![]() |
Solglasögon brand - 200,000kr omsättning 320,000kr lager
SÅLD! tack alla som deltog ..
|
Varför säljer du?
|
Jag säljer därför att jag vill fokusera mer på en annan inriktning av projekt i min portfölj.
|
Det intressanta är väl vad in-värdet är på lagret, för det är ingen köpare som betalar utvärde för ett lager.
Av dessa 200k, vad ligger vinsten på? |
Har återinvesterat i princip allting i nya kampanjer för att bygga varumärket vilket är första prioritet för att nå ut. Hade en vinstmarginal på ca. 7-8%.
|
Men det är inte registrerat som varumärke?
|
Nej registrering av varumärke sker som nästa steg för köparen. Däremot vid en tvist om någon skulle registrera nu, så skulle vi vinna då vi kan påvisa att vi har arbetat in varumärket vilket gör att en nyregistrering från någon annan skulle förlora. Så det är inget problem utan bara som ett nästa steg i höst/vinter.
Äger samtliga domäner till den, så på det sättet är det också skyddat. |
Menar du att du har en bruttomarginal på 7-8% eller en vinstmarginal efter att marknadsföring, leverantörer, löner, lokalhyra, skatter m.m. är betalda?
Vad är täckningsbidraget? Vilka fasta kostnader finns för förutom shopify som angavs till 450 kr/mån? Marknadsföringskostnader? Du angav att en kampanj inbringar en intäkt på 1000-3000 kr/dag, och att intäkterna varar i 3 dagar. Vad kostar kampanjen i marknadsföringskostnad? Vilket prissegment ligger produkterna i? (340000/1700 dvs 200 kr/par, dvs "vinst" på 14-16 kr per par, med studentrabatt blir priset 180 kr/par, förlust 4 till 6 kr/par). Jag har förutsatt att alla priser är exkl moms. Vilken typkund riktar du din verksamhet till? |
Först, 7-8% vinst är på den totala omsättningen, alltså efter det att den största delen har återinvesterats på marknadsföring och kampanjer etc.
TB: Per produkt är det ca. 15 ggrs påslag. Alltså vinsten per produkt är mellan 185-240kr (ink moms.). Då de säljs för mellan 200-250kr till slutkund. Direkta kostnad till produkten är alltså produktionskostnaden på ca. 15kr/produkt. Verksamheten riktar sig till en trendig och prismedveten målgrupp på 17-30 år både killar/tjejer. Dock har det visat sig att ca. 70% är tjejer som handlar. Kampanjerna som bringar in 3000-12,000kr, är genom outlets som säljer till bra priser under ett par dagar för att på så sätt inte hindra ordinarie försäljning. Det är ingen kostnad i detta, utan de tar en procent av sälj, och summan på 3000-12,000kr är alltså vinsten för märket utav dessa kampanjer, bortdraget deras kommission. |
Sidan finns fortfarande kvar.
|
Du behöver ta bort moms ur alla resultatsiffror du redovisar, momsen hör endast hemma i balansräkningen.
Dessutom måste du skilja på Täckningsbidrag (TB1), resultat och vinst, det är 3 helt olika begrepp. Lagervärderingen måste ske till inköpskostnaden inkl fraktkostnad men exkl moms till ditt lager, enligt FIFO-principen. Du måste också skilja ut arbetstiden och lönen så det går att bedöma om det är lönsamt eller om det bara är jobb utan att generera något överskott. Innan du fixat till dessa siffror är det helt omöjligt att räkna med siffrorna. |
Detta projekt finns fortfarande kvar till försäljning, med ett lager på 850 solglasögon.
Jag säljer även ut solglasögon separat samt webbsidan och koncept separat. Bud mottages! |
Bud via pm.
|
hmm sidan laddar ej fram för mig alls ?
|
Jag kommer in på den i alla fall.
|
|
LOOKBOOK
Lookbooken kan laddas ner här: http://bit.ly/bMs2Ah |
Tillägger också att sedan första inlägget skrevs har det omsatt ytterligare 23,000kr.
|
Sidan fortfarande kvar, tar emot bud via PM, eller om ni har några frågor?
Bud med eller utan lager, och i alla storlekar, säljer när jag hittar rätt köpare! |
Citat:
We lost a page! We're really sorry but we seemed to have misplaced this page. You can try searching for the page or head back to Style of Aviator . |
Lookbook här: http://bit.ly/bMs2Ah
|
Citat:
|
Citat:
Vinst och täckningsbidrag är inte samma sak. Alla pengar ska redovisas utan moms, dvs moms är enbart en likviditetsfråga som aldrig ska tas med när man räknar omsättning/försäljning/täckningsbidrag eller vinst. Intäkt från kampanjer ska redovisas som försäljningssumman (exkl moms) men inte med avdrag för andra kostnader som provision m.m. Provision och nettoresultat av kampanjer bör redovisas separat. Redovisningen av ekonomin måste ske på et korrekt sätt och inte försöka dölja viktiga siffror. Ena stunden vad "vinsten" 7-8 procent och i nästa inlägg var "vinsten" 185-240 kr (inkl moms) per artikel. Det ger kalla kårar när vi inte ens pratar samma språk. Det finns en stor osäkerhetsfaktor i att begreppen inte ansvänds på ett korrekt sätt och att moms är medräknad i vissa siffror, det gör att siffrorna inte går att lita på. Att produkten kostar 15 kr från början är ganska normalt, men det tillkommer kostnader för marknadföring, löner, frakt, empallage m.m. Det är viktigt att skilja på "rörliga" och "fasta" kostnader. Rörliga kostnader varierar direkt med ökad försäljningsvolym, men i botten har man fasta kostnader som inte är direkt kopplade till försäljningsvolym, och det är viktigt att kunna härleda de olika kostnaderna så man kan bilda sig en uppfattning om ökad arbetsinsats eller marknadsföring kan höja omsättningen elelr om det bara leder till ökade omkostnader. Jag försöker bara förstå och räta ut en massa frågetecken. Jag tror att köparna helt enkelt avstår pga osäkerheten i siffrorna. |
Nu är sidan till salu på blocket för "bara" 60 000kr ...
http://www.blocket.se/stockholm/Solg....htm?ca=15&w=3 Citat:
|
Citat:
|
Jag tror bättre redovisning av ekonomin skulle öka intresset här på WN.
Såg att det var samma irrelevanta siffror på Blocket. |
Citat:
Att kasta skit på någon bara för att man inte öppet redovisar sina siffror och dessutom själv inte vara intresserad av affären känns en smula konstigt. Om någon är intresserad av att investera 60.000 så är det ju hans/hennes/det företagets beslut. Det handlar ju även om marknadsandelar, expansionsplaner, varumärkeskännedom, existerande kundregister, churn osv. osv. osv. osv. |
TS har publiserat en del siffror och det är de jag kommenterat och frågat efter mer komplett information. Om TS anser att siffrorna behöver skyddas av sekretess så är detta upp till TS och inget konstigt i sig, det är helt i sin ordning.
Jag vill veta hur ekonomin ser ut innan jag bestämmer mig för om jag är intresserad eller inte. Siffrorna som presenterats har inte varit relevanta för att kunna ta beslut, därför har jag frågat efter mer relevanta siffor. Hur du kan uppfatta detta som att "kasta skit på någon" begriper jag inte.... Om jag bara får en idé och måste göra mycket jobb själv då startar jag kanske hellre ett eget företag med den inriktning jag vill ha. När man köper ett befintligt företag så måste det finnas ett mervärde, kanske i formen av; endera ett bra cash-flow, Starkt varumärke, Upparbetade säljkanaler eller kunskap bland personalen. Leverantörer har sällan något värde i sig (även om det förekommer). (Som kuriosa; Franchising är delvis varumärke, upparbetade säljkanaler, befintligt cash-flow och i slutändan en bra stödorganisation.) I detta fall så tolkar jag det som att det finns ett visst cash-flow och vissa upparbetade säljkanaler men inte särskilt starkt varumärke eller personalkompetens eftersom den enda personen i personalen slutar i och med försäljningen av företaget och då försvinner det värdet ut företaget. För att kunna bedöma cash-flow och lönsamhet så måste man ha relevanta siffror att räkna på. |
Citat:
"jag kommer sälja vid ett bra bud (Tänk omsättning + lager)" I första tråden anges omsättning till 200k + 320k i lager.. Lite skillnad mot 60k nu eller hur? Sen håller jag med ConnyWesth .. bättre redovisning av siffror skulle inte skada.. |
Det är kul med så mycket åsikter från alla som inte ens haft intresse/pengarna att köpa sidan! Beställ ett par solbrillor istället ;)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson