WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   binero nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044886)

MRDJ 2010-11-16 22:57

binero nere?

jag kommer inte in på bineros hemsida eller min hemsida som ligger där, någon annan som upplever samma?

AndersN 2010-11-16 22:59

Upplever samma problem jag med.
Varken någon av mina sidor eller binero.se, verkar som det är dags igen för samma problem
som skedde förra veckan?

Edit:
Från Binero drift:

Ikväll runt 22:30 kommer vi göra ett kort, snabbt arbete i vår nätverksstruktur som kan innebära en mindre driftstörning i anslutningen till våra tjänster. Vi räknar med att det ska bli så kort så de flesta inte ens märker av det, men det är bra att veta ändå.

patrikweb 2010-11-16 23:00

Dom har planerat arbete.

"
Ikväll runt 22:30 kommer vi göra ett kort, snabbt arbete i vår nätverksstruktur som kan innebära en mindre driftstörning i anslutningen till våra tjänster. Vi räknar med att det ska bli så kort så de flesta inte ens märker av det, men det är bra att veta ändå."

Fast konstigt formulerat, vet inte om man kan kalla det mindre driftstörning när det är 100% nere.

wiB 2010-11-16 23:00

Enligt binerodrift.se är det ett "Planerat nätverksarbete".

http://www.binerodrift.se/?p=1519&m=201011

MRDJ 2010-11-16 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av wiB (Inlägg 20378525)
Enligt binerodrift.se är det ett "Planerat nätverksarbete".

http://www.binerodrift.se/?p=1519&m=201011

ah okej, tack! då är förhoppningsvis allt som det skall då :)

Lumax 2010-11-16 23:08

22.30 känns som en illa vald tidpunkt för ett planerat arbete. Även om planen var att det skulle vara så kort att ingen märker det så vet vi väl alla vad Murphy kan ställa till med. :)

Dennis Holm 2010-11-16 23:10

när skrevs det inlägget?
planerat är ofta flera veckor eller iallafall dagar i förväg.
är det mer akut är det timmar eller minutrar. och då är det inte "planerat" :p.

Och de har nog valt 22:30 av en anledning.
Finns klart mycket sämre tidpunkter :P.

patrikweb 2010-11-16 23:13

Visst att saker är planerade, dock så låter det inte redundans någon stans om man inte kan göra planerat arbete utan allt ska dö till 100%

Då måste det ändå vara en fet single point någon stans.

Tiden är väl inte den bästa, sådan stor planerad service bör ske kl 02-05 eller något.

Det skrev idag:

"Publicerad av Johan tisdag, november 16th, 2010"

Står dock ingen tid när det skrev, så är väl mer akut planerat arbete eller bara dåligt informerat tidigare.

NorBiz 2010-11-16 23:14

Japp nu e de nere igen... fyfean!

Craxen 2010-11-16 23:17

Citat:

Vi räknar med att det ska bli så kort så de flesta inte ens märker av det, men det är bra att veta ändå.
Hmm eller hur

Fredrik-s 2010-11-16 23:19

Stendött här med.

Trodde först det var min lina som höll på att spöka :)

Alex 2010-11-16 23:19

Hade varit smidigare att tvinga teknikern att jobba på natten. Hellre det än ett sånt här dyk igen så tätt in på det senaste...

Henkezan 2010-11-16 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20378530)
Och de har nog valt 22:30 av en anledning.
Finns klart mycket sämre tidpunkter :P.

Jo förvisso, men 22.30 är fortfarande ingen bra tid att dra ner alla servrar för "snabbt arbete i vår nätverksstruktur" lätt att det blir något strul som drar ut på tiden (som i detta fall)

Mer passande tid vore 02-05 som redan nämnts.

patrikweb 2010-11-16 23:24

Ja för denna tiden är det ändå många aktiva användare fortfarande, lär ju finnas folk som handlar på webshop och övriga saker denna tiden.

tartareandesire 2010-11-16 23:26

Märkligt att lägga upp en nyhet om "planerat underhåll" precis innan det görs. Spelar ju mindre roll om det är planerat från deras sida så länge inte kunderna vet om det. Sen att gå från att kunderna knappt ska märka något till att precis hela Binero ligger nere i en timme känns ju sådär kul så här nära inpå senaste katastrofen :) Hade som sagt var varit lämpligt att lägga det på natten.

Craxen 2010-11-16 23:27

kanske dax att göra en grupptalan mot biner0 för förlorade inkomster.
Mellan 22,30 och 23,30 snittar jag 10 miljoner i försäljning =))

Craxen 2010-11-16 23:29

Jipppi, det funkar nu... *peppar peppar*

Henkezan 2010-11-16 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av Craxen (Inlägg 20378543)
Jipppi, det funkar nu... *peppar peppar*

Inte här i alla fall =(

Lumax 2010-11-16 23:34

Här funkar det, så nu kan ni skynda er att låsa/ta bort tråden.
För övrigt så hade jag köpt en annonskampanj för 14 miljoner som gick mellan kl 22.30-23.30.. bortkastade pengar.. kul!

Ironi. :)

kullervo 2010-11-16 23:36

Alla Bineros DNS:er verkar vara nere. Jag väljer att skratta högt och elakt åt dem. Jag menar, har inte webbhotellen lärt sig efter att Loopia fuckat upp det tillräckligt många gånger? Visst får jag skylla mig själv som använder ett svenskt webbhotell som DNS-leverantör utan att välja en extern slav, men det är ju såååå enkelt att göra DNS hyffsat redundant.

Alex 2010-11-16 23:37

Nu ligger alla tjänster uppe på http://www.binerodrift.se/ iaf.

NorBiz 2010-11-16 23:39

De har alltså stängt ner allt i 1 timme men EJ ÅTGÄRDAT felet... låter som det blir fel downtimes inom kort.

kullervo 2010-11-16 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20378549)
Nu ligger alla tjänster uppe på http://www.binerodrift.se/ iaf.

Lustigt att ns3.binero.se och ns4.binero.se inte finns med under deras driftstatus :)

tartareandesire 2010-11-16 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av NorBiz (Inlägg 20378550)
De har alltså stängt ner allt i 1 timme men EJ ÅTGÄRDAT felet... låter som det blir fel downtimes inom kort.

Det är åtgärdat, var väl någon cache på den sidan.

Craxen 2010-11-16 23:54

Citat:

Under detta planerade arbete (som var förberedande arbete i nätverket inför byte av brandväggar senare i veckan) så uppstod tyvärr ett oväntat fel vid uppstarten av routrarna (på grund av ett tidigare konfigurationsfel). Detta gjorde att tiden tjänsterna låg nere tyvärr blev betydligt längre.
Mer stopp att vänta sig... Känns lagom kul mitt i julförsäljningen... =/

Sweely 2010-11-17 00:08

Nu ser allt ut att funka.

Captain Thailand 2010-11-17 05:30

Hej,

Och folk som brukar tycka att det är konstigt att man väljer trygg hosting utanför Sverige ;-)

Seriöst, om några av de absolut ledande webbhotellen i Sverige ständigt uppvisar problem och diverse nertid är det ju en ganska låg standard som uppvisas. Det är ju ren fakta!

Tobab 2010-11-17 06:42

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20378561)
Hej,

Och folk som brukar tycka att det är konstigt att man väljer trygg hosting utanför Sverige ;-)

Vilket hotell utanför Sverige föredrar du?

Captain Thailand 2010-11-17 07:05

Hej,

Jag använder:

1. Pair.com (mycket nöjd)
2. Domaincontrol.com (GoDaddy, som iofs har en ganska gräslig webbplats som försöker lura på "nybörjare" allt möjligt hokus pokus, men deras hosting tycker jag är bra)

Ps. Jag kan väl nämna att jag är relativt väl inbegripen med fördelarna av att ha svenska sajter hostade i Sverige. Min reaktion var mest pga av förvåning, då jag trodde att standarden snarare borde förbättras med åren.

Strutsagget 2010-11-17 08:04

Inte så bra skött...

Citat:

Ursprungligen postat av Craxen (Inlägg 20378534)
Hmm eller hur

Det är inte alls bra skött. En uppdatering så hela systemet står nere i över en timme är inte alls bra.

johan1234 2010-11-17 09:53

Captain Thailand - Efter 15 år i USA kan jag säga att det är bra kvalitet på amerikanska leverantörer - MEN - de är inte utan problem. Någon rekommenderade Rackspace i någon annan tråd här - och visst - de är jättebra. Men man glömde nämna att de haft enorma problem under hela året med alla möjliga lustiga längre nertider i USA. Allt från någon bil som kraschade en stolpe som tog ner stora delar av deras miljö till mänskliga faktorn mm.

Rackspace fö kör som vi på många delar av våra tjänster ett SLA med 100% upptidsgaranti för dedikerat och molnmiljöer. Tror deras senaste haveri kostade dem nästan 8 miljoner dollar i garanti pengar. De har en snittintäkt på ca 7000 dollar per kund i USA (går sakta neråt då molntjänsterna drar ner) - så det är en del stålar i rullning där. :-)

Generellt sett har tex amerikanska leverantörer hållt högre kvalitet på upptid MEN servicen är det som jag tycker de står ut med mest. Visst - passar inte oss i Sverige språkmässigt mm - men man tar för givet att det finns någon att ringa 24h/7 mm mm och där har vi mer att lära än något skulle jag vilja säga. De har alltid varit bättre på konsument sidan och gör många saker enklare än vi. I alla fall fram tills nu. Dock - tittar du på upptider så har du oftast inte bättre garantier i USA (eller verklig leverans) på upptider i delade miljöer än här.

Bolagen är generellt mycket större där då de har en inhemsk marknad på 310 miljoner människor och vi har en ankdamm till kundbas. :-) Det innebär att vi leverantörer borde bättre utnyttjat den internationella marknaden också - som kunde gett oss bättre bas för att kunna skapa än bättre tjänster. Våra danska kollegor har visat vägen där med både One och Surftown som goda exempel.

Mario.D 2010-11-17 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Strutsagget (Inlägg 20378569)
Det är inte alls bra skött. En uppdatering så hela systemet står nere i över en timme är inte alls bra.

Nej, dom börjar bli riktigt dåliga tyvärr, inte är det samma öppenhet och ärlighet eller...
Smygändringar i vilka resurser man får och kan utnyttja, varför inte dra iväg ett mejl och meddela ändringar eller åtminstone lägga upp det på sin egna sida och inte gömma det någonstans där dom flesta inte läser?

Fruktansvärt dålig kontrollpanel som knappt går att använda på grund av timeouts och andra länk fel, en flytt till nya systemet som verkar bli nästa år istället då dom verkar prioritera nya kunder istället för att behålla dom dom har.

Fredrik-s 2010-11-23 10:09

Nu verkar det som att det är något strul?

Har några sidor jag inte kommer åt nu.

Edit: Japp, nu verkar det vara dags igen (http://binerodrift.se). Herregud hela sidan bara lyser rött. Jag kollade för några minuter sedan då var det inget, nu kollade jag igen och då står det ner tid på < 5h. Hur kommer det sig att det kan vara det? Är det total nertid eller nertid för senaste downtimen?

Henkezan 2010-11-23 10:13

Samma här, mina sidor + ftp fungerar inte.

Seriöst, det kan inte gå en vecka utan strul med Binero

lunarmys 2010-11-23 10:15

Hur lyckas dom sänka hela skiten så här ofta?

Fredrik-s 2010-11-23 10:20

Nu verkar det vara upp igen. Bara en liten total-krasch...

Dennis Holm 2010-11-23 10:25

ni blev inte helt till er i brallan för 10 minuter downtime va? :D

och binerodrift siten är total nertid för alla tjänster för perioden om jag inte minns fel.

Fredrik-s 2010-11-23 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20379311)

och binerodrift siten är total nertid för alla tjänster för perioden om jag inte minns fel.

Nedå, man får ju tänka på den härliga gemenskapen som blir runt Bineros alla nertider. Då samlas folk här i tråden och gnäller tillsammans, bättre kan det inte bli :)

Nästan bättre än julafton :)

lunarmys 2010-11-23 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20379311)

Ett av Sveriges största webbhotell ska inte ha downtime en tisdagmorgon, även om det "bara" är 10 minuter.

patrikweb 2010-11-23 11:01

Dom får nog börja skärpa sig lite, grundläggande är ju att man ska ha en infrastruktur som klarar framtiden.

Samtidigt är det viktigt att man testar sakerna med, inte hoppas det funkar när något händer. Känns ju onödig ha redundans som inte funkar.

Nu har det både visat sig att redundansen i SAN inte fungerade i verkligheten och att redundans i nät inte fungerat.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson