WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   vad innebär räkneskapsår? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043923)

nabil_akhlaque 2010-09-20 14:35

vad innebär räkneskapsår?
 
Hejsan,
är nu inne på bolagsverkat och tänkte registrera enskildfirma...
har då ett par frågor som kanske ni på WN kan besvara... I hope :D

1. vad exakt är en Räkenskapsår? och det står att jag ska välja från-datum / till-datum ?

2. Beräknad nettoomsättning (SEK)? hur ska jag veta det? har ju inte ens startat :S

3. Beräknad försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms.
- om jag ska starta en media/webb-byrå? vilka tjänster kan detta vara?

4. hur ofta bör jag redovisa? 1 mån? 3 mån? 12 mån? och vad spelar det för roll hur ofta man redovisar? för- och nackdelar?

5. jag tänkte använda mig utav SPCS enskildfirma för att skicka ut fakturorna...
är det faktureringsmetoden? eller bokslutsmetoden?

Inkomst av kapital

6. Ange dina inkomster med skatteavdrag ? eftersom jag är ansälld hos ett annat företag, menar de min totala inkomster? och menar dem till endast sep? eller vill de ha för hela året? :S

mycket tacksam för svar

qson 2010-09-20 15:44

Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)

Citat:

1. vad exakt är en Räkenskapsår? och det står att jag ska välja från-datum / till-datum ?
Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.

Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.

Citat:

2. Beräknad nettoomsättning (SEK)? hur ska jag veta det? har ju inte ens startat :S
Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.

Citat:

3. Beräknad försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms.
- om jag ska starta en media/webb-byrå? vilka tjänster kan detta vara?
Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.
Citat:

Varorna och tjänsterna ska vara undantagna från moms av andra skäl än att det är försäljning till andra länder. Det kan vara t.ex. utbildningstjänster, banktjänster och sjukvård. I det beräknade beloppet ska även momsfria uttag av varor och tjänster ingå. Beloppet ska avse försäljning både i Sverige och till andra länder. Uppgiften används för att avgöra om du har s k blandad verksamhet.
Citat:

4. hur ofta bör jag redovisa? 1 mån? 3 mån? 12 mån? och vad spelar det för roll hur ofta man redovisar? för- och nackdelar?
Citat:

Om du bedriver verksamheten i en enskild firma ska du redovisa momsen i en redovisningsperiod som omfattar en månad, tre månader eller ett beskattningsår. Vilken period du ska använda beror i första hand på hur stort ditt beskattningsunderlag exklusive gemenskapsinterna förvärv och import beräknas bli för ett beskattningsår. Det finns en viss valfrihet.

* Tre månader är huvudregel om ditt beskattningsunderlag beräknas bli mellan 1 miljon kr och 40 miljoner kr. Du kan välja redovisningsperioden tre månader även om du har rätt att redovisa momsen för ett beskattningsår.
* En månad gäller obligatoriskt om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högre än 40 miljoner kr. Alla har rätt att välja redovisningsperioden en månad.
* Ett beskattningsår får du tillämpa om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högst 1 miljon kr. Väljer du ett beskattningsår som redovisningsperiod ska du redovisa momsen i inkomstdeklarationen.
Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.

Citat:

5. jag tänkte använda mig utav SPCS enskildfirma för att skicka ut fakturorna...
är det faktureringsmetoden? eller bokslutsmetoden?
Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:

Bokslutsmetoden (även kallad "Kontantmetoden") betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.

Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.

Kontantmetoden är enklare att bokföra, men fakturametoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.

Citat:

Inkomst av kapital

6. Ange dina inkomster med skatteavdrag ? eftersom jag är ansälld hos ett annat företag, menar de min totala inkomster? och menar dem till endast sep? eller vill de ha för hela året? :S
Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.

---

Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.

Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se), Bolagskraft (www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (www.cforetaget.se)

Lycka till!

nabil_akhlaque 2010-09-20 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20370228)
Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)


Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.

Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.


Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.


Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.






Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.



Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:

Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.

Bokslutsmetoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.

Fakturametoden är enklare att bokföra, men bokslutsmetoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.


Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.

---

Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.

Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se), Bolagskraft (www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (www.cforetaget.se)

Lycka till!

tack qson! informationen var till en stor hjälp! =)

gfors 2010-09-20 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20370228)
Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.

Bokslutsmetoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.

Fakturametoden är enklare att bokföra, men bokslutsmetoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.

Precis tvärtom va?

Fakturametoden = du bokför fakturan när den går iväg (som kundfordring), och du bokför betalningen när den sedan kommer.

Bokslutsmetoden (även kallad Kontantmetoden) = du skickar fakturan (gör inget) och sedan bokför händelsen när du får betalning.

Kontant/bokslutsmetoden är således mycket enklare om det är en liten verksamhet det handlar om.

qson 2010-09-20 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20370233)
Precis tvärtom va?

Just det. Blev förvirrad med "bokslutsmetoden". Hade bara hört kontantmetoden. Ändrar mitt förra inlägg.

KristianE 2010-09-20 20:19

Värt att notera qson, är att om det du fyllt i din prel. självdeklaration
kommer diffa med mer än ett prisbasbelopp i slutet är du skyldig att
skicka in en ny i förväg.

Om du redan nu diffar 200 lök bör du verkligen skicka in en ny!

Och ja, det bestämmer hur mycket skatt du ska betala in i förskott
varje månad till staten. Betalar du in för lite kommer du få en rejäl
skattechock i deklarationen nästa år. För att slippa straffränta så
ska dessutom pengarna vara inbetalda innan deklarationen lämnas in..

qson 2010-09-21 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20370264)
Värt att notera qson, är att om det du fyllt i din prel. självdeklaration
kommer diffa med mer än ett prisbasbelopp i slutet är du skyldig att
skicka in en ny i förväg.

Om du redan nu diffar 200 lök bör du verkligen skicka in en ny!

Detta var nytt för mig. Gäller det även AB?

EDIT: Verkar bara gälla beräknad vinst/skatt.

Citat:

Ursprungligen postat av skatteverket.se
Du ska lämna en ny preliminär självdeklaration om

* din slutliga skatt vid taxeringen året (år 3) efter det löpande inkomståret (år 2) med ett betydande belopp beräknas överstiga din slutliga skatt vid taxeringen för inkomståret (år 1)
* din slutliga skatt vid taxeringen året (år 2) efter det löpande inkomståret (år 1) med ett betydande belopp beräknas överstiga den skatt som beräknats enligt en preliminär självdeklaration du lämnat tidigare.

Ett "betydande belopp" innebär att den debiterade skatten är omkring 30 procent högre än den slutliga skatten, och lägst ett prisbasbelopp.


KristianE 2010-09-21 14:45

Oavsett är det ett bra tips att skicka in en ny deklaration. Vi skickar
in sådana 1-2 gånger per år när vi märker att det går mycket bättre
än vi räknat med från början.

nabil_akhlaque 2010-09-22 15:28

hejsan, nu har jag fastnat ytterligare på en fråga under registreringsprocessen

Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret

Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret??
hur får jag tag på den?

Pension hittills under året??
samma sak här? hur hittar jag den infon?

gfors 2010-09-22 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av nabil_akhlaque (Inlägg 20370476)
hejsan, nu har jag fastnat ytterligare på en fråga under registreringsprocessen

Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret

Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret??
hur får jag tag på den?

Pension hittills under året??
samma sak här? hur hittar jag den infon?

Om det inte står på din lönespec så får du höra med din arbetsgivare. Det är ju alltså hur mycket skatt dom betalat in för din räkning än så länge under året.

nabil_akhlaque 2010-09-22 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20370480)
Om det inte står på din lönespec så får du höra med din arbetsgivare. Det är ju alltså hur mycket skatt dom betalat in för din räkning än så länge under året.

ok är det dem som betalar in Pensionen också?
för nu hitta jag att "ack. preliminärskatt" står med i lönespecen men inte något om Pensionen.

en fråga till:

"Ska du redovisa moms i din inkomstdeklaration lämnar du uppgift om din beräknade moms här.

Ange företagets beräknade utgående och ingående moms
Utgående moms som redovisas i inkomstdeklaration: __________________________
Ingående moms som redovisas i inkomstdeklaration:___________________________
"

ska jag redovisa moms? :S

gfors 2010-09-22 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av nabil_akhlaque (Inlägg 20370482)
ok är det dem som betalar in Pensionen också?
för nu hitta jag att "ack. preliminärskatt" står med i lönespecen men inte något om Pensionen.

Jag tror (om jag inte minns helt fel) att dessa frågor i registreringen avser om du har HÄMTAT UT pension, alltså fått pension utbetalad.

Jag vill minnas att det steget du är vid är där man radar upp alla andra inkomster man har (därav att dom undrar över din lön). Vissa pensionärer kanske har någon sysselsättning (eller har gått i pension samma år) och därför har både lön och pension ett år. Jag tror faktiskt att det är det dom är ute efter.

Så om du inte är pensionär så har du nog inget att fylla i där. Jag tror INTE att det rör inbetalad pension (tjänstepension, privat sparande m.m.).

Jag kan ju ha fel, men det är vad jag tror och vill minnas från registreringen.

KristianE 2010-09-22 19:12

Privat pensionssparande ligger i en separat ruta som man ska fylla i om man
sparar i en IPS.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson