![]() |
När kunden inte betalar
Jag har just råkat ut för det vi alla hatar. När en kund vägrar betala för utfört arbete.
Han har sagt åtminstone 5-6ggr att han ska betala i en månads tid. Jag har nu skickat en ny faktura med påminnelseavgift på och sagt till honom att om han inte betalar nu, så kommer jag skicka ärendet vidare. Att det dessutom är en "arbetsgivare" som figurerar här på forumet en hel del, gör att jag gillar det hela ännu mindre... bra sugen på att lägga ut namn... Inte för att sätta dit honom , men för att varna andra för denna oseriösa person. Vill bara skriva av mig lite. |
Har du ett avtal, du har levererat och kunden inte har några berättigade klagomål och har fått sin chans så är det bara att lämppa över till Kronolle. Du kan skicka en kopia på den färdigifyllda blanketten så kanske det snabbar upp.
|
Häng ut han!
|
Vi har inget skrivet avtal, men vi hade ett muntligt avtal som båda var nöjda med.
Om han inte betalar enligt påminnelsefakturan, så skriver jag nog vem det är. |
om det är ett större företag så kan det ta lite tid.
Speciellt om det inte är personen själv som hanterar och betalar fakturor. Vet ju självklart inte om så är fallet nu. Hur mycket försenat är det? |
Det är en ensamföretagare.
Han lovade första gången att betala den 20:e förra månaden. Sen har han väl lovet att betala typ 5-6 ggr till. Vet att han är ganska "misslyckad" som företagare, med skulder och så. Om han har problem att betala kan han väl i alla fall säga det, och ine lova och lova... |
så han är 20 dagar sen.
med många löften. det är olyckligt men ställ honom emot väggen och be om ett ärligt svar och inte undanflykter. att göra denna tråd just nu hjälper tyvärr inte mycket. Men om det segas ändå mer eller om det är ett systematiskt beteende så är det bra o bli varnad :P. Lycka till. du får säkert dina pengar. |
|
Blir svårt att bevisa något utan ett skriftligt avtal kan jag tänka mig.
|
det finns ofta mail och msn konversationer.
Och även själva arbetet har viss bevisbörd. Dock så är det kanske lite tidigt att vifta piratflagga än :P. Ring personen och be lugnt och stilla om ett ärligt svar om hur ni kan lösa denna betalningen. Har personen ekonomiska problem så kan det göra skillnaden emellan att du får betalt eller någon annan (0 sum game) :). |
Citat:
- Uppfyller leveransen hela kravspecen? - Har kunden gjort acceptanstest och godkänt leveransen? - Har du avtalat om att du får ta ut påminnelseavgift och till vilket belopp? - Vad är det avtalade betalningsvillkoret? - Vad har ni avtalat för dröjsmålsränta? - Vilket datum kom fakturan kunden till del? - Du kan inte klaga förrän 30 dagar gått från att kunden fått fakturan. - Ingen påminnelseavgift, dröjsmålsräna får tas ut före 30 dagar efter kundens mottagande av fakturan. Om inte annat avtalats. |
Citat:
Det finns fö. ingen lag som säger att du inte får debitera dröjsmålsräna efter 3 dagar, dock bör du vänta 30 dagar innan du skickar din räntefaktura. Det finns heller ingen lag som specificerar 30 dagars betalningsfrist. Har du inte specifikt tillämpat räntesats brukar praxis vara referensränta + 8% |
Citat:
har kunden framfört att han inte kan eller vill betala så ska man vara oförhindrad att fortsätta med legala åtgärder. Dock bör man iaktta de tidsgränser som avtalats. |
Citat:
TS har angett att han inte har ett avtal för UPPDRAGET, men det stod inte att han saknade kravspec. Det är ganska stor skillnad på avtalet för uppdraget och en tekniskt kravspec. Referenser: https://lagen.nu/1975:635 §4 1 st Citat:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM §4 1 st Citat:
|
Formellt kan man säga att all konversation som rör detta uppdrag kan ses som avtal. Så har ni bara tagit detta på telefon och inte har det minsta skriftligt, så lycka till med dina krav eftersom det är den som klagar som måste påstå och visa vad som är "sant".
Sedan tycker jag att det går lite väl fort på WN när någon ska fördömas hit eller dit. I detta fall är det bara ena parten som har påstått något och det duger ganska lite till att ta ställning i saken. Sist tycker jag att det är ganska lågt när detta forum ska användas som något påtryckningsmedel. Visst kan det vara bra att veta om någon är oseriös, men samtidigt varnar man andra för sig själv mer eller mindre. |
Nu skrev jag i min första post att jag mest ville skriva av mig i frustration. Därför har jag ej skrivit vem det handlar om heller.
Det jag blir sur på är att den här personen har lovat ca 6-7 ggr att nu kommer pengarna. han har tom sagt att han satt pengar på överföring från sitt konto, men det kommer aldrig något. Hade han sagt till mig att han inte kan betala just nu eller liknande, så hade jag haft förståelse för det, men han har bara ljugit och ljugit... Nu har han tydligen plockat ner alla sina sidor från nätet med. |
Om man säger att han ska betala be honom skriva på ett papper där han erkänner skulden till dig. Sen kan du gå till kronofogden. Bestrider han ärendet hos kronofogden så går du till domstol och får dina pengar.
Börja med att få skulden erkänd på papper. "Undertecknad är skyldig X Y antal kronor för arbete med webbsida Z. Betalning ska ske inom 5 dagar från undertecknandet." |
PM:a mig namnet på vem det kan vara.. har mina aningar.
|
Eftersom jag inte lyckats få till någon betalning av kunden ännu, och jag nu ger upp det här fallet, vill jag nu varna andra för att arbeta för den här personen.
Se till att ni har bra skrivna avtal med honom om ni skulle utföra arbete för honom, eftersom han verkar ha ganska dålig förmåga till att betala ut pengar. Hans namn här på forumet är: Sweden-mn. Han driver sidan 360vision.se Detta gör jag ej för att "hämnas" på honom eller liknande, utan jag vill endast varna andra. |
Citat:
|
Skriver som Henrik, det är inte första gången man hör om honom och att han inte betalar i tid. Vilket egentligen är skandal.
Hur kan man anlita någon utan att vara likvid? Men men, alla är ju inte ärliga, tyvärr. |
Samma person (Christoffer Larsson) är skyldig mig 7500kr sedan ett jobb tidigare men de pengarna reste han till Turkiet med och skyller nu på skyhöga skulder.
Dåligt... |
|
Lärdom: Skriftliga avtal, egenhändigt undertecknade av båda parter är en bra början ...
Det är ingen garanti för betalning men det brukar vara så at de som inte har för avsikt att betala brukar nästan aldrig underteckna skriftliga avtal, så då slipper leverantören lägga ner jobbe i onödan. |
Tycker ni bör ta lärdom av Conny.
Det han skriver är väldigt viktigt. Är båda parter överrens om en deal muntligt bör man kunna skriva på den skriftligt om man inte har planer på att blåsa motparten. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson