WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ONE.COM avstängda hos .SE (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043822)

Xamda 2010-09-13 14:22

ONE.COM avstängda hos .SE
 
One.com har stängts av för nyregistreringar av .SE-domäner efter upprepade brott mot regelverket.

Läs här:

http://www.iis.se/pressmeddelanden/o...v-se-domannamn

BarateaU 2010-09-13 14:36

Skälet är att de har registrerat .se-domännamn som kunderna inte har beställt.

Danski 2010-09-13 14:39

Intressant... någon som vet vad för domäner och av vilken anledning? =)

Sweely 2010-09-13 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20369311)
Intressant... någon som vet vad för domäner och av vilken anledning? =)

Ställer exakt samma fråga. Vilka domäner handlar det om, och varför har one.com registrerat dessa? Låter inte logiskt i mina öron att beställa domäner en kund inte vill ha...

Alex 2010-09-13 15:05

Handlar säkert om förnyelser kunderna inte vill ha.

Fredrik-s 2010-09-13 15:11

Härligt!

Slipper man kanske det här problemet i framtiden: http://www.wn.se/t1043374.html

Linuus 2010-09-13 16:01

De är bara avstängda i 30 dagar om de fixar problemen under den tiden.

Citat:

...
Från och med den 14 september är One.com avstängda för nyregistrering i 30 dagar, vilket innebär att de inte kan utföra nyregistreringar men däremot administrera befintliga .se-domännamn.
...

Xamda 2010-09-13 16:19

Surftown var snabba i alla fall, med att ändra sitt erbjudande... ;-)

jgabor 2010-09-13 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20369334)
Surftown var snabba i alla fall, med att ändra sitt erbjudande... ;-)

You snooze, you lose... ;)

Anders Larsson 2010-09-13 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20369319)
"Snarare fakturasystem som inte varit "inline" med registreringssystem, så kunder har betalat domänavgifter för domäner one.com inte var registrar för."

Är det jag har hört från lite mer insatta källor. Huruvida om det stämmer eller ej vet jag inte.

Intressant, det är ju flera som har det problemet, eller hur Kjette :)

Internet Sweden 2010-09-13 17:21

http://www.idg.se/2.1085/1.339704/on...t-mot-reglerna

robertsson 2010-09-13 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20369338)
You snooze, you lose... ;)

Att välja mellan One och Surftown är som att välja mellan pest och kolera. One har inte koll på domänerna och surftown har inte koll på vilka servrar som är windows och vilka som är linux. Håll er borta från danska maffian om ni vill lyckas på webben.

BjörnJ 2010-09-13 18:54

Det står "registrerat" överallt, och inte "förlängt"?

Är det så att de har snappat domäner för webbhotellskunder som hade domänen hos en annan registrar men inte förlängde den där?

Att förlänga domäner innan kunden betalat fakturan finns väl andra som gör, och borde vara helt ok om det står i deras avtal.

Linuus 2010-09-13 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20369334)
Surftown var snabba i alla fall, med att ändra sitt erbjudande... ;-)

Haha! Lite roligt :)

taz76 2010-09-13 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20369349)
Att välja mellan One och Surftown är som att välja mellan pest och kolera. One har inte koll på domänerna och surftown har inte koll på vilka servrar som är windows och vilka som är linux. Håll er borta från danska maffian om ni vill lyckas på webben.

hehe.. klockren :)

jgabor 2010-09-14 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20369349)
Att välja mellan One och Surftown är som att välja mellan pest och kolera. One har inte koll på domänerna och surftown har inte koll på vilka servrar som är windows och vilka som är linux. Håll er borta från danska maffian om ni vill lyckas på webben.

Suck, det är snart ett år sedan det uppstod, och vi har sagt att vi gjorde bort oss. Vi har bett om ursäkt och vi har sett till att ingenting liknande har någonsin uppstått sedan dess och det lär aldrig uppstå igen.

Du kanske ska gå och kolla i dem andra webbhotells-trådarna, så ser du att vi inte är ensamma om att begå misstag. Det viktigaste är väl att vi tar till oss lärdom från misstagen, och inte begår dem igen?

FredrikNas 2010-09-14 09:51

I Mina ögon så är Surftown ett webbhotell som faktiskt tar till sig av kritik och jobbar helhjärtat för att förbättra sin image, och kundens upplevelse.

Jag var själv kritisk till Surftown när jag blev medlem av WN för några år sedan, så jag valde ett dyare alternativ i JX Hosting under Håkan Persson A.k.a Decibel som var Moderator här på Wn, och vi vet ju alla hur den soppan slutade...

Jag ångrar bittert än idag att jag inte valde surftown som jag planerade före jag blev avskräckt från att ha läst på wn, då hade jag sannolikt inte blivit av med 1 års arbete när JX beslutade sig för att radera mitt konto utan anledning...

crazzy 2010-09-14 10:36

Även Loopia har lanserat en kampanj nu, http://räddadindomän.se/

tartareandesire 2010-09-14 11:40

Fult av konkurrenterna tycker jag. Det är inte alls omöjligt att One gjort detta för just kundernas skull och dessutom är det förhoppningsvis bara 30 dagar det gäller och som sagt var endast nyregistreringar. Jag är visserligen inget större fan av One men jag hoppas ändå inte att folk faller för detta, åtminstone inte än.

jgabor 2010-09-14 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369466)
Det är inte alls omöjligt att One gjort detta för just kundernas skull...

Denna typ av söndrig logik finns det gott om bland IDGs kommentarer...

Det spelar ingen roll om det var för kundens skull eller inte. De registrerade en .se-domän i kundens namn utan att ha frågat kunden först och dessutom använde de felaktiga kunduppgifter i flera fall!

tartareandesire 2010-09-14 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20369468)
Denna typ av söndrig logik finns det gott om bland IDGs kommentarer...

Det spelar ingen roll om det var för kundens skull eller inte. De förlängde ett avtal utan att ha frågat kunden först och dessutom använde de felaktiga kunduppgifter i flera fall!

Som du själv påpekade, alla gör misstag? :) Eller är Surftown ungefär lika värdelösa själva menar du? De misstag som andra webbhotell gjort har t.ex. ställt till det betydligt mer för den enskilde kunden än detta samtidigt som det är fler som brutit mot avtalet. Om One medvetet brutit mot avtalet låter jag vara osagt. Håller hur som helst absolut inte med dig i ditt resonemang. VARFÖR man gör något är inte alls oviktigt. Med den logiken skulle det vara precis samma sak att gifta sig för pengar som för kärlek exempelvis.

Självfallet ska One följa det avtal som upprättats men det hade varit betydligt värre om de registrerat domäner i andra syften. Jag vet precis lika lite som de flesta andra (utom One) om detaljerna som ligger bakom det inträffade men att direkt hoppa på företaget för just denna incident tycker jag är väldigt onödigt.

Tob 2010-09-14 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av mail från ONE
I also want to emphasize that all services are working as usual and that no data or domains will be lost. It will also be possible to still register new .SE domains at www.one.com during this period and onwards via one of our partners.

Har de gjort någon fullösning för att kunna sälja .SE ändå alltså?

Anders Larsson 2010-09-14 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20369468)
Denna typ av söndrig logik finns det gott om bland IDGs kommentarer...

Det spelar ingen roll om det var för kundens skull eller inte. De förlängde ett avtal utan att ha frågat kunden först och dessutom använde de felaktiga kunduppgifter i flera fall!

Som sagt är det flera webbhotell som gör/gjort det.

Dennis Holm 2010-09-14 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Tob (Inlägg 20369480)
Har de gjort någon fullösning för att kunna sälja .SE ändå alltså?

läs texten du skrev..
svaret är ju där. "via en partner".
Och förnyelser osv ska väl fortfarande funka så inga domänägare ska bli lidande.

jgabor 2010-09-14 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369477)
Håller hur som helst absolut inte med dig i ditt resonemang. VARFÖR man gör något är inte alls oviktigt. Med den logiken skulle det vara precis samma sak att gifta sig för pengar som för kärlek exempelvis.

Fast skillnaden här är att kunden inte fick välja om de ville gifta sig eller inte... Bara att de hade gift sig.

Internet Sweden 2010-09-14 13:28

1 bifogad(e) fil(er)
Tänker inte ge mig i debatten, utan bara hänvisa till pressrelease och pressklipp, för att förtydliga vad där står och vad det inte står att läsa.

FEL:
Citat:

De förlängde ett avtal utan att ha frågat kunden först och dessutom använde de felaktiga kunduppgifter i flera fall!
RÄTT:
Citat:

Skälet är att de har registrerat .se-domännamn som kunderna inte har beställt
http://www.iis.se/pressmeddelanden/o...v-se-domannamn.

OMFATTNING:
Vv se även dagens upplaga av Computer Sweden (pappersversionen) högst upp sidan 4 eller se bifogad inskannad kopia.

jgabor 2010-09-14 15:35

Helt rätt, Peter. Jag har rättat mitt inlägg ovan.

Dakota 2010-09-14 16:27

Jag tycker faktiskt också att det är rätt kul att ni försöker marknadsföra er genom One.com's misstag, och framstå som "hederliga och ordentliga".

Jag tycker för det första att det inte är problem som drabbar mig som kund hårt, utan allt ser ju ut att löpa på som vanligt. Jag tycker samtidigt att One.com's givna anledning till sitt agerande är mer än godkänd.

Om man bortser från denna incident, så kan jag ju konstatera att det finns en anledning till varför man väljer One.com: De är riktigt billiga, och fungerar helt, helt okej.

Med andra ord så tycker jag att ni kan försöka bättra på era egna erbjudanden, istället för att försöka dra nytta utav andras misstag. Nu är jag absolut ingen expert, men jag tror att chansen att man som One.com kund väljer Surftown är mycket liten, inte minst om man jämför vad man får hos er och hos Binero för i princip samma pris..

BjörnJ 2010-09-14 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20369520)
Jag tycker samtidigt att One.com's givna anledning till sitt agerande är mer än godkänd.

Men vad är det de har gjort egentligen? Det verkar ju inte handla om vanlig förlängning.

Är det så att de har snappat domäner för webbhotellskunder som hade domänen hos en annan registrar men inte förlängde den där?

Fredrik-s 2010-09-14 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369477)
Som du själv påpekade, alla gör misstag? :) Eller är Surftown ungefär lika värdelösa själva menar du?

Haha :)

10 tecken

JonathanS 2010-09-15 09:54

Har skrivit några rader om denna situation: http://sulo.se/2010/09/15/se-vs-one-com/

foks 2010-09-15 09:56

http://bit.ly/aaaFbk har One.com lagt upp en mer detaljerad förklaring av vad som hänt.

abergman 2010-09-15 10:24

Som jag fattar det av Ones egen utsaga så har de alltså snappat upp kundens domän efter att den gått ut och registrerat om den hos sig själva?

jgabor 2010-09-15 18:54

Jag tycker Binero sammanfattar det riktigt bra: http://blogg.binero.se/2010/09/one-hell-of-a-mess/

BjörnJ 2010-09-15 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20369605)
På http://bit.ly/aaaFbk har One.com lagt upp en mer detaljerad förklaring av vad som hänt.

Intressant läsning.

För de som vill veta vart länken går egentligen: http://www.one.com/static/Detailed-i...t-.SE-case.pdf

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20369683)
Jag tycker Binero sammanfattar det riktigt bra: http://blogg.binero.se/2010/09/one-hell-of-a-mess/

Bra blogginlägg.

Anders Larsson 2010-09-15 21:21

Efter att ha läst One:s beskrivning tycker jag trots allt att de har agerat bra. Även om det var fel, har de gjort det minst dåliga är situationen.

De har inte försökt sälja domänerna, de har förnyat i kundernas namn och de har inte krävt betalning.

Westman 2010-09-15 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20369711)
Efter att ha läst One:s beskrivning tycker jag trots allt att de har agerat bra. Även om det var fel, har de gjort det minst dåliga är situationen.

De har inte försökt sälja domänerna, de har förnyat i kundernas namn och de har inte krävt betalning.

Jag håller inte med, bara för att de inte orkat/lyckats med det som krävdes så ska det vara ok att köra en sorts snapback utan att kunden begärt det? Ponera att en kund inte ville ha domännamnet förlängt då har ONE köpt på sig ett domännamn mot reglerna, utan att kund vill ha kvar domänen och därmed också förhindrat någon annan att köpa det under minst ett år.

En soppa är det och 30 dagar tycker jag är rimligt. ONE borde ha bitit i det sura äpplet och tagit sitt straff. Nu försöker de kringgå reglerna igen vilket borde resultera i återtagande av registraturen enligt min högst personliga åsikt.

Anders Larsson 2010-09-16 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369719)
Jag håller inte med, bara för att de inte orkat/lyckats med det som krävdes så ska det vara ok att köra en sorts snapback utan att kunden begärt det? Ponera att en kund inte ville ha domännamnet förlängt då har ONE köpt på sig ett domännamn mot reglerna, utan att kund vill ha kvar domänen och därmed också förhindrat någon annan att köpa det under minst ett år.

En soppa är det och 30 dagar tycker jag är rimligt. ONE borde ha bitit i det sura äpplet och tagit sitt straff. Nu försöker de kringgå reglerna igen vilket borde resultera i återtagande av registraturen enligt min högst personliga åsikt.

Jag håller med om att det är fel och att det är dåligt gjort, men alternativet hade varit ännu sämre. I mitt antagande förutsätter jag också att de bara sysslade med detta en kort tid för att täcka upp sina misstag i samband med bytet av afförsmodell hos IIS.

Alla kan begå misstag, och när man väl gjort det är det bra om man försöker hålla kunderna skadeslösa.

Sen är det ju extremt klantigt att göra dessa misstag vid övergången, men det är ju en annan historia.

Westman 2010-09-16 10:20

Kort tid? Tja det hade sen mars 2009 på sig så vad som är kort tid kan man ju diskutera.

Ja alla kan begå misstag och jag har absolut gjort mina (och kommer att fortsätta att göra misstag). Jag har dock bitit i sura äpplen och gjort rätt för mig, precis som de flesta gör, istället för att kringgå regler och undvika kostsamt arbete. One betalar nog hellre 250 kkr i domänavgifter som de räknar med att få tillbaka lejonparten av än att lägga 500 kkr (grovt uppskattat) på att lösa problemet på samma sätt som alla andra har fått göra. Vill man inte leka på samma villkor ska man inte få vara med att leka alls är min åsikt. One har fått 30 dagar på sig och efter de är slut ska det bli intressant att se vad som har hänt och vad som ev. kommer att ske.

tartareandesire 2010-09-16 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369750)
Kort tid? Tja det hade sen mars 2009 på sig så vad som är kort tid kan man ju diskutera.

Ja alla kan begå misstag och jag har absolut gjort mina (och kommer att fortsätta att göra misstag). Jag har dock bitit i sura äpplen och gjort rätt för mig, precis som de flesta gör, istället för att kringgå regler och undvika kostsamt arbete. One betalar nog hellre 250 kkr i domänavgifter som de räknar med att få tillbaka lejonparten av än att lägga 500 kkr (grovt uppskattat) på att lösa problemet på samma sätt som alla andra har fått göra. Vill man inte leka på samma villkor ska man inte få vara med att leka alls är min åsikt. One har fått 30 dagar på sig och efter de är slut ska det bli intressant att se vad som har hänt och vad som ev. kommer att ske.

Kostar det 500 kkr att lösa problemet så har man verkligen ställt till det för sig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson