. Å andra sidan har jag sett så pass många dokumentärer om frimurare och dylikt att jag högst sannolikt kan ses som hjärntvättad. Vad vet jag...

Sergey Brin är ju uppenbarligen inte bara jude utan även ryss och flyttade från Sovjetunionen till USA. Mycket suspekt!

Sweely 2010-12-05 17:00

Även Yahoo!, MySpace och eBay ägs av judar. Det hela kan omöjligt vara ett sammanträffande tycker jag :)

hubbert 2010-12-05 17:06

Jaha du har fastnat för NWO-teorin märker jag. Jo den presenteras ju av de verkligt kunniga, mestadels via YouTube-filmer. Frågan är bara om du är så hardcore att du tror att kondensslingorna efter flygplan innehåller nervgifter i syfte att hjärntvätta folk. Fast då kallas de förstås för chemtrails. Och sedan har vi den fraktionen som på fullt allvar tror att filmen 2012 visar vad som kommer hända om 2 år.

Sweely 2010-12-05 17:18

Jag har säkert fel. Men det tåls att tänka på :)

hubbert 2010-12-05 17:20

Jag skulle rekommendera ett besök på forumet för Vetenskap och folkbildning http://www.vof.se/forum/index.php där är samtliga NWO-teorier motbevisade in i minsta detalj med riktiga fakta.
Om man skall bilda sig en uppfattning så bör man ta del av båda sidorna, vilket jag har gjort.

Sweely 2010-12-05 17:37

Intressant att teorierna motbevisats. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Tar mig en titt där :)

Nihilnovi 2010-12-05 18:01

Tycker vi räknar upp alla företag som ägs av kristna med. Samt ateister. När vi ändå håller på - tror ni att turkarna i sverige vill ta över kioskmarknaden?

Sigh...

tartareandesire 2010-12-05 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20381513)
Även Yahoo!, MySpace och eBay ägs av judar. Det hela kan omöjligt vara ett sammanträffande tycker jag :)

Eftersom du vet om ett fåtal företag som ägs av judar så börjar du tro på konspirationsteorier? Smart tänkt.

Det enkla svaret är styrelsen med Eric Schmidt i spetsen. Sen om det gäller nya idéer så kan du väl räkna in ett stort antal anställda.

Gustav 2010-12-05 19:20

Citat:

En bra utgångspunkt när man ska ta ställning till konspirationsteorier är Ockhams rakkniv (Occam´s razor). Det är en tes som säger att den enklaste förklaringen ofta är den mest sannolika.

Judar är tex överrepresenterade inom bank och finans. Det beror på att det i över tusen år har varit förbjudet inom kristendomen och islam att uppbära ränta. Därför fick judarna bedriva bankverksamhet, eftersom det inte fanns någonting i deras religion som förbjöd det.

Att judar är överrepresenterade inom media beror på liknande omständigheter. Förbudet för judar att bo och leva i Sverige upphävdes av Gustav III i samma veva som han införde pressfrihet. Svensk kultur hade ingen tradition av pressfrihet och det som man inte kan någonting om är man ofta dålig på. Judarna som flyttade in i landet kom däremot från mer liberala länder där man hade lång erfarenhet av den fria pressen. Därför blev det judarna som grundade tidningar runtom i landet. I övriga världen gick det till på liknande sätt.

Så visst finns det mäktiga judar i världen. Och det är ingen tillfällighet att de är överrepresenterade inom vissa områden. De har genom historien tvingats fly till länder som varit öppna och toleranta. Och dessa länder har normalt varit de som varit i framkant inom vetenskap och kultur. Så förföljelsen av judarna genom historien har skapat förutsättningarna som idag gör att de är framgångsrika inom så många områden.

Det är alltså ingen tillfällighet, som du själv skriver. Men att därifrån dra slutsatsen att det skulle finnas någon global konspiration är mycket långsökt. Judar och frimurare har ofta varit tacksamma mål för konspirationsteorier, eftersom de har varit annorlunda och lite hemlighetsfulla.

Även om världen är komplex, så finns det alltså betydligt enklare förklaringar till varför den ser ut som den gör, än den som tex NWO presenterar.

Edit: Ingen har väl missat den här, men jag länkar till den i alla fall http://www.aftonbladet.se/kultur/article8061178.ab

Sweely 2010-12-05 19:43

Tack för ett feting-bra förtydligande, guys. Uppskattas.

youheardit 2010-12-05 20:15

Citat:

hmm, inget jag tänkt på tidigare faktiskt...

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20381528)
En bra utgångspunkt när man ska ta ställning till.......

Tack för en mycket bra förklaring. Inget jag heller var medveten om =)

hubbert 2010-12-05 20:23

Bra redogörelse Gustav.
Sedan kan det väl påpekas att NWO-rörelsen är mycket fragmenterad och består av skilda åsiktsriktningar. Vi har bl.a. frontfigurerna Alex Jones och David Icke där. Där den sistnämnda tror att Illuminati egentligen styrs av utomjordingar. Finns en svenska motsvarighet i Sassersson där. Politiskt står de nära Tea Party-rörelsen med Sarah Palin. Även om den rörelsen startade rätt så sent. Så ligger åsikterna åt de ultrakonservativa.

Bush gillade de inte, men det är ingenting emot vad de tycker om Obama. Han är något av de värsta som finns, inte amerikansk medborgare och dessutom är han muslim. Det sistnämnda är nästan den värsta anklagelsen från dem enligt deras synsätt. Men som sagt vissa skillnader i nyanser mellan de olika grenarna. Men en stark antimuslimskt, antisemitiskt, antistatlig åsiktsinriktning är en gemensam nämnare.

Westman 2010-12-05 21:12

Fakta kan man inte bortse ifrån (se bara på diamanthandeln) eller ska man bortse från fakta bara för att den inte passar de politiskt korrekta? Att däremot få det till någon form av konspiration är något helt annat. Dock kanske inte helt orimligt men det har en mycket enkel förklaring: toran

Jag tänker inte tala om vad jag tycker om toran men rekommenderar den som läsning till de som tror att judendomen är en religion precis som alla andra. Läs och jämför med bibeln, koranen osv. och bilda en egen uppfattning. Det finns också lite nyare och mer toleranta tolkningar av toran som de flesta troende judar verkar ha som rättesnöre (tack och lov).

EDIT: Förövrigt ett mycket bra inlägg av Gustav. Väl sammanställt även om jag saknar flera områden.

hubbert 2010-12-05 21:46

Tja Westman då kan man väl läsa Bibeln som start då. Och då pratar vi inte om den där lightvarianten som de lär ut här i Sverige nuförtiden. Utan vi tar det gamla testamentet som kan uppvisa det mesta ifråga om våld och oförsonlighet mot dem som har andra gudar.
Där pratar vi barnamord, massmord och lite annat smått och gott som skulle hålla skräckfilmsproducenter sysselsatta i generationer framåt om de skulle filma allt.

Diamanthandel är förresten inkluderat i Gustav beskrivning implicit.
Men jag kan väl lägga till två saker till där. Judarna beskylldes för att sprida digerdöden när den inträffade. Detta då de klarade sig bättre än de kristna från smittan. Den främsta orsaken är naturligtvis att det i judendomen precis som i islam gäller att gräva ned de döda rätt så snabbt. De kristna däremot lät liken ligga och ruttna vilket fick till följd en större smittspridning. Att muslimer inte fick samma rykte beror på att det vid den tiden fanns en bråkdel muslimer i Västeuropa då.

Sedan har synen på utbildning och kunskap varit lite annorlunda mellan religioner. Förr så var prästyrket verkligen status som krävde utbildning och skolning. Med andra ord en bana som var eftertraktad för att skaffa sig en position i samhället.
Katolska präster levde då som nu i celibat, vilket inte gällde/gäller för en rabbin.

Med andra ord lärda judar, som en rabbin är, fick barn och kunde i sin tur lära upp dem. Och har man minsta kunskap om det sociala arvet och föräldrarnas påverkan på sitt barns studier så inser man att förutsättningarna blev hyfsat bra för en hel del judar.

Dakota 2010-12-05 22:19

Lol, detta måste vara rekord på att få en tråd att totalt byta ämne/gå off topic.

kalasboll 2010-12-05 22:21

Citat:

Kul att du här visar att du är en lika stor fördomsfull tölp som de du själv kritiserat i andra trådar och på din blogg.

pontus 2010-12-05 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Lindberg (Inlägg 20381542)
Lol, detta måste vara rekord på att få en tråd att totalt byta ämne/gå off topic.

+1

Och i övrigt, "Judarna"? Att göra en sån grov generalisering är ju som att säga att alla muslimer är terrorister/pedofiler eller alla kristna är kolonialister som gärna bränner upp lite udda personer på bål till och från...

(och givetvis kan vi dela in folk i andra grupperingar än religiösa/etniska. Många större företag ägs av rika personer. Många större företag ägs av män. Många större företag ägs av västerlänningar osv. Tillfällighet???)

*suck*

Citat:

Vad vet jag...

Inget alls uppenbarligen. :p

studiox 2010-12-06 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20381513)

Jag är mycket skeptisk till om Steve Jobs och Bill Gates är judar iaf. och dom driver ju rätt mycket tjänster och är rätt rika :-)

MRDJ 2010-12-06 13:08

Citat:

Google och Facebook är skapade av datanördar, precis som oss. Deras Företagstänk utgår från studentlivet. På universitet som t.ex MIT går det tusentals studenter med utländsk bakgrund så jag tycker inte alls det är speciellt konstigt att det skapas nya tjänster av folk utanför USA, t.ex Judar :) Känns som att det är en konspirationsteori skapad av paranoida amerikaner.

kalasboll 2010-12-06 13:10

Sen är trots allt nästan 4 000 000 amerikaner judar.

razor 2010-12-06 13:14

För att återgå lite till ämnet så skapade jag en tråd som totalt floppade förra månaden men för den googleintresserade kanske det kan vara något! http://www.wn.se/t1044601.html

Captain Thailand 2010-12-06 13:24

Hej,

Bögar brukar vara rika... Jag tror de håller på att ta över planeten!

För att inte tala om jude-bögarna. De är den värsta sorten. Rykten gör gällande att de håller på att ta över hela vintergatan. Passa er!

clirre 2010-12-06 17:05

Är alltid så intressant att höra åsikter om folk som inte riktigt förstått sig på mängdlära eller confirmation bias. Som inte kan skilja på att för att viss grupp är representerad så behöver det inte betyda att man kan generalisera över hela gruppen.

Bara för att man utifrån ett begränsat sampel (4-5 nämnda företag) hittar en gemensam nämnare betyder det otroligt lite. De delar andra gemensamma punkter: alla är män (konspiration!), alla är välutbildade (konspiration!), alla bor i USA (konspiration!) osv. Man tittar heller inte på det som faktiskt skiljer dem åt, vilket kan vara minst lika mycket.

Sen spelar ju confirmation bias in väldigt starkt, människor har en tendens att leta efter saker som bekräftar ens teorier snarare än som strider mot dem. Läser man nyheterna utifrån att allt är en konspiration, kommer man hitta "bevis" för det, läser man nyheterna utifrån att det bara är fundamentalistiska trädkramare så kommer man hitta "bevis" för det också.

Rekommenderar starkt boken "Supersense" av Bruce Hood som beskriver en del om hur vi människor tänker fel, men att det känns så rätt när vi gör det.

Dakota 2010-12-06 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20381621)
För att återgå lite till ämnet så skapade jag en tråd som totalt floppade förra månaden men för den googleintresserade kanske det kan vara något! http://www.wn.se/t1044601.html

Tack för tipset! Det var oerhört intressant! Det är inte bara Googlerelaterat, utan även Facebooks grundare Mark Zuckerberg tas upp i videos.

Sen kan jag verkligen inte förstå hur min tråd kunde börja handla om något jag inte ens ids läsa. :confused:

tartareandesire 2010-12-06 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Lindberg (Inlägg 20381686)
Tack för tipset! Det var oerhört intressant! Det är inte bara Googlerelaterat, utan även Facebooks grundare Mark Zuckerberg tas upp i videos.

Sen kan jag verkligen inte förstå hur min tråd kunde börja handla om något jag inte ens ids läsa. :confused:

Det blir lätt så om folk inte anser att frågeställningen är särskilt intressant :) Du fick trots allt några svar. Får man fråga varför du undrar? Kanske blir lättare för folk att ge ett relevant svar då.

razor 2010-12-06 19:09

Citat:

Facebooks grundare Mark Zuckerberg tas upp i videos.

Då har det tydligen hänt lite sen jag kollade där sist. Ska kolla in den nu :)

Westman 2010-12-06 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20381539)
Tja Westman då kan man väl läsa Bibeln som start då. Och då pratar vi inte om den där lightvarianten som de lär ut här i Sverige nuförtiden. Utan vi tar det gamla testamentet som kan uppvisa det mesta ifråga om våld och oförsonlighet mot dem som har andra gudar.
Där pratar vi barnamord, massmord och lite annat smått och gott som skulle hålla skräckfilmsproducenter sysselsatta i generationer framåt om de skulle filma allt.

Absolut
Citat:

Diamanthandel är förresten inkluderat i Gustav beskrivning implicit.

Du menar finansdelen då kanske. Mycket möjligt. Dock är väl ändå diamanthandeln den mest koncentrerade.
Citat:

Men jag kan väl lägga till två saker till där. Judarna beskylldes för att sprida digerdöden när den inträffade. Detta då de klarade sig bättre än de kristna från smittan. Den främsta orsaken är naturligtvis att det i judendomen precis som i islam gäller att gräva ned de döda rätt så snabbt. De kristna däremot lät liken ligga och ruttna vilket fick till följd en större smittspridning. Att muslimer inte fick samma rykte beror på att det vid den tiden fanns en bråkdel muslimer i Västeuropa då.

Du glömde att muslimerna och judarna generellt hade en mycket bättre hygien än de kristna. Därmed var de lite bättre på att skydda sig mot sjukdomar.

pelmered 2010-12-06 21:31

Wohow... WM i off-topic här tror jag...

Det är mest troligt att är Gustav sa. Det har jag också läst ifrån flera olika källor. Jag blev rätt chockad av det vissa skriver här. Det var bland det värsta jag läst på väldigt länge...
Och som sagt går det att hitta konspirationsteorier om det mesta, datum och nummer brukar vara populärt också.

För att vara lite on topic också. Jag har inte så bra koll på exakt hur det fungerar hos Google, men det är ju såklart styrelsen som bestämmer. Styrelsen väljs av aktieägarna på årsstämman så det är ju indirekt de stora aktieägarna som bestämmer. Om de inte anser att styrelsen sköter sig blir de avsatta.

kalasboll 2010-12-06 21:43

Om vi ska fortsätta i off-topic och med fördomar så är det framför allt kul att en muslim gnäller över att folk i Sverige är överdrivet rädda för muslimer när han själv besitter en av de äldsta fördomarna mellan två folkgrupper. :)

youheardit 2010-12-07 00:08

Citat:

Du gillar verkligen Mark låter det som ;) här har du ett helt avsnitt om bara honom ;)

http://www.bloomberg.com/video/64474910/

razor 2010-12-07 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20381730)
Du gillar verkligen Mark låter det som ;) här har du ett helt avsnitt om bara honom ;)

http://www.bloomberg.com/video/64474910/

Tror det var den videon han menade. ^^

clirre 2010-12-07 10:14

Hysteriskt roligt när trådar spårar ur ju :)

Är det ingen som tänkt varför det är hål i osten men inga ost i hålen?!

Linuus 2010-12-07 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20381758)
Hysteriskt roligt när trådar spårar ur ju :)

Är det ingen som tänkt varför det är hål i osten men inga ost i hålen?!

Smaken sitter i hålen (Källa). Om det skulle vara ost i hålen skulle det inte finnas några hål och därmed ingen smak. Då skulle ostgubbar och ostgummor bli av med jobbet vilket i sin tur skulle öka arbetslösheten (då även restauranger och bagare som använder ost måste stänga, så klart) vilket gör att inga skattepengar kommer in.

Ergo, utan hål i osten kommer världen gå under.

clirre 2010-12-07 10:49

Helt hysteriskt och roligt, har aldrig varit med om en värre missuppfattning och drift ifrån vad som åsyftats från början! Det är ju som om orginalförfattaren av annonsen (ostföretaget) ville kommunicera en sak och sen har kvinnan tolkat det utifrån ett helt annat perspektiv och helt plötsligt har det gått helt överstyr.

Får känslan av deja vu här :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson