![]() |
Webbhotell som försöker ta betalt två gånger
Tänkte höra med er om ni har haft liknande problem med Ballou. Jag köpte en tjänst från dom och betalade direkt med mitt Visa över internet. Allt gick bra och kontot öppnades, pengar drogs från mitt konto. När jag kommer hem ligger det en faktura från företaget med ett kravdatum på summan som jag redan har betalat för.
Känns lite spooky att man får en faktura som man redan betalat för. Förvisso att de tog bort den när jag fick lov och kontakta dem. Men fick ingen kompensation för mitt besvär :( Ren tur att jag åkte hem, lägenheten renoveras och planen var att inte åka dit på ett bra tag. Kunde slutat illa... Ska jag fortsätta köpa tjänster från företaget eller leta efter något annat? Kom gärna med er erfarenhet av företaget. |
Kontakta dom och visa din betalning. Har nog bara blivit fel i nån faktureringsrutin.
Sånt kan hända alla. |
Förstår faktiskt inte problemet. De tog bort fakturan när du påpekade felet så vad för kompensation hade du räknat med då det inte kostade dig något?
|
Citat:
Westman: Nej kanske för mycket och begära. Jag hade i alla fall skämts och försökt göra min kund glad. Men men... Tar gärna emot det jag frågade efter! :) |
detta är högst skadande för olika leverantörer när de har dessa olyckor.
Jag har själv haft pengar dragna 2 gånger i större summor. Sedan dess har jag virtuella kreditkort från min bank som gör denna formen av olyckor omöjliga. swedbank har e-kort. de andra bankerna har nog något liknande. du borde kontakta din bank om att få den tjänsten till din internetbank som du antagligen redan har. Det är ett brott i rutiner för ballou. De har gjort ett stort misstag och om de inte hittat och fixat problemet i sina system så kommer detta kunna hända igen. Var väldigt noggrann med att kolla så pengar inte dras flera gånger. Detta händer tyvärr lite då och då. Ofta mänskligt fel (eller mänskligt fel i fel kodat system :P) |
Citat:
Tyvärr så får många svenskar fnatt om de ser något sådant. Det kallas stress. och denna form av stress är ett obehag.. och obehag är väl knappast vad ett företag borde ge? ;) Jag tycker iallafall det är allvarligt princip fel. Det händer... betyder inte att det är okej. De har garanterat varit med om problemet innan. |
Citat:
Vilket företag var detta? |
Citat:
long story short. finns inga servrar med mitt ansvar där. Detta var dock ett antal år sedan. |
Citat:
Ett fel uppstod och det korrigerades vid påpekande. Jag ser faktiskt inget fel i det, snarare helt korrekt. Ja att fakturan skickades är ett fel i sig och borde inte ha uppstått men sånt här händer faktiskt relativt ofta i alla branscher. Dubbla fakturor är en klassiker som företag som Canal Digital etc. har råkat ut för då deras system fått fnatt. Mindre kul för de som hade autogiro och var på semester. I det här fallet så har det knappast kunnat uppstå obehag men visst, hade fakturan blivit liggande och det gått vidare till KFM så hamnar vi i ett helt annat läge. EDIT: Saknade ett "och". |
Tycker inte de borde ge dig någon ersättning MEN däremot tar jag inte lika lätt på det som Westman utan tycker det är tragiskt att så många företag idag förlitar sig på automatiserade system utan att säkerställa funktionaliteten i sådana kritiska delar som fakturering och betalning. Det ÄR mycket allvarliga fel som oftast är relativt enkelt lösta och som måste vara åtgärdade redan innan det går ut till kunderna. Det handlar i princip alltid om mänskliga fel.
|
En liten parantes till zenda..
Det är inte så att fakturan är att tolka som ett kvitto? Det har själv hänt mig att man betalat något online och hem skickas en faktura där det står att den är förskottsbetald eller liknande. Att förfallodatum och bankkontonummer fortfarande finns kvar är att de kör mallar i sitt faktureringsverktyg där texten Förskottsbetald bara lagts till. |
Citat:
Jag har nu krediterat fakturan som kommer per post till er. |
Beror hur man ser det, man kan väl anse det är rimligt att få ersättning för sin tid för att lösa deras problem som dom själv ha skapat.
Sedan beror det väl hur dom sköter det, enstaka fel någon gång kan man väl acceptera. Men skulle det hända flera gånger så ser jag det rimligt att be dom ersätta för sin förlorade tid. |
Citat:
|
Citat:
Dock så har jag redan haft problem med företaget. Första gången jag beställde så hade supporten ingen koll på sin egna tjänst vilket jag fick testköra själv och sedan ge feedback till supporten. Självklart är det alltid kul och hjälpa andra men att hålla reda på deras ekonomi gjorde mig lite ledsen. Ett litet plåster skulle gett så mycket! |
Citat:
Har du mycket problem med en firma så välj en annan helt enkelt. Jag är dock bergis på att de försöker rätta till eventuella problem så snart du påpekar det :) (som med återbetalningen) |
Ballou är ett av de mest seriösa webbhotellen i Sverige. Även jag är övertygad om att något gått fel i processen och vid påpekande kommer de göra allt de kan för att rätta till.
Plåster är förstås alltid bra. :-) |
Citat:
|
Citat:
|
zenda, anders - uppenbart att de måste lägga lite krut på fakturasystemet. :-)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson