WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Mina domäner FÖRSVANN! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044446)

heavenclouds 2010-10-24 15:17

Mina domäner FÖRSVANN!
 
Jag är helt chockad. Skulle kolla över statistiken som vanligt på mina hemsidor och upptäcker följande...

En .com som jag ägt i 3 år är helt borta och ytterligare 3 stycken .se som jag ägt i 1 år är också borta.

Med borta menar jag att dom på Loopia har fått röd text samt att det inte går att ändra inställningarna (dvs parkering, vidareskicka, egen hemkatalog etc). Jag kan alltså inte administrera domänerna överhuvudtaget.

Hos IIS står jag fortfarande som ägare och enligt IIS hemsida är domänerna ej avaktiverade. Jag har också för någon månad sedan betalt förnyelse för .com-domänen. .SE-domänerna ska enligt Loopia skickas ut fakturor för 1 november, alltså inte ännu.

Vad har hänt? Någon som varit med om detta? :confused:

Jag ser allvarligt på vad som hänt. Jag förlorar pengar under denna nertid, och vem vet? Jag kanske inte får tillbaka domänerna nu?

Självklart ringer jag Loopia imorgon, men under kommande 17 timmarna innan dom öppnar telefonsupporten kommer jag vara orolig.

qson 2010-10-24 15:30

Kolla vem som står som registrar och vilka dns-servrar som används!:cool:

Funkar sidorna att surfa in på?

pelmered 2010-10-24 15:31

Du har alltså inte betalat dem?
Vilket datum skulle de varit betalda.

Jag tror det är en övergångsperiod(på en månad tror jag) där du kan köpa tillbaka domänerna mot en extra avgift. Det borde vara i det skedet nu.

heavenclouds 2010-10-24 15:42

@qson
Dom går inte att surfa in på. Det står "Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på 127.0.0.1."
Det är samma registrar och DNS-servrar som innan.

@Itisgood
Jo, dom är betalda. Jag betalar alltid i tid. Formulerade mig nog fel, det är alltså 6 dagar kvar till att fakturan skapas för andra året av tre av de fyra domänerna. Denna faktura förfaller alltså inte förrän 1 december. Jag är alltså helt safe vad det gäller betalningar.

tartareandesire 2010-10-24 16:45

Domänerna försvann? Det var en märklig rubrik... Det verkar ju ha blivit något galet hos Loopia. Rött betyder väl att de är uppsagda. Äger du fortfarande domänerna och det inte är någon fara med datum så är problemet nog tämligen lättlöst. Eftersom Loopia förmodligen har automatiserat denna process så vore det dock intressant att veta varför problemet ens kan uppstå, om det nu inte beror på något du själv gjort.

iostream 2010-10-24 16:46

Det låter som att domännamnen har "sagts upp", vilket har hänt mig flera gånger och jag har förlorat en del domännamn på grund av det...

Går det att helt enkelt klicka på de röda domännamnen och sedan trycka "Avbryt" för att uppsäga uppsägningen, typ?

Dennis Holm 2010-10-24 16:53

Om detta inte är orsakat av dig själv igenom någon form av missförstånd/missclick osv och det är loopias ansvar/fel..
Då är detta bedrövligt. Jag hoppas inte du förlorat några stora inkomster på grund av att siterna dykt.

Vänta och se.. du får nog en förklaring på varför det är ditt fel :P.

overlake 2010-10-24 17:23

Vad säger Whois då? När går domänerna ut där?
Är det Loopia som är registrar?

heavenclouds 2010-10-24 18:23

@iostream Ja, utseendemässigt ser det precis likadant ut som när man sagt upp en domän vilket får mig väcka misstankar om att någon lyckats komma över min inloggning och sedan sagt upp, bara för att jävlas. Men när jag kollar logg över inloggningar på Loopia så ser det inte ut som det (dock inte säker, mycket IP-adresser att hålla reda på).

@mervinst I med att jag äger 96 andra domäner hos Loopia och är ganska erfaren Loopiaanvändare så tvivlar jag på att jag gjort fel, men så kunde det varit :P Nej det är inga större summor, det bara kliar lite i ögonen att se på 0-statistik på dessa sidor just nu.

@overlake Whois säger att jag äger domänerna och att ingen sagt upp domänerna. De går ut olika datum under nästa år. Loopia är registrar och står som DNS-server.

Mystiskt...fler tankar?

heavenclouds 2010-10-24 18:32

Här är en bild på en "konstig" och två normala. Notera att knappen för att avregistrera domänen längst till höger är borta för den "konstiga".

http://img178.imageshack.us/img178/7047/sasat.png

knullis 2010-10-24 18:49

hadde domänerna nåt med piller att göra? tex viagra? de spärrar sånna för fullt nu utan varsel

AnOnYmUs 2010-10-24 18:51

Man blir ju helt klart nervös för att ngt liknande ska hända en själv, om det nu inte visar sig vara av naturliga skäl.

heavenclouds 2010-10-24 19:13

@knullis Den ena handlade om att ta fotografier på fritiden och dom andra om bredband. Oskuldsfullt?!

@AnOnYmUs Ja, jag är skitskraj att detta ska hända mina större sajter som jag lagt mängder med pengar och tid på. Må Loopia ha en psykolog som kan hjälpa mig om det händer fler gånger...

jonny 2010-10-24 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20374917)
Man blir ju helt klart nervös för att ngt liknande ska hända en själv, om det nu inte visar sig vara av naturliga skäl.

Är det inte läge att flytta domänerna till någon man har förtroende för då?

Alex 2010-10-24 20:25

Offtopic:
Det är inte direkt förvånande att det är Loopia som den här tråden handlar om. Första gången jag blev kund, 2003, hos Loopia lyckades de till och med rensa hela min homedir för att de inte tyckte att jag använde kontot.

En annan gång tog Loopia bort alla DNS-records för alla mina dåvarande domäner hos Loopia. Det var typ 50+ domäner som nu saknade records, och mina webbsidor var nere i 48h innan Loopia hade hittat en backup som de inte kunde importera. Så de bad mig lägga tillbaka allt med hjälp av backuppen. Det slapp jag, och istället dedikerade de en snubbe på supporten till att göra det.

I samband med nya .SE-systemet så gav Loopia bort flera av mina domäner till andra Loopiakunder. Jag fick tillbaka alla utom den enda jag faktiskt ville ha tillbaka. Den låg dock kvar i min kontrollpanel, så jag kunde administrera den, men det var inte jag som ägde den. Jag lyckades dock snappa den och flytta den till Binero i år.

Senast i fredags var det dags igen för ytterliggare en grej som gör att jag alltid kommer att varna för Loopia. Har bara två domäner kvar på Loopia nu. Båda är .NU och jag är inte helt bekant med att flytta sådanna mellan olika registrarer. Så de har liksom fått ligga där.
Hur som helst så fick jag sålt en utav domänerna och skulle helt enkelt göra en överlåtelse. Det börjar med att jag skickar in de signerade dokument Loopia vill ha, får svar att de är mottagna, och tänker "Nice. Nu är det upp till köparen."

Två dagar senare ringer han mig och säger att jag behöver skicka in papper till Loopia.. Loggar in och kollar status för överlåtelse, där det fortfarande står att de saknar papper från mig? Jag försöker få kontakt med Loopias registry genom att maila några gånger, men får inte ett svar tillbaka på 24h.

I fredags kommer det ett samtal från den nya ägaren igen där han säger att _JAG_ har obetalada fakturor på Loopia och det är därför överlåtelsen har stoppats.
Vad har obetalda fakturor (avier) med en överlåtelse att göra? Bestämmer Loopia att jag skall förnya eller avsluta helt andra domäner innan jag kan göra en överlåtelse?

Loopia är ett skitföretag som inte alls bryr sig om sina kunder, i varje mail blir man idiotförklarad, och i varje telefonsamtal blir man nedtryckt med hjälp av olika härskartekniker. Till råga på det får man ingen information om vad som händer.

Fortsätter det så här så är jag inte förvånad om Loopia inte finns mer om 2 år.

Så när det här har löst sig för dig, heavenclouds, flytta till en annan registrar.

Sorry för offtopic, men kände att det var lite relevant.

heavenclouds 2010-10-24 20:33

@Alex Tack för ärligt svar. Jag tolkar det som att Loopia innebär krångel och otroligt onödiga problem. Kanske ska jag flytta mina mest värdefulla domäner till en mer pålitlig registrar.

Jag kommer såklart imorgon göra ett inlägg med Loopias förklaring till denna slumpartade händelse.

Dennis Holm 2010-10-24 22:59

flytta ALLT från loopia helt ärligt. inte bara vissa domäner..

Har hjälpt många kunder flytta därifrån och jag har själv haft problem där.

När du får veta hur detta har hänt så säg till. Förvånar mig inte om det är "ditt fel" enligt kundtjänst...

gfors 2010-10-24 23:05

När vi då är på ämnet byta registrar, någon som då kan tipsa om en bra registrar att administrera sina domäner hos? Ej loopia, binero eller city network.

Dennis Holm 2010-10-24 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20374964)
När vi då är på ämnet byta registrar, någon som då kan tipsa om en bra registrar att administrera sina domäner hos? Ej loopia, binero eller city network.

vilka TLD's?

För .nu och .se har jag ingen att rekommendera.

Men för resterande rekommenderar jag dynadot.
ingen äcklig site eller "köp mer skit" som hos godaddy.. trevlig support och vettiga priser.

heavenclouds 2010-10-24 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20374964)
När vi då är på ämnet byta registrar, någon som då kan tipsa om en bra registrar att administrera sina domäner hos? Ej loopia, binero eller city network.

och ABSOLUT INTE Active24. Där har jag haft hur mycket problem som helst! Man KÖPER problem av dom.

Någon som har en registrar som man aldrig haft problem med? Som helst har en svensk support?

Dennis Holm 2010-10-24 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20374967)
och ABSOLUT INTE Active24. Där har jag haft hur mycket problem som helst! Man KÖPER problem av dom.

Någon som har en registrar som man aldrig haft problem med? Som helst har en svensk support?


lite kul att du ska säga det...

loopia+active24=sant ;)

heavenclouds 2010-10-24 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20374968)
lite kul att du ska säga det...

loopia+active24=sant ;)

Hur menar du med "lite kul att du ska säga det.."? :P
(Är ganska trött, kanske lite för trög för att fatta atm..)

Alex 2010-10-25 00:48

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20374970)
Hur menar du med "lite kul att du ska säga det.."? :P
(Är ganska trött, kanske lite för trög för att fatta atm..)

Active24's ägare, Mamut, äger också Loopia.

heavenclouds 2010-10-25 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20374981)
Active24's ägare, Mamut, äger också Loopia.

Ånej, nu blir jag mörkrädd. Detta kommer sluta illa känns det som...

Dennis Holm 2010-10-25 00:57

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20374970)
Hur menar du med "lite kul att du ska säga det.."? :P
(Är ganska trött, kanske lite för trög för att fatta atm..)

sorry jag var inte så tydlig (ganska trött själv).

Som alex säger så ingår active24 och loopia i samma koncern.
det är active24 som är registrar för loopias domäner.
Eller för att vara exakt, mina äldre domäner som jag inte längre ens tänker på att jag äger står hos active24 som registrar (reggad via loopia).

Borde få tummen ur och flytta dem.

heavenclouds 2010-10-25 08:13

Svaret:
Jag har tydligen tagit bort en domän dit dessa har varit alias åt. Bara supporten kan ändra pekningen nu. Konstigt scenario, hur hände det?

Tydligen så äger jag i alla fall fortfarande domänerna. Så om ni råkar ut för liknande så vet ni väl kanske svaret.

eliasson 2010-10-25 08:22

Gör en ordentlig whois på domänerna så får du fram ordentlig data, istället för registerars ev. cachad data.

Captain Thailand 2010-10-25 08:25

Hej,

Jag tror/hoppas du blivit lite "paranoid" (inte i bokstavlig mening) bara och om jag nu har rätt förstår jag dig. Jag fick relativt nyligen mail från nunames som tydde på att hälften av mina .nu var på väg att upphöra.

Det visade sig vara ett misstag som begåtts av det amerikanska bolag där jag köpt dem. Allt rättades till efter två kontakttillfällen med deras support.

Har jag fel, ber jag redan nu om ursäkt!

overlake 2010-10-25 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20374995)
Svaret:
Jag har tydligen tagit bort en domän dit dessa har varit alias åt. Bara supporten kan ändra pekningen nu. Konstigt scenario, hur hände det?.

Det hände väl när du tog bort domänen dessa pekade mot? Det var väl det som var problemet eller har jag missuppfattat det?

Så felet att sidorna inte visades var för att du tagit bort domänen dit du hänvisade dina besökare.
Stämmer det?

heavenclouds 2010-10-25 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av overlake (Inlägg 20375005)
Det hände väl när du tog bort domänen dessa pekade mot? Det var väl det som var problemet eller har jag missuppfattat det?

Så felet att sidorna inte visades var för att du tagit bort domänen dit du hänvisade dina besökare.
Stämmer det?

Det stämmer, men frågan är vem som tagit bort den domänen. Det är nog där som allting uppstått, att någon (inte jag) tagit bort domänen den 21 oktober då all statistik stannade upp. Nu har jag bytt både användarnamn och lösenord till Loopia, får vara mer försiktig nästa gång.

JensS 2010-10-25 10:53

Be Loopias support om exakt tidpunkt då domänen togs bort och matcha det med de inloggningar du har i kundzonen. De brukar vara hjälpsamma vid dessa tillfällena när man behöver lite mera info ifrån dem.

mvh Jens som har haft över hundratalet domäner i flera år hos Loopia utan problem.

Dennis Holm 2010-10-25 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20375030)
mvh Jens som har haft över hundratalet domäner i flera år hos Loopia utan problem.

om du tar en hagelbössa, skjuter på en vattentunna med fisk..

tror du inte det finns några fiskar då som klarar sig?

Dom fiskarna säger nog detsamma "han är skjuter inte, jag blev inte träffad".

;).

inget illa menat emot dig dock, men det är ganska många som haft allvarliga problem med loopia/active24.

tartareandesire 2010-10-25 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20375031)
om du tar en hagelbössa, skjuter på en vattentunna med fisk..

tror du inte det finns några fiskar då som klarar sig?

Dom fiskarna säger nog detsamma "han är skjuter inte, jag blev inte träffad".

;).

inget illa menat emot dig dock, men det är ganska många som haft allvarliga problem med loopia/active24.

Eftersom de är störst när det gäller domäner så är det inte så konstigt att det är fler som har problem där. Det går inte direkt att säga att de är sämre för den skull.

Dennis Holm 2010-10-25 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20375035)
Eftersom de är störst när det gäller domäner så är det inte så konstigt att det är fler som har problem där. Det går inte direkt att säga att de är sämre för den skull.

det var inte antalet jag egentligen ville påpeka utan allvaret i problemen som uppstått.

lösenord som går att få ut, domäner som går att stjäla från andra bara man har deras kundnummer, vilket man får om man köpt domän av någon som har loopia..

Det finns fler exempel på sådant som funnits och fortfarande finns som är under all kritik.

Alla gör misstag, men sedan finns det sådant som är "skiter väl vi i"...

Alex 2010-10-25 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20375035)
Eftersom de är störst när det gäller domäner så är det inte så konstigt att det är fler som har problem där. Det går inte direkt att säga att de är sämre för den skull.

Så länge de behandlar sina kunder som skit så är de sämre. Jag kan inte komma ihåg senaste gången jag fick ett trevligt supportmail tillbaka av Loopia. Frågorna besvarades inte utan att man var arrogant och dryg som vanligt.

Dessutom har de attityden "Vi skiter i förbättringar, det fungerar som det är", vilket är otroligt otrevligt.

Loopia har gått ner sig, och jag skulle aldrig rekommendera Loopia till någon.

Oskar G 2010-10-25 11:45

Hade problem med Loopia ganska regelbundet, största problemet då var att man i princip blev idiotförklarad av supporten och det tog många mail (vissa ärenden var man tvungen att ta per mail) innan de insåg vad de hade gjort fel. Detta var dock för ett par år sen och jag tycker att de har blivit mycket bättre.

Är en ganska stor kund till Loopia och idag rekommenderar jag dem till flera kunder, vänner och bekanta.

(Inte för att det hör till, men jag har minst lika mycket och stora problem hos t.ex. Binero).

JensS 2010-10-25 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20375039)
Så länge de behandlar sina kunder som skit så är de sämre. Jag kan inte komma ihåg senaste gången jag fick ett trevligt supportmail tillbaka av Loopia. Frågorna besvarades inte utan att man var arrogant och dryg som vanligt.

Dessutom har de attityden "Vi skiter i förbättringar, det fungerar som det är", vilket är otroligt otrevligt.

Loopia har gått ner sig, och jag skulle aldrig rekommendera Loopia till någon.

Har aldrig fått ett otrevligt svar ifrån dem, tvärtom är de alltid jäkligt trevliga i framförallt telefon men också till viss del epost även om de är mer formella där. Så jag säger motsatsen.
Och som det står här ovan, de har nog inte blivit landets största domänhanterare genom att skita i sina kunder och vara dryga. Givetvis finns det fler som är missnöjda med dem än Kalles Domänservice med 100 kunder.
Har du påpekat ditt missnöje med Loopia till deras ledning?

Dennis Holm 2010-10-25 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20375044)
Har du påpekat ditt missnöje med Loopia till deras ledning?

om loopia inte märker när det är kunder med 1000+ domäner och hundratalet återförsäljarkunder FLYTTAR därifrån.

inte bara en stor kund utan flera..

märker de inte sådana varningssignaler själva så får det vara.
Ska man behöva kontakta styrelsen direkt :/.

Nä jag släpper denna tråd för nu börjar bli lite väl gnällig känns det som :P.

Alex 2010-10-25 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20375044)
Har du påpekat ditt missnöje med Loopia till deras ledning?

Flertalet gånger. Senast idag faktiskt. Men den där Kirsi på supporten som jag hela tiden verkar få gör mig så arg.
Jag har varit kund hos Loopia i sju år, och det har bara gått utför hos Loopia för mig. Man skall behandla varje kund som om den vore
den enda de har. Det gör inte Loopia idag. Under tidigare ledning, Sam Nurmi, gjorde Loopia det.

tartareandesire 2010-10-25 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20375039)
Så länge de behandlar sina kunder som skit så är de sämre. Jag kan inte komma ihåg senaste gången jag fick ett trevligt supportmail tillbaka av Loopia. Frågorna besvarades inte utan att man var arrogant och dryg som vanligt.

Dessutom har de attityden "Vi skiter i förbättringar, det fungerar som det är", vilket är otroligt otrevligt.

Loopia har gått ner sig, och jag skulle aldrig rekommendera Loopia till någon.

Håller med dig om det senare. Känns lite som att de stått och tittat på Binero och blivit helt handlingsförlamade.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson