![]() |
Hur ofta byter ni dator?
Hej,
Hur ofta byter du ut din dator/dina datorer mot nya (såvida de inte går sönder). |
Hej,
Personligen landar jag på vartannat eller vart tredje år. Har i nuläget två iMac (frugan använder ena) och två bärbara, varav en sjunger på sista versen. Köper en 27" iMac inom kort. |
Det är en svår fråga. Jag använder flera datorer. Jag har fyra datorer jag använder någorlunda regelbundet för stunden. Den senaste är nånstans mellan ett halvår och ett år gammal och den äldsta har åtminstone fyra år på nacken (inte helt säker). Jag brukar köpa en ny när jag ser ett behov.
|
12-24 mån håller mina.. sen tycker jag de blir sega och börjar låta fast man omformaterar och håller på.
|
en gång om året, ibland 2.
vissa delar hänger ibland med till nästa dator. Lådan och skärmarna tex. |
Brukade byta årligen tills jag fick min MacBook som jag nu haft i cirka 20 månader. Blir nog en ny efter nyår!
|
De senaste åren har det faktisk blivit en gång om året. När min laptop gick sönder förra året köpte jag en Macbook Pro men tror faktiskt jag behåller den lite längre än bara ett år (som snart har gått) då den fortfarande fungerar och duger till mina behov.
|
Datorer / Datordelar är ju gjorda för att de skall hålla länge och det är ju samma sak t.ex med tv apparater osv.
Jag kan minnas att vi hade en dator från 2002 lr 2003, tills slutet på 2008, och då funkade den fel bra, inte helt felfritt men ändå något att ha =) Nu vet jag att det är just Våran dator som används på ett litet företag :P |
Jag har bytt laptop var 1,5-2år, men de gamla används fortfarande som webb- och filservrar.
|
Svårt att ge ett exakt svar på denna. Gäller det typ brandväggar / filserver så är det ju ytterst sällan, men gäller det min desktopdator / laptop så blir det väl vartannat år i snitt.
|
Citat:
alltså den man privata datorn, laptop eller stationär spelar ju inge. Kan ju iofs vara en dator man "får" från jobbet också. Själv så är det som jag sa en gång om året ca och det är den stationära. Laptop så har det även det varit en om året, dock mest för jag gett bort den gamla eller helt enkelt velat ha en annan. Då blir det kanske 2 eller fler om året då? :P sjukt. har inte tänkt på det så förr.. |
Vart tredje år, sen brukar mina laptops vara lite för långsamma och ha lite för mycket skavanker för min smak. Trodde verkligen inte jag skulle vara i minoritet här. De flesta köper alltså en ny dator vart eller vart annat år?
|
När hårddisken blir full. Eller så sätter jag in en ny hårddisk om det går.
|
Bärbara: vartannat år.
Stationär: Spel-/programmerings-datorn uppgraderas/byts varje år. Surfdatorn byts väl ut efter ca 2-3 år. Sen byter jag väl stationär på jobbet vartannat år och bärbara brukar vara 3 år. |
Går inte att svara på då det varierar från dator till dator. Jag byter när det behövs helt enkelt, varken oftare eller mer sällan. Slöseri är bland det värsta jag vet men givetvis kan man inte köra exempelvis videoredigering på en slö maskin.
|
Stationära 24-30 månader
Bärbara 24 mån Gäller både dem som finns i privat ägo och i företagets ägo. Anställdas datorer byts med ca 3 års mellanrum. Men då handlar det ju om IT-intensivt företag. En intressant notering är dock att de Mac datorer vi köpt in är i bruk längre än vanliga PC datorer, oftast över 3 år. Men till dessa köps dock AppleCare. /Sebbe |
Tidigare när jag körde PC så bytte jag väl delar varje år, eller var 6:e månad. Nu är man gammal och har roligare saker för sig än att skruva PC burkar.
Min macpro som jag har på jobbet är inne på sitt 4:e år nu och den går som tåget. Fick lite nytt minne och en 27" dell skärm nyss så den går väl 2 år till. (helt otroligt) Hemma blev det en 2010 års mac pro nu i år och den ska hålla minst 3 år, säkert samma sak där, blir snarare 6 år tror jag. Laptops sliter jag lite mer, framförallt att utvecklingen går snabbare där, är inne på min 3:dje laptop nu på 6 år, så 2 år i snitt (ungefär den tiden det tar att toköra slut på batteriet också). |
Vartannat år ungefär :)
Fast nu lär det bli mer sällan då jag bara kodar och surfar framför datorn i princip. Dock så vill jag ha en ny bärbar snart. (Köpte en billig bärbar när jag var tvungen att att köpa en snabbt efter budget). Numera har föräldrarna den (ett år gammal och jag var väl totalt använt den 7-8 ggr kanske). Har ju i princip gett bort min nu så behöver en egen :) |
Jag byter dator när det inte får plats fler ikoner på skrivbordet.... nää
Jag byte vart tredje år ungefär. Spelar inga avancerade spel eller liknande, så slöheten är blir sällan något problem. Det som slöar ner laptops mest tror jag är allt damm som samlas i dem. Dammar man ur dem samt lägger om OS regelbundet kan de hålla ett bra tag. |
Bärbara: Köpte min första för typ 2 år sedan och har inga planer än på att uppgradera. (Är ingen stor användare av laptops egentligen, mer backup)
Stationära: Svårt att svara på eftersom jag byter ut prylar då och då. Grafikkort byts nog ut årligen. Sista köpet var en SSD-disk och nu är jag så jäkla nöjd med den stationära att den håller ett bra tag nu. Har inga planer på att uppgradera på åtminstone ett helt år nu. |
Citat:
|
Jag byter dator vart tredje år.
Blir datorn seg så finns en XP-skiva alltid till hands. |
Datorn här på jobbet har jag haft i 3,5 år. Den har uppgraderats med mer minne och en SSD-hårddisk. Den rullar som om den var ny.
Datorn hemma funderar jag på att sätta i en SSD i också, så får den rulla något/några år till. |
Jag försöker få mina datorer att hålla så länge som möjligt. När jag köper ny stationär så försöker jag köpa sådant jag tror det kommer finnas delar till i många år framöver. Senast jag bytte hade jag haft samma dator i fyra år, men det var en bärbar som jag använde som stationär. Den nuvarande är ca 2 år gammal nu. Den räknar jag med ska hålla i alla fall 6-7 år totalt, kanske mer.
Bärbar dator byter jag helst inte alls :-) Men kanske om batteriet börjar bli dåligt och det inte finns reserv att tillgå, eller om den går fysiskt sönder. Använder mest den bärbara för sådant man gör på språng, samt kodar på pendeln. |
Jag byter dator så sällan som möjligt, vilket brukar innebära ungefär vartannat år. Mitt största problem är att jag ogärna vill formatera hårddisken och att alla mina datorer tillslut förvandlas till en seg gegga. Mitt Firefox låser sig ofta och ibland står datorn bara och tuggar, utan att någonting händer. Ungefär vartannat år så blir situationen ohållbar varpå jag motvilligt köper en ny dator. Det skulle säkert fungera lika bra att formatera disken, istället för att köpa ny dator. Men ska man ändå börja på ny kula så kan man lika gärna köpa nytt.
Att mina datorer blir sega kanske beror på att diskarna blir fragmenterade med tiden, trots att jag kör defrag med jämna mellanrum. Ni som har ssd-diskar, märker ni några fördelar och i så fall vilka? |
Citat:
Fördel är ju att man inte behöver defragmentera hårddisken, mycket snabbare boot tid (samt snabbare att stänga av) och program installeras och startas mycket snabbare. Är man ute efter en snabbare dator är SSD ett bra köp. |
Byter dator så sällan som möjligt. Min nuvarande stationära dator är 5 år, medan den förra blev 7 år. På min nuvarande dator har bara den optiska musen gått sönder och jag kör nu en Microsoftmus med kula från den gamla datorn.
|
Jag byter också så sällan som möjligt. Burken jag har nu (inköpt nån gång under 2006) har upplevts som snabb ovanligt länge. Ska dock erkänna att jag börjar bli sugen på att skaffa en ny men väntar tills AMDs nya "Bulldozer"-plattform släpps för att då göra en jämförelse av vad som ger mest för pengarna. Tills dess klarar jag mig bra på min gamla C2D E6600.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson