![]() |
Skulle du casha in om du fick 4 ggr årsinkomsten?
Jag hade en intressant diskussion med min pappa i helgen om värderingen av mitt företag osv. Jag sa att jag värderade mina webbproduktioner till motsvarande 4 ggr årsinkomsten. Han frågade då om jag skulle vara beredd att sälja alla sidor - allt! - för den summan. Jag är tveksam, men enligt hans mening är det bättre att casha in, och göra om, och sätta samma pengar i säkra papper. I hans mening har jag ju kunskapen för att göra om samma sak och att det i såna fall skulle vara bättre att casha in.
Man brukar ju prata om att sälja webbsidor för 1-2 ggr årsinkomsten. Men skulle du casha in om någon erbjöd dig 4 ggr årsinkomsten för allt du har? Här och nu. För enkelhetens skulle får vi tänka att det skulle bli samma beskattning...Kanske mest en fråga för oss som jobbar med passiv inkomst, affiliate, Adsense mm och utan tunga kostnadsposter. En intressant följdfråga är vad du skulle göra för de pengarna i såna fall. Själv skulle jag nog casha in, har så många nya idéer jag skulle kunna jobba med. |
Jag skulle nog göra de ja, för då har du fått loss X antal kronor att starta andra proj med.
|
Årsinkomsten? Vad är det? Din privata inkomst? Företagets vinst på ett år?
|
Det beror faktiskt på.
Man kan ju inte tänka hela tiden att X kommer vara din årsinkommst / vinst på en av dina sidor hela tiden, utan tänk om den hära inkomsten sjunker. Så jag tror man får chansa lite =) |
Jag skulle nog snarare sälja projekt när jag kan få tillräckligt betalt för projekt jag börjat tröttna på.
|
Årsinkomsten kan ju dessutom öka rejält beroende på hur välutvecklade dina projekt är och vilken potential de har. Det går nog inte att ge ett generellt svar utan det beror på flera faktorer.
|
jag skulle lätt sälja allt jag har lr någonsin haft för 4 ggr årsvinst . oavsett om det handlar om sidor som drar in 1000kr mån eller 50 000kr mån.
Har man en gång lyckats få nåt att dra in pengar pånätet klarar man det lätt igen, kanske till och med bra ibland att starta om ifrån scratch då man under årena lärt sig vad man absolut inte ska göra iaf. och vad kan kan förbättra om man skulle köra liknande project igen. Dock tycker jag det är en aning skumt att folk pratar om att de ibland vill ha 3-4 ggr årsvinsten för sina sidor. Jag har aldrig sett nåt säljas för ens 3 ggr årsvinst. Sen undrar jag lite varför är det minst 2-3 ggr årsvinst på svenska sidor? När de rent generellt på internationella sidor oftast är 8-16 mån Högst . inom porr är det vanligt att man säljer sidor som drar in 1000$ stabilt mån för endast 5-6000$ |
Citat:
|
Jo det hade jag nog lätt gjort faktiskt. För då hade jag kunnat starta upp nya projekt som jag vill pyssla med och fullfölja dessa.
Gah, har så mycket idéer och har inte tid att fixa alla. Får hoppas på att man får lite tid framöver. |
Alltså, tankeleken gäller just om man skulle få 4 ggr årsinkomsten för sidor som ger passiv inkomst. Oavsett nuvarande status. Menar väl egentligen "årsvinsten" men för affiliatesidor (om man inte räknar med egen lön) så är det ofta ganska mycket detsamma.
Det handlar heller inte om att sälja av projekt. Utan just känslan av att sälja av allt. Verkligen allt. Det är ganska annorlunda, rent mentalt, tror jag och jag tror man skulle kräva mer än de "vanliga 1-2 ggr pengarna" då... Om jag förstått aktietermer rätt så mtosvarar det ett p/e-tal på 4 (eller?). Är det en värdering man skulle göra av ett "passiv inkomst-företag"? |
Citat:
Jag vet iaf att jag hade startat igång med något bättre, roligare och större projekt om det hade hänt mig. Dvs sålt allt. |
Jag hade tveklöst sålt alla mina affiliatesajter om jag fått det erbjudandet. Har så många nya saker jag vill börja på inom affiliate, men hittar inte tiden till det.
Får man sålt allt kan man börja på allt annat :) |
Det är en spännande tanke att sälja av allt för 4 ggr årsinkomsten. Dels måste man kunna släppa sina älsklingar till sajter, dels måste man hitta på något nytt som ger likastor tillfredställelse (inte bara ekonomisk). Det kan vara ett bra tillfälle att tänka i andra banor och kanske hoppa på ett annat spår samtidigt som man får loss en massa pengar.
I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig att sälja av allt. Jag har investerat för mycket tid i mina sajter vilket antagligen gör det till en förlustaffär. Det arbete jag lagt ner det senaste halvåret kommer nog börja ge utdelning om ett halvår till ett år. |
Hej,
Jag säljer PERSONLIGEN mina webbplatser för sju gånger den (redovisningsbara) årsinkomsten. Varför? 1. Jag tror på sidornas framsida potential 2. De flesta är rankade väldigt högt i Google 3. Jag gillar mitt jobb 4. Domännamnen är relativt bra 5. Jag vill i så fall gå ner från 70 timmars veckor till hälften Så mitt personliga svar på inledningsfrågan är nej (och förmodligen får jag heller inga bud) hehe. |
Efter att ha funderat på det lite kommer jag fram till nej, absolut inte. Har man sidor som jag som ger helt passiv inkomst och man räknar med att räkna i 40 år till så får jag svårt att motivera en försäljning för 4 årsinkomster; en tiondel av det totala värdet över en livstid.
Samtidigt kommer det nya hela tiden nya innovationer inom teknik och internet - kanske är ens sidor helt värdelösa om två år p.g.a. någonting nytt, exempelvis mycket stor ändring i sökmotorernas algoritmer. Antagligen inte, men kanske. Tuffar allt på som det gör nu kan ju även ens barn ha glädje av sidorna när man dött vilket ökar deras värde ytterligare. |
Beror ju helt på om man kan garantera att man får in ny årsinkomst på nya saker efteråt. Sedan beror det ju på din ålder.
Skulle jag ha sålt min verksamhet så skulle det vart för en summa så jag kan dra mig tillbaka resten av livet med hög inkomst. Och jag skulle då krävt att ha 1 miljon efter skatt att leva på varje år. Alltså runt 30-40 miljoner om man ser på min ålder. Fast nu snackar vi helt skilda verksamheter, långt ifrån samma siffror. Men 4 st årsinkomster är 4 roliga år möjligen, sedan tillbaka på ruta 0 kanske 5:e året. Då kanske det inte är lika kul längre. |
Citat:
Jag tror inte riktigt på helt passiv inkomst genom sajter som man först skapar och sedan inte behöver bry sig om. Jag tror sajterna i regel växer till en nivå man känner sig nöjd med för att sedan sakta dala. Det beror säker på vilken nisch man håller till inom. En passiv inkomst från en Iphone 4-sajt håller nog inte i sig särskilt länge. När telefonen slutat tillverkas och de som sålts har bytts ut kommer ingen längre att vara intresserad av den. Citat:
|
Om man raknar ihop det jag tjanar som snickare plus det inom porr sa far jag ihop cirka 2.5 miljon nar man har tagit mina arsinkomster *4 och det racker till att starta upp nya projekt :)
Sa, jag skulle nog salja allt, ja. |
Hej,
Citat:
Tyvärr måste jag säga (vore ju underbart att ibland bli "klar" med något). Jag skulle blivit konstnär istället ;-) |
så som jag arbetar så är vinsten så minimal som möjligt då alla intäkter slussas indirekt eller manuellt tillbaka för expansion/återinvestering osv osv.
så min vinst känns inte rätt som bas för att räkna ut värdet av verksamheten. Dock vet jag inte hur man på papper hade kunnat räkna ut min verksamhets värde. Men om vi säger att jag hade 25% i vinst utav min omsättning då hade jag cachat ut på 4 års vinst direkt. |
Om man vänder på frågan då?
Som de flesta skriver så är ju en viktig variabel just: Hur stabil är en inkomstkälla från en "Informationssajt med Adsense av ok/hög informationskvalitet"?
En sida kommer ju självklart sakta att dala, pga konkurrens...jag har dock sidor som sakta ökat (och i dagsläget ger ~15 000 kr) där jag lagt c:a 2-3 h per år på dem. Detta efter att de lagt sig på topplaceringen på viktiga sökord. Då får man nya länkar till och från från bloggare etc som hittar en via Google. Om man vänder på frågan då: Hur många av er skulle kunna tänka er att köpa ett "webbsidesimperium" för 4 ggr den nuvarande årsvinsten? Detta förutsatt att den har en balanserad kombination av gamla pålitliga sidor, nya up-n-comin, lite MFA, lite med hög kvalitet osv. (jag kan för övrigt tänka mig att nån tror att jag har en baktanke med tråden, men nej...jag är varken ute efter att köpa eller sälja för tillfället :)) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson