WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Tipsa om ditt bästa gerillamarknadsföringsknep! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043507)

spajk 2010-08-26 09:41

Tipsa om ditt bästa gerillamarknadsföringsknep!
 
Låt höra vad ni gjort för rolig gerillamarknadsföring!

(för er som inte vet vad gerillamarknadsföring är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gerillamarknadsf%C3%B6ring )

Anders Larsson 2010-08-26 10:13

Vi bjöd på kaffe, saft och frallor till folk som stod och köade för at köpa biljetter till Sagan om ringen-filmen (ja, det är några år sedan). Såklart blev alla glada och vi fick en schysst trafikskjuts de dagarna.

Men lokalradion råkade också kliva in exakt samtidigt som vi stod där, och jag fick med ett "För vi bjuda på lite frukost" i radion, varpå reportern, lite överrumplad, live i radio säger "oj, här bjuds man på frukost, vem är ni..."

När biografen upptäckte att det var upskattat med frukost började de själva bjuda på det, och nästa positiva grej hände säkert ett år senare. EN kompis står och köar för att köpa biljetter, och bion kommer med frukost. Han hör då någon som står bakom honom som glatt konstaterar att vi (=vår sajt alltså) kommer med frukost igen :P

Den totala kostnaden tar ungefär 2-300 spänn, plus en offrad tidig morgon.

spajk 2010-08-26 10:22

@anders +1 på den. :)

Captain Thailand 2010-08-26 11:12

Mmm,

Den var bra!

eliasson 2010-08-26 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20366815)
Vi bjöd på kaffe, saft och frallor till folk som stod och köade för at köpa biljetter till Sagan om ringen-filmen

Riktigt kreativt :)

spajk 2010-08-26 11:44

fler tips behövs! kom igen!

digi 2010-08-26 12:04

För ett antal år sedan marknadsförde vi ett litet festcommunity genom att dekorera 2 städer i klisterlappar och affischer. Inte helt reko metod kanske men det gav faktiskt en hel del nya medlemmar ;)

Satte såklart upp mest lappar runt gymnasieskolor och andra ställen där mest yngre folk hänger.

Kostade någon hundralapp, lite bensinpengar, några timmar på en torsdagsnatt och några arga blickar från poliserna som åkte runt och patrullerade.

Rekommenderas? Njaa :)

spajk 2010-08-26 12:31

@digi: har tänkt att köra något i den stilen.. men räknas inte klistermärken osv till nedskräpning? klotter osv. Och är det inte olagligt?

Hur är det med stora affischer ev banderoller, är det oki att hänga upp sådana på allmänna platser?

BarateaU 2010-08-26 13:34

Högtryckstvätt, varmtvatten och en mall med ditt budskap, och sen bara börja "tvätta" staden med mallen.

spajk 2010-08-26 16:01

mm, känner igen det från crowd och blir kanske inte en omöjlighet.

dekaltrim.nu 2010-08-26 16:08

Jag har flera kunder som beställer banderoller för att hänga på broarna över Essingeleden. De blir ganska fort nedplockade men det verkar fungera då de beställer mer och mer.

Sweely 2010-08-26 16:54

Jag har aldrig prövat på detta själv, men har länge drömt om att ha 10 000 små post-it lappar med en URL på och bara slänga allihop över nordstan i Göteborg - från andra våningen. Blir ju som ett regn av lappar då, och folk kan ju inte låta bli att titta :)

Även ifall några väljer att städa upp allt som ligger på golvet, så lär det ta tid.

Hjorten 2010-08-26 17:11

Beroende på vad man vill göra reklam för tror jag det kan vara en smart idé att köra något suspekt meddelande på x antal klistermärken som man klistrar upp lite här och var.

Något i stil med "Sanningen finns här: <domän>". Då är det så klart bäst om domänen är kort och enkel att komma ihåg, samtidigt som den på något sätt bör knyta än med det man vill göra reklam för.

Annars kan man ju alltid skriva ut ett antal papper med något kort brev på, som man lägger i ett kuvert som det står "Du får öppna mig" på. Med fördel läggs kuverten nog på bussar/(pendel)tåg och liknande.

Har själv funderat på att göra något liknande utan att egentligen sälja något, men det har inte blivit av.

Ciffan 2010-08-26 17:44

Förra hösten stod ett gäng och delade ut äpple som hade en liten klisterlapp med "Vill du veta vem vi är? Kolla på xxx.xx". På ryggen hade de en skylt med en något lite kryptisk text som var bra men som jag inte minns. När man frågade var de kom ifrån så höll de ett finger för munnen och pekade på klisterlappen.

Det var för ett företag som kör hem mat - minns inte vilket eftersom jag inte är intresserad men jag kollade!

Anders Larsson 2010-08-26 20:02

Om man har en smal målgrupp kan man lägga visitkort i böcker och tidningar på biblioteket. Eller, det kan man väl göra oavsett, egentligen :P

Morriz 2010-08-26 21:36

För något år sedan såg jag några personer som gick och satte sadelöverdrag på alla cyklar vid tågstationen, och på dessa stod det en www-adress till en presentbutik.

dekaltrim.nu 2010-08-26 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Morriz (Inlägg 20366908)
För något år sedan såg jag några personer som gick och satte sadelöverdrag på alla cyklar vid tågstationen, och på dessa stod det en www-adress till en presentbutik.

Klockren! Inte skräpar ner eller gör någon arg. Kanske finns det fler liknande ideér att göra?

Hjorten 2010-08-26 22:11

Var det inte något godisföretag som gjorde det där med sadelöverdagen? Man fick något smakprov och ett sadelöverdrag.

Vill minnas att något företag gjorde det i Uppsala i alla fall. Ser fortfarande cyklar med dom sadelöverdragen.

Anders Larsson 2010-08-27 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20366915)
Var det inte något godisföretag som gjorde det där med sadelöverdagen? Man fick något smakprov och ett sadelöverdrag.

Vill minnas att något företag gjorde det i Uppsala i alla fall. Ser fortfarande cyklar med dom sadelöverdragen.

Det görs nog lite då och då. Här i Helsingborg har jag iaf sett både tidningen City och kommunen använda sådana.

Alex 2010-08-27 01:34

Malaco och MediaMarkt har gjort det med sadelöverdragen i Lund lite då och då.

En grej jag har testat, som kanske inte är jätteball, men som funkade, var att köpa "asfaltsklistermärken". Sitter otroligt hårt på stenplattor, och är i vinyl, så dom håller för i princip allt. En satt kvar i sex månader innan till slut snön och plogen kom.

Köpa halvschyssta plånböcker fyllda med visitkort som man kan kasta lite här och var i staden man bor är ett rätt bra tips också. Alla plockar väl upp en plånbok, eller? :)

spajk 2010-08-27 08:42

@alex det där med plånboken var riktigt klockren. Extremt bra tips. :)

Blomsterpassion 2010-08-27 09:13

Här är en klassiker i gerillamarknadsföringssammanhang.

Läste om någon som tryckte upp och placerade ut isskrapor på bilar tidigt på morgonen när första frosten kom. Trevlig grej som alla gillar, och man inte kan få för många av. Tror alla lägger in skrapan i bilden, och sen när dom tar fram skrapan och använder den, så nöts domännamnet in om och om igen. Och igen.

spajk 2010-08-27 10:50

vi har en plan att köra gratulationskort med presentkort till random valda personer. Tanken är att få ut vårt företagsnamn. "Vi älskar födelsedagar och tycker att alla som fyller år borde få något extra, så vad sägs om ett presentkort på 1000 pickadoller för att hjälpa er att få en helt oförglömlig resa till den vildaste savannen i LAND! Välkommen in till oss på Drottninggatan 40 eller kolla över våra resor på www.domänen.se"

En annan tanke är att bygga en låda som ser ut som en djurtransport för afrikanska djur, lite lufthål osv. Sätta den på den populäraste platsen i staden. På lådan kör man logotypen, "Varning: Livsfarlig leopard" "Mata ej djuret". Kör en bergsprängare med inspelade leopardläten som man aktiverar med fjärrkontroll. Så fort någon går förbi så kan man trycka play och då ser folket lådan och logon.
Sen filmar man folket som går förbi och sprider filmen på youtube. Som sprider vidare alá viral marknadsföring.

Två tankar som vi leker med... :)

Morriz 2010-08-27 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20366959)
vi har en plan att köra gratulationskort med presentkort till random valda personer. Tanken är att få ut vårt företagsnamn. "Vi älskar födelsedagar och tycker att alla som fyller år borde få något extra, så vad sägs om ett presentkort på 1000 pickadoller för att hjälpa er att få en helt oförglömlig resa till den vildaste savannen i LAND! Välkommen in till oss på Drottninggatan 40 eller kolla över våra resor på www.domänen.se"

En annan tanke är att bygga en låda som ser ut som en djurtransport för afrikanska djur, lite lufthål osv. Sätta den på den populäraste platsen i staden. På lådan kör man logotypen, "Varning: Livsfarlig leopard" "Mata ej djuret". Kör en bergsprängare med inspelade leopardläten som man aktiverar med fjärrkontroll. Så fort någon går förbi så kan man trycka play och då ser folket lådan och logon.
Sen filmar man folket som går förbi och sprider filmen på youtube. Som sprider vidare alá viral marknadsföring.

Två tankar som vi leker med... :)

Det där med lådan låter riktigt bra, kul idé!

Kaugesaar 2010-08-27 12:37

För några år sedan så var det några som började banka ner massa plankor formade som hjärtan i marken runt omkring här vi bor. Det fanns inget som helst budskap på hjärtana och man kunde inte veta vem som låg bakom dom.

Det blev till en liten allmän snackis och tillslut så började den största lokala tidningen luska i det, ett pressmeddelande och dom hade en helsida i en tidning som har över 165 000 läsare varje dag.

Skall se om jag kan hitta artikeln för kommer inte alls ihåg var det var för företag...

Conny Westh 2010-08-27 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20366884)
Beroende på vad man vill göra reklam för tror jag det kan vara en smart idé att köra något suspekt meddelande på x antal klistermärken som man klistrar upp lite här och var.

Något i stil med "Sanningen finns här: <domän>". Då är det så klart bäst om domänen är kort och enkel att komma ihåg, samtidigt som den på något sätt bör knyta än med det man vill göra reklam för.

Annars kan man ju alltid skriva ut ett antal papper med något kort brev på, som man lägger i ett kuvert som det står "Du får öppna mig" på. Med fördel läggs kuverten nog på bussar/(pendel)tåg och liknande.

Har själv funderat på att göra något liknande utan att egentligen sälja något, men det har inte blivit av.

Ännu bättre vore att skriva "Hemligt, får EJ öppnas", för då kan folk inte motstå frestelsen...

tartareandesire 2010-08-27 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20366984)
Ännu bättre vore att skriva "Hemligt, får EJ öppnas", för då kan folk inte motstå frestelsen...

Går vuxna människor verkligen på det? Jag tror inte det, har själv fått ett antal liknande formuleringar som reklam men struntar blankt i samtliga. Ligger det en massa papperslappar med företagsnamn på så vill jag förmodligen inte se eller höra talas om dessa någonsin igen. Att dela ut någonting kul, användbart eller oväntat är nog det allra bästa och har fungerat bra för många företag under senare år. Det man delar ut bör kanske ha någon anknytning till verksamheten men det kan mycket väl fungera med en lite mer långsökt / fyndig sådan också.

Ett par av de förslag som kommit är väl kanske inte så lämpliga om ens företag vill framstå som miljövänligt och ansvarstagande. Det är givetvis viktigt att tänka på att marknadsföringen också går i linje med företagets profil.

Morriz 2010-08-27 15:27

En sak jag tänkte på när jag var i Stockholm en gång var...

Det regnade kraftigt och i närheten av Centralstationen så fanns det en liten jourbutik med en stor skylt utanför där det stod "Paraplyer 40 kr", och gissa om folk köpte, inklusive jag själv :-) Såg dessa paraplyer med ett speciellt rutmönster överallt på stad under dagen...

Då tänkte jag... tänk att stå där mitt i vimlet en regnig dag och dela ut paraplyer med en www-adress på, alternativt sälja dem för en låg kostnad...

Nackdelen är väl att paraplyer med reklam på är relativt dyrt att köpa in...skulle jag tro.

Bara en idé....

Ciffan 2010-08-27 15:46

SL, SJ (och kanske fler trafikbolag) är ju kända för att få problem när det blir kallt och folk står ute och huttrar Man skulle kunna gå omkring och dela ut så återanvändningsbara handvärmare (plaskuddar med vätska och en liten metallgrej som man knäcker) Skulle tro att man blir mycket populär och de är nog lite billigare än papaply.

Morriz 2010-08-27 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20367007)
SL, SJ (och kanske fler trafikbolag) är ju kända för att få problem när det blir kallt och folk står ute och huttrar Man skulle kunna gå omkring och dela ut så återanvändningsbara handvärmare (plaskuddar med vätska och en liten metallgrej som man knäcker) Skulle tro att man blir mycket populär och de är nog lite billigare än papaply.

Mmm inte dumt... kul tråd det här

gregoff 2010-08-27 22:57

En relativt enkel sak jag såg häromdagen var regn-ponchos (stavning?) med logotyper på.

Gäller dock att ha lite tajming med vädret. Detta var på Sonisphere i Sthml för några veckor sen (ni som var där vet om duschen man fick hela dagen/natten). Helt plötsligt fanns tv.nu's logotype på ett par hundra pers. Rätt effektivt i en folkmassa på ca 50.000...

WebboT 2010-08-27 23:46

Om vi leker med tanken att det var bilhandlaren själv som iscensatte detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7687299.ab
...så är det ett ypperligt exempel på guerilla marketing.

Clarence 2010-08-27 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20367047)
En relativt enkel sak jag såg häromdagen var regn-ponchos (stavning?) med logotyper på.

Gäller dock att ha lite tajming med vädret. Detta var på Sonisphere i Sthml för några veckor sen (ni som var där vet om duschen man fick hela dagen/natten). Helt plötsligt fanns tv.nu's logotype på ett par hundra pers. Rätt effektivt i en folkmassa på ca 50.000...

Finns lite mer om det på:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/ka...icle139276.ece http://www.regnarbast.se/
och säkerligen mer för googles vänner.

Blomsterpassion 2010-08-28 11:10

Den klassiska "Sandwich-mannen" är kanske inte gerillamarknadsföring i sin renaste form.

Men med tanke på hur pass ovanlig kampanjformen ändå är idag, så tror jag nog att den har stort uppmärksamhetsvärde. Sandwichmannen är så gammaldags att han nästan lite retro, på något sätt. Därför funderade jag lite häromdagen på att köra den lokalt.

Jag tror att många skulle tycka att det skulle kännas ganska pinigt att att gå Sandwichman. Så jag funderade på om man kunde klä ut sig så det inte syns vem man är. Till Spindelmannen, tex.

Det hade sett rätt coolt ut om Spindelmannen gick Sandwich på stan och tipsade om en "ny sajt på nätet". Jag trodde på allvar på denna idén i ett dygn, tills jag kom till sans och insåg att man kanske inte skall snylta på Marvel Comics Inc. varumärke.

Men några riktigt goda skatt fick jag mig i alla fall, när jag tänkte på mig själv i en Spindelmannendräkt, vandrandes på Avenyn...

Erik Stenman 2010-08-28 16:06

Sadelskydd tror jag fungerar bra här i Uppsala. Geblod.nu har använt det. Jag har även fått gratis paraplyn av UL här i stan och det är uppskattat.

spajk 2010-08-30 08:42

De kör sadelskydd här med, och ofta. Känner att det nästan blivit en vana vilket är lite tråkigt då det inte ger samma effekt. Ingen som testat någon annan rolig marknadsföring?

PS:
Såg precis 4 personer som går med röda tröjor och varsin ikea-blå-shoppingbag. På ryggen stod det ett stort meddelande om att IKEA snart öppnar sitt nya varuhus den 1sep. Kanske inte den bästa formen av marknadsföring då de påminde om burksamlare. :)

Anders Larsson 2010-08-30 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20367241)
Såg precis 4 personer som går med röda tröjor och varsin ikea-blå-shoppingbag. På ryggen stod det ett stort meddelande om att IKEA snart öppnar sitt nya varuhus den 1sep. Kanske inte den bästa formen av marknadsföring då de påminde om burksamlare. :)

De delade ut olika småprylar som man kan köpa på IKEA. Själv fick jag en SÖT (kan ni deras sortiment och vet vad det är?) som nu står på kontoret. Min kollega fick möbeltassar och såg att de även hade diskborstar och annat meck.

claeslund 2010-08-31 11:18

Hade en idé som jag aldrig kommer förverkliga.

Man trycker upp små påsar med företagslogo på och lägger i öronproppar. Man delar sedan ut öronpropparna gratis vid evenemang och konserter (istället för att ta 20 kr som fulingarna gör nu)
Kostnaden för att trycka upp asken/påsen är minimal och öronproppar kostar knappt något.

Att dela ut är det jobbiga men man kommer bli uppskattad för att dela ut gratis.

För företaget som sponsrar allt så är kostnaden liten om man tänker på goodwillen man får ut av att ge folk gratis öronproppar.

MikaelB 2010-09-01 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Blomsterpassion (Inlägg 20366945)
Här är en klassiker i gerillamarknadsföringssammanhang.

Läste om någon som tryckte upp och placerade ut isskrapor på bilar tidigt på morgonen när första frosten kom. Trevlig grej som alla gillar, och man inte kan få för många av. Tror alla lägger in skrapan i bilden, och sen när dom tar fram skrapan och använder den, så nöts domännamnet in om och om igen. Och igen.

Råkat ut för detta själv, var Eberspächer som gjorde det då.. Eller ja, troligen en återförsäljare :) Rolig reklam var det iaf och isskrapan ligger i bilen än.

Budskapet för deras del var ju dock klockrent: "Med en eberspächer skulle du inte behövt den här!"

Om någon inte känner till dom så tillverkar dom bränsledrivna fordonsvärmare.

spajk 2010-09-01 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20367580)
Råkat ut för detta själv, var Eberspächer som gjorde det då.. Eller ja, troligen en återförsäljare :) Rolig reklam var det iaf och isskrapan ligger i bilen än.

Budskapet för deras del var ju dock klockrent: "Med en eberspächer skulle du inte behövt den här!"

Om någon inte känner till dom så tillverkar dom bränsledrivna fordonsvärmare.

vi tänkte köra något i stil med, "Just nu är det 28+ och sol i Kapstaden. Läs mer på www.hemsidan-som-vi-har.se"

jag tror att isskrapor funkar riktigt bra, för det är just som du säger. Man lägger den i bilen sen ligger den där tills den förstörs och det är ju inte första taget.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson