WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   När domänägaren inte vill sälja? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044489)

clirre 2010-10-26 14:51

När domänägaren inte vill sälja?

Hej,

Är det någon som har tips på tillvägagångssätt på hur man ska köpa en domän när säljaren "inte vill sälja", men inte använder domänen till någonting. Självklart kan man ju hotta upp priset till 400 000 kr och köpa den, men finns det någon smart approach du kan rekommendera för att slippa komma över säljmotståndet med annat än pengar?

// Christoffer

design.se 2010-10-26 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20375210)
Hej,

Är det någon som har tips på tillvägagångssätt på hur man ska köpa en domän när säljaren "inte vill sälja", men inte använder domänen till någonting. Självklart kan man ju hotta upp priset till 400 000 kr och köpa den, men finns det någon smart approach du kan rekommendera för att slippa komma över säljmotståndet med annat än pengar?

// Christoffer

Hota med stryk kanske :)
Nä jag tror att allt är till salu för de rätta pengarna!

clirre 2010-10-26 15:03

Det är ju det jag menar...klart man kan lösa allt med mer pengar. Jag letar efter en lösning där ekvationen är: pengar + smart lösning = sälj, inte pengar + mer pengar = sälj.

På samma sätt som när man själv säljer saker så kan man ju alltid gå ner i pris, men det är bättre att sälja smartare.

Nu är jag inte så smart själv, uppenbarligen, men WN är smart. Därför frågar jag WN.

Det kan för övrigt vara värt att nämna att domänen jag vill köpa är en premiumdomän som inte används i dagsläget, men ägs av ett företag för vilket domänen är relevant för deras verksamhet. C:a 6-7 anställda, 18 Mkr omsättning, 100 tkr i vinst förra året.

Har varit i kontakt med dem mejlledes med ett kort svar: Domänen är inte till salu.

Captain Thailand 2010-10-26 15:07

Hej,

Sängvägen eller lagom med tjat/högre bud är det som gäller!

Ps. Det första alternativet är i 99,9% av fallen effektivare om köparen är en attraktiv tjej. Blir jag utesluten för sexism nu?

clirre 2010-10-26 15:17

Men vad bör man ha för approach? Tänkte ringa nästa gång och ge ett direkt bud, alternativt fråga "Jag förstår att domänen inte är till salu, men hur mycket pengar skulle göra den till salu?".

Det kan också påpekas att de haft domänen ett par år, utan att göra något åt den.

Jan Eriksson 2010-10-26 15:32

Kan du erbjuda annat? Nya kunder tex? Kommer ni använda domänen så den konkurrerar med deras verksamhet?

Captain Thailand 2010-10-26 15:34

Hej,

Du kommer med kloka funderingar själv. Kanske kan du göra som en gjorde gentemot en kanadensare som hörde av sig (jag nappade). Han skrev något i stil med:

"Jag är inte rik men såg att du ägde domänen xxx och undrar om det är möjligt att köpa loss den för xxx dollar eftersom den skulle passa mig så utmärkt?"

Om telefonkontakt är möjlig är det nog ännu bättre, såvida du besitter ett lugn och har en bra övertalningsförmåga. Kanske kan du rentav anlita någon tjej med huvudet på skaft att ringa?

Ibland kan de till synes simpla lösningarna fungera.

Ara 2010-10-26 15:35

Jag skulle börja titta på alternativa domäner

Fredrik-s 2010-10-26 15:50

Jag tror också det är svårt att lösa det med den alternativa ekvationen du föreslår. Det är om du inte har något av intresse du kan erbjuda, något annat domännamn som skulle kunna vara intressant för dem.

Annars är det nog pengar + pengar som gäller.

clirre 2010-10-26 16:09

Ja, det är nog pengar + pengar som gäller. Frågan är bara hur man lyfter fram det så det inte skenar iväg. Har inget emot att betala vad "den är värd" men vill inte ge kunden hybris heller.

Säg tex att domänen hypotetiskt kan gå för allt mellan 10 000 - 100 000 kr, där 10 000 kr får anses vara billigt och 100 000 kr väldigt dyrt - men båda fortfarande inom gränserna.

Domänen ligger steget under "nära till köpbeslutet", där en domän som tex "mobiltelefoner.se" eller "smslan.se" skulle räknas som "nära till köpbeslut". Det är nog i jämförelse med tex "resetips.se".

Man kan väl nästan räkna med att om vi åtminstone får igång en diskussion så kommer säljaren att ta i - och lägga på 50% på vad jag än bjuder. Jag misstänker också att säljaren inte har stenkoll på domänpriserna.

Utifrån det resonemanget borde det väl vara en lämplig approach att gå ut relativt lågt och hoppas på ett motbud, som man sen kan ge ett motbud på?

Helix 2010-10-26 16:09

Citat:

Det kan för övrigt vara värt att nämna att domänen jag vill köpa är en premiumdomän som inte används i dagsläget, men ägs av ett företag för vilket domänen är relevant för deras verksamhet. C:a 6-7 anställda, 18 Mkr omsättning, 100 tkr i vinst förra året.

Med tanke på det du skriver ovan och den informationen vi har, så tror jag endast pengar+pengar som kan övertala de. Är den relevant för deras verksamhet så tror jag inte en försäljning blir så enkel.

Ara 2010-10-26 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20375237)
Man kan väl nästan räkna med att om vi åtminstone får igång en diskussion så kommer säljaren att ta i - och lägga på 50% på vad jag än bjuder. Jag misstänker också att säljaren inte har stenkoll på domänpriserna.

Utifrån det resonemanget borde det väl vara en lämplig approach att gå ut relativt lågt och hoppas på ett motbud, som man sen kan ge ett motbud på?

Eller om du lämnar för lågt bud, får du svaret att den inte är till salu.
Mail med bud på mina domäner som ligger för långt ifrån det jag vill ha åker i papperskorgen.

jake 2010-10-26 19:25

ja om man på något sätt kan få en relation till någon i beslutsfattande ställning så är det klart att det kan underlätta.
Typ träffa på något mingel och sedan komma upp med, den här domänen, vad ska ni ha den till hade ni tänkt? Vad skulle krävas för att ni ska sälja den...

Då låter det mindre angeläget än om man ringer upp och ber om att få veta vad den är tillsalu för.

Men som sagt, om du varken har lagt något bud eller fått något pris, så finns ju alltid möjligheten att det du tycker är billigt är ett bra pris för dem.

Om de hade 100 000 i vinst så gör ju ett tillskott på några tiotusentals kr ganska mycket. Om de inte ens pekar domänen till någon företagssida (om jag förstod det rätt) så är ju chansen större att de kan sälja. Annars kan det ju vara värt en hel del för dem om de får nya kunder genom typeins.

Man blir lite nyfiken. Vad ska du ha domänen till? Vilken bransch är det? Varför vill du ha just denna och inte någon likvärdig? (Gissar att du inte kan avslöja vilken domän det är i dagsläget). Håll oss gärna uppdaterade hur det går.

Dennis Holm 2010-10-26 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20375279)
Om de hade 100 000 i vinst så gör ju ett tillskott på några tiotusentals kr ganska mycket. Om de inte ens pekar domänen till någon företagssida (om jag förstod det rätt) så är ju chansen större att de kan sälja.

Jag reagerade också lite på 100,000kr i vinst.
men det kan vara med flit.
Låt mig förklara.

Många företag går med "förlust" och antingen slussar pengar ut på mindre moraliska (fast ofta lagliga) vis ur bolaget, eller återinvesterar så det inte ska behöva betalas skatt på.
osv osv finns flera varianter men alla är att bolaget redovisar en väldigt liten vinst om man ser på omsättning eller en mindre förlust.

Ganska många av oss här på WN går med förlust år ut och år in men får det vi vill igenom lön och expansion av bolag/förvärv osv osv.

så jag tror inte de bryr sig att de endast redovisat 100,000kr vinst.

Om domänen är av värde för den branschen de verkar i så är chansen väldigt liten att de säljer såvida de inte har ekonomiska problem och behöver kapital.

Men 18 miljoner i omsättning och ingen förlust då är man kapitalstark och har banken bakom sig i regel.

Svårt att säga när man inte vet lite mer :P.

låt säga företaget är resia.
och domänen är thailandsresor.se
Då kan du glömma att du någonsin får domänen utan att de begår ett misstag.
Då blir domänen ledig när de gör ett misstag i sin hantering ELLER går i konkurs.

clirre 2010-10-27 08:42

Mervinsts exempel är ganska relevant exempel, gällande Resia. Nu är det dock inte Resia...

Jag tror att utifrån det jag läst här så har jag inte så många bra alternativ utöver att just ringa.

Idén jag har kan självklart byggas kring en annan domän men målet med webbplatsen är att göra en mycket generisk sida "Sidan med stort S" när det gäller detta område - därför vill jag ha den mest generiska domänen också.

På tal om hantering av vinster, ni som har bra exempel får gärna PM:a mig med tips!

Magnus_A 2010-10-27 10:11

Är det mer än en hobbyverksamhet och domänen ligger inom deras verksamhetsområde har de inga skäl att sälja alls.
Det kostar dem en hundring om året och de ser till att inga konkurrenter använder ett hyggligt attraktivt domännamn. Och konkurrenten är kanske du?

Pengar hjälper inte i detta fall, om du inte kan slantaupp miljonbelopp.

Bytesaffär kanske med något som de väldigt gärna vill ha, kanske inte nödvändigtvis en domän till. Plus att du kan garantera att en konkurrent till dem aldrig får domänen, vilket kan vara svårt.

akelagercrantz 2010-10-27 10:29

Om deras verksamhet ligger nära det du tänkte ha på sidan kanske du kan locka med att slussa kunder till dem, alternativt gratis annonser? Detta plus en köpesumma kanske kan fungera.

clirre 2010-10-27 11:36

Jag är nog en ganska tacksam "konkurrent" till dem eftersom den verksamhet som jag tänker mig snarare kompletterar än konkurrerar med deras.

En mindre del skulle dock handla om att tipsa om företag som är verksamma inom denna verksamhet och därigenom deras konkurrenter eventuellt. Det skulle dock kunna vara ett slagkraftigt argument - jag skulle kunna tänka mig att en klausul som innebär att jag inte säljer den vidare, alternativt förbinder mig till denna verksamhet under en viss tid.

Jag skulle också ha stora möjligheter att skicka relevant trafik till dem, det kan också vara ett argument.

Har googlat säljaren en del också efter ledtrådar utan större lycka.

Nu är nog bara frågan hur jag lägger upp samtalet så att det inte bara blir "Tack men nej tack - klick".

coredev 2010-10-27 15:42

Pengar + X% av inkomsterna + rätt att omvärdera beslutet om 2 år = du får låna domän (?)

FredrikNas 2010-11-01 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20375412)
Pengar + X% av inkomsterna + rätt att omvärdera beslutet om 2 år = du får låna domän (?)

Hehe så om Clirres sida blir succé och dom ändrar sig, vad händer då? :P

studiox 2010-11-01 23:03

Har stött på det flera ggr.

En ICA handlare hade en domän som dom inte använde, men när dom inte ville sälja för 50.000 så inser man att enda sättet att få domänen är att köpa företaget eller bränna ner deras butik (ingadera lockande alternativ)

Oftast ser domänägare en kontakt med en köpare som en trisslott där det alltid är vinst. Dom tror dom vunnit på lotto och att oavsett vem som köper den, hur lite pengar dom har så kommer som själva att bil miljonärer. En sådan inställning brukar ju inte vara lätt att gå runt, tyvärr.

I dess fall går det heller inte att förhandla utan dom sitter där och runkar tills man säger det magiska budet på "1 miljon kronor" - självklart kommer det aldrig att hända och dom sitter där med domänen.

Det är problemet med domänhandeln - investeringen är 0 vilket det således (resonerar dessa med inte speciellt stor hjärna) att om jag håller på min lottokupong som inte gav någon vinst så kommer den göra det om 10 år. Istället för att få 50.000 i garanterad intäkt så väljer dom alltså att få 0 i hopp om att dom får 1 miljon om 10 år.

Enda taktiken som jag lyckats med som fungerar är att hyra domänen. Det är ju som att hyra en bra adress på strandvägen - ser bra ut men nästa år kanske man inte har råd att betala hyran.

JLE 2010-11-02 13:13

Jag kan komma på en mängd alternativ:

1. Anlita en "domain broker". Kanske lite svårare om du redan varit i kontakt med dem
2. Var en jobbig kille och kontakta dem ofta tills du får ett "vettigt svar"
3. Fråga vad den skulle kosta och dra till med några siffror så kanske ni kommer fram till något vettigt efter ett tag
4. Som annan påpekat så fråga om du får hyra/låna domänen

AnOnYmUs 2010-11-02 15:21

Som ngn skrev tidigare så kolla gärna om det inte går att hitta en domän/domäner som kan vara väldigt nära deras verksamhet och erbjud denna i utbyte, helst redan med uppförd sida och intäkter. Finns det redan ett färdigt koncept som de kan använda i sitt företag så lockas dom ju givetvis mer, speciellt om den redan idag drar in pengar och är lättskött. Men då måste ju den domänen du är ute efter vara värd det med.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson