WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Flera nummer till samma telefon (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044480)

Wojt 2010-10-26 02:22

Flera nummer till samma telefon
 
Har följande scenario:

5 webbplatser
5 telefonnummer
1 telefon

Finns det någon slags lösning att koppla 5 nummer till samma telefon där man kan se VILKET nummer de ringer TILL?

Eller kanske ha en dator som har mjukvara som sköter detta?

Vilken lösning som helst är intressant. Det viktigaste är att man kan se till vilket nummer samtalet går TILL.

Fungerar en mobil växel? Eller en asterix-burk?

Bäst vore ett nummer som är oberoende av ortens riktnummer som ex. 08.

Davve 2010-10-26 02:32

Tele2 mobila växer löser dina problem.

SweCat 2010-10-26 08:24

telenor mobil växel telenor one, med ett gruppnummer som varje telefonnr så har du fått precis vad du vill ha. numren kan vara precis vilka du vill, riktnr spelar ingen roll

patrikweb 2010-10-26 08:32

Ja med en IP-telefoni växel, där kan du göra vad du vill.

Jag skickar ut en 3 tecken text + nummer som ringer till telefonen för matcha vilken grupp som det har ringts till.

jonny 2010-10-26 08:51

Antingen iptelefoni med en färdig växellösning eller egen asterix eller så en mobil växel som alla operatörer kan erbjuda. Jag tror iptelefoni blir mer prisvänligt...

Anders Larsson 2010-10-26 09:34

De mobila växlarna klarar tyvärr inte av att skilja på VILKET nummer som blir uppringt. Iaf vad det beskedet jag fick när jag kollade runt hos operatörera i våras.

En smartphone med en SIP-klient klarar dock det du söker. Mycket enklare än att sätta upp egna IP-tele-lösningar och krångla med Asterisk-växlar. Men då gäller det såklart att du har WIFI/3g-täckning där du är :P

Davve 2010-10-26 10:14

Tele2 kan skilja på det. Du har olika anknyttnigs nummer som visas när det ringer.

SweCat 2010-10-26 10:24

jag har telenor one, och har det kopplat precis så, så nog kan de skilja på vilket nummer som ringer. Har haft det i snart ett år, och det fungerar fin fint

rocky 2010-10-26 11:27

Vi har en PBXinaflash (asterisk) med inkommande nummer från Cellip. Där kan jag t ex sätta prefix framför inkommande från ett speciellt nummer osv..

Det körs på en gammal skitburk och fungerar skitbra.

Wojt 2010-10-26 15:17

Har Tre samma lösning?

Flyttade precis från Tele 2 pga deras inkompetens då min telefoni legat nere i två veckor.

Anders Larsson 2010-10-26 22:52

Ja, sorry. Det stämmer, man kunde få själva numret som folk ringde till att visas, men då tappar man i gengäld nummervisningen av den uppringande parten.

Klarar Tele2 av att visa både vilket nummer som är inkommande, samt det uppringande? Som rocky skrev ovan borde den enklaste lösningen vara ett prefix på olika nummer.

Anders Larsson 2010-10-26 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20375184)
Vi har en PBXinaflash (asterisk) med inkommande nummer från Cellip. Där kan jag t ex sätta prefix framför inkommande från ett speciellt nummer osv..

Det körs på en gammal skitburk och fungerar skitbra.

Är det en lösning som ni hostar lokalt själva?
Kopplat till "fasta" telefoner eller mobiler?

abergman 2010-10-26 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20375317)
Är det en lösning som ni hostar lokalt själva?
Kopplat till "fasta" telefoner eller mobiler?

Jag tycker det låter som att de hostar själva.

rocky 2010-10-27 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20375317)
Är det en lösning som ni hostar lokalt själva?
Kopplat till "fasta" telefoner eller mobiler?

Vi hostar själva, vi har 100/100 fiber. Telefonerna är kopplade till fasta telefoner på jobbet, cisco 7460 och snom 360 sen har vi softphones på våra datorer.

Använder Android och iPhone med SIP klienter på mobilerna.

Trevliga grejer som vi har är...

- Nummeruppslagning mot Eniro/Hitta.se samt vår egen crm med Superfecta modulen.
- Fax (Avantfax) skickar och tar emot fax osv.
- Tidsbaserad ringning, mellan 8-17:30 så ringer det på alla telefoner medans efter 17:30 så är det stängt osv..

Nackdelar
Man måste ha lite koll på säkerheten, inte använda för enkla lösenord och byta portar för typ gränssnittet osv. Och när det blir problem, då dör det men det är jävligt stabilt :)

Ska väl implentera någon slags failover så småningom, men det är ju så att världen går under om telefonerna dör några minuter.

patrikweb 2010-10-27 11:37

Man behöver ju inte köra det lokalt, går ju köpa en hosted "virtuell" växel.

VoiceTech kan ni köpa en växel från, en nära partner.

jonny 2010-10-27 12:10

Voicetech fungerar bra förutom faktureringen. De vägrar fakturera annat än månadsvis trots att totalbeloppen hamnar under 100 kr oftast. Det är också lite rörigt med att faktiskt få deras fakturor och betalningstiden tycks variera.

Har använt WX3 också som fungerat helt ok. Tele2s "bredbandstelefoni" fungerar bara med deras egen hårdvara - eller snarare - de vägrar lämna ut uppgifterna om sipkontot.

patrikweb 2010-10-27 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20375371)
Voicetech fungerar bra förutom faktureringen. De vägrar fakturera annat än månadsvis trots att totalbeloppen hamnar under 100 kr oftast. Det är också lite rörigt med att faktiskt få deras fakturor och betalningstiden tycks variera.

Har använt WX3 också som fungerat helt ok. Tele2s "bredbandstelefoni" fungerar bara med deras egen hårdvara - eller snarare - de vägrar lämna ut uppgifterna om sipkontot.

Får väl ge dom dina synpunkter då, dom sitter ju ändå bredvid.

Att du skulle ha olika betalningstid låter konstigt, dock kan deras fakturor skickas lite olika varje månad.

Orsaken är att billing systemet inte alltid skickat alla CDR filer den första varje månad utan kan ta 3 dagar. Så kan skilja några dagar från vilket fakturadatum du får.

Även billing systemet beräknas på varje månad och är orsaken varför det fakturerar varje månad.

fabian 2010-11-02 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20375175)
jag har telenor one, och har det kopplat precis så, så nog kan de skilja på vilket nummer som ringer. Har haft det i snart ett år, och det fungerar fin fint

Jag pratade med telenor idag om just detta, och dom meddelar att dom inte kan skilja på vilket inkommande nummer kunden har ringt till. Dom visar bara vilket nummer kunden har ringt ifrån.

Men du kan altså se vilket nummer dom ringt in till, och skilja på dom olika inkommande nummer som du har?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson