WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Telias kundtjänst! Ett skämt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043179)

Linuus 2010-08-04 19:34

Telias kundtjänst! Ett skämt?

Haha frågade i telias chatt om deras Mobilsurf och fick en riktig tomte till "handläggare"

Citat:

19:18:08 Chatten är placerad i kö
19:18:43 Din handläggare Olov har kommit in i chatten
19:18:43 Olov Välkommen, jag heter Olov, vad kan jag hjälpa till med?
19:19:36 Linus Hej! Funderar på att skaffa en iPhone 4 med Max25 och Mobil surf.
När man läser om Mobil Surf står det att IP-telefoni och Fildelning inte ingår. Vad menas med "fildelning"?
19:19:51 Olov Hejsan
19:20:11 Olov Okej...det innebär att om du tex skulle dela filer via bit-torrent..
19:20:17 Olov DEt är det vi menar!
19:20:51 Linus Okej. Så om jag kopplar min iPhone 4 till datorn och använder det som en 3G-dongel så är det lugnt så länge jag inte kör Bittorent?
19:21:09 Olov Ja, exakt!
19:21:48 Linus Okej. Finns det någon lista med vad som räknas som fildelning? Rätt luddigt att säga typ Bittorrent.
19:22:16 Olov Om jag utrycker mig så här, eftersom du inte känns vid "fildelning" så är det ingen fara :D
19:22:36 Olov Men det handlar om olaglig nedladdning och spridning av filer på nätet, musik och videor
19:23:10 Olov Du har säkerligen härt talas om piratebay?
19:23:13 Olov =)
19:23:52 Linus Haha va fan. Klart jag vet vad fildelning är. Bittorrent är inte olagligt. Så det är lugnt att ladda ner lagliga saker via Bittorrent? :-)
19:24:23 Olov Det är det vi menar!
19:24:51 Olov Vi behöver inte diskuttera detta, då vi inte har bestämt ngt om hurvida det är lagligt/inte =)
19:25:04 Olov Men DET menar vi med fildelning
19:25:16 Linus Ni menar bittorrent?
19:25:25 Olov All typ av nedladdning/delning
19:25:33 Olov bittotrrent va bara ett ex =)
19:26:12 Linus Så om jag laddar ner Linux (lagligt) från deras server så är det fildelning?
19:26:33 Olov Har inget att göra med vilket operativ du använder
19:27:41 Linus Haha! Nej men att ladda ner Linux var bara ett exempel. Det är lagligt att ladda ner och rätt stort. Därför tog jag det som exempel...
19:28:05 Olov Me3n nu vet du vad Telia menar med "fildelning" =)
19:28:09 Olov Så då vet du!
19:28:30 Linus Herregud....
19:29:54 Linus Sommarjobbare?
19:30:08 Olov Neeej, hörrö duu...har suttit här bra länge =)
19:30:35 Olov Men vi avbryter den här chatten här och nu. Nu har du fått klar info om vad Telia menar emd "fildelning"

Är alla på Telia såhär eller åkte jag på en sommarjobbare?

ooskar 2010-08-04 19:39

haha underbart :D

Tror inte alla på telia är sådär, men enligt fick fick du inte alls något vettig svar på din fråga... Jag skulle ta kontakt med någon som är högre uppsatt än honom och rapportera denna usla medarbetare...

Stenlandet 2010-08-04 19:39

Haha, vore jag Telia så skulle jag avskeda Olov. Ytterst jobbig person?

Erik Stenman 2010-08-04 19:45

Jag råkade ut för någon liknande på binero en gång. Dock måste jag säga att mailsupporten är grym på binero.

Linuus 2010-08-04 20:02

Nej jag har inte haft någon dålig erfarenhet av telia tidigare heller men detta var lite roligt! Sitter man på en support ska man väl kanske kunna stava ordentligt och inte göra smileys varannan mening...

acidflash 2010-08-04 21:47

haha, det där Måste ha varit en sommarjobbare som inte bryr sig nått om Telia i sig.

emilv 2010-08-04 21:51

Det är konstigt att han inte svarade på frågan. Hursomhelst så är en Internetuppkoppling som inte stöder att man laddar ner filer en nästan värdelös uppkoppling...

Sexdirekt.se 2010-08-04 21:58

Han kan nog ha jobbat att tag. Sitta på ett pisstråkigt jobb år ut o år in kan nog få vem som helst att tappa suget :)

Linuus 2010-08-04 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Sexdirekt.se (Inlägg 20364454)
Han kan nog ha jobbat att tag. Sitta på ett pisstråkigt jobb år ut o år in kan nog få vem som helst att tappa suget :)

Sant i och för sig :)

kw_wasabi 2010-08-04 22:33

Går lite OT men det handlar om Telias kundtjänst. Denna historia är inte min, men jag publicerade den på min humorsajt för några år sedan. Jag tycker den kan passa alla er tekniknördar här på WN som inte redan läst den.

Citat:

Nerskriven logg på förekommet samtal idag med Telias Bredbandssupport, på teknisk felanmälan.

Ringer dit och sitter o väntar i telefonkö ett tag.Efter ett tag svarar en mogen kvinna, troligen i 40-årsåldern med glad röst.

Jag presenterar mig och säger - Era dns-uppslag fungerar inte, finns det någon känd driftstörning i området?

Tanten drar en suck och säger: - Vad har du för operativsystem?

Jag: Mitt operativsystem fungerar perfekt, jag vill bara veta om ni har driftstörningar på dns-uppslag i mitt område.

Tanten: Men vad har du för operativsystem ?

Jag: Windows 2003

Tanten: 2003?

Jag: Ja!

Tanten: Det finns inte !!!

Jag: Jo, jag kör det just nu och det har funnits ett bra tag.

Tanten: Nej, 2003 finns inte, har du Windows XP eller 2000?

Jag: 2003

Tanten: Men snälla du, 2003 finns det inget som heter.

Jag: Jo, jag har Windows 2003, men jag vill fortfarande veta om det är driftstörningar i mitt område!

Tanten: Öppna internetalternativ och gå till startsida, vad har du där?

Jag: (jag vet hur dom fungerar så jag svarar snällt) Login1.telia.com

Tanten: Bra, har du någon proxyserver?

Jag: Nej

Tanten: Har du någon brandvägg?

Jag: Nej, jag har ingen brandvägg.

Tanten: Gå till nätverksanslutningar och klicka på egenskaper för tcp-ip, klicka sedan i automatik på erhåll dns.

Jag: Det är inga problem med mina inställningar, jag vill fortfarande bara veta om det är driftstörning i området.

Tanten: Du måste svara på mina frågor om jag skall kunna hjälpa dig!!! (säger hon mycket argt)

Jag: Okej, jag har mottagning av ip och dns per auto, inga proxyservrar eller brandväggar, kör windows 2003 och mina nätverkskablar är nyss bytta.

Tanten: Lyser lampan på ditt modem?

Jag: (här tog mitt tålamod slut), Nej

Tanten: Kan du testa slå på ditt modem!

Jag: Jag har inget modem

Tanten: Men då är det väl inte så konstigt det inte fungerar

Jag: Har er ProLanetjänst och ansluter via fiber, kan du inte bara kolla
om det är problem i området på dns-uppslag?

Tanten: Men om du inte har något modem så kan vi inte hjälpa dig, du får beställa ett modem av mig eller i någon av våra butiker.

Jag: Kan jag få prata med den ansvarige supportchefen?

Tanten: Har du kontrollerat dina nätverkskort att dom inte är trasiga?

Jag: Mina prylar är det inget fel på, jag kan surfa på raka ip-adresser men ert dns-uppslag ger mig inte någon resolv.

Tanten: Det kan vara så att nätverkskortet blivit skadat, testa byta ut det.

Jag: Vill gärna prata med någon på supportavdelningen som har koll på driftstörningar

Tanten: Ja, du verkar ju inte kunna något, så jag kopplar väl dig till en som kan förklara lite mer ingående.

Jag: Jatack (gissa vem som ligger halvt över skrivbordet och gapskrattar)

Ny person presenterar sig som Malin och frågar vad som pågår.

Jag: Jag har suttit och pratat med den okunnigaste personen någonsin och försökt få reda på om det är driftstörningar i mitt område.

Malin: Vad har du för kundnummer

Jag: B0000xxxxxx

Malin: Mellan den 24;e och 27;e utförs utbyggnad av stamnätet i ert område och bandbredden kommer höjas, under denna period kan störningar förekomma.

Nästan 13 minuter senare och 52:- fattigare i telefonkostnad så fick jag till slut fram att dom byter routrar i området och ger oss lite mer kräm i snöret.

Vad säger man, Telia i ett nötskal?

Santos 2010-08-05 03:35

Haha, bisarra historier det här. Det verkar som en del supportnissar tror sig vara några slags auktoritetsfigurer, som blir väldigt förvånade om man ifrågasätter deras svar. Lustigt.

rhdf 2010-08-05 04:48

Problemet är nog snarare att supporten är van vid att de som ringer är "vanliga" kunder, samt att de (så vitt jag hört) inte haft klara "manus" för lägen där kunden faktiskt vet vad som kan vara fel, men bara vill ha info

StefanBergfeldt 2010-08-05 09:58

Just när man ringer in och berättar att man har problem med DNSer som inte svarar har jag varit med om.

Jag jobbade i en församling som hade en kyrka på en landsort, med någon form av ISDN eller liknande. Datorn användes sällan, så "plötsligt" kunde dom inte använda internet.
Lite felsökning gav mig DNS-problem.

Samtal till kundtjänst, standardfrågor... Jag försökte få fram om det fanns några problem med DNSerna. Ett relativt långt samtal senare fick jag veta att Telia hade bytt IP-nummer på sina servrar.

MikaelB 2010-08-06 00:13

Supportnissar kan vara roliga, dock farlig utsatt arbete att svara på frågor i en chatt :)

Själv hade jag en dust med HP nyligen, en rätt ny burk hemma som dog helt, en hemmaburk ala compaq så ringer deras vanliga support för att felanmäla och få skicka iväg den. Kort sammanfattat löd den ungefär såhär:

Jag: Hej jag har en Compaq presario xxx med serienummer xxx som dött, hur går vi tillväga för att skicka in den?
Support: Vad får du för fel?
Jag: Den är stendöd.
Support: Okej, jag behöver veta vad du får för felkod när du försöker starta.
Jag: Nej men alltså, den är död. Får inga fel, ingen bild...
Support: Jag behöver din hjälp att felsöka datorn annars kan vi inte ta emot den.
Jag: Det kan vara något så enkelt som nätdelen som gett upp eftersom den är död! Men det är nog eran sak att avgöra.
Support: Okej, kan du starta den nu och säga vad som händer.
Jag: Den är nerpackad, inte inkopplad och som sagt den är död!
Support: Du måste göra som jag säger annars kan vi inte felanmäla...
Jag: ...
Support: Nå?
Jag: Okej fint! Jag måste packa upp datorn, koppla in den och så... Tar nog 15-20 min, du får vänta så länge!
Support: Okej.

Så fortsatte jag arbeta med dagens mailskörd i ~20 minuter med suppportnissen på hold.

Jag: Sådär, den startat inte. Helt svart, ingen felkod.
Support: Okej då skickar vi en fraktsedel så får vi ta in den på servce.

Tänk vad enkelt det kan vara inbland :D Men man får väl den support man betalar för.

l3o 2010-08-06 00:40

Jag jobbar själv på Get kundesenter/norge
Är lite halv roligt och se nya folk som har gått en veckas kurs sitta vid telefonen.

Och yes. Alla nya kör check listor :)

kw_wasabi 2010-08-06 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20364556)
Jag: Sådär, den startat inte. Helt svart, ingen felkod.
Support: Okej då skickar vi en fraktsedel så får vi ta in den på servce.

Som sagt, det är viktigt att följa manualen. Ibland blir det dock bara patetiskt...

patrikweb 2010-08-06 00:50

Problemet med kundservice är att dom verkar anställda världens idioter endast.

Men har som egen policy att aldrig ringa till någon kundtjänst, bortkastad tid som man inte får betald för.

Dakota 2010-08-06 02:08

Alltså det är helt otroligt! Satt och chattade med en supporter från tele2 idag:

Citat:

Jag: Hej! Min DSL kabel verkar inte gå att få ut från adaptern i telefonjacket..
Den är av märket SpeedTouch.

[Det tar cirka 2 minuter innan det händer något]

Hon: Du får ringa till vår support på detta nummer 0772-25 25 25.

Jag: Men jag har ju pratar med dem igår, och vill nu ha ett enkelt svar från dig vad som kan vara problemet, och om det ens ska gå att ta ur kabeln ur adaptern? Tar liksom 30 minuter eller mer att kontakta dem och för en sådan här enkel fråga!

Hon: Men det här är en kundservice chat

Jag: ok
Ibland blir man så trött på dem.

AndreasBylund 2010-08-06 02:28

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20364564)
Alltså det är helt otroligt! Satt och chattade med en supporter från tele2 idag:

Ibland blir man så trött på dem.

Tycker hon/han gjorde helt rätt. Du gick in på deras kundservice chatt och inte teknisksupport. Vill man ha hjälp med något tekniskt så kan man kontakta rätt support. Rätt ska vara rätt.

ooskar 2010-08-06 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20364560)
Problemet med kundservice är att dom verkar anställda världens idioter endast.

Men har som egen policy att aldrig ringa till någon kundtjänst, bortkastad tid som man inte får betald för.

Ja det kan man förstå ;) Jag ringde en gång till dig och blev bara hänvisad till mail...

patrikweb 2010-08-06 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20364597)
Ja det kan man förstå ;) Jag ringde en gång till dig och blev bara hänvisad till mail...

Fast beror ju lite var det gäller, vissa ärenden är ju mail enda och vettiga lösningen att ta det över.

Men hade du ringt och haft problem med ditt bredband eller frågor om det så hade du inte blivit hänvisat till mail.

Men hade du velat haft statiska IP till ditt bredband så blir du hänvisad till mail då det är något som inte kan fixas direkt och att du ändå ska få IP nummer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson