![]() |
Räkna ut fraktkostnader vid e-köp
Jag är under processen att bygga en webbutik. Jag har lagt mycket fundering kring detta men kommer inte på hur det går till att räkna ut fraktkostnader.
Löser man detta schablon-baserat eller gör man en faktiskt uträkning? Ponera att jag skall sälja datorer; olika chassin har olika dimensioner, olika delar väger olika mycket och sen har olika leverantörer av frakttjänster (DHL, Posten, etc.) olika priser. Hur löser jag detta? Tveka inte att fråga om något är oklart i min fråga. |
Antingen klurar du ut en (1) fraktkostnad som så att säga täcker dina kostnader. Så oavsett om kunden beställer ett minneskort eller 2 chassin så betalar de tex 55:- i frakt
för att kunna räkna ut vad frakten kostar så behöver du ju veta fraktkostnad på varje produkt du säljer. Eller rättare sagt, du behöver veta vikten samt om den är tillräckligt stor för att paketet skall räknas som skrymmande. Sen räknar du bara ihop vikten i varukorgen samt kollar om det finns någon produkt som är skrymmande. Det finns dock en liten "glitch", nämligen att även icke-skrymmande produkter blir skrymmande i vissa kombinationer. |
Citat:
|
Det är en variant med.
bara du ser till att ha en koll så att ordern totalt hamnar i rätt "fraktkostnadsgrupp" Ett exempel, ett chassi ligger i "grupp 5", samma kund beställer samtidigt 2 hårddiskar 1 moderkort och diverse annat "småplock" vips hamnar kanske ordern i "grupp 8" pga vikten |
Det finns lika många lösningar som det finns e-butiker. Men oavsett hur du väljer att göra så bör det vara tydligt redan i kassan exakt vad kunden får betala för frakten.
Själv har jag en enhetsfrakt. Dvs det spelar ingen roll vad eller hur mycket kunden beställer - fraktkostnaden blir densamma. Samtidigt så reglerar jag mina priser på produkter utifrån mina faktiska fraktkostnader. Jag gör alltså små prispåslag på tunga och skrymmande varor, samtidigt som jag säljer små och lätta produkter till lite lägre priser. Det blir enkelt, samtidigt som man indirekt tar betalt för varierande fraktkostnader. Edit: Kunder hatar höga fraktavgifter. Så man förlorar köp på att ta ut en hög avgift. Samtidigt så höjer du det genomsnittliga värdet per order med en hög fraktavgift. Kunder tenderar nämligen att plocka på sig lite extra saker, för att få en procentuellt lägre fraktavgift. En kund som egentligen bara tänkte köpa lite ram-minne, kan i bästa fall plocka på sig både musmatta och tangentbord när han ändå är i farten. Den typen av shopping förlorar du helt om du använder dig av fraktklasser där det blir dyrare ju mer man plockar på sig. |
Citat:
|
När jag själv är kund i en webbutik så hatar jag alla former av påslag utöver listpriset på varje snlkild produkt, jag vill veta vad det kostar mig som kund att få produkten till mitt postkontor så jag kan hämta det där elelr till mitt kontor om jag agerar som företag.
Jag skulle räkna ut vad det kostar att levera en enskild produkt och räkna in det i priset, sen kan man säga att alla leveranser sker fraktfritt inom sverige. Mycket bra marknadsföringsknep som åtminstonde jag uppskattar som kund. Sen kan du ge en bonuspresent om kunden beställer över ett vissst belopp exempelvis 2000 kr. Om vi antar att du räknat ut att din produkt skulle kosta 100 kr utan frakt och vinstmarginal och att frakten är 50 kr så kan du ta ut 150 kr + vinstmarginal d v s 150/0,7 => 214,29 (om du har 30% vinsmarginal) avrundat uppåt till 229 kr. Du ska (kanske) självfallet ha lika stor vinstnmarginal på din fraktkostnad som på övriga produkten. I din webbshop behöver du lagra fraktkostnad (eller en algoritm) för varje speditör du kan välja. Om du erbjuder din kund ett fast pris per produkt så kan du fritt välja fraktsätt och fraktfirma beroende på vem som ger dig bäst lönsamhet. Detta kan vara ett sätt att förbättra sin lönsamhet och samtidigt ge bättre servive till kunderna. |
Citat:
Nej, nej. Det blir att komplicera det hela helt i onödan. Jag lägger fraktkostnaden på produktens pris. Ponera att jag säljer en radio för 500 kr. Men radion väger lite mer än övriga produkter i sortimentet och kostar därför mer att skicka. Då lägger jag istället radions pris på 520 kr. |
Det låter som ni (Gustav och ConnyWesth) förespråkar mer eller mindre samma lösning - Att addera fraktkostnaden till produktpriset.
Är detta en vanlig lösning? När jag går igenom Dustins webbutik ser jag att de använder en grundkostnad för frakt på 139 kr och för varje extra produkt tillkommer 119 kr - vad jag har läst har de inget tak på fraktkostnad. |
Tänk från kundens perspektiv!
De flesta kunder vill veta vad produkten kommer att kosta inkl alla omkostnader, allt annat är irrelevant. Det är bara irriterande att få en massa olika kostnader adderade när man från början sett ett pris i prislistan. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att se det totala priset de ska betala och gör det enklet att betala. Enkelhet är nyckelordet, (men inte för dig som leverantör utan för kunden). Räkna ut ett pris som du kommer tjäna pengar på även om kunden endast beställer ett ex. Jag tycker det är betydligt bättre säljargument att skriva "Levereras fraktfritt inom sverige" än att skriva "enhetsfrakt". Ta betalt med kort så du slipper returer, så tjänar du bra med pengar på det. Har du prdukter som kostar under 500 kr så kan du väl ha en minsta orderbelopp på 500 eller 1000 kr. Ge aldrig rabatt på priset utan erbjud exempelvis en extra present om de beställer över 5000 kr. Det kostar nätan inget men ger en hyfsad spark i baken på de som skullee beställt strax under presentgränsen. |
Problemet med att ha frakten inräknat i priset är att dina konkurrenter kanske inte har det. Detta leder till att du bli dyrare än dina konkurrenter om man t.ex. köper två produkter.
Hos dig blir det då (produkt+frakt)*2, hos din konkurrent blir det produkt*2+frakt. Vilket oftast blir längre. Annars är det så klart skönt att direkt se vad det kommer att kosta när man handlar. Men jag tror de flesta kunder är vana vid att frakt tillkommer som en kostnad. Ett annat problem kan vara om kunder försöker jämföra priser mellan dig och dina konkurrent, då kommer du "se" dyrare ut (om dina konkurrenter inte räknar in frakten i priset av produkterna dvs), i och med att man som kund ibland missar att räkna in frakten som en kostnad när man gör jämförelser. |
Jag väljer bort de flesta leverantörer jag kan om de lägger på några avgifter oavsett storlek på avgiften. Tilläggsavgifter skapar en osäkerhet för mig som kund som jag aldrig bett om.
Står det "frakt ingår inom sverige" eller "inga extra avgifter tillkommer" så är det något som ställer den leverantören i en klass för sig, de flesta kunder ser inte enbart till priset. Det finns många undersökningar som visat att priset tvärtom kommer i 5-6 hand av de egenskaper en kund använder i sitt köpbeslut. Trovärdighet, och förtroende för leverantören (dvs varumärket), Kvalitet, bra service, snabb leverans och enkelhet betyder enormt mycket mer. |
Du måste nog specificera vad det är du säljer och till vem, för att man ska kunna ge några allmänna rekommendationer.
Man kan argumentera som Conny gör och säga att alla typer av avgifter skapar osäkerhet hos kunden. Samtidigt kan man likväl säga att det är bra om kunden ser vad han betalar för, dvs att allt är specificerat på kvittot. Det finns naturligtvis ingenting som heter "gratis" när det kommer till transporter. Själv föredrar jag att ta en relativt låg enhetsfrakt. I de fallen att enhetsfrakten inte täcker mina kostnader för leverans av en särskild vara, så plussar jag på några kronor på den varans pris när jag lägger in den i shoppen. Conny är ganska hardcore i sin attityd mot avgifter, tycker jag personligen. Inga kunder gillar avgifter, men de flesta brukar acceptera dem om de är motiverade och rimliga. "Fri frakt" är ett mycket lockande säljargument. Men de flesta har ingenting emot att betala en fraktavgift, om det framgår att du som säljare i alla fall inte tjänar några pengar på den. Skriv i leveransvillkoren att ni tar en enhetsfrakt och att ni subventionerar fraktkostnaden, dvs att er avgift understiger fraktbolagets faktiska kostnad. Tänk på att du naturligtvis måste tjäna pengar. Erbjuder du fri frakt, eller en subventionerad fraktavgift, så måste du ta igen det på annat sätt. Utmaningen är att ta bra betalt (gärna mer än sina konkurrenter) och att ändå ge kunden en känsla av att ha gjort ett bra och prisvärt köp. Det är en utmaning, men är riktigt kul och lönsamt när man får till det. |
Min princip med enkelhet och tydlighet är vanlig, jämför när du går till ICA och handlar, det pris som står på hyllan/produkten är det du betalar när du kommer till kassan, det tillkommer inte frakt, porto kortavgifter eller annat, allt som kunden betalar för är ett konkret värde för kunden, kunden kan välja vilka produkter han/hon tar med sig och behöver bara betala för just exakt det, inget annat, moms ingår också....
Det är enkelt, tydligt och priserna är satta ur kundens perspektiv. När de ger rabatt så har de ofta ett erbjudande om att man kan köpa 2 produkter av en sort så får an en tredje på köpet. Det lockar till köp men minskar inte omsättningen för ICA deras kostnad är låg för en sn kampanj, men den ger stor merförsäljning. Sen tycker jag de tramsar om priset för mycket, jag bryr mig inte alls om vad det kostar. Jag vill bara vara en nöjd kund. |
Fri frakt förstör för svensk e-handel, både konsumenter och e-handlare i förlängningen.
Tyvärr är det ofta nya e-handlare som inte räknar så mycket (som Gustav gör och lägger på frakten på varorna) utan bara säljer till självkostnadspris och sedan lägger ner verksamheten efter 6 månader efter att ha förstört för alla sina konkurrenter genom att vilseleda konsumenterna att priserna faktiskt ska vara så låga... Men problemet är att ingen bransch fungerar eller utvecklas om folk inte tjänar pengar. De som stirrar sig blinda på fraktkostnader är i minoritet och ofta i väldigt speciella nischer. Majoriteten räknar med att frakt kostar och uppskattar att man inte har dolda kostnader i produkterna istället för att skriva ut vad frakten faktiskt kostar. Svenskar vet att frakt är dyrt, precis som de vet att vi har hög skatt i Sverige. Posten och Skatteverket är ganska lika där. Så tänk gärna ett steg längre, fri frakt och låga priser är dåliga konkurrensfördelar. Jobba med annat istället (bättre sortiment, snabbast leveranser, bäst kundtjänst, coolaste köpupplevelsen, personligaste sidan) och du kommer tjäna mer pengar och få lojalare kunder. Självklart ska man alltid visa fraktkostnaden för den aktuella kundvagnen på alla sidor och hela tiden där kunden rör sig. Detta ska självklart ske utan inloggningskrav. Allt annat är också medeltid :) |
Citat:
|
Citat:
Jag menar inte att man ska subventionera fraktkostnaden utan tvärtom räkna in den i varje enskild produkts eget pris, och dessutom lägga på vinstmarginal, inte debitera frakt till självkostbnadspris. Utan vinst finns inga förutsättningar att driva företag. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson