WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044512)

trådlöst 2010-10-27 15:13

Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke

Tjenare.
Kanske blir jobbigt att läsa och förstå vad jag menar för er som typ gick ut högstadiet för 10-15 år sedan osv..
Men tänk er, ni är i min situation, ni går i 9:an.
Ni har halvdana betyg, 6vg som det ser ut just nu och resten g.
Alltså ca 190-195 poäng.
Vi säger att jag kan förbättra mig och kan fixa ca 240 poäng tills denna terminen är slut.

240 poäng är ju "medel" om man tänker sig detta i slutbetyg i 9:an, detta kommer man komma in på natur, samhäll och alla andra linjer med (tror jag (?)) men det beror lite på skolor osv.

Jag har tänkt på att läsa IT-Design i IT-G.
Annars så har jag inte tänkt på andra linjer, kanske Samhäll - Media eller Samhäll - Handel/inriktning på försäljning osv, service i butik.

Det jag vill främst "jobba som/drömyrke är 5 olika grejer".
Det är att vara polis, eller ambulanspersonal (ambulansförare) eller webbdesigner, eller civilingenjör eller civil ekonom.

Nu så vet jag inte vilket yrke som är mest uppskattat, mest respekterad, mest "status".
Jag vill bli något där jag kan hjälpa folk, ge tillbaka det jag "en" gång fått, ni förstår mig.
Men det som är skrämmande är, jag vet inte vad jag vill bli.
Vad har ni för tips?

Polis är hur grymt som helst, alla kanske inte uppskattar dig men, i ambulansyrket uppskattar många dig, det skulle jag tro.
Webbdesigner, där hjälper man kunden om någon :P
Civil yrkena vet jag dock inte ngt om, hur mycket man "hjälper" folk.
Så hjälp mig, vad skulle ni valt?

Som person gillar jag att hjälpa barn och vuxna och andra gammla, jag är social och t.ex för polis yrket skulle jag vara bra då jag är stress hanterig, tålamodig och kan tala flera språk!

Sweely 2010-10-27 15:25

Först och främst ska du helt glömma av allt som har med status att göra. Strunta blankt i det och gör något du älskar, även om det så är städning. Det blir bäst så i slutändan.

Basera ditt val på vad du gillar och vad du kan tänka dig att göra i framtiden. Och för guds skull, välj inte vad dina vänner väljer. Det är det dummaste man kan göra.

Själv läser jag sista året på linjen samhäll > ekonomi. Till en början lät det ganska bra, men efter 1-2 år så insåg jag att IT skulle varit min linje. Å andra sidan har jag börjat gå i tankarna att starta eget - så ekonomikurserna (företagsekonomi A, B och internationell ekonomi) är extra uppskattade av mig.

Så välj något du gillar att göra, och som du kan tänka dig att syssla med i framtiden. Om det är polis/brandman du vill bli - kör på katrinelund! En polare till mig går där och han är nöjd med sin utbildning.

Vill du bli webbdesigner - kör på GTI eller någon annan skola med IT som inriktning. Tror för övrigt inte att det finns någon utbildning "inriktad" på just webbdesign. Möjligtvis media. För på min nuvarande linje fick jag valet att läsa webbdesign sista året.

Beträffande att du inte vet vad du vill bli - det vet inte ens jag. Och jag tar studenten i sommar. Go with the flow, som det heter på engelska. Och låt allt flyta på. Du inser vad du vill bli en vacker dag :)

Själv lutar det åt något inom IT-branschen med tanke på mitt intresse för internetmarknadsföring, SEO, webbdesign och allt i den branschen. Kör så det ryker, Yasa!

akelagercrantz 2010-10-27 15:40

Att ta ett sådant beslut i nian är inte lätt. Gå en teoretisk och en så bred linje som möjligt (natur) så kan du välja och vraka fritt efter gymnasiet.

Tänk över noga innan du väljer ett yrkesförberedande program då du inte kommer kunna byta spår så lätt om du inser om tre år att du valde fel.

Fredrik-s 2010-10-27 16:11

Välj det du tycker är intressant och kul. Spelar ingen roll om det är en bredlinje eller en yrkesförberedande. Du kan alltid läsa till det betyg efter gymnasiet som du saknar fall du kommer på någon högskola du verkligen vill gå där du inte har behörighet.

Jag gick själv en vårdinriktad utbildning på gymnasiet som ledde till att jag blev undersköterska. Jobbade lite som det efter gymnasiet och nu går jag en IT-inriktad högskoleutbildning. Som du ser ganska långt ifrån varandra. Men jag ångrar inte mitt val jag gjorde i årskurs 9:e och jag har fått mycket nyttig erfarenhet från min tid inom vården.

Sweely 2010-10-27 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av alager (Inlägg 20375410)
Att ta ett sådant beslut i nian är inte lätt. Gå en teoretisk och en så bred linje som möjligt (natur) så kan du välja och vraka fritt efter gymnasiet.

Tänk över noga innan du väljer ett yrkesförberedande program då du inte kommer kunna byta spår så lätt om du inser om tre år att du valde fel.

När jag gick i nian så ville jag bli advokat. När jag började på gymnasiet ville jag bli psykolog. Idag vill jag starta eget företag inom affiliate/sökmotoroptimering. Ett beslut som det går omöjligt att ta redan nu :)

trådlöst 2010-10-27 17:04

Ok, ni säger så hära va: Gör det du själv känner för bäst :)
Men 3 av de sakerna känner jag bäst för själv, t.ex webbdesigner, polis eller ambulansförare/amb personal.

Dock vet jag inte äns vilken skola jag ska söka till, vilken linje.
Jag är inte bra på att plugga (är lite lat med att ta tag i det hela) men ibland när jag väl pluggar är det non stop och jag kan göra det i typ 1h och det är både roligt och lärorikt, så natur vet jag dock inte om det blir, är btw inte så smart, är mera smart på praktiska saker.

Sweely 2010-10-27 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375423)
Ok, ni säger så hära va: Gör det du själv känner för bäst :)
Men 3 av de sakerna känner jag bäst för själv, t.ex webbdesigner, polis eller ambulansförare/amb personal.

Dock vet jag inte äns vilken skola jag ska söka till, vilken linje.
Jag är inte bra på att plugga (är lite lat med att ta tag i det hela) men ibland när jag väl pluggar är det non stop och jag kan göra det i typ 1h och det är både roligt och lärorikt, så natur vet jag dock inte om det blir, är btw inte så smart, är mera smart på praktiska saker.

Vill du läsa webbdesign så är NTI-gymnasiet/annan IT-inriktad skola att föredra.

Ambulansförare har jag en polare som utbildar sig till. Han läste samhäll > samhäll under gymnasiet och började plugga till vad-det-nu-var efter gymnasiet. Så kör på samhäll, en bred linje :)

Fredrik-s 2010-10-27 18:55

Bara en inflikning, tror du tänker som jag men vill bara förtydliga.

Ambulansförare finns det inget som heter idag, utan du måste efter gymnasiet, utbilda dig till sjuksköterska och sedan är det en påbyggnadsutbildning för att bli "ambulanssjukvårdare".

Dvs man utbildar idag inga som bara kör ambulansen, utan man måste ha en medicinsk bakgrund som sjuksköterska.

trådlöst 2010-10-27 22:57

Jo jag förstår att man måste gå igenom högskolan/universitetet eller vad det är efter gymnasiet för att läsa till sjuksköterska / t.om högre osv.
Sen vill jag köra ambulansen :P
Det är mest det jag syftar på "ambulans förare".
Det är samma i polis yrket, jag vill vara den som sitter bakom ratten, kanske låter crazy men sådan är jag.
Samhäll är förövrigt en bred linje, men jag vet inte.

om jag vill bli ambulanspersonal/polis, så kan jag ändå läsa it-design, sedan kan jag jobba med det efter gymnasiet (frilansa osv) medans jag t.ex läser på högskolan för utbilda mig till polis lr ambulanspersonal.
what about that?

Erik Stenman 2010-10-27 23:23

Jag rekommenderar dig starkt att välja en bred naturutbildning eller samhällsutbildning och inte IT. Eftersom du är intresserad av webbutveckling så kommer du ju oavsett gymnasielinje fortsätta med det.

Om du väljer en naturutbildning kommer du även få en djupare förståelse av hur saker egentligen fungerar => du kan vidareutbilda dig på universitet och lära dig mer inom ämnena.

Natur är inte så jobbigt, jämfört med sam så är det mindre plugg och mer förståelse. Det jag menar med det är att du ska lära dig förstå. Om du gör det så fixar du provet. I sam är det mer att komma ihåg.

kw_wasabi 2010-10-27 23:38

Det val man gör till gymnasiet kan vara viktigt, men allt går att fixa i efterhand. Du kan läsa el på gymnasiet och ändå bli psykologstuderande. Visst blir det en liten omväg att inte gå natur (med toppbetyg) men det är fullt möjligt om man är ihärdig och har en gnutta flyt. Det finns flera urvalsgrupper till högskolan (betyg, folkhögskolekvot, högskoleprov, arbetslivserfarenhet m.m.) som gör att alla har möjlighet att komma in på det program de vill. Det är inte tvärkört.

Jag ser många fördelar med att inte gå den spikraka vägen med högskoleexamen vid 22 års ålder. Det kan bl.a. vara en fördel att vara lite äldre när man kommer ut och ska söka det jobb man utbildat sig till. Då har man ofta tidigare arbetslivserfarenhet som inte enbart består av tillfälliga sommarjobb. Jag har dock förståelse för att många mer eller mindre tvingas studera vidare direkt efter gymnasiet eftersom det inte finns tillräckligt många jobb.

Conny Westh 2010-10-28 02:20

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375475)
Jo jag förstår att man måste gå igenom högskolan/universitetet eller vad det är efter gymnasiet för att läsa till sjuksköterska / t.om högre osv.
Sen vill jag köra ambulansen :P
Det är mest det jag syftar på "ambulans förare".
Det är samma i polis yrket, jag vill vara den som sitter bakom ratten, kanske låter crazy men sådan är jag.
Samhäll är förövrigt en bred linje, men jag vet inte.

om jag vill bli ambulanspersonal/polis, så kan jag ändå läsa it-design, sedan kan jag jobba med det efter gymnasiet (frilansa osv) medans jag t.ex läser på högskolan för utbilda mig till polis lr ambulanspersonal.
what about that?

Verkar som du vill jobba som chaufför egentligen, Har du funderat på att köra Buss, Taxi eller Lastbil?

Buss och Taxi får du dessutom träffa massor av människor, Lastbil kan man välja inriktning för att köra lokat som grusbil, eller globala körningar ner till kontioneneten med långtradare....

Vill du jobba med att tänka eller vill du göra något praktiskt kan vara en viktig sakt att fundera på.

Webbdesigner innebär mycket tänkande medan chaufförsyrkena är praktiska...

allstars 2010-10-28 09:44

Erik S framför vettiga åsikter.

Ara 2010-10-28 14:30

vet du ens vad en civilingenjör eller civil ekonom gör?
Det är en titel och inte ett yrke.

Välj det du tycker är roligast.

jonny 2010-10-28 15:27

Tänk brett. Om du orkar så är naturvetenskapligt program det som är minst begränsande. Du får då behörighet för i princip samtliga högskoleutbildningar.

Jag har läst naturvetenskapligt program, teknisk gren, inriktning mot IT. Jag har haft stor nytta av min gymnasiekompetens.

trådlöst 2010-10-28 16:39

Haha conny då, vet inte om du skojade eller om du var seriös men tror du var seriös :)
Ja, chaufför är nice yrke tror jag.
Men då vill jag helst jobba för SÄPO eller liknande.
Typ köra en viktig person eller så.

Jag har tänkt på linjen: IT-Media.
Där kan man bli webbdesigner som du sedan utbildar dig till i högskolan, men man fotar också mkt osv, jobbar med xhtml och css osv samt photoshop o andra program.
En hemsida är inte så svår att skapa, kanske är inspiration jag suger på, men jag tror inte ngn får en ide bara helt sådär utan att ha kollat på någon annan/fått förslag från något/fått inspiration.

Säg att jag läser till webbdesigner i högskolan och är utbildad inom det och är anställd på ett företag/frilansar...great, har säkert bra lön.
Men det är mycket konkurrans, dessutom är det fördel om man har känsla för bild(?) kanske måla med händer eller rita?, sen ska man ha känsla för färger osv..vilket jag inte har.

Vill jag göra ngt i photoshop o vill ha färger kollar jag alltid på colourlovers.com eller liknande.

Natur är grymt brett, men jag vet inte om jag kommer orka det.
Och som någon sade, I natur lär man sig, i samhäll behöver man bara "komma ihåg" inför prov o sånt..
hur sant är detta?

Borde bero på från människa till människa?

Att läas IT-teknik är nice det också, men det jag tänker på har matte 5, och massa svår kemi, dessutom kan man inte jobba som programmerare direkt efter gymnasiet kanske, det kanske man kan om man är webbdesigner. Eftersom att det finns sååååååååååå många programmerare, även om det finns sååååååååå många webbdesigners..

Sedan kan man vidare utbilda sig till civil ingenjör eller läkare eller pilot genom att ha läst it-teknik, man e ju högskolebehörig efter all matte o grejer man läst :P

blomkruka 2010-10-28 17:58

Jag skulle skita i gymnasievalet. Börja titta redan nu vad du vill söka till EFTER gymnasiet. Kolla vilka krav på behörighet du behöver. Välj efter det. För i slutändan så är det BARA behörigheten det handlar om.

Så mao.

Väl något där du får minst Matte C. Svenska B, samhällskunskap, naturkunskap b (alternativ fysik a och kemi A) och engelska B. Kan ha missat något. Men det är nog bara det du behöver i slutändan.

akelagercrantz 2010-10-28 18:09

Sen är det ju så att det finns ett nytt behörighetssystem med meritpoäng. Du har alltså lättare att komma in på högskoleutbildningar om du läst kurser som är relevanta.

Söker du till en utbildning som kräver Matte C och du har läst Matte D får du alltså extra poäng. (Tror det är 0.25p men är inte säker)

Detta är otroligt viktigt om du vill läsa en linje som är svår att komma in på, det räcker inte med att få 20.0 i betyg längre, du behöver meritpoäng också.

Vet inte vad som krävs för att komma in på en utbildning inom webdesign, men en del civilingenjörsutbildningar kan vara knepiga, om du läser på en populär högskola.

Som blomkruka och många andra har sagt redan: Natur ger dig behörighet till de flesta högskoleutbildningar. Självklart kan du komplettera din utbildning efter gymnasiet om du inte har behörighet, men det tar både tid och energi.

Norman 2010-10-28 18:11

Naturvetenskaplig MA/DATA gör att du kan söka i princip allt.

Har du väl ett steg in på universitet du vill plugga på så kan du läsa ett antal poäng, sen har du oftast möjligheter att byta program på universitetet eftersom du redan har högskolepoäng (ger förtur).

KarlRoos 2010-10-28 19:16

Jag går Natur Mate/Data just nu. Har du lätt för matte så är det helt rätt val.

Skippa allt som heter Media o.s.v. och satsa på något som fungerar om du skulle ändra dig efter gymnasiet.

kalasboll 2010-10-28 19:30

Just nu känns det som att du valt yrken som du tycker är häftiga (med tanke på att du kan vara chaffis, men bara om det är SÄPO-chaffis).

Det är helt naturligt med ta dig istället en funderare på om du inte ska läsa en bred linje. Teknik, Natur eller Samhälle är alla tre bra linjer varav de två första kräver mer matte vid en teoretisk inriktning.

Grafisk design kan du lära dig själv och samtidigt få en vettig utbildning.

Conny Westh 2010-10-29 02:20

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20375554)
vet du ens vad en civilingenjör eller civil ekonom gör?
Det är en titel och inte ett yrke.

Välj det du tycker är roligast.

Civilinjengör och Civilekonom är examina från Universitetet, inte yrken.

De brukar vara 4,5 års studier, men det finns modernare examina som kallas Master och är 5 år, m a o lite "bättre" ur statussynpunkt.

kalasboll 2010-10-29 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20375665)
Civilinjengör och Civilekonom är examina från Universitetet, inte yrken.

Precis vad Ara också skrev.

jonny 2010-10-29 09:43

Media är väl snarare ett val om du inte tänkt utbilda dig vidare efter gymnasiet.
Vill du jobba som programmerare finns det en massa ky-utbildningar också.

trådlöst 2010-10-29 15:26

Programmerare har jag inte lust som.
Dock kan jag t.ex tänka mig att sätta mig i ett kontor mellan 9-4 eller något och ha det som yrke, om det nu är webbdesigner lr bankman eller något spelar inte så stor roll :)

Ja ni får ge mig tips på om jag ska gå samhäll eller IT-Design, och vilken skola (gymnasie) i göteborg om ni har t.ex en bekant som läst där eller ngt och om vad för yrken ni föredrar :D

kalasboll 2010-10-29 15:47

8-17 jobbar du :D

trådlöst 2010-10-30 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375775)
8-17 jobbar du :D

Inte alla kontors jobb väll? T.ex som webbdesigner, ekonom, civilekonom, bankman osv?

kalasboll 2010-10-30 00:47

Jag jobbar som webbdesigner och sitter på kontoret från 8-17. "Man" jobbar 8h/dag och har en timmes lunch = 40h/vecka (8*5).

trådlöst 2010-10-30 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375873)
Jag jobbar som webbdesigner och sitter på kontoret från 8-17. "Man" jobbar 8h/dag och har en timmes lunch = 40h/vecka (8*5).

Ok, grattis till ditt jobb förässten, det var väll du som inte hade jobb innan denna sommaren va? som skrev här på forumet? Lr blandar jag ihop dig?

Hur som helst, låter inte helt fel, det är ett cleant yrke/jobb, inte smutsigt att man anstränger sig fysiskt direkt som att t.ex lyfta tunga grejer, kanske jobbigt att sitta vid datorn så mycket i streck men dock tar man ju pauser lite hej vilt kanske :P

Jonas 2010-10-30 02:39

Ambulansförare är egentligen inget yrke i sig.

Det innebär kort o gott att du antingen hoppar på Sjuksköterska utbildningen på högskola med grymma poäng, eller så satsar du på Omvårdnad i Gymnasiet och hoppar på högskolan sen.

När du går Sjuksköterska utb. så väljer du inriktningen Akutsjukvård och blir Ambulanssjukvårdare. När du har den utbildningen så går du förarutbildningen.

Anledningen till att du lär behöva grymma högskolepoäng om du inte väljer OP är att Sjuksköterska utbildningen på högskolan är ett populärt program, oavsett så behöver du höga poäng.

Är du beredd att slösa bort 3år på någonting du inte har nytta av i livet så är det ditt val.

Tänker efter noga och gör ett val som du verkligen älskar och tycker om. Har ni inte praktik i skolan? Det är till för att underlätta för dig att välja.

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375873)

Kommun & Landsting 37h/v

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375872)
Inte alla kontors jobb väll? T.ex som webbdesigner, ekonom, civilekonom, bankman osv?

Jo. Bara för att banken öppnar 10 och stänger 15 så betyder det inte att folk jobbar där inne.

trådlöst 2010-10-30 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20375877)
Ambulansförare är egentligen inget yrke i sig.

Det innebär kort o gott att du antingen hoppar på Sjuksköterska utbildningen på högskola med grymma poäng, eller så satsar du på Omvårdnad i Gymnasiet och hoppar på högskolan sen.

När du går Sjuksköterska utb. så väljer du inriktningen Akutsjukvård och blir Ambulanssjukvårdare. När du har den utbildningen så går du förarutbildningen.

Anledningen till att du lär behöva grymma högskolepoäng om du inte väljer OP är att Sjuksköterska utbildningen på högskolan är ett populärt program, oavsett så behöver du höga poäng.

Är du beredd att slösa bort 3år på någonting du inte har nytta av i livet så är det ditt val.

Tänker efter noga och gör ett val som du verkligen älskar och tycker om. Har ni inte praktik i skolan? Det är till för att underlätta för dig att välja.

Kommun & Landsting 37h/v

Jo. Bara för att banken öppnar 10 och stänger 15 så betyder det inte att folk jobbar där inne.

Jag vet, men det måste f*n finnas jobb melan 9-16 eller något, kontors liknande jobb...vi behöver inte tänka exakt kl 09:00 till exakt 16:00 men huvudsaken är att ni förstår min princip, vilket ingen verkar göra just nu..fråga mig inte varför utan det känns bara så :(

Har haft praktik, varit vaktmästare, praoat på pizzeria...nej tack.
Vaktmästare är nice om något då jag är praktisk, men då kan jag lika gärna gå ut gymnasiet med halvdana poäng och jobba som vaktmästare direkt eftersom det inte krävs någon utbildning..

Jag vill bli något inom Polisen / Säpo också..Jag har utländsk bakgrund, lätt för o komma överrens med folk irl och kan prata 4 språk, dessutom förstår jag 1 språk till :)

akelagercrantz 2010-10-30 13:06

Skulle faktiskt tro att det är vanligare att man jobbar längre än 8-17 än kortare faktiskt, men visst finns det undantag. Du kan ju vara timanställd någonstans och ha korta arbetspass, men då märks det ju på lönen.

kalasboll 2010-10-30 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375876)
Ok, grattis till ditt jobb förässten, det var väll du som inte hade jobb innan denna sommaren va? som skrev här på forumet? Lr blandar jag ihop dig?

Tack!

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20375877)
Kommun & Landsting 37h/v

Grattis till dem för 24 minuter mindre arbetstid per dag! :)

Jonas 2010-10-31 07:29

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375890)
Jag vet, men det måste f*n finnas jobb melan 9-16 eller något, kontors liknande jobb...vi behöver inte tänka exakt kl 09:00 till exakt 16:00 men huvudsaken är att ni förstår min princip, vilket ingen verkar göra just nu..fråga mig inte varför utan det känns bara så :(

Varför vill du ha en 75%-ig tjänst? När man har en 75%-ig tjänst så brukar det bero antingen på medicinska problem (sjukdom etc.), föräldraledigt eller arbetsbrist. 75% av en tjänst innebär också 75% av lönen från arbetsgivare, vilket innebär 75% till pensionen.

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20375890)
Jag vill bli något inom Polisen / Säpo också..Jag har utländsk bakgrund, lätt för o komma överrens med folk irl och kan prata 4 språk, dessutom förstår jag 1 språk till :)

Lycka till säger jag med dina förslag på arbetstider. Speciellt då polisyrket kan innebära nattetid vilket är liiiite längre än dina 6h.

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375953)
Grattis till dem för 24 minuter mindre arbetstid per dag! :)

Det är knappast det.

Det är snarare att du jobbar 1,5dag mindre per månad. Vilket är schemalagt så.

kalasboll 2010-10-31 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20376042)
Det är knappast det.

Det är snarare att du jobbar 1,5dag mindre per månad. Vilket är schemalagt så.

Ja men snälla du...

trådlöst 2010-10-31 14:16

Men för fan läs vad jag mena nu, jag vill inte verka otrevligt men varför ska ni ta allt så himla perfekt med tider och grejer?
Jag sa kontors yrken mellan 9-16 eller vad det var, säpo jobb osv kanske är på natt tid och det skulle jag inte ha problem med, så varför i helvete blandar ni ihop tider? Och jag tror det finns KONTORSJOBB mellan 9-16 eller vad det var som jag skrev.

Dock så behöver ni inte vara moralkärringar och återigen ursäkta min ton nu men ni måste förstå själva att detta är bara ett internet forum där ni ger mig råd och tips, allt behöver inte vara 100% noggrant?

kalasboll 2010-10-31 14:42

Eftersom att du gång på gång skrev "fel" arbetstider är det kanske inte så konstigt om folk uppfattar det som att du inte vill jobba 8h/dagen?

Därför försöker väl folk förklara för dig att det är mer regel än undantag att man jobbar 8h/dag så att det inte kommer som en chock sen (eller för att det ska bli lättare att ge dig tips på jobb som passar din beskrivning).

trådlöst 2010-10-31 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20376097)
Eftersom att du gång på gång skrev "fel" arbetstider är det kanske inte så konstigt om folk uppfattar det som att du inte vill jobba 8h/dagen?

Därför försöker väl folk förklara för dig att det är mer regel än undantag att man jobbar 8h/dag så att det inte kommer som en chock sen (eller för att det ska bli lättare att ge dig tips på jobb som passar din beskrivning).

Tro mig, det kommer inte komma som en chock sen.

KristianE 2010-10-31 17:03

Starta eget så kan du jobba vilka tider du vill (m.a.o. dygnet runt).

trådlöst 2010-10-31 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20376107)
Starta eget så kan du jobba vilka tider du vill (m.a.o. dygnet runt).

Jo det har också slagit mig.
Dock kanske jag borde läsa Samhäll med inrikting på småföretagande osv i gymnasiet om jag vill starta eget.
Dock vet jag inte vad / vilken inriktning mitt "företag" ska ha då det blir dock svårt :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson