WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   U.S. Government Seizes BitTorrent Search Engine Domain and More (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045088)

citrusen 2010-11-28 12:09

U.S. Government Seizes BitTorrent Search Engine Domain and More

Saxat från torrentfreak.com

"Following on the heels of this week’s domain seizure of a large hiphop file-sharing links forum, it’s clear today that the U.S. Government has been very busy. Without any need for COICA, ICE has just seized the domain of a BitTorrent meta-search engine along with those belonging to other music linking sites and several others which appear to be connected to physical counterfeit goods."

http://torrentfreak.com/u-s-governme...d-more-101126/

Vad tycker ni om att amerikanarna går in och "blockerar" dessa sidor ?

Rob. 2010-11-28 12:13

Google, Bing och Yahoo får passa sig alltså.

Spindel 2010-11-28 17:35

Galet! Som grädde på moset har de även två statistikprogram installerade (Google Analytics och Piwik) på domänerna för att logga de som besöker.

tartareandesire 2010-11-28 19:01

Någon som har lite bättre koll på vad det här handlar om? Är det någon specifik kampanj? Det verkar ju inte direkt handla om fildelning om man ser till de domäner som det handlar om.

Reaktionerna på sajten var ju lite underhållande iaf :) Att det skulle vara någon fara för ett fritt internet har jag svårt att se. Ett fritt internet innebär ju knappast att man ska få göra vad man vill lika lite som i det riktiga samhället.

pontus 2010-11-29 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20380203)
Reaktionerna på sajten var ju lite underhållande iaf :) Att det skulle vara någon fara för ett fritt internet har jag svårt att se. Ett fritt internet innebär ju knappast att man ska få göra vad man vill lika lite som i det riktiga samhället.

Jag gillar din definition av ett fritt internet, att regeringar kan beslagta vilka domäner dom vill när de passar. Om jänkarna vill blockera webbsidor för sina medborgare är det deras angelägenhet, men om de nappar domäner när det passar är det riktigt illa.

tartareandesire 2010-11-29 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av pontus (Inlägg 20380315)
Jag gillar din definition av ett fritt internet, att regeringar kan beslagta vilka domäner dom vill när de passar. Om jänkarna vill blockera webbsidor för sina medborgare är det deras angelägenhet, men om de nappar domäner när det passar är det riktigt illa.

Det är inte alls så det fungerar, med undantag för Kina och liknande länder då. Beslaget härrör från ett domstolsbeslut och det var därför jag var intresserad av vad som föranledde det hela. Det handlar ju uppenbarligen om brottsmisstankar av något slag.

pontus 2010-11-29 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20380322)
Det är inte alls så det fungerar, med undantag för Kina och liknande länder då. Beslaget härrör från ett domstolsbeslut och det var därför jag var intresserad av vad som föranledde det hela. Det handlar ju uppenbarligen om brottsmisstankar av något slag.

"“My domain has been seized without any previous complaint or notice from any court!” the exasperated owner of Torrent-Finder told TorrentFreak this morning." Behöver ju inte vara sant men skulle inte förvåna mig om så är fallet, speciellt inte när ett 80-tal domäner beslagtas samtidigt. Låter i bästa fall som väldigt godtyckliga domstolsbeslut...

tartareandesire 2010-11-29 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av pontus (Inlägg 20380324)
"“My domain has been seized without any previous complaint or notice from any court!” the exasperated owner of Torrent-Finder told TorrentFreak this morning." Behöver ju inte vara sant men skulle inte förvåna mig om så är fallet, speciellt inte när ett 80-tal domäner beslagtas samtidigt. Låter i bästa fall som väldigt godtyckliga domstolsbeslut...

Det är ju omöjligt att säga något utan att veta mer i detalj vad det handlar om. Att man samlar ett större antal sajter under en eller några utredningar är ju inte särskilt konstigt.

icehole 2010-11-29 15:18

har att göra med detta och är minst sagt oroande tycker jag:

http://news.cnet.com/8301-1023_3-200...=2547-1_3-0-20

tartareandesire 2010-11-29 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20380342)
har att göra med detta och är minst sagt oroande tycker jag:

http://news.cnet.com/8301-1023_3-200...=2547-1_3-0-20

Citat:

seizing dozens of Web site domains linked to illegal file sharing and counterfeit goods
Illegal är nyckelordet. Håller man sig inom lagens ramar så behöver man nog knappast vara orolig.

Spindel 2010-11-29 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20380343)
Illegal är nyckelordet. Håller man sig inom lagens ramar så behöver man nog knappast vara orolig.

Gäller detta Google också?

tartareandesire 2010-11-29 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20380347)
Gäller detta Google också?

Självfallet. Google har förlorat en del rättsfall och vunnit andra. Google är ett fantastiskt företag på många sätt och vis men det finns mycket man kan ogilla också.

studiox 2010-11-29 21:24

Det där gör mig ursinnig.

Jag har inte något emot att kriminella spöas, piskas, låses in i djupa grottor där man häller kokhet vatten på dom.

Men innan det skett en DOM så är man oskyldig. Man borde kunna stämma ICAN och om NicSE skulle göra samma sak skulle jag spränga dom i luften

Dennis Holm 2010-11-29 21:27

detta gäller för övrigt alla som har domäner hos amerikanska registrars ;).
Och vi har inte många svenska icann accredientierade registrars ;)
ska inte säga de jag vet använder amerikanska då jag inte vet mer än några av de större av våra webbhotell.

Peak 2010-11-29 21:39

Hoppas att alla som laddar ner någonting över huvud taget får åtminstoen 20 års fängelse. Ända sedan omkring 2000 så har copyright-lagarna totalt luckats upp av ondskufulla användare.

Alla som klagar på att någon använder deras Wordpress-skin verkar helt oberörda av att brottlingar spelar in och sedan delar ut TV-avsnitt utan ägarnas tillstånd. Internet är för tillfället laglöst land där civilisationen försöker att komma in. Förhoppningsvis så vinner civilisationen för laglösheten och anarkin som för tillfället råder.

Vill du se eller använda någonting - Betala den som skapat vad det du vill se eller använda! Annars är ni inte bättre än Al Capone eller vilken annan gangster som fanns före Internet.

pontus 2010-11-30 07:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20380343)

Citat:

The seizures came after a Senate committee unanimously approved a controversial proposal earlier this month that would allow the government to pull the plug on Web sites accused of aiding piracy.
Jag skulle vilja säga att accused och aiding är nyckelorden. Om ingen godtyckligt anklagar en för något så behöver man knappast vara orolig. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Peak (Inlägg 20380402)
20 års fängelse ... ondskufulla användare ... brottlingar ... laglöst land ... civilisationen ... anarkin ... Al Capone

Du måste avsluta sådana inlägg med </ironi>, annars kan endel användare tro att du är allvarlig. För det finns mycket skit på internet och internet används till många tvivelaktiga saker(terrorism, människosmuggling, prostitution, kriminalitet, pedofili, etc). Men om jag laddar ner en cd-skiva online eller får en kopia av min polare(vilket är lagligt) känns ju inte helt avgörande för om internet ska anses civiliserat eller ej?

mynameisfredrik 2010-11-30 08:10

Siezing a domain is like siezing an address. Pointless. The evidene is on the servers. Without the evidence it's pointless to get a warrant.

Read more: http://news.cnet.com/8301-1023_3-200...#ixzz16kNBdpfR

mynameisfredrik 2010-11-30 08:18

LIST OF DOMAIN NAMES SEIZED BY ICE
1. 2009jerseys.com
2. 51607.com
3. amoyhy.com
4. b2corder.com
5. bishoe.com
6. borntrade.com
7. borntrade.net
8. boxedtvseries.com
9. boxset4less.com
10. boxsetseries.com
11. burberryoutletshop.com
12. burberryoutlet-us.com
13. cartoon77.com
14. cheapscarfshop.com
15. coachoutletfactory.com
16. dajaz1.com
17. discountscarvesonsale.com
18. dvdcollectionsale.com
19. dvdcollects.com
20. dvdorderonline.com
21. dvdprostore.com
22. dvdscollection.com
23. dvdsetcollection.com
24. dvdsetonline.com
25. dvdsuperdeal.com
26. eluxury-outlet.com
27. getdvdset.com
28. gofactoryoutlet.com
29. golfstaring.com
30. golfwholesale18.com
31. handbag9.com
32. handbagcom.com
33. handsbagpop.com
34. icqshoes.com
35. ipodnanouk.com
36. jersey-china.com
37. jerseyclubhouse.com
38. jordansbox.com
39. lifetimereplicas.com
40. louis-vuitton-outlet-store.com
41. louisvuittonoutletstore4u.com
42. louisvuittonoutletstores2u.com
43. lv-outlets.com
44. lv-outlets.net
45. lv-outletstore.com
46. massnike.com
47. merrytimberland.com
48. mycollects.com
49. mydreamwatches.com
50. mygolfwholesale.com
51. mytend.com
52. nfljerseysupply.com
53. nibdvd.com
54. nystylerolex.com
55. odvdo.com
56. oebags.com
57. onsmash.com
58. overbestmall.com
59. rapgodfathers.com
60. realtimberland.com
61. rmx4u.com
62. scarfonlineshop.com
63. scarvesviponsale.com
64. shawl-stor.com
65. silkscarfonsale.com
66. silkscarf-shop.com
67. skyergolf.com
68. sohob2b.com
69. sohob2c.com
70. storeofeast.com
71. stuff-trade.com
72. sunglasses-mall.com
Page 2 of 2
73. sunogolf.com
74. tbl-sports.com
75. thelouisvuittonoutlet.com
76. throwbackguy.com
77. tieonsale.com
78. timberlandlike.com
79. topabuy.com
80. torrent-finder.com
81. usaburberryscarf.com
82. usaoutlets.net

här är listan över beslagtagna domäner än så länge.

tartareandesire 2010-11-30 08:38

Känns ju som en massa skräp man lika gärna kan vara utan :) Håller dock med om att det är lite olyckligt att ta över domänerna innan dom fallit men jag utgår från att en grundlig förundersökning gjorts så det är nog ändå sannolikt att en övervägande majoritet är skyldiga till någon form av brott.

Dennis Holm 2010-11-30 08:44

Förutom att jag tycker det är helt SJUKT att utvecklingen i USA är att de tar kontroll över internet efter sina egna värderingar där PENGAR är allt!
Så är det jag stör mig mest på att en Amerikansk myndighet med de befogenheterna lägger ner skattemiljarder (notera INTE företagens pengar.. utan folkets) på att jaga småbovar som varken direkt eller indirekt orsakar större skada för människor.
De hade kunnat jaga den hårda brottsligheten och de stora organisationerna som faktiskt anlitar/tvingar kompentent it personal att göra grova brott.

Du tror väl inte att det är datanördar som gör DDos attacker på spelbolag som helägs av en mindre grupp människor?
Om de inte betalar så är det inte bara så att siten fortsätter få attacker utan de skadar ägarens familj/vänner... tills de betalar.
Det är inte påhitt utan finns dokumenterat.. google is your friend.

Så att jaga dessa OCH att snedvrida internets frihet till makt av eget intresse är förkastligt.

tartareandesire 2010-11-30 08:51

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20380440)
Förutom att jag tycker det är helt SJUKT att utvecklingen i USA är att de tar kontroll över internet efter sina egna värderingar där PENGAR är allt!
Så är det jag stör mig mest på att en Amerikansk myndighet med de befogenheterna lägger ner skattemiljarder (notera INTE företagens pengar.. utan folkets) på att jaga småbovar som varken direkt eller indirekt orsakar större skada för människor.
De hade kunnat jaga den hårda brottsligheten och de stora organisationerna som faktiskt anlitar/tvingar kompentent it personal att göra grova brott.

Tycker snarare det är bra att man utreder alla typer av brott och inte struntar i vissa vilket du uppenbarligen tycker man ska göra. Du får gärna visa några siffror som styrker ditt påstående. Jag tror kostnaderna för bekämpningen av exempelvis den organiserade brottsligheten är betydligt högre.

Xamda 2010-11-30 11:18

Mervinst, vem tvingar it-personal att begå grova brott menar du? Vad har det med upphovsrättsbrotten att göra, det är väl ett fritt val om man väljer att ladda ned saker och därmed begår ett brott eller inte...? Samma sak om man vill medverka till att sprida/främja dessa upphovsrättsbrott.

Dennis Holm 2010-11-30 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20380457)
Mervinst, vem tvingar it-personal att begå grova brott menar du? Vad har det med upphovsrättsbrotten att göra, det är väl ett fritt val om man väljer att ladda ned saker och därmed begår ett brott eller inte...? Samma sak om man vill medverka till att sprida/främja dessa upphovsrättsbrott.

läste du det jag skrev i anknytning?
det finns stora kriminella grupper som ofta anlitar men även tvingar kunniga personer att göra saker.
Att det är svårt att tänka sig förstår jag inte. klart organiserade kriminella också tar sig ut på nätet.

och anledningen jag tog upp det står också i min post ;). för att det läggs pengar och resurser från en myndighet med enorma befogenheter.. för att jaga småbovar.
När de hade kunnat lägga det på större men framförallt farligare grupper.

kw_wasabi 2010-11-30 13:05

Man äger ju inte ett domännamn, utan hyr det. Det betyder att man också kan bli vräkt precis som när man missköter sig i sin lägenhet. Frågan här är väl vem som ska besluta om vräkning?

Frihet under ansvar... även på nätet. Bryter man mot lagen förlorar man mer eller mindre av den frihet man tidigare hade.

Xamda 2010-11-30 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20380463)
läste du det jag skrev i anknytning?
det finns stora kriminella grupper som ofta anlitar men även tvingar kunniga personer att göra saker.
Att det är svårt att tänka sig förstår jag inte. klart organiserade kriminella också tar sig ut på nätet.

och anledningen jag tog upp det står också i min post ;). för att det läggs pengar och resurser från en myndighet med enorma befogenheter.. för att jaga småbovar.
När de hade kunnat lägga det på större men framförallt farligare grupper.

Sant, jag hade inte läst att du skrivit ordentligt... Fast nu tror jag iofs inte att det är ofantliga summor som läggs på jakten av upphovsrättsförbrytare. Fast jag förstår din poäng.

mynameisfredrik 2010-11-30 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20380485)

UPDATE: VeriSign sent this statement:
VeriSign received sealed court orders directing certain actions to be taken with respect to specific domain names, and took appropriate actions. Because the orders are sealed, further questions should be directed to the U.S. Department of Homeland Security.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson