![]() |
Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?
Hej,
Det vore intressant att se hur mycket ni småföretagare tar betalt när ni "webbutvecklar" mot kund. Alltså är omröstningen för er som debiterar per timme. |
För min del går det inte att svara på så kategoriskt. Beroende på kund, uppdrag och kompetens skiljer det sig åt.
|
Citat:
|
Priset är beroende på flera faktorer:
- Uppdragets längd - Kundens branch - Kundens erfarenhet av att anlita konsulter - Konsultens erfarenhet - Konsultens roll - Programspråk - Utvecklingsmiljö - m.fl. Men generellt kan man säga att prisnivåer på under 500 kr exkl moms inte är realistiska. Enkel matematik: Månadslön Extrem nybörjare 20 000 * 1.5*12,2 => 366000 kr/år dvs 305 kr/tim enbart i lönekostnad. sen har man 150 000 kr i fasta kostnader dvs ca 125 kr/tim, det blir totalt 430 kr/tim enbart i självkostnad. Då har vi inte räknat att företaget ska marknadsföra, och göra viss vinst. och detta gäller då för en underbetald nybörjare. Ska du ha en Nyutexaminerad utvecklare får du räkna med att betala minst 27 000 kr/månad dvs 494100 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 412 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim. Ska du ha en medelerfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 35 000 kr/månad dvs 640500 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 534 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim. Ska du ha en någorlunda erfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 40 000 kr/månad dvs 732000 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 610 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim. Ska du ha en mycket erfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 45 000 kr/månad dvs 823500 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 686 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim. Ska du ha en expert utvecklare får du räkna med att betala minst 50 000 kr/månad dvs 915000 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 763 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim. prisnivåerna kan man ta självkostnaden och delar med 0,7 så får man en hyfsad prisnivå. Rimliga nivåer bör hamna på: Minimipris Extrem Nybörjare (0 år erf ej utb) (305+125)/0,7: ca 614 kr/tim + moms Minimipris Nyutexaminerad (0 år erf + utb) (412+125)/0,7: ca 767 kr/tim + moms Minimipris Medelerfaren (5 år erf) (534+125)/0,7: ca 941 kr/tim + moms Minimipris Hyfsat Erfaren (10 år erf) (610+125)/0,7: ca 1050 kr/tim + moms Minimipris Mycket Erfaren (15 år erf) (686+125)/0,7: ca 1159 kr/tim + moms Minimipris Expert (20 år erf) (763+125)/0,7: ca 1269 kr/tim + moms Observera att lönerna varierar och priserna alltid är en förhandlingsfråga men dessa nivåer är de jag känner till från branchen. Ofta ligger priserna 100-200 kr högre än dessa basnivåer. Det blir oftast billigare att anlita en erfaren utvecklare än en nybörjare för produktiviteten kan skilja 50 gånger mellan den mest erfarnne och nybörjaren i ett projekt. Men priset skiljer inte så mycket så därför blir det billigare att anlita konsuklter som har relativt högre pris per timme men som producerar bättre resultat. Exempel: Om vi kar konsult A som är nybörjare och som tar 50 timmar på sig att göra et uppdrag och kostnaden är 650 kr /tim så blir kostnaden för kunden 32500 kr. Men om man anlitar konsult B som är expert så gör denne samma jobb på 1 tim och det kostar då 1269 kr/tim, som ärven blir den totala kostnaden för kunden. Därför är det ofta bättrre att se till att de konsulter med högst pris alltid har full beläggning när man anlitar dem, de billigare/mer oerfarna konsulterna får ta slacktiden. |
De två som hittills har kryssat för 101-150 kr får hemskt gärna skicka mig ett PM. Jag har garanterat jobb åt er :). Det gäller mycket enkla webbsidor i html/css.
|
Citat:
Mina fasta kostnader omfattar i princip endast lite telefoni och uppgradering av hårdvara och mjukvara ibland. Det kan bli under 10000 vissa år, och mer än 30000 skulle jag nog ha svårt att spendera på ett år på saker som masen tycker är berättigat. Och skillnaden mellan en expert och nybörjare är nog ofta mer än det dubbla. Jag skulle aldrig betala 614 kr/tim för en extrem nybörjare. Men det är friskt vågat av dem att spendera 150000 per år i fasta avgifter som nybliven frilansare med 0 års erfarenhet ;) Jag skulle nog tycka de får vara mycket nöjda med att få 20000/mån...att dessutom ha vinst att lägga undan får de kanske vänta med till de kommit igång med verksamheten och skaffat sig lite erfarenhet? Annars stämmer väl mycket av det du säger, men just nybörjare och nyutexaminerade tror jag inte man hittar många som har möjlighet att ställa höga krav om de vill slå sig in på att frilansa. De får se till att hålla omkostnader nere, och nöja sig med en låg lön och ingen vinst tills de har skaffat sig erfarenhet. Eller skaffa sig en fast anställning tills de har kompetensen. |
Med Connys prislista ovan i gott minne (jag tycker det ser helt rimligt ut!) så blir jag fånigt förundrad över hur en del bolag kan offerera på pappret både erfarna och kompetenta konsulter för 600 kr / h när vi gjort upphandlingar på jobbet, när konkurrenterna i snitt ligger på 900 kr och vissa till och med på 1200 kr.
|
Äh vad ni problematiserar. Dra till med det genomsnitt ni hamnar på. En sådan uppskattning borde man väl kunna göra ganska snabbt, eller?
|
Hej,
Det ar jag som tar 150 spann timmen for grafisk design, fotojobb, SEO samt att skriva texter pa webben (webbprogrammerig overlater jag pa andra da jag ar relativt inkompetent betraffande detta). Givetvis ar min nuvarande hemort (i Thailand) ganska avgorande och framst da skatter och moms ar betydligt lagre. Dessutom utgor arbete mot kund bara 10-15% av verksamheten. |
Oj,
Huvudrakning ar jag tydligen ocksa inkompetent pa. 200 SEK i timmen (inkl 7% moms) ligger narmare sanningen. |
Oj,
Huvudrakning ar jag tydligen ocksa inkompetent pa. 200 SEK i timmen (inkl 7% moms) ligger narmare sanningen. |
Utvecklare, pratar vi programmerare eller designers?
En duktig programmerare i min varld skriver en laskunnig symetrisk kod for nasta person som ska jobba med den kanske. Han har mycket god erfarenhet inom PHP5 och kan koda det mesta funktioner pa nagra sekunder som for en annan tar kanske 15-20 minuter. Att integrera ett forum med en startsida till exempel. Programmeraren som tar 500-600kr/tim gor detta pa knappt en timme medans programmeraren som tar 200-300kr/tim gor det pa en dag och for stora problem. Annars ar inte priserna forvanande direkt. Jag skulle absolut kunna betala 600kr/tim for ren programering, inprogrammering av design och programmering av funktioner. Men om man betalar ett sant hogst sa ska man som kund forvanta sig ett mycket bra resultat ocksa. Samma sak. Koper du en TV for 15.000 kr sa ska den vara riktigt bra ocksa, samma med en programmerare. Betalar du 600kr/tim sa ska jobbet bli valdigt bra. Man ska inte behova sitta och vara orolig for att jobbet blir ren rappakalja! |
Doctor.Data,
Självklart kan (och bör) en skicklig utvecklare ta mer betalt än en novis. Jag tror nästan att det kvittar hurvida det gäller design eller programmering eftersom båda områderna kräver hög kompetens om det skall bli RIKTIGT bra. |
Conny och jag har diskuterat de fasta kostnaderna tidigare. Redan den gången påstod jag att det var BS att så kategoriskt säga att det är så.
En ensamföretagare som sitter i sitt hem har inte dessa kostnader. Då pratar vi mestadels om telefon och dator, eftersom man inte ens får lyfta hyran från sin privata bostad till företaget. I just denna branschen är det också många "hobbyarbetande", och de har absolut inte dessa kostnader. Men ok, vi är 6 personer som driver företag tillsammans. Vi har kontor, massor av administration och stora kaffeinköp. Men inte kommer vi upp i 600.000 i fasta kostnader trots det. Lokal och lokalrelaterade kostnader som larm, 200k per år. Redovisning etc, 50k per år Internadministration, 50k per år (Just nu gör vi mycket av detta själva, och man kan ju diskutera kostnaden för det då, en det ska ju givetvis täckas. Framöver om/när vi lägger ut det räknar jag kostnaden till 50k). Sen tillkommer kaffe (som sagt ovan), lite resor med de betalas oftast av kunder, massor av tid som läggs på att pitcha projekt, men det räknar jag inte som en kostnad, utan det är en del av den tid som vi inte fakturerar. Nu kommer Conny att påpeka att jag inte tagit upp saker som försäkring (ingår i lokal), marknadsföring (gör vi i princip inte som kostar) etc. Men våra världar ser olika ut. |
Citat:
Moderna IT-företag (dotcom-boomen räknas till ovan) driver företag annorlunda. Låga omkostnader, jobbar istället för att sitta på meningslösa möten eller spela harpan på sin kontorsdator, gillar sitt jobb och tjänar pengar! Vore Connys uträkning en sanning hade många IT-företag gått i konkurs samma dag som det startades. Kolla bara här på WN, vem känner att deras egna bolag stämmer in i beräkningen? |
Citat:
Och självklart en buffert. Så mitt arvode skiljer sig lite på kunden, arbetet och mig själv. om man sätter tex 20,000kr som riktlinje så snabbt räknat så är timlönen före moms (men inkl arbetsgivaravgifter) 176kr/timmen. Därutöver så behövs det ju lite till för vissa extrakostnader som kanske tillkommer som telefoni, el, dator+internet och lite licenser för mjukvara. Det går att dra ner kostnaderna ganska rejält. riktlinjen är på ca 300kr-1000kr/timmen för mig men det beror helt på antalet timmar, vem kunden är och speciellt vad det är för arbete. Om jag får en bra "lön" varje månad och har jobbat ett vettigt antal timmar för denna lönen så är jag nöjd och behöver inte späda på med extra. lön för privata behov och lite extra för de mindre fasta kostnaderna. Thats it. och så tror jag väldigt många här har det. Men är man duktig så ska man ta betalt. |
20000 är ju en ganska låg lön. Har man det som mål för sitt företag så bör man kanske fundera på att skaffa sig en bra utbildning och ett vanligt jobb istället. Vill man ha ett centralt kontor (vilket kan vara bra för affärerna) så kostar ju också det lite grann. Man bör även tänka på pensionskostnader vilket många unga tyvärr glömmer bort.
|
Citat:
Enligt mitt sätt att räkna (som är det som används i alla officiella sammanhang) så blir 20 000 * 1,5 *12,2 => 366 000 kr, dvs 366000/1200 => 305 kr/tim. Och de 1200 timmarna per år är givetvis "debiterbara" timmar inte arbetade timmar (som normalt ligger runt 1720-1760 timmar). |
Citat:
|
Citat:
Jag pratar enbart om konsulter i Sverige, inte estländare eller när man jobbar från Thailand. |
Citat:
Av de utvecklare jag känner vet jag ingen som har så höga omkostnader som du anser normalt. Det är i.a.f. långt ifrån en nödvändighet och oavsett vad revisorer tycker är normen kan man som kund eller utvecklare välja att vara smartare med omkostnader. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Och Enligt Conny skall man som nyutexaminerad ta nästan 800kr timmen. Det var om man saknade både utbildning och erfarenhet som drygt 600 kr var rimligt. Jag ville bara poängtera att man nog är lite optimistisk om man saknar utbildning och erfarenhet men har fasta utgifter på 150000 och dessutom vill plocka ut 20000/mån samt ha en viss vinst. Jag skulle i.a.f. gapskratta om någon i den positionen skulle komma med sådana krav. |
Connys uträkning stämmer alldeles säkert om man ingår i ett större konsultföretag, men inte om man är ensam eller småföretagare. Det klart att vi själva har märkt att våra kostnader stiger i takt med att vi "växer in i vårt företagande".
Men jag hävdar fortfarande att man kan inte dra så generella slutsatser när man diskuterar företagande. På samma sätt finns det ju mängder av företag som har mycket högre fasta kostnader i maskiner, utrustning, lager etc. |
Citat:
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P. vad är gånger 1.5 och gånger 12.2? 20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor. Eller har jag missat något? Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala. Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv. Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.) |
Citat:
Det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Drar man på sig fasta kostnader på 150 000 kr som nybliven konsult, så blir man nog inte långlivad som egenföretagare. Man ska inte sälja sig för billigt, men man ska samtidigt vara realistisk. Det Conny använder sig av är statistik. Statistik i sin tur är vetenskapen som säger dig att; om du står med ena foten i en kokande kastrull och med den andra foten i en ishink, så har du det egentligen ganska behagligt. Jag vet inte hur statistiken i det här fallet har kommit till. Men jag skulle gissa på att det är några extrema påläggskalvar på tex Google som ger upphov till höga siffrorna. Så kallade satelliter. |
Citat:
Men jag håller med om att 150.000 i fasta kostnader är betydligt mer än normalt för de flesta som sitter hör. Som frågan är ställd utgår jag ifrån att frågan är riktad till personer som är egen företagare eller konsulter som sätter sitt eget pris och inte de som sitter i stora konsultbolag och utvecklar. Har man 150.000 i fasta kostnader per anställd i ett litet IT-företag bör man nog tänka om lite anser jag... |
arbetsgivaravgifterna är inte på 50%...
men jag har missat semesterersättning.. som inte den är på 20% heller dock. eller har jag missat något? :) |
Hm.. jag vet inte. Bara en snabb gissning som sagt.
Sedan blir semesterersättningen 1,666 % i det här fallet, men det stämmer ju inte så bra det heller. 12 * 1,0166 ~ 12,2. Vi får avvakta svar :) |
150 000 inkluderar en massa saker som man normalt har som kostnader som exempelvis:
- Datorer - Programvaror - Skrivare - Tidningar/facklitteratur - Egen kompetensutveckling - Seminarier - Representation - Marknadsföring - Reklamtrycksaker - Reklamartiklar - Bokföringskostnader egna + redovisningsbyrå om man har sån - Revisor - Resekostnader (tågbiljetter, flyg, inkl milersättning för egen bil) - Kontorskostnader - Andra möteskostnader (hyra lokal, AV-utrustning m.m...) - Kontorsmaterial (papper, pennor m.m.) - Försäljningskostnader - Anlitande av konsulter för egen del . . . Sen ska man i sin kalkyl räkna med att de siffror man har där motsvarar en nivå som man kan hålla så man aldrig i verkligheten hamnar under den budgeterade kalkylen för då får man problem. Räknar man med för höga kostnader i kalkyle så bluir det ett överskott och det är bra! När man räknar fram sin kalkyl så ska man räkna seriöst, dvs om man kan inte räkna med att "kontor behöver jag inte" för det gör man så småningom när företaget växer, och kalkylen ska hålla även då. Det är inte självklart att kunden ska ha hela den besparing man gör om man lyckas hålla nere sina omkostnader jämfört med vad konkurenterna har för kostnader. Det är INTE bara storföretag som har dessa fasta kostnader, jobbar man seriöst så kommer kostnaderna som ett brev på posten. Men det är inte ett problem eftersom det även kommer intäkter som täcker dessa. Men det viktiga är att man har dem med i sin kalkyl. |
Citat:
Sen är det givetvis så att det är beroende p åvilken kund du har som kosnult, småföretag med liten erfarenhet har i sina egna kalkyler räknat fel (ej tagit hänsyn till verkliga kostnader) och håller därför många gånger en felaktig (ej lönsam) prisnivå som de måste justera i takt med mer erfarenhet och att företaget växer. |
Citat:
Jag räknar i mina kalkyler med att man ska ha marknadsmässig ersättning, pensioner och andra ersättningar. 12,2 är inkl semesterersättningen och det gäller då vid 25 dagars semester, har man fler dagar så blir det ett högre värde'n 12,2. |
Citat:
Arbetstid: Det finns 52 veckor per år 260 dagar 2080 timmar 2 veckor är röda dagar då återstån 50, 250 dagar, 2000 timmar 5 veckor är lagstadgad semester då återstår 45, 225 dagar, 1800 timmar Många har mer semester ju äldre man blir 1 vecka mer semester när man bli 30, 40, 50 resp 60 år. så för en 40 åring är det bara 43 veckor jobb om året eller 215 arbetsdagar, 1720 timmar. Givetvis är detta generellt och det förekomme rvariationer mellan olika brancher/avtalsområden. Det är många brancher där man bara har de lagstadgade 25 semesterdagarna, det är oftast de jag refererar till i mina kalkyler. Generellt brukar man även använda 44 veckor, 220 dagar, 1760 timmar som årsarbetstid. Många brancher räknar med att man har ca 60-65% beläggning som ett genomsnitt, det skulle innebära 1056-1144 timmar per år eller ca 150 dagar per år som debiterbar tid. Debiterbar tid mot kund Av den totala arbetstiden så försvinner mycket till internt arbete med administration, bokföring, marknadsföring, nätverksbyggande, offertarbete, försäljning, egen utbildning m.m Vanligt är att man i konsultsvängen räknar med att man kan debitera max ca 1200 timmar per år gentemot kunder, som ett snitt mellan goda och dåliga år. För konsulter som kräver högre kompetnser typ managementkonsultr räknar man med 800 timmar eller i bland 600 timmar per år i debiterbar tid och timarvodet blir därmed högre, men de latar sig inte mer för det. Det finns även tid som varklen går till interna elelr externt arbete och som inte kan debiteras, det är s.k. slacktid eller tidspillan på svenska, det är när man inte har uppdrag och man inte har några andra arbetsuppgifter man kan utföra just då. Det finns konsultbolag jag känner till som har räknat med 1600 timmar men då har man tagit bort den egenutvckling som konsulten normalt brukar ha och de konsulterna blir snart oanvädbara eftersom de aldrig får tid att utvecklas och hänga med i branchen. Jobbet blir tråkigt då man endast avkrävs maximal debiteringsgrad, skittråkigt jobb, hög personalomsättning. Fritid Nu kanske du tänker så här, men personlig utveckling i yrket får man sköta på fritiden och bokföringen gör jag på kvällarna (dvs min fritid). Men då begår man en tankevurpa, man kan definitionsmässigt aldrig arbeta på sin fritid, när man jobbar så är det arbetstid oavsett vilken tid på dygnet det är eller vilken dag i veckan. |
Citat:
|
En genomsnittlig månad har cirka 20 arbetsdagar med helgdagar och liknande borträknat.
Semester etc innebär att du har cirka 10,5 månad arbetstid per år eller 210 arbetsdagar á 8 timmar. Det är 1680 timmar. Men du behöver räkna in tid för komepetensutveckling och liknande också. |
Tack för svaren Conny!
Jag tycker fortfarande att 150.000 per anställd är mycket men i vissa fal kan det säkert vara motiverbart. Det kanske kan gälla när man jobbar emot väldigt stora kunder som också betalar väldigt bra, men jag kan inte riktigt motivera det för en mindre webbyrå. Ser man det som ett maxtak och att det man sparar in under det blir vinst så kanske det kan vara rimligt att att budgetera med. Citat:
Vad blir siffran vid annan semesterlängd? |
Hej jonny,
Citat:
Men som sagt är det en liten del av firmans inkomster. Huvuddelen kommer från turistrelaterade tjänster som uthyrning av villor, hotellbokning, turbokning etc samt reklam på webbplatser. |
Citat:
|
jonny,
Det var mycket snällt sagt! Det finns många fördelar med att bo och arbeta på en ö i Thailand, men det finns även en del nackdelar. En av nackdelarna är att det är svårt att hitta kunder som vill betala för sig här. Nämner man att en webbsida kommer att kosta uppemot 10,000 kronor (40-50,000 baht) så svarar en majoritet inte ens. Det gäller inte minst utlänningarna (dvs såna som mig) som bor i Thailand. Att vissa av dessa byggt en lyxvilla för fem miljoner spänn verkar inte spela någon roll. Sådant kan kosta, men inte en webbsida, logga, fotografering eller sökmotorsoptimering. Sådant verkar många tro att man kan betala med en restaurangmiddag etc. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson