WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Har Loopia problem? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043490)

hundserver 2010-08-25 14:56

Har Loopia problem?

Det tar ca 1 minut och ibland längre att komma in på deras sida,
Ngn som vet om dom har problem?
:confused:

Sweely 2010-08-25 17:26

För mig så rullar Loopia på precis som det ska. Tar bara någon sekund att ladda sidan.

Så jag har inga problem i alla fall :)

JensS 2010-08-25 20:44

Samma här, kan iofs vara just din ISP som har strul med linan in till dem.

hundserver 2010-08-25 21:21

Hmm skumt, får kolla upp det för det är bara Loopias sida som är så seg,
Då forskar jag vidare.

najk 2010-08-26 07:08

Har du på IPv6 i datorn men inte tillgång till ett IPv6 nät kan det vara därför. Vissa webbläsare/datorer/system går på IPv6 adressen först, så har du konfigurerat en sådan i datorn eller fått en av ditt nätverk samtidigt som du egentligen inte har IPv6 ut på nätet så sätter jag mina 5 kronor på att det är där segheten är. Lösning: stäng av IPv6.

hundserver 2010-08-26 08:43

Jap det var precis det som spökade.
jag har haft en ipv6 tunnel förut och interfacet låg kvar aktivt.

:-)

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20366796)
Har du på IPv6 i datorn men inte tillgång till ett IPv6 nät kan det vara därför. Vissa webbläsare/datorer/system går på IPv6 adressen först, så har du konfigurerat en sådan i datorn eller fått en av ditt nätverk samtidigt som du egentligen inte har IPv6 ut på nätet så sätter jag mina 5 kronor på att det är där segheten är. Lösning: stäng av IPv6.

daniel_ 2010-09-08 12:24

Har Loopia hyrt in dagcenter i Västerås eller vad händer?

Någon som kommer in på sina sidor på Loopia?

Deras driftblogg är fan något av det sämsta jag skådat så där får man ingen info.

Linuus 2010-09-08 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20368554)
Har Loopia hyrt in dagcenter i Västerås eller vad händer?

Någon som kommer in på sina sidor på Loopia?

Deras driftblogg är fan något av det sämsta jag skådat så där får man ingen info.

Inga problem här.

JensS 2010-09-08 12:56

Inga problem här heller, kanske din isp som har hyrt in personal ifrån dagcentret ;)

Thomas 2010-09-08 13:10

Hi. This is the qmail-send program at s42.loopia.se.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<[email protected]>:
Permanent error in automatic homedir creation. (#5.3.0)

--- Below this line is a copy of the message.

Man tappar ju uppenbart mail hos loopia just nu.

daniel_ 2010-09-08 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20368556)
Inga problem här heller, kanske din isp som har hyrt in personal ifrån dagcentret ;)

Jag fick nu svar på mejl, och ja, givetvis hade servern jag låg på haft överbelastning vilket drabbade mig och mina webbsidor. Detta har Loopia inte informerat om någonstans!

Jag tycker det är så pinsamt dåligt att man kan ha en driftinfo-sida som Loopia har. De är ändå ett av de ledande webbhotellen i Sverige.. och man har en jävla BLOGG!?

Varför har man det ens? Kan någon förstå varför man väljer att ge sina kunder så lite information som möjligt?

Istället fick jag ringa och mejla och ta upp någons tid som hade kunnat användas till bättre. Hade man bara haft information på en driftinfo-sida som sköttes per automatik hade Loopia kunnat sparka halva sin supportpersonal.

kw_wasabi 2010-09-08 13:52

Förut hade de driftstatus där det stod vilken server som ev. led av störningar. Detta togs dock bort från driftbloggen för en tid sedan. Tror det var i samband med en större driftstörning som omfattade många servrar och databas-servrar om jag minns rätt.

Jag skrev om just detta med statusikonerna på min blogg i slutet av april och hade med denna bild i inlägget. Där ser man att Loopia "censurerat" sin driftstatus.

http://www.wedholm.net/blogg/driftbloggen1.jpg

Davve 2010-09-08 14:04

Loopia har inte ett problem, loopia är ett problem om man ska ha en företagssida där. Så tröt på deras mail problem varannan dag.

Kundtjänsten vet inte heller när det är igång igen, kul när kunder ringer och säger att deras beställningar inte kommer in.

Henkutt 2010-09-08 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20368559)
Hi. This is the qmail-send program at s42.loopia.se.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<[email protected]>:
Permanent error in automatic homedir creation. (#5.3.0)

--- Below this line is a copy of the message.

Man tappar ju uppenbart mail hos loopia just nu.

Vi har också haft strul med mailen hela dagen idag. Känns jobbigt att vara internetbaserad just nu.

Captain Thailand 2010-09-08 14:47

Hej,

Ibland känns det skönt att ligga på trygga amerikanska servrar (ja, jag vet att det inte är så bra i vissa avseenden om man har sajter som vänder sig mot svenskar).

Ps. Får kanske äta upp detta en dag, haha

Thomas 2010-09-08 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368582)
... skönt att ligga på trygga amerikanska servrar

http://www.wn.se/t29660.html

daniel_ 2010-09-08 15:16

Det är inte problemet som är det huvudsakliga problemet. Problemet ligger i det obefintliga informationsflöde om vad som försiggår när ens sidor inte går att nå.

Som i många andra sammanhang är det informationsbristen från Loopias sida som är det mest irriterande i situationer som dessa. Precis som när man sitter och väntar på ett tåg och aldrig får information om varför det är försenat.

Det jag inte förstår är varför inte Loopia har åtgärdat detta. Man har till och med gjort driftinfo-sidan sämre än vad den var tidigare.

Jag vet inte om Loopia förstår den enkla logiken i att det är enklare att skriva ETT meddelande på en driftinfo-sida tillsammans med automatisk statistik och ikoner än att svara på flertalet mejl/telefonsamtal om precis samma sak..

tartareandesire 2010-09-08 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20368582)
Hej,

Ibland känns det skönt att ligga på trygga amerikanska servrar (ja, jag vet att det inte är så bra i vissa avseenden om man har sajter som vänder sig mot svenskar).

Ps. Får kanske äta upp detta en dag, haha

Känns skönt att enbart använda webbmail. Krånglar i princip aldrig. Har kanske hänt en eller två gånger på 15 år.

Dennis Holm 2010-09-08 15:50

varför är det så mycket klagomål på loopia, binero, surftown, one, osv osv.
De största i Sverige.

Ta ert pick och pack.. byt leverantör om ni inte är nöjda. ;).
Att de gör fel hit och det är mycket möjligt helt sant.
Men när det är återkommande och folk klagar men inte gör något åt deras problem (byta leverantör) då får dom dras med det.

tartareandesire 2010-09-08 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20368590)
varför är det så mycket klagomål på loopia, binero, surftown, one, osv osv.
De största i Sverige.

Ta ert pick och pack.. byt leverantör om ni inte är nöjda. ;).
Att de gör fel hit och det är mycket möjligt helt sant.
Men när det är återkommande och folk klagar men inte gör något åt deras problem (byta leverantör) då får dom dras med det.

Tror du ser det lite väl svart och vitt nu. Man kan fortfarande vara nöjd med andra tjänster, pris osv. trots att någonting krånglar. Sedan är det självfallet så att de största rent generellt har fler problemtillfällen, fler missnöjda kunder osv. Inget konstigt med det.

Anders Larsson 2010-09-09 22:15

Vem ska man byta till? Alla har driftsstörningar.

tomas70 2010-09-09 22:47

Det verkar som vissa har betydligt mer störningar än andra, Storleken verkar ha betydelse och i detta fallet så är det inte alltid störst som är bäst.

Dennis Holm 2010-09-09 22:55

egenreklam egenreklam.. fördold eller öppen.. är fel ;).

vilket fall som.
Jag tycker inte man ska byta leverantör bara för dom har störningar.
ALLA får problem ibland. shit happens. går inte att ha 100% förevigt.

Det jag menar är att om man inte är nöjd och tycker det är nog så får man ta beslutet att leva med att inte vara nöjd eller byta leverantör.

tomas70 2010-09-09 23:05

Nä inte mycket inte, Utan snarare ett konstaterande att det är ett faktum att allt fler klagar på Loopia och på senaste tiden även på Binero i allt större utsträckning.

Själv kund hos Binero och jag är oerhört nöjd, Inte drabbats alls, Men vissa upplever problem eller så kanske det ligger nåt i att svenskar är det mest "Gnällande* medborgarna i världen.
Jag tror faktiskt det är så, Inte sagt att det är problem hos dem som det klagas på men jag tycker att det är väldigt mycket kritik som riktas till dem stora aktörerna.

Varit kund hos Loopia och skulle inte våga i dag att satsa pengar på ett konto hos dem.
Man påverkas indirekt av vad folk skriver i sin kritik mot webbhotellen.

Dennis Holm 2010-09-09 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av tomas70 (Inlägg 20368894)
Nä inte mycket inte, Utan snarare ett konstaterande att det är ett faktum att allt fler klagar på Loopia och på senaste tiden även på Binero i allt större utsträckning.

Själv kund hos Binero och jag är oerhört nöjd, Inte drabbats alls, Men vissa upplever problem eller så kanske det ligger nåt i att svenskar är det mest "Gnällande* medborgarna i världen.
Jag tror faktiskt det är så, Inte sagt att det är problem hos dem som det klagas på men jag tycker att det är väldigt mycket kritik som riktas till dem stora aktörerna.

Varit kund hos Loopia och skulle inte våga i dag att satsa pengar på ett konto hos dem.
Man påverkas indirekt av vad folk skriver i sin kritik mot webbhotellen.

glömde skriva vem mitt inlägg var ett svar till :P.

Men det där med att svenskar gnäller ofta och gör lite åt det de gnäller om är något jag upplevt mycket ute i livet..
Dock inget jag själv berörts av inte ens i de svåraste tider på professionell nivå dock :/. Ser det oftast på forum emot stora operatörer.

Men on topic..
Hur går det för loopia nu sedan denna tråd fick liv?
Har själv endast vissa gamla domäner där så vet inte hur hostingen är just nu.

JensS 2010-09-10 01:05

De har haft epoststrul nu i någon dag som löstes under dagen men hostingdelen fungerar alldeles utmärkt den senaste tiden.

elitasson 2010-11-30 15:24

Nere igen?

Kommer varken in på sidor som är hostade hos Loopia eller loopa.se. Står ingen info i deras driftblogg heller.

crazzy 2010-11-30 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson (Inlägg 20380503)
Nere igen?

Kommer varken in på sidor som är hostade hos Loopia eller loopa.se. Står ingen info i deras driftblogg heller.

http://www.driftbloggen.se/

elitasson 2010-11-30 15:31

Konstigt att deras inlägg är daterat "2010-11-30 15:20" då jag speciellt kollade deras blogg innan jag skrev mitt inlägg. Men men, det kan man ju spekulera vidare kring någon annan stans.

Nu vet jag iaf varför det strular.

bo0ork 2010-11-30 15:34

Jösses, trodde jag skulle slippa problem då jag dumpade Loopias webhotell och flyttade till EC2. Jag menar, inte ens Loopia kan väl misslyckas med att drifta DNS-en?

My mistake. Ska åtgärda så snart Loopia får igång sin verksamhet så de kan kommunicera med deras snabbt krympande kundbas igen.

mekwall 2010-11-30 16:13

Pinsamt... Aldrig varit med om en leverantör som inte ens kan hålla igång sina DNS-servrar. Har de aldrig hört talas om redundans?

Har varken tid och lust att slänga upp en egen DNS, så kan någon rekommendera ett bra och prisvärt alternativ som erbjuder liknande Loopias DNS-administrering?

Max 2010-11-30 16:34

det värsta med loopias dns'er är inte att de alla står i samma hall. det värsta är att man inte ens tillåts sätta upp en egen secondary dns för domäner hos dem. detta måste vara 3-4 gången senaste 12 månaderna som de har problem med dns'er (antingen enskilt eller pga nät eller liknande), otroligt att de inte får till det.
det enda som är mer otroligt är att jag är så korkad så att jag fortfarande har kvar någonting där.

webfumedia 2010-11-30 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av bo0ork (Inlägg 20380514)
Jösses, trodde jag skulle slippa problem då jag dumpade Loopias webhotell och flyttade till EC2. Jag menar, inte ens Loopia kan väl misslyckas med att drifta DNS-en?

My mistake. Ska åtgärda så snart Loopia får igång sin verksamhet så de kan kommunicera med deras snabbt krympande kundbas igen.

Hur mycket betalar du Loopia för driften av DNS...?

Danielos 2010-11-30 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av mekwall (Inlägg 20380528)
Har varken tid och lust att slänga upp en egen DNS, så kan någon rekommendera ett bra och prisvärt alternativ som erbjuder liknande Loopias DNS-administrering?

Finns en liten lista här som jag gjorde för ett tag sedan:
http://www.wn.se/t1044864-15-2.html

LoopiaAB 2010-11-30 17:19

Nu är www.driftbloggen.se uppdaterad med information om det som hände.

/Jimmie Eriksson

bo0ork 2010-11-30 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av webfumedia (Inlägg 20380545)
Hur mycket betalar du Loopia för driften av DNS...?

Det ingår med domännamnen (som framgår av danielos eminenta lista länkad ovan).

Alto 2010-11-30 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20380547)
Finns en liten lista här som jag gjorde för ett tag sedan:
http://www.wn.se/t1044864-15-2.html

Oj! Oväntat med egenreklam från dig.. Orka..

kalasboll 2010-11-30 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20380568)
Oj! Oväntat med egenreklam från dig.. Orka..

Bortsett från att han samtidigt tipsar om en drös andra. Oväntat att någon på WN ska flame:a i onödan.. Orka..

Dennis Holm 2010-11-30 20:05

ingen i tråden bör klaga.
Ni har fått varningar i flera år.
Ni har ansett att det inte varit så farligt.. så ni har stannat.
Då får ni också ta konsekvenserna.
Sorry.. sanningen gör ont :D.

Stanna eller flytta.. det är era val.
Men klaga inte allt för mycket över det utan "take it like a man" :).
Eller gör något åt det.

pelmered 2010-11-30 23:52

Jag märkte också av att mina domäner inte fungerade en stund idag.
Aldrig varit med om att DNS:erna gått ner tidigare..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson