WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Gents drog .fi till EG-domstolen, vad hände sen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044435)

Erik Stenman 2010-10-22 22:45

Gents drog .fi till EG-domstolen, vad hände sen?

Som man kan läsa här: pressmeddelande och som många säkert kommer ihåg så drog i början av 2008 Gents AB Finland inför EG-domstolen för att de inte tillåter EU-medborgare att registrera .fi.

Vet någon om ärendet har börjat behandlats?

ZN 2010-10-29 13:45

Hej, ärendet är inte avgjort än, men de har iaf fått behålla domänen som fortfarande fungerar. Ficora ville dra tillbaka domänen från början nämligen.

Erik Stenman 2011-06-28 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av ZN (Inlägg 20375744)
Hej, ärendet är inte avgjort än, men de har iaf fått behålla domänen som fortfarande fungerar. Ficora ville dra tillbaka domänen från början nämligen.

Har det hänt något mer sedan förra året?

eng3l 2011-06-29 09:59

Vet inte om det är relaterat till just detta case men det går i alla fall sedan en tid tillbaka att registrera .FI namn om man har ett europeriskt varumärke för det berörda namnet och då utan att ha en finsk filial.

Helix 2011-06-29 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20410009)
Vet inte om det är relaterat till just detta case men det går i alla fall sedan en tid tillbaka att registrera .FI namn om man har ett europeriskt varumärke för det berörda namnet och då utan att ha en finsk filial.

Menar du patent godkänt hos EPO eller räcker ett patent godkänt av t.ex. svenska patentverket för Sverige?

eng3l 2011-06-29 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20410010)
Menar du patent godkänt hos EPO eller räcker ett patent godkänt av t.ex. svenska patentverket för Sverige?

Det ska vara registrerat hos OAMI tror jag. https://domain.ficora.fi/fidomain/aca.aspx, "information angående fi-domännamn" till vänster.

jonny 2011-06-29 10:39

Nu handlar det väl om registrerade varumärken. Patent är något helt annat. Eng3l, kan du länka till exakt det dokument du syftar på? Jag hittade inget om varumärken.

eng3l 2011-06-29 10:53

Citat:

En utlännings varumärke, som är skyddat i Finland, kan också skyddas i det finländska domännamnsregistret genom att domännamnet registreras i namn av ett dotterbolag som är registrerat i Finland eller i avtalspartnerns namn. Med de utländska varumärkesinnehavarna kan man likställa också de finländska varumärkesinnehavare som inte har rätt att registrera ett domännamn.
https://domain.ficora.fi/fidomain/ac...get=Help#help1

Alltså, har du ditt varumärke registrerat i OAMI så kan du registrera .FI namnet genom en "avtalspart", lokal representation.

Erik Stenman 2011-06-29 11:16

Jag ser fram emot den dag jag som finsk medborgare kan registrera en .fi-domän.. :p

eng3l 2011-06-29 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20410024)
Jag ser fram emot den dag jag som finsk medborgare kan registrera en .fi-domän.. :p

Hmmmmmmmm?

Citat:

Privatperson

Ansökan om domännamn görs av personen själv eller av den sökande befullmäktigad ombud eller tjänsteleverantör. Om den sökande är ett ombud eller en tjänsteleverantör, ska den som fyller i ansökan inte antecknas som domännamnsinnehavare utan den tilltänkta innehavaren. Om domännamnsinnehavarens namn antecknas fel måste domännamnet överföras till den rätta innehavaren.

Ett domännamn kan ansökas om för en person som har fyllt 15 år med hemkommun i Finland och finländsk personbeteckning. En intressebevakare kan ansöka om domännamn för ett minderårigt barn som har fyllt minst 15 och högst 17 år samt för en myndig person för vilken intressebevakare har förordnats. Intressebevakaren kan till exempel vara en intressebevakare som en domstol eller en förmyndarmyndighet har förordnat, eller ett minderårigt barns far eller mor.

Magnus_A 2011-06-29 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20410049)
Hmmmmmmmm?

"Ett domännamn kan ansökas om för en person som har fyllt 15 år med hemkommun i Finland och finländsk personbeteckning. "

Verkar som om du inte behöver vara finsk medborgare, däremot bosatt i Finland.

Finns webbhotell som åtar sig att var mellanhänder i denna fråga.

tartareandesire 2011-06-29 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20410058)
"Ett domännamn kan ansökas om för en person som har fyllt 15 år med hemkommun i Finland och finländsk personbeteckning. "

Verkar som om du inte behöver vara finsk medborgare, däremot bosatt i Finland.

Finns webbhotell som åtar sig att var mellanhänder i denna fråga.

Finländsk personbeteckning innebär inte att man måste vara finsk medborgare?

Sebbe 2011-06-29 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20410059)
Finländsk personbeteckning innebär inte att man måste vara finsk medborgare?

Nej, man behöver inte vara finländsk medborgare för att få en finskpersonbeteckning. Se mera på Magistratens hemsida:
http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanste...v-utlanningar/

För en svensk medborgare innebär det då att man flyttar till Finland går man till Magistraten för att registrera för flyttningen. Samtidigt skickas ett meddelande till Sverige från Finland om att man bytt bostadsort. Då beviljas också en finsk personbeteckning.
Då uppfylls kraven för att registrera en .fi domän, man har en finsk personbeteckning och sin hemkommun i Finland.
Problem uppstår dock om man i något skede vill flytta tillbaka till Sverige. Då har man visserligen kvar sin finska personbeteckning men inte hemkommunen i Finland. Vilket gör att man officielt inte fyller kraven.

Men enklaste sättet att uppfylla kravet för att registrera en .fi domän i Finland är dock att ens företag öppnar en filial i Finland. Eller så registrerar man ett EU-varumärke som överrensstämmer med domännamnet. Alternativt att man anlitar ett ombud i Finland.

FICORA:
"Utländska samfund och näringsidkare har möjlighet att få ett fi-domännamn genom att registrera en finländsk filial i handelsregistret.
En utlännings varumärke, som är skyddat i Finland, kan också skyddas i det finländska domännamnsregistret genom att domännamnet registreras i namn av ett dotterbolag som är registrerat i Finland eller i avtalspartnerns namn."

H.
Sebbe

Erik Stenman 2011-07-05 18:01

Som sagt längtar jag tills den dagen jag som finsk medborgare fast boende i Sverige kan köpa en .fi-domän utan mellanhänder. Jag tycker inte kraven som finns nu är särskilt bra eller rättvisa.

Åter till ämnet, någon som sitter på information eller har inget hänt sedan ett år sedan?

Sebbe 2011-07-05 21:39

Mig veterligen drog inte Gents AB ärendet till EU-domstolen. Det kan princip endast ett medlemsland alternativ kommissionen göra. Utan Gents AB drog ärendet till EU kommissionen, som i sin tur har möjlighet/skyldighet att föra saken till EU-domstolen.

Den här processen är normal fallet lång, om inte det gäller ett skyndsamt ärende, vilket det sannolikt inte gör i det här fallet. Vilket gör att det kan ta uppemot 5år eller mer innan ett avgörande fälls.
Vidare är det möjligt att kommissionen inte väljer att ta saken vidare eller gör upp saken i godo med medlemslandet. Detta görs i normal fallet av något av kommissionens generaldirektorat.

Jag kan möjligen tänka mig att Finland genom Kommunikationsverket lyckades blidka kommissionen genom börja tillåta registreringar om man har EU-varumärke alternativt en filial i Finland. Vilket de flesta företag som ämnar göra en satsning i Finland nog har.
Det innebär dock att det inte blir på samma villkor för små företag eller privatpersoner som inte har resurser att öppna filial eller registrera varumärke.
Men genom det här beslutet så har man blidkat de resursstarka företagen som kan påverka (ex. Gents AB). (Mina personliga reflektioner)

/Sebbe

tartareandesire 2011-10-05 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20419499)
Utdrag från Missdomains nyhetsbrev:

"Enligt säkra källor kommer EU-kommissionen snart ut med nya riktlinjer som förbjuder medlemsstater att vägra registrering baserat på nationalitet, detta då det kränker en av EU:s grundregler. Det innebär att Finland inte längre kan hindra svenska företag att registrera domännamn under toppdomänen ”.fi”. Detsamma kommer troligtvis även att gälla för Norges toppdomän ”.no”, beroende på hur samarbetsavtalet ser ut mellan Norge och EU i dessa frågor. Riktlinjerna beräknas offentligöras i början av 2012."

Ett steg i rätt riktning men vore betydligt bättre och lämpligare om ICANN tog detta beslut.

EvaF 2011-10-05 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20419501)
Ett steg i rätt riktning men vore betydligt bättre och lämpligare om ICANN tog detta beslut.

ICANN kan inte ta några beslut om vilka regler en cctld ska ha så det är tyvärr inte möjligt.

Det som skulle kunna ha hänt är att på europeiskt nivå CENTR skulle kunna ha kommit fram till samma sak och sagt att om du vill vara medlem i CENTR så gäller det här.

Även ccNSO inom ICANN skulle kunna tagit ett motsvarande beslut men det borde bli en mer långdragen process efterson ccNSO organiserar alla cctld´er globalt medan CENTR är Europafokuserat.

Men eftersom det inte hänt så kliver Kommissionen in och reglerar som det verkar.

Magnus_A 2011-10-05 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20419499)
Utdrag från Missdomains nyhetsbrev:

"Enligt säkra källor kommer EU-kommissionen snart ut med nya riktlinjer som förbjuder medlemsstater att vägra registrering baserat på nationalitet, detta då det kränker en av EU:s grundregler. Det innebär att Finland inte längre kan hindra svenska företag att registrera domännamn under toppdomänen ”.fi”. Detsamma kommer troligtvis även att gälla för Norges toppdomän ”.no”, beroende på hur samarbetsavtalet ser ut mellan Norge och EU i dessa frågor. Riktlinjerna beräknas offentligöras i början av 2012."

Inte nationalitet men väl bostadsort?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson