![]() |
Relationen domännamn och innehåll
Jag har ett domännamn som refererar direkt till min verksamhet och tycker kanske att jag har ett innehåll som är helt relevant. Nu beror det här kanske på att sajten är så pass ny men jag hamnar ju misstänkt långt ner i sökningen...
Låt oss säga att man har en domän som heter www.tjanst.se och har ett relevant innehåll. Hur kan det komma sig att andra, "sämre" domännamn med likvärdigt eller kanske sämre innehåll kommer före i listningen? Beror detta på den viktning som t.ex. Google ger beroende på hur pass mycket inlänkar som finns osv.? |
Det finns flera andra faktorer som väger tyngre än domännamnet. Innehållet är förvisso viktigt, så har du bättre innehåll så är de bra.
Titta på de konkurrerande domänernas ålder. En äldre sajt ser Google som mer trovärdig än en yngre. Inlänkar är också viktiga och kan lyfta en sajt mycket utan att sökordet finns med i domännamnet. Sarskilt om det är länkar från starka sajter. Använd Yahoo Site Explorer fär att se vilka inlänkar konkurrenterna har. Sökord i domännamnet är bra, men det ger inte automatiskt bra placering. Jobba på med innehåll och inlänkar samt låt din sajt åldras ett tag så borde den klättra. |
Citat:
Den tuffaste utmaningen man kan få inom SEO är egentligen att tävla mot en mycket gammal domän som under en mycket lång tid har fått en kontinuerlig tillförsel av naturliga inlänkar. |
Tio tusen!! :-)
Nej, så många tror jag inte det är... Men vad vet jag!? Att tro är att inte veta!! :-) En STARK grej är om dina besökare, räknat i tusental under lång tid, kanske två -fem år, söker i diverse index från Google, kommer till din sajt och sen aldrig återvänder till sökmotorn. Det betyder att de hittade vad de sökte samt att din sajt innehåller relevant information. Inlänkar i all ära, visst. innehåll samt kvalitet inte att förakta!! :-) En ny sida som rankar lågt eller dåligt... Inget att bry sig om. Skulle du inte själv bli rätt lack om du hade en fem år gammal sajt och sen en nån spjuver drar upp en sajt direkt som överglänser din sida...!? :-) Lite så fungerar Google. Inget Google gör sker av en slump. Det kan man konstatera!! :-) |
Citat:
Därmed inte sagt att man måste kunna ens en bråkdel av allting som finns att veta, för att lyckas med sin SEO. |
Avvisningsfrekvensen (bounce rate) tror jag, precis som Bob skriver, är en viktig faktor. Där får Google svart på vitt hur besökarna reagerar på ditt innehåll. Det kan vara så att ditt innehåll är jättebra, men att det inte framgår för besökaran p.g.a. dålig navigering och design m.m. Om det är så, så tolkar Google ändå informationen som att sajten inte tilltalar användarna.
Om vi återgår till domännamnet så är jag fortfarande av åsikten (tron) att domännamnet i sig inte ger så mycket värde på ett sökord. Det handlar om hur de flesta naturliga länkar kommer se ut när man har en sökordsdomän. www.sökord.se resp www.ejsökord.se Med sökordsdomän innehåller länktexterna sökordet i fler fall, vilket ger extra skjuts åt sökordsdomänen. Hur många faktorer som påverkar rankingen vet väl ingen på rak arm, men att det är många som tillsammans väger mycket tyngre än domännamnet är väl ganska fastslaget. |
Intressant det där med bounce rate. Logiskt sett borde det ju vara en av de viktigare faktorerna om nu Google ska värdera hur pass "attraktivt" innehållet är i en sajt. Men det måste ju också ses i relation till motsvarande sajter?
Ja, det var helt klart mycket mer att tänka på än vad jag trodde... |
Citat:
Sökte på "SEO factors" och hittade denna lista över faktorer Google väger in (eller antas ta med i bedömningen) http://www.vaughns-1-pagers.com/inte...ng-factors.htm |
Citat:
|
Oops... tyckte precis att jag låg högt när jag sökte på tre relevanta sökord efter varandra men nu kan jag inte replikera det... Crazy...
... ja, nu ser jag... det var när jag kollade "Senaste veckan"... ;) |
Om du är i ett läge där du inte har skaffat ett domännamn, och domännamnet som direkt relaterar till den produkt eller tjänst du erbjuder är ledig, så skulle jag inte välja ett annat namn av anledningen att jag tror att Google inte fäster så stor vikt vid att domännamnet faktiskt innehåller den fras du vill ranka på.
Och fan, jag måste nästan tacka min svenskalärare för den meningsuppbyggnaden! Viktigast (enligt mig) Sökfrasen du vill ranka på finns i ditt content i dina ingående länkar i urlen till din sida i din title och meta (särskilt om du vill höja andelen faktiska klicks från serpen) i ditt domännamn |
Bounce rate/avvisningsfrekvens behöver väl egentligen inte alltid vara negativt när det gäller alla typer av sajter.
Handlar det om e-handel är det ju helt klart negativt att besökare försvinner, men säg att du har en affiliate-sida och en besökare kommer in på din sida och klickar sig vidare via reklamen eller om du har en blogg och besökaren kommer direkt till ett blogginlägg, hittar svaret på det han sökte efter och därefter tar sig vidare till någon extern sida. Vid båda dessa exempel räknas besökaren i statistiken som bounce rate men båda gångerna hittar besökaren det den letar efter på sidan.. |
Citat:
|
Jag måste nog sticka ut lite och säga att jag tror att bounce rate inte påverkar i särskilt stor utsträckning, eller faktiskt inte över huvudtaget. Om man tittar på vad Google säger om faktorerna som avgör vilken Quality Score som ges till annonser i Adwords så förekommer inget om bounce rate, även om det borde vara här som man har störst möjlighet att faktiskt använda det som en faktor. Att de inte skriver något om det betyder ju dock som bekant inte att det inte används.
Något man får ta i beräkningarna är att väldigt många "sökare" är ganska dåliga på att skriva sina sökfrågor, och får således upp fel sökresultat från början. Det vore ju konstigt om de som faktiskt rankades i topp på dessa resultat blir bestraffade för det. T.ex om man söker på "barnkläder" istället för "begagnade barnkläder" och bouncar tillbaka från siter som säljer nya barnkläder. Om man tittar på faktorerna för att räkna ut Quality Score så är CTR en stor faktor. Ju fler som klickar på din annons betyder att din annons är relevant för sökningen, förutsatt att din landingpage är relevant för annonstexten, vilket också är en Quality Score-faktor. Om man applicerar samma strategi som en faktor för att räkna ut placering i den organiska serpen, skulle man kunna säga att om serp #2 har högre CTR än serp #1 så byter de plats med varandra, och så tror jag verkligen inte att det är. Google visar även sidans titel och meta description i sökresultaten, för att hjälpa sökaren att inte behöva klicka på de sökresultat som inte är relevanta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson