WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Diskutera WN (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Massutskick på wn? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043879)

mephisto73 2010-09-17 00:03

Massutskick på wn?

Fick idag ett pm här på WN som jag iaf inte tycker känns helt kosher:

Citat:

Mitt namn är Christoffer Larsson och jag driver sajten www.360vision.se. 360vision är en arbetsförmedling för frilansande programmerare. Det vi gör är att vi hjälper företag att hitta rätt person. Skillnande mot vanlig arbetsförmedling där du lägger ut en annons och får mängder av svar så skickar du in en beskrivning till oss så väljer vi ut tre namn åt dig som passar ditt projekt. Dvs du slipper läsa igenom mängder av ansökningar, hos oss får du tre namn serverade.

Kika gärna mer på vår hemsida www.360vision.se där du även kan göra din sökning.
Är det sånt som pm-systemet på WN skall användas till? Jag har då inte efterfrågat denna "information", och det känns som om Christoffer skickat det här till fler än mig.

Skärpning!

Sånt här får jag nog av på min vanliga mail.

aDonis 2010-09-17 01:23

Han brukar bara skicka till sånna som lagt ut annons i "förmedling av tjänster" forumet. Har iofs fått den några ggr...

Sweden-mn 2010-09-20 13:51

Självklart kontaktar jag dem som lägger ut trådar på forum. Vore väl konstigt annars? Och som aDonis skriver - jag skriver ENDAST till dem som lägger ut trådar att de söker programmerare.

Jag tycker jag har en riktigt bra tjänst som efterfrågas av många företag.

Så var vänligen förklara vad problemet är? Jag tror nog att många programmerare här svarar på väldigt många annonser. Jag har själv lagt ut flera annonser här på WN och fått mail eller PM av samma personer flera gånger då.

Sweely 2010-09-20 16:40

Om man är ute efter en programmerare, och skapar en tråd om det, så tycker jag inte den typen av PM sitter särskilt fel.

Westman 2010-09-20 16:51

Faller inte det såna där utskick på regelverket för WN?
Citat:

Reklam via PM är totalförbjudet, efterfrågad eller ej.
Länk

mephisto73 2010-09-21 09:53

Jag tycker i alla fall att det känns som spam. SKa jag börja skicka "information" via pm om min blogg där jag skriver om annonsering på internet till alla som skriver ett inlägg på WN i ämnet?

Vart hamnar vi då på WN?

Westman 2010-09-21 10:12

Som sagt, som jag tolkar paragraf tre är det inte tillåtet och ska rendera i avstängning.

Sweely 2010-09-21 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20370315)
Som sagt, som jag tolkar paragraf tre är det inte tillåtet och ska rendera i avstängning.

Vid närmare eftertanke så håller jag med dig. Han bröt faktiskt mot en regel. Men jag tycker en varning skulle sitta bättre.

Westman 2010-09-21 10:50

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20370319)
Vid närmare eftertanke så håller jag med dig. Han bröt faktiskt mot en regel. Men jag tycker en varning skulle sitta bättre.

Jag tolkade paragrafen och har ingen åsikt om åtgärd då jag har förtroende för admins och moderatorer (även om de ibland är sena att reagera :)).

mephisto73 2010-09-21 11:18

Avstängning tycker jag inte det ska vara tal om, det räcker om utskicken upphör.

mephisto73 2010-09-21 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sweden-mn (Inlägg 20370211)
Självklart kontaktar jag dem som lägger ut trådar på forum. Vore väl konstigt annars? Och som aDonis skriver - jag skriver ENDAST till dem som lägger ut trådar att de söker programmerare.

Jag tycker jag har en riktigt bra tjänst som efterfrågas av många företag.

Så var vänligen förklara vad problemet är? Jag tror nog att många programmerare här svarar på väldigt många annonser. Jag har själv lagt ut flera annonser här på WN och fått mail eller PM av samma personer flera gånger då.

Problemet är att oombedda PM med reklam räknas som SPAM och det vill i alla fall jag slippa på WN.

Sweden-mn 2010-09-21 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20370242)
Faller inte det såna där utskick på regelverket för WN?

Länk

Känns mer som vi får se över den regeln. Om en person här på WN lägger upp en annons där han söker en person som kan göra te.x ett community och han får svar via PM från en webbyrå som kan göra det till bra pris. Ska då den byrån stängas av från WN för de skickar reklam?

Det är precis samma sak enligt mig. De kommer upp en annons på WN och jag kontaktar den och säger jag kan fixa fram lämpliga personer helt GRATIS. Är det spam? Nej, det är att jobba.

knullis 2010-09-21 12:01

hahaha alltid samma folk som gör allt för att försöka hänga ut andra!
jag tycker inte någon ska bannas eller varnas för en sån här sak .
men jaa kanske ska förtydligas i reglerna ändå vad som gäller kring just detta?

Westman 2010-09-21 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Sweden-mn (Inlägg 20370330)
Känns mer som vi får se över den regeln. Om en person här på WN lägger upp en annons där han söker en person som kan göra te.x ett community och han får svar via PM från en webbyrå som kan göra det till bra pris. Ska då den byrån stängas av från WN för de skickar reklam?

Det är precis samma sak enligt mig. De kommer upp en annons på WN och jag kontaktar den och säger jag kan fixa fram lämpliga personer helt GRATIS. Är det spam? Nej, det är att jobba.

I ditt fall är det en helt felaktig liknelse. Du gör reklam för din tjänst, inte erbjuder det som eftersöks. Eller menar du att du erbjöd dig att programmera åt honom?

Westman 2010-09-21 12:41

knullis, när du förstår vad du skriver så återkom. Det där var nog inte vad du hade tänkt dig.

Sweden-mn 2010-09-21 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20370335)
I ditt fall är det en helt felaktig liknelse. Du gör reklam för din tjänst, inte erbjuder det som eftersöks. Eller menar du att du erbjöd dig att programmera åt honom?

Han söker programmerare. Jag ger honom tre programmerare.
På vilket sätt har jag gett honom något han inte eftersökt?

jonny 2010-09-21 16:21

Han söker programmerare. Du erbjuder inte programmeringstjänster. Du gör alltså reklam som inte är efterfrågad. Du skickar SPAM.

FÖRTYDLIGANDE: Jag skriver detta inlägg i egenskap av moderator. Agerandet är alltså inte ok och kan leda till åtgärder om det inte upphör.

Westman 2010-09-21 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Sweden-mn (Inlägg 20370341)
Han söker programmerare. Jag ger honom tre programmerare.
På vilket sätt har jag gett honom något han inte eftersökt?

Det gör du inte, du vill att han ska använda din tjänst för att hitta en programmerare. Läs Jonnys inlägg.

Thomas 2010-09-22 09:08

Na det där är inte okey, vi förväntar oss att det upphör.

digi 2010-09-27 08:51

Inte för att stjäla tråden här, men jag fick detta i min inbox igår:

Citat:

Hejsan,
Jag och några till har de senaste månaderna utvecklat en applikation för nystartade hemsidor att få många
besökare som möjligt och ranka högt på google. Applikationen används i marknadsföringssyfte på diskussionsforum och ger dig helt enkelt möjlighet att söka
och svara på diskussioner på cirka 50 svenska diskussionsforum på en enda sida. Vi har cirka 1.2 miljoner svenska diskussioner att söka bland och det utökas
varje dag. I tjänsten kan du också starta nya diskussioner på alla diskussionsforum och det finns diverse andra små funktioner som ska förenkla massiv marknadsföring på diskussionsforum.
Det är inte meningen att vi ska gå ut publikt på svenska marknaden men vi är ändå ute efter ett par beta-testare.

Om du är intresserad innebär det att du får tillgång till tjänsten för 95kr/mån (nödvändigt för att se till att alla beta-testare använder tjänsten) och jag kommer
personligen "utbilda dig" inom forummarknadsföring (jag tjänar alltid pengar på mina kampanjer och det här är till för att jag ska få chansen att lära känna din
verksamhet, samt överkomma en viss tveksamhet som många har angående hur man utnyttjar diskussionsforum kommersiellt). Jag vet redan nu flera idéer vi
kan använda för just ditt unika koncept Det innebär alltså att vi garanterat kommer att tjäna ihop 95kr och många gånger där till på din sida. Du får chansen
att vara en av de första att testa applikationen på svenska marknaden och det för 10% av vad priset sedan kommer vara när vi lanserar på engelska
marknaden.

I utbyte har vi inga skyldigheter gentemot dig när det gäller applikationen. Givetvis har du ingen bindningstid eller något men vi kan stänga av dig från
applikationen när som helst om vi finner det bäst. Du får alltså INTE prata om den till andra på internet. Vi vill också ha utlåtanden från dig om hur mycket du
tjänar på applikationen varje månad så att vi kan använda det i våran marknadsföring.
Om det här låter intressant så svara omedelbart innan våra 15 platser är slut. Du kan också ringa mig på 021-495 00 99 om du vill ha mer information.

Mvh André Hegge
Rätt kasst "avtal" för min del måste jag säga, 95kr/mnd för att bli sparkad i ansiktet när de känner för det.
Dessutom förstår jag inte varför jag inte får prata om sidan när han ber om feedback på tjänsten här: http://www.wn.se/t1042978.html

Sååå... vad säger vi om denna typ av PM? :)

youheardit 2010-09-27 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20370987)
Inte för att stjäla tråden här, men jag fick detta i min inbox igår:

Rätt kasst "avtal" för min del måste jag säga, 95kr/mnd för att bli sparkad i ansiktet när de känner för det.
Dessutom förstår jag inte varför jag inte får prata om sidan när han ber om feedback på tjänsten här: http://www.wn.se/t1042978.html

Sååå... vad säger vi om denna typ av PM? :)

fick detta som mail igår för min sida spreadchrome.com! du är inte ensam med andra ord ;)

André.H 2010-10-01 17:37

Hejsan, det är jag som står bakom utskicken.

Om det var fel att använda sig av wn för att komma i kontakt med lämpliga wn-användare så ber jag om ursäkt för det. Jag har kontaktat cirka 30 personer med lämpliga hemsidor som jag vet kan ha nytta av tjänsten vi erbjuder. Några stycken har glatt tackat ja och även om jag har skickat ungefär likadant till alla var det aldrig meningen att det skulle uppfattas som massutskick. Det är enbart till personer där jag gjort bedömningen att ni kan ha nytta av tjänsten som fått erbjudandet.

Angående att vi sökte beta-testare förut. Ja, det gjorde vi men de som kom in då betalade inget och eftersom vi var ute efter så få ledde det till dålig aktivitet. Om folk inte betalar glöms sidan bort.

Nu har vi utvecklat tjänsten mer och kan garantera att våra användare tjänar pengar på den så därför ville vi erbjuda den till några utvalda. Cirka 30 hemsideägare. Men vi vill bara ha ungefär 15 testare så för att vara säkra på att alla använder den tar vi som sagt ut en symbolisk avgift. Har bara varit bra resultat hittills.

Så återigen, ber om ursäkt om ni inte var intresserade av mailet och tog det som en förolämpning att fler fick samma sak. Det var aldrig vår mening.

Clarence 2010-10-01 17:40

Betalning eller inte; den typen av PM är INTE OK.

André.H 2010-10-01 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20371621)
Betalning eller inte; den typen av PM är INTE OK.

Okej, det var slarvigt av mig och ber så mycket om ursäkt. Har kanske inte läst reglerna helt ordentligt men såg det bara personligen som självklart att man får kontakta andra på wn om man har speciella erbjudanden...

Dakota 2010-10-09 23:43

Äsch, så allvarligt är det väl inte? Är ju rätt svårt att sätta en exakt gräns på vad som är reklam eller inte dessutom.

tartareandesire 2010-10-10 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20372787)
Äsch, så allvarligt är det väl inte? Är ju rätt svårt att sätta en exakt gräns på vad som är reklam eller inte dessutom.

I vissa fall är det så men oftast är det ganska tydligt, som exempelvis här. Reklamutskick är givetvis inte okej.

youheardit 2010-10-10 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20372787)

sant, hade inget emot Andre's mail faktiskt, men hade jag fått Sweden-mn
's PM hade jag också reagerat.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson