WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur stoppar man bedragare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044276)

vicken 2010-10-14 09:16

Hur stoppar man bedragare?
 
På vår webbutik har jag upptäckt att vissa bedragare är återkommande. Hur stoppar jag dessa och nya från att beställa?

hundserver 2010-10-14 09:28

Vad säljer du? Hur sker beställningarna?

Conny Westh 2010-10-14 09:31

Hur upptäcker du att de är bedragare?

fabian 2010-10-14 11:29

Skicka tegelstenar.

Sweely 2010-10-14 11:57

Polisanmälningar borde inte sitta fel.

MRDJ 2010-10-14 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av vicken (Inlägg 20373475)
På vår webbutik har jag upptäckt att vissa bedragare är återkommande. Hur stoppar jag dessa och nya från att beställa?

Många bedrägerier kommer från utlandet, om ni bara har verksamhet i Sverige så bör ni även begränsa så att endast svenska kort tillåts.

klein 2010-10-15 08:08

För några år sedan, då drabbades vi av olika bedragare. Det handlade på utläntska betalkort och drop platsen var Rosengård i Malmö. Är en order för bra , för att vara sann så är den inte sann.

Du kan polisanmäla, men det leder ingenstans. Jag polisanmälde, tro tom de plockade en bedragare, men det var åtals eftergifter och annat gulli gulli med dem. Försökte tom få personen straffad, men de var tydligare viktigare att man daltade med brottslingen än att man markerade allvaret i handlingen.

Ett tips att skaffa ett verktyg som typ biz check, där man kan kolla om en person verkligen bo på den där addressen som det har uppgivit.

Citat:

Ursprungligen postat av vicken (Inlägg 20373475)
På vår webbutik har jag upptäckt att vissa bedragare är återkommande. Hur stoppar jag dessa och nya från att beställa?


MRDJ 2010-10-15 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av vicken (Inlägg 20373475)
På vår webbutik har jag upptäckt att vissa bedragare är återkommande. Hur stoppar jag dessa och nya från att beställa?

Ett annat tips är att ringa dem, Och fråga några lösa frågor om ordern.

DreamLogistics 2010-10-15 11:42

Hej,

Här är några tips på hur vi gör med våra och våra kunders butiker:

1: Upptäck bedrägeri
*) Summa som skiljer sig markant från snittordern.
*) Varor som skiljer sig mycket från snittköpen, ex att man köper fem tv-apparater, tre biljardbord eller kläder i olika storlekar etc.
*) Kontrollerar telefonnummer och adress mot folkbokföringen.
*) Kontrollera kortet om kunden är ägaren.

2: Efterarbete (när du upptäckt bedrägeri)
*) Stoppa beställningen.
*) Återbetala eller makulera betalningen.
*) Blocka kundens konto/IP för vidare köp.
*) Meddela kunden.
*) Polisanmälan (händer inte mycket där)

Lycka till och fyll gärna på hur ni arbetar.

StefanBergfeldt 2010-10-15 12:34

DreamLogistics, jag tycker du har bra förslag på hur man upptäcker bedrägerier, men vad gör du när du misstänker bedrägeri?

En shop jag är involverad i har en snittorder på runt 180kr, men det är inte ovanligt med en order på 40kr och en order på 2500kr.

Jag kanske har startat upp ett kontorshotell och behöver fem tv-apparater, tre biljardbord och kläder till min personal.

Jag kanske har mitt företag registrerat på en annan ord än jag startar hotellet, och det är moderbolagets kort jag använder när jag betalar.

Du kommer antagligen att misstänka att jag är en bedragare, så vad händer? Får jag inte beställa? Ringer du och kollar upp?

kippex 2010-10-15 13:05

Meddelande raderat

kippex 2010-10-15 13:10

Meddelande raderat

DreamLogistics 2010-10-16 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20373622)
DreamLogistics, jag tycker du har bra förslag på hur man upptäcker bedrägerier, men vad gör du när du misstänker bedrägeri?

En shop jag är involverad i har en snittorder på runt 180kr, men det är inte ovanligt med en order på 40kr och en order på 2500kr.

Jag kanske har startat upp ett kontorshotell och behöver fem tv-apparater, tre biljardbord och kläder till min personal.

Jag kanske har mitt företag registrerat på en annan ord än jag startar hotellet, och det är moderbolagets kort jag använder när jag betalar.

Du kommer antagligen att misstänka att jag är en bedragare, så vad händer? Får jag inte beställa? Ringer du och kollar upp?

Beror på vilket betalningsalternativ du använder dig av men vid företagsbeställningar är det oftast enklast att ringa. Annars är det kontakt med kortutgivare/faktureringsföretag eller annan betalningstjänst som gäller.

Björklund 2010-10-16 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20373626)
1. Förbetalning sker via kort. Vid falskt/stulet kort står banken för ersättning/risk.

Om du har många transaktioner där korten är stulna så blir man för eller senare avstängda av bankerna.

kippex 2010-10-16 16:42

Meddelande raderat

WebboT 2010-10-16 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20373626)
Pratat om exakt detta med en riskansvarig på det största e-commerce bolaget i sverige. Förstår inte riktigt hur du som e-butiks ägare tar någon risk? Finns ju som jag ser det bara 3 betalalternativ:

1. Förbetalning sker via kort. Vid falskt/stulet kort står banken för ersättning/risk.

Bedragare använder inte alltid stulna kreditkort. Hört talats om 'chargebacks'?

kippex 2010-10-16 18:17

Meddelande raderat

WebboT 2010-10-16 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20373796)
Vem chargebackar till något annat än det ursprungliga betalningskortet?

Ingen. Vad menar du?

kippex 2010-10-16 19:53

Meddelande raderat

WebboT 2010-10-16 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20373799)
Ja, Chargeback är när betalningsmottagaren skickar tillbaka betalningen vid t.ex. en annulering.

Detta görs ju då till det visakortet som betalningen kom ifrån. Hur får då bedragarna tag i pengarna då de fortf är på visakortet.

Men ja det finns extremt mycket risker i e-commerce. Men det är ju inga risker(som jag anser det) som påverkar själva butiksägaren.

Det är ju inte pengarna i sig de är ute efter när de gör en chargeback. Det är ju produkten som de beställt det handlar om.

De beställer och betalar med kreditkort. Erhåller produkten. Väntar ett par veckor, sen ringer de VISA/MC och säger att de har ett belopp på sitt kontoutrag som de inte har nån kännedom om. VISA/MC drar tillbaka beloppet från ehandlaren till kortinnehavaren. Sen är det upp till ehandlaren att bevisa att kunden verkligen har gjort köpet och fått varan levererad till sig.

kippex 2010-10-16 21:58

Meddelande raderat

WebboT 2010-10-16 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20373815)
Krävs väl leg för att kunna hämta ut paketet på posten dock. Då måste de även ha ett.. ospärrat körkort eller liknande?

Gör det säkert, men bedragare är i nog i regel smartare än så och undviker webbshoppar som endast erbjuder leverans med post för att i stället välja de som erbjuder dörr till dörr leveranser med DHL eller liknande.

Marcin 2010-10-18 19:44

Allt detta handlar om Kort med 3d-secure, eller? Euroline tar tillbaka pengar om vi har accepterar kort utan 3D-secure och kortägaren sedan nekar att köpet är deras.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson