WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vill du jobba från ett varmare land i vinter? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044055)

clirre 2010-09-29 21:51

Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

Hej,

För ett par år sedan åkte jag till Bali och jobbade i sex månader i samband med att jag startade upp mitt webbföretag. Häromdan sa jag upp mig (på riktigt) för att numera satsa på det till 100%. Allt började med sex månader i "paradiset" vilket för många var en självmotsägelse ("du var ju på semester?!") och det var en otrolig kick för mig personligen och för mitt företag.

Det enda jag inte gillade med resan var bristen på sällskap så nu kollar jag och Tore Friskopp upp hur många som skulle vara intresserade av att åka till ett varmt land (tex Thailand), hyra ett stort hus, förmodligen med pool och nära stranden, och en sjysst lina för att jobba tillsammans (men med egna uppdrag), nätverka, eventuellt samarbeta och bara ha roligt.

Det skulle i såna fall ske med start i januari och till april. Tanken är att varje person ska kunna stanna mellan 2 veckor till alla 4 månader.

Projektet ska vara självfinansierat och icke-vinstdrivande men bygger också på en del samarbete och viss arbetsfördelning.

Så, är du sugen på att koda under en palm i februari när dina vänner skrapar is från vindrutorna? Sugen på att kunna totalfokusera på dina sidor under denna tid? Har du möjlighet? Du har säkert frågor i alla fall!?

ztream 2010-09-29 22:36

Låter väldigt spännande. Tveksam om jag klarar vara internetnomad dock än... annars hade det varit klockrent.

elitasson 2010-09-29 22:43

<-- Räkna med mig

kalasboll 2010-09-29 23:47

Hade det inte varit för att jag själv som designer inte får in jobb ofta nog för att kunna leva på det hade jag varit på. Riktigt trevlig idé!

Alto 2010-09-30 08:33

1 bifogad(e) fil(er)
Hade samma vision och bestämde mig för att dra ner till Thailand och köra företaget från här.. Har det jäkligt bra här och njuter verkligen av livet till fullo..
Internetuppkopplingen som förstås var väldigt viktigt för mig fungerar klockrent..

Kommer vara här till Jul som en första runda (Varit här en månad nu).

Så här ser förresten mitt kontor ut numera:

inpbox 2010-10-01 02:18

Har exakt samma planer nu faktiskt, bokar resan nästa månad. Sign me up !

icehole 2010-10-01 16:43

shit... detta låter ju riktigt lockande. vad räknar ni med för omkostnader per månad? (PM går bra)

clirre 2010-10-01 18:05

Vi ska försöka anpassa det så att man kan leva på lågbudget om man vill. Senast klarade jag mig på 3 000 kr / mån och det får man kanske se som en lägstanivå...Vi siktar på att boendet ska kosta ungefär 2 000 kr / mån.

Roligt att så många är intresserade (får en del via PM också)!

tap1on 2010-10-01 18:33

Vore grymt kul, hur brukar det fungera med internetuppkoppling i sådana länder?

Sweely 2010-10-02 00:38

Detta låter väldigt intressant! Jag kommer tyvärr inte kunna hänga med då jag fortfarande går i skolan då... men låt oss säga som så här: nu vet jag vad jag ska göra nästa år!

Dennis Holm 2010-10-02 00:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20371673)
Detta låter väldigt intressant! Jag kommer tyvärr inte kunna hänga med då jag fortfarande går i skolan då... men låt oss säga som så här: nu vet jag vad jag ska göra nästa år!

DU.. unga herre.. (fan va nedlåtande man kan låta :cool: )
Du har sommarlov. :P.
Clirre kan jag gå i god för att han är en standup snubbe så om du får pengar över att flyga dit så rekommenderar jag det starkt.
Speciellt du som är så ung. (glöm inte att skriva med det i din meritförtekning :P)

:D

abergman 2010-10-02 01:00

Hade stålarna funnits och jag inte haft så jävla mycket att stå i här i svenneland så hade jag gjort det med.

Sweely 2010-10-02 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20371676)
DU.. unga herre.. (fan va nedlåtande man kan låta :cool: )
Du har sommarlov. :P.
Clirre kan jag gå i god för att han är en standup snubbe så om du får pengar över att flyga dit så rekommenderar jag det starkt.
Speciellt du som är så ung. (glöm inte att skriva med det i din meritförtekning :P)

:D

Nu hänger jag inte riktigt med, Dennis. Vad menar du med att jag har sommarlov? :)

Själva resen äger rum under januari - april, och i skrivandets stund har jag gått i skolan i lite över en månad. Inget sommarlov på G alltså...

Alex 2010-10-02 01:07

Jag hade nog kunnat tänka mig att hänga på i någon månad. Beror lite på hur starten på året ser ut. Hur som helst så diggar jag idén.

Dennis Holm 2010-10-02 02:40

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20371679)
Nu hänger jag inte riktigt med, Dennis. Vad menar du med att jag har sommarlov? :)

Själva resen äger rum under januari - april, och i skrivandets stund har jag gått i skolan i lite över en månad. Inget sommarlov på G alltså...

Den detaljen missade jag tydligen :P
My bad :D.
Jag trodde det var ett längre projekt :D.

fabian 2010-10-02 02:42

Det är en grymt nice grej att göra. Jag har spenderat dom senaste vintrarna i Indien, inget jag ångrar! :)

Captain Thailand 2010-10-02 06:50

Hej,

Lite utanför ämnet, men ändå relaterat:

Vill någon dela kontor en tid så har jag ett stort på Koh Samui.

xciso 2010-10-02 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20371386)
Hade samma vision och bestämde mig för att dra ner till Thailand och köra företaget från här.. Har det jäkligt bra här och njuter verkligen av livet till fullo..
Internetuppkopplingen som förstås var väldigt viktigt för mig fungerar klockrent..

Kommer vara här till Jul som en första runda (Varit här en månad nu).

Så här ser förresten mitt kontor ut numera:

Vilken gris!! :D
Vissa sitter i en bunker, vissa i ett hyfsat kontor, vissa som dig ;)
Jag beundrar verkligen er som vågar ta steget att flytta utomlands, det är ett STORT steg.. (tror jag)..

Linuus 2010-10-02 09:38

Jag hade gärna åkt men har inga projekt jag kan försörja mig på tyvärr :(

Captain Thailand 2010-10-02 11:55

2 bifogad(e) fil(er)
Hej,

Angående mitt förra inlägg. Två bilder från kontoret:

Sweely 2010-10-02 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20371703)
Hej,

Angående mitt förra inlägg. Två bilder från kontoret:

Det ser nästan för bra ut för att vara sant. Rena paradiset ju!

Captain Thailand 2010-10-02 13:57

Hehe,

Tack Sweely! Bara ett vanligt rum med lite möbler, men jag klagar inte. Relativt billig hyra och riktigt bra i övrigt. Bara internet som inte hänger med. När jag kom hit var det snabbast på ön och det är det inte längre om man säger så.

pilzecker 2010-10-02 14:36

Jobbar precis som Captain Thailand också i Thailand. Jobbar med webdesign, marknadsföring och lite annat. Fast dock inte på Koh Samui utan i Hua Hin. Så har ni vägarna förbi Hua Hin så hojta till :)

Sweely 2010-10-02 14:48

Jag har seriöst börjat överväga att flytta och jobba utomlands i någon månad när jag tagit studenten. Det har jag denna underbara tråd att tacka för! Vore det inte för den hade jag aldrig kommit in i dessa tankebanor.

pilzecker 2010-10-02 16:26

Sweely, gjorde precis som du säger. Tog studenten Juni 2009, jobbade och landade i Thailand 25 Augusti 2009.

Om du är sugen så kika lite på distans utbildningar, skönt att ha som lite ekonomisk-tryggher. Bidraget på 2700kr täcker iaf 50% av din utgifter här om man tänker sig för.

youheardit 2010-10-02 20:35

en fråga bara, som sweely säger ser det extremt skönt ut.
Men hur löser alla ni som reser dit och jobbar det här med vänner, släkt och familj?

Alto 2010-10-02 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20371750)
en fråga bara, som sweely säger ser det extremt skönt ut.
Men hur löser alla ni som reser dit och jobbar det här med vänner, släkt och familj?

Ett par månader klarar du väl dig utan mamma? ;)

Tjejen är med mig här i Thailand.

Personligen har jag bra kontakt med folket där hemma via skype osv. Är borta i fyra månader nu första "rundan" och visst saknar man en del hemifrån.. Men så länge man vet att de har det bra där hemma så är det inga konstigheter iaf för mig personligen att vara ifrån dem ett par månader.

kalasboll 2010-10-02 21:42

Det är ingen som är i behov av en webbdesigner där borta? Hade varit underbart att få komma i väg lite. :)

youheardit 2010-10-02 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20371757)
Ett par månader klarar du väl dig utan mamma? ;)

Tjejen är med mig här i Thailand.

Personligen har jag bra kontakt med folket där hemma via skype osv. Är borta i fyra månader nu första "rundan" och visst saknar man en del hemifrån.. Men så länge man vet att de har det bra där hemma så är det inga konstigheter iaf för mig personligen att vara ifrån dem ett par månader.

hahaha, syftade mycket på vännerna, familjen kan klara sig utan mig kan jag hålla med om.

Har en del vänner här hemma som jag inte hade klarat mig utan allt för länge, när jag inte jobbar finns det inget annat val än vänner eller flickvännen. =)

ddaarruuddee 2010-10-03 02:49

Till er som jobbar utomlands under kortare/längre perioder:

Hur gör ni med skatten/bolaget?

För er som är borta ett par månader antar jag att all skatt betalas i Sverige enligt sexmånadersregeln, men för er som är borta längre; har ni ett bolag i det land ni agerar ifrån?

Captain Thailand 2010-10-03 06:31

Hej,

Jag har två firmor här i Thailand. Skattesystemet liknar det svenska men jag slipper arbetsgivaravgifter och skattesatserna är betydligt lägre. Inkomstskatten är progressiv och oftast hamnar man på sisådär 7-17% beroende på inkomst. För att komma upp i 20% skall du ha en MYCKET BRA "svensk lön", dvs motsvarande 35-45,000 SEK i månaden. Dock är ju det sociala skyddsnätet nästan obefintligt i jämförelse med Sverige, så privat försökring är nästan ett måste.

Linuus 2010-10-03 10:38

Ni som har tänkt åka, vad är det för verksamheter ni pysslar med? (Ren nyfikenhet)

Sweely 2010-10-03 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20371815)
Ni som har tänkt åka, vad är det för verksamheter ni pysslar med? (Ren nyfikenhet)

Affiliatemarketing.

Och av priserna någon nämnde ovan att döma så klarar jag mig fint på inkomsterna... :)

ddaarruuddee 2010-10-03 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20371806)
Hej,

Jag har två firmor här i Thailand. Skattesystemet liknar det svenska men jag slipper arbetsgivaravgifter och skattesatserna är betydligt lägre. Inkomstskatten är progressiv och oftast hamnar man på sisådär 7-17% beroende på inkomst. För att komma upp i 20% skall du ha en MYCKET BRA "svensk lön", dvs motsvarande 35-45,000 SEK i månaden. Dock är ju det sociala skyddsnätet nästan obefintligt i jämförelse med Sverige, så privat försökring är nästan ett måste.

Tack för den infon!

Är det enkelt att starta ett bolag i Thailand? Krävs det att man bott där en viss tid eller liknande?

sommaren 2010-10-03 15:11

Jag Hänger på. Har ett stort projekt på gång som säkert kan ge jobb till några andra.
Hur säkert är detta? eller är det bara en "dröm"? Har ni koll på läget? eller är det bara i planerings stadiet?

Sweely 2010-10-03 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av sommaren (Inlägg 20371849)
Jag Hänger på. Har ett stort projekt på gång som säkert kan ge jobb till några andra.
Hur säkert är detta? eller är det bara en "dröm"? Har ni koll på läget? eller är det bara i planerings stadiet?

Jag vill minnas att Tore Friskopp driver sin firma från Malta.

Tore 2010-10-03 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av sommaren (Inlägg 20371849)

Christoffer har sagt upp sig från sitt jobb och jag distansar redan från Malta (ska bli skönt med miljöombyte efter nyår).

Vi är alltså redan från starten minst tre pers (min flickvän Sara också) som kommer att åka. Vi åker oavsett, den saken är 100% klar.

Nu är bara frågan, vilka vill följa med? :)

Tore 2010-10-03 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20371815)

Jag och min flickvän kommer främst jobba med min bokföringsbyrå.

Men det kanske blir en del andra distansjobb också. Varje gång jag åtar mig ett uppdrag är jag noga med att se till att det blir platsoberoende. Då kan jag själv välja var jag vill vara.

Captain Thailand 2010-10-03 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20371841)
Tack för den infon!

Är det enkelt att starta ett bolag i Thailand? Krävs det att man bott där en viss tid eller liknande?

Ingen orsak,

Jag tycker det var relativt enkelt, medan andra svenskar påstår att det är krångligt. Kanske har det med "ambitionsnivån" att göra, jag var väldigt inställd på att göra allt hundraprocentigt och då är inte några små byråkratiska krångligheter något stort hinder.

Du behöver inte ha bott här men ett thailändskt bolag måste vara majoritetsägt av thai. (51-49%), så det måste givetvis ordnas på ett sådant sätt som både tillfredställer myndighterna och dig som företagsledare.

Man behöver inte ha bott här någon tid, men det krävs ett non-immigrant visum (man är ej tillåten att arbeta med turistvisum) samt ett arbetstillstånd. Dessutom ska ett thailändskt "Company Limited" (kan lite slarvigt jämföras med Handelsbolag). ha minimum 2 miljoner baht i tillgångar, i varje fall på pappret.

Jag svarar gärna på följdfrågor!

Sweely 2010-10-03 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Tore (Inlägg 20371856)
Christoffer har sagt upp sig från sitt jobb och jag distansar redan från Malta (ska bli skönt med miljöombyte efter nyår).

Vi är alltså redan från starten minst tre pers (min flickvän Sara också) som kommer att åka. Vi åker oavsett, den saken är 100% klar.

Nu är bara frågan, vilka vill följa med? :)

Jag vill följa med, beroende på när ni åker. Är det under januari - april?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson