WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   unikt community med stor potential säljes (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044491)

jake 2010-10-26 15:36

unikt community med stor potential säljes

hej,
jag tar emot bud på http://www.lunarmys.se

Ca 1000 medlemmar men har inte nått den kritiska massan än, så inte så många inloggade samtidigt, men man kan som admin skicka mail till alla medlemmar, samt att medlemmarna får epost när någon skickat meddelande till dem, så med lite nya aktiva medlemmar borde det gå lätt att få fart på det.

Många unika funktioner t.ex. 3dchat, 3dcity, spel, lägga in filmer och musik.

tar emot bud över 50 000kr + moms
(innehar f-skatt)

lunarmys 2010-10-26 22:10

Men va faan! ;)

jake 2010-10-27 04:40

På begäran kan man nu logga in på ett demokonto

användare:
wndemo

pass:
testar

Namnet på communityt kommer från det latinska namnet på måne, luna och ordet mys som försöker beskriva mötesplatsens känsla, (samt ett r för att knyta ihop dessa två ord.)
Men det går naturligtvis lätt att byta namn / url om man vill det.
(har varit på gång att byta till http://www.softa.se som synes, men det är domänen lunarmys.se och communityt som ingår.)

> lunarmys: He he, Vad ligger bakom valet av ditt nick?

hnn 2010-10-27 12:25

känns lite som att du red på lunarstorm vågen :)

WeaZear 2010-10-27 13:18

Motivering till utgångspriset? Känns som att det är lite väl högt.

jake 2010-10-27 13:33

alternativet om man vill driva ett community är ju att starta från scratch men även det kostar många tusen att skaffa de första hundratalet användare om man ska göra det genom marknadsföring.

Sedan tillkommer kostnad för script, design, etc som antagligen kostar från några tio-tals tusen kronor till några hundratusentalskronor beroende på hur mycket man kan göra själv eller vilka färdiga lösningar man kan hitta.

Men som sagt den stora skillnaden mot att börja från scratch är nog att de hundra första användarna kan vara riktigt trögt, alternativt dyrt om man vill att det ska gå snabbt.

knullis 2010-10-27 13:38

jag är beredd o bjuda 20k för det.står klart o tydligt 50k . men ja skadar inte att försöka med ett bud iaf

daniel.s 2010-10-27 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20375384)
alternativet om man vill driva ett community är ju att starta från scratch men även det kostar många tusen att skaffa de första hundratalet användare om man ska göra det genom marknadsföring.

Sedan tillkommer kostnad för script, design, etc som antagligen kostar från några tio-tals tusen kronor till några hundratusentalskronor beroende på hur mycket man kan göra själv eller vilka färdiga lösningar man kan hitta.

Men som sagt den stora skillnaden mot att börja från scratch är nog att de hundra första användarna kan vara riktigt trögt, alternativt dyrt om man vill att det ska gå snabbt.

Vet att jag har sett en likadan sida på en scriptsida, så då säljer du ut ett "unikt" community för 50000? 50kr per användare låter extremt

knullis 2010-10-27 15:01

haha ok ångrar mitt bud om de är ett script haha banna! för bedrägeri

knullis 2010-10-27 15:04

http://www.abk-soft.com/matchmaking_software_demo.html

rätt så likt ? kostar ett par tusen

http://mixer.abk-soft.com/?user=Mike...4567&x=75&y=48

fabian 2010-10-27 15:10

http://mixer.abk-soft.com/?user=Mike...567&x=177&y=50

Det där är ju mer än bara likt... Det är ju det scriptet du köpt men gjort lite fulare.

Dakota 2010-10-27 15:29

Detta är ju bedrägeri på högnivå! Jag förstår faktiskt inte hur man kan försöka grundlura någon på detta vis och sedan vara nöjd och stolt över sig själv.

Något som jag älskar med WN är solidariteten som på något sätt genomsyrar alla oss medlemmar. Ett bra exempel är min tråd där jag efterlyste kampanjer hos webbhotell. Det dröjde inte länge innan jag fått PM från vänliga själar!

När man ser saker som detta så blir man bara chockad, fast på ett negativt sätt det vill säga.

Att sälja någonting som baseras på ett script är enligt mig helt okej. Men att ta 50.000 SEK UTAN att nämna ett ord om att det är ett script, kostnaden för scriptet och om man ens har rätt att sälja det vidare är ju helt sanslöst. Att dessutom namnge det som "Unikt" är ju bara för mycket.

Hoppas verkligen att något görs åt bedrägerier som detta.

Sweely 2010-10-27 15:31

Jag tycker personlien att det är fult med folk som "klagar" i andras trådar - trots att de inte är intresserade av sidan. Men när det kommer till denna tråd så är det inte mer än rätt.

Länken fabian postade är ju minst sagt klockren. Innehåller exakt det som "communityt" innehåller. Den enda skillnaden är väl att han bytt namn från vad-det-nu-var till "softa.se".

50.000 kronor för 100 medlemmar. Jo, visst! För övrigt en något klockren titel på denna tråd.

kalasboll 2010-10-27 18:25

Lunarmys (användaren längre upp) som sålde den först väl? I såfanna fall finns det ju en chans att TS faktiskt agerar i god tro.

Dakota 2010-10-27 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375430)
Lunarmys (användaren längre upp) som sålde den först väl? I såfanna fall finns det ju en chans att TS faktiskt agerar i god tro.

Så kan det givetvis vara. Men då jake skrev:

"> lunarmys: He he, Vad ligger bakom valet av ditt nick?" så känns det kanske inte så aktuellt - Men man kan ju aldrig veta säkert.

knullis 2010-10-27 18:27

Ja vi hoppas TS ger en förklaring inom kort, och hoppas såklart de inte är så att han själv i sin tur blivit blåst. =(
Det enda felet TS egentligen gör är att sälja det som ett "unikt" community.
dum man hadde känt sig om man hunnit köpa det och sen få reda på det är värt ett par tusen.

lunarmys 2010-10-27 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20375430)

Men va faan, jag är oskyldig!

Reggade nicket på lunarstorm för ca 83 år sedan då "myspys" var upptaget.

.. och har (om inte det är uppenbart) INTE något med lunarmys.se att göra.

Sweely 2010-10-27 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20375432)
Ja vi hoppas TS ger en förklaring inom kort, och hoppas såklart de inte är så att han själv i sin tur blivit blåst. =(
Det enda felet TS egentligen gör är att sälja det som ett "unikt" community.
dum man hadde känt sig om man hunnit köpa det och sen få reda på det är värt ett par tusen.

Ett par tusen? Några hundringar, om ens det. För en gångs skull tycker jag det är bra av WNs medlemmar att klanka ner på trådar. För om något köpt detta så hade det inte varit kul.

knullis 2010-10-27 18:56

ja men menade att de verkar kosta 600$ att köpa det. = några tusen

kalasboll 2010-10-27 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20375433)
Men va faan, jag är oskyldig!

Reggade nicket på lunarstorm för ca 83 år sedan då "myspys" var upptaget.

.. och har (om inte det är uppenbart) INTE något med lunarmys.se att göra.

Skrev ett svar på tåget från mobilen innan men det kom visst inte fram.

Bad i alla fall om ursäkt för mitt dåliga minne :)

jake 2010-10-27 21:25

Det jag menade med unikt var att mig veterligen finns det inte något annat svenskt community med det utseendet och de funktionerna.

Och ja, jag har rätt att sälja sidan vidare.
Jag har köpt den för ett par år sedan som färdigt community.
(dock inte av användaren lunarmys)

Det är inte 100 användare utan närmare tusen registrerade.

Men återigen, det är var och en fritt att köpa ett script, översätta, marknadsföra och så vidare om man tror att man kan komma igång snabbare eller billigare på det sättet.

Dakota 2010-10-27 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20375460)
Det jag menade med unikt var att mig veterligen finns det inte något annat svenskt community med det utseendet och de funktionerna.

Och ja, jag har rätt att sälja sidan vidare.
Jag har köpt den för ett par år sedan som färdigt community.
(dock inte av användaren lunarmys)

Det är inte 100 användare utan närmare tusen registrerade.

Men återigen, det är var och en fritt att köpa ett script, översätta, marknadsföra och så vidare om man tror att man kan komma igång snabbare eller billigare på det sättet.

Men om du svarar ärligt nu: Hade du nämnt att det är ett script du har köpt och namnet på detta till en ev. köpare? Och varför gjorde du det inte enkelt för oss alla genom att nämna det i första inlägget?

kalasboll 2010-10-27 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20375471)
Men om du svarar ärligt nu: Hade du nämnt att det är ett script du har köpt och namnet på detta till en ev. köpare? Och varför gjorde du det inte enkelt för oss alla genom att nämna det i första inlägget?

Jag funderar verkligen på om det är intressant när det är ett community som är up 'n running med medlemmar och allt?

Erik Stenman 2010-10-28 00:35

Men ärligt talat. Det är värre med alla som förstör denna tråd.
Kan ni inte sluta förstöra trådar med arga kommentarer. Prissättning är helt fritt och upp till säljaren och ev. köpare. Möjligtvis kunde det framgått att det var ett köpt skript men vad gör det? Han svarade ju på att det var det trots tonen i tråden..

jake 2010-10-28 05:08

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20375471)

Jag har inte köpt scriptet separat utan köpte webbsidan för ett par år sedan, men har inte haft tillräcklig tid att lägga för att uppnå en kritisk massa tillräckligt fort, så säljer den vidare om någon är intresserad.

Jag fick inte info om namnet på scriptet när jag köpte den, men som synes var det inte så svårt att ta reda på, men naturligtvis berättar jag vad jag vet. Rent spontant känns det som det är tryggare att köpa ett community med offentligt buggtestat script än något som någon kodad själv, även om det är större risk att det kommer upp liknande sidor, men den som hållit på ett tag vet att den risken kommer man aldrig undan, även om man kodat något helt själv.

Jag vet inte hur andra värderar tid, men jag tror fortfarande att det blir billigare att köpa denna sida startklar än att köpa ett script, installera, översätta och marknadsföra etc. om man inte har tillgång till gratis arbetskraft. En köpare kan även ta över befintligt webbhotell så att man inte behöver installera om / flytta filer om så önskas.

eliasson 2010-10-28 07:18

Ignonera min tidigare kommentar...
Insåg precis att säljaren håller på med fulspel/bedrägeri.

StefanBergfeldt 2010-10-28 07:23

Kan vi summera det här och rensa upp i tråden.

* Sajten bygger på ett färdigt script, med unikt (?) utseende
* Sajten har strax under 1000 medlemmar
* TS anser att det finns stor potential att göra något stort av sajten

Sen att några (även jag) tycker att priset är högt är irrelevant. Det var bra att vi fick allt utrett, men nu tycker jag att en moderator kan städa upp lite.

jake 2010-10-28 09:12

Ja någon moderator får gärna ta bort ordet unikt ur trådtiteln om det måste vara byggt på ett script med ensamrätt för att kallas unikt.

Som jag sa menade jag att jag inte känner till några andra svenska communities med liknande utseende och funktionalitet.

-------------------------------------

> eliasson: ???

tartareandesire 2010-10-28 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20375487)
Kan ni inte sluta förstöra trådar med arga kommentarer. Prissättning är helt fritt och upp till säljaren och ev. köpare. Möjligtvis kunde det framgått att det var ett köpt skript men vad gör det? Han svarade ju på att det var det trots tonen i tråden..

Jag tror inte riktigt du är medveten om vikten i det hela. Det MÅSTE alltid framgå vilken plattform en sajt bygger på, om det är egenutvecklat eller ett köpt script. Detta är viktigt inte minst för att som potentiell köpare kunna göra en korrekt bedömning av värdet men också för att veta vilka rättigheter man har, eventuella licenser osv.

hnn 2010-10-28 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20375487)

Hade du inte känt dig blåst om du köpt ovanstående sida och sen fått reda på att det är ett script som kostar en tiondel av priset?

knullis 2010-10-28 10:54

Kan inte denna tråd bara raderas? man blir på dåligt humör o känner sig dum att jag bjöd 20.000 för SKITEN!

hnn 2010-10-28 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20375532)
Kan inte denna tråd bara raderas? man blir på dåligt humör o känner sig dum att jag bjöd 20.000 för SKITEN!

Du vill alltså radera ditt misstag? :-)

jake 2010-10-28 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20375526)
Hade du inte känt dig blåst om du köpt ovanstående sida och sen fått reda på att det är ett script som kostar en tiondel av priset?

Antagligen inte då det fortfarande antagligen blir billigare att köpa denna sida startklar än att köpa ett script, installera, registrera domän, beställa webbhotell, översätta och marknadsföra etc. om man inte har tillgång till gratis arbetskraft.

Men det är fritt fram för den som vill göra det, men det är också fritt fram att köpa sidan för den som vill göra det.

Anledningen till utgångspriset är att jag hellre behåller sidan om det inte är någon som är intresserad att ta över den till det priset.

Erik Stenman 2010-10-28 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20375526)

Jag kollar alltid upp fakta innan jag lägger bud så jag skulle inte lagt ett bud som överstiger min bedömning av värdet av sidan. Kostnaden för att köpa ett oanpassat skript är då, för mig inte viktigt eftersom jag värdesätter färdig design, svensköversättning samt användarna högre än priset för inköp av skript.

Tartareandesire: Som jag sa tidigare skulle det vara bättre om plattformen framgick redan i originaltexten. Men det framgick sedan efter att tveksamheter uppkommit. Givetvis förstår jag vikten av att veta vad man köper. Jag skulle aldrig köpa något jag inte vet vad det är. Jag tror även det bästa om andra: Att man själv får avgöra om det man vill köpa är värt pengarna och att man kollar upp vad man köper.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson