WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföra köp av domännamn (4k). Konto? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043142)

Linuus 2010-08-02 17:05

Bokföra köp av domännamn (4k). Konto?

Tjena

Jag har köpt ett domännamn för 4k+moms och ska bokföra köpet nu. Domännamnet är inte inköpt för att säljas vidare utan används i ett projekt.

Läster här:
http://www.dreambuilders.se/skattere...v-webbplatser/

Att det ska bokföras som en Kostnad. Men vilket kostnadskonto passar bäst? Vet att det inte spelar så stor roll så länge det hamnar i rätt kontogrupp men känns alltid skönt veta hur andra gör :)

billion 2010-08-02 17:21

Det finns nog en hel del olika åsikter om detta men vad jag kan förstå så skall det bokföras som en lagertillgång. Det skall alltså in på balansräkningen och är inte en kostnad(förrän det skrivs av).

"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader. På balansdagen får varulagret inte tas upp till lägre värde än det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet."

Från Skatteverket

Linuus 2010-08-02 17:34

Okej. För jag har läst att om man har för avsikt att sälja vidare domännamnet ska det tas upp som en lagertillgång. Annars som en Kostnad.

Lite lurigt detta :)

billion 2010-08-02 17:45

Frågan är om det inte skulle bli lite luddigt om det är så. Ofta har man väl kanske mer än en tanke när man köper en domän. Inte alltid men tänkt det ena eller det andra och även om man gjort det kan det ändras när åren går.

Det hade varit trevligt med en kommentar direkt från SKV. Kan man hoppas på det?

Linuus 2010-08-02 17:57

Sant, sant.

Men på länken jag postade ovan så har ju personen i fråga varit i kontakt med SKV.

Citat:

...
Imorse ringde de från skatteupplysningen, denna gång var det en betydligt yngre person jag talade med. Vi hade en bra diskussion och nedan presenterar jag en kort sammanfattning av Skatteverkets syn på köp av webbplatser.

Vi delar upp det i köp under ett halvt prisbasbelopp (i år 21.200 kr) och köp över detta. Tänk på att om du i samma köp köper en grupp webbplatser räknas dessa ihop eftersom att de köps i ett gemensamt syfte.

Vi köp under 21200 kr exl. moms (år 2010)
Du får skriva av webbplatsen direkt eftersom att den är av "mindre värde".
I bokföringen bokför du inköpet som en kostnad.

Vid köp över 21200 kr exl. moms (år 2010)
Webbplatsen räknas som en immateriell tillgång och får inte skrivas av direkt. Enligt skatteverket är det till och med osäkert om man får göra en årlig avskrivning på webbplatsen eller ej, då den kan ha ett "bestående värde". För att få göra en årlig avskrivning av webbplatsen måste man motivera varför den skulle kunna tappa i värde med åren (om någon kommer på ett bra argument, skriv en kommentar).
I bokföringen bokför du inköpet som en immateriell tillgång.
...

billion 2010-08-02 18:09

Okej. Om jag läser detta rätt så handlar det om webbplatser och inte enbart domännamn. Kanske måste man göra skillnad på detta eftersom det kan ingå mycket annat i en webbplats? Någon som känner någon på SKV som kan komma hit och reda ut det en gång för alla? Det borde ju vara i deras intresse att det blir rätt.

Ara 2010-08-02 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20364188)
Det finns nog en hel del olika åsikter om detta men vad jag kan förstå så skall det bokföras som en lagertillgång. Det skall alltså in på balansräkningen och är inte en kostnad(förrän det skrivs av).

"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader. På balansdagen får varulagret inte tas upp till lägre värde än det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet."

Från Skatteverket

Det är om du ska sälja den vidare då ska den bokföras som lager, annars en kostnad.

Linuus 2010-08-02 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20364199)
Det är om du ska sälja den vidare då ska den bokföras som lager, annars en kostnad.

Vilket kostnadskonto är mest lämpligt i så fall?

billion 2010-08-03 10:23

Hur vet man det? En del utvecklar man och en del säljer man vidare. Oftast inte givet på förhand. Vilket tidsperspektiv skall man ha när man ställer sig den frågan?

Jag tycker det känns väldigt luddigt. Ingen skillnad på webbplats och domännamn?

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20364199)

Ara 2010-08-03 10:37

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20364239)
Hur vet man det? En del utvecklar man och en del säljer man vidare. Oftast inte givet på förhand. Vilket tidsperspektiv skall man ha när man ställer sig den frågan?

Jag tycker det känns väldigt luddigt. Ingen skillnad på webbplats och domännamn?

Det spelar ju ingen roll i slutet, det är ju samma pengar.

Linuus 2010-08-03 12:05

Tack för svaren. Känns som att jag kör på och bokför det som en kostnad tillsvidare.

Tips på ett bra kostnadskonto att använda?

billion 2010-08-03 13:06

Det håller jag fullständigt med om. Tyvärr tror jag inte SKV ser på det på samma sätt.

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20364244)
Det spelar ju ingen roll i slutet, det är ju samma pengar.

Ara 2010-08-03 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20364268)
Det håller jag fullständigt med om. Tyvärr tror jag inte SKV ser på det på samma sätt.

Dom på skatteverket som vi har pratat med gör det. (vi har nyligen haft samma diskussion som dreambuilders skriver om)

billion 2010-08-03 13:17

Lyckliga dej!

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20364269)
Dom på skatteverket som vi har pratat med gör det. (vi har nyligen haft samma diskussion som dreambuilders skriver om)

Gustav 2010-08-03 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20364239)

Regelverket är inte särskilt luddigt i den här frågan. Däremot så verkar din affärsplan vara det. Vad står det i din verksamhetsbeskrivning på bolagets registreringsbevis? Där bör du kunna hitta svaret på varför ditt företag har köpt ett domännamn :)

Om ditt företag på regelbunden basis köper och säljer domäner, så blir ett domännamn en investering. Annars blir det en kostnad (förutsatt att priset inte överstiger gränsvärdet).

Linuus 2010-08-03 23:43

Ja det verkar ganska klart för mig i så fall att det är en Kostnad. Köper o säljer inte domännamn regelbundet osv...

Min gamla fråga kvarstår. Vilket kostnadskonto bör man bokföra det på?

billion 2010-08-04 10:59

Okej. Samma regler oavsett om det gäller enbart domännamn eller en hel webbplats?

Om jag förstår dig rätt så är det verksamhetsbeskrivningen som avgör har man skall hantera detta. Har du fått detta verifierat från SKV?

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20364343)
Regelverket är inte särskilt luddigt i den här frågan. Däremot så verkar din affärsplan vara det. Vad står det i din verksamhetsbeskrivning på bolagets registreringsbevis? Där bör du kunna hitta svaret på varför ditt företag har köpt ett domännamn :)

Om ditt företag på regelbunden basis köper och säljer domäner, så blir ett domännamn en investering. Annars blir det en kostnad (förutsatt att priset inte överstiger gränsvärdet).

qson 2010-08-04 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20364345)
Ja det verkar ganska klart för mig i så fall att det är en Kostnad. Köper o säljer inte domännamn regelbundet osv...

Min gamla fråga kvarstår. Vilket kostnadskonto bör man bokföra det på?

Kanske 6230 Datakommunikation ?

Vår käre Conny skrev ett bra inlägg i en annan tråd (som man kan hitta om man söker :))
http://www.wn.se/showpost.php?p=249394&postcount=10

Linuus 2010-08-04 12:52

Tack! Inte sett det där inlägget förut.

Men du menar 5230?

qson 2010-08-04 13:53

Jag menar 6230 Datakommunikation. Där har jag bokfört mina domänkostnader.
Conny menar 5230. Kontoklass 52 är hyra av anläggningstillgångar, så om du anser att din domän är en tillgång i företaget bör det anses som hyra och då bokföras på ett 52-konto.
6230 rekommenderar de för t.ex. bredbandsabonnemang och andra "datarelaterade" kostnader.

Linuus 2010-08-04 13:57

Okej. Tack så mycket!

Present 2010-08-09 16:10

När det gäller aktivering eller inte...

Om ditt syfte med verksamheten är att köpa och handla med domäner, då ska det läggas i balansräkningen (=aktiveras) som en lagertillgång precis som den som köper och säljer glasögon eller cyklar.

Annars ska dessa kostnadsföras då det anses vara en kostnad i verksamheten. Vilket konto spelar inte så stor roll. Skulle du köpa sex.com så kan man säkert diskutera om inte den ska läggas som en tillgång i stället. Din investering för 4 tkr tillhör inte den diskussionen.

Conny Westh 2010-08-10 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20364188)

Från Skatteverket

Nej så ska det inte hanteras, trådskaparen sa uttryckligen att domännamnet INTE har köpts för att säljas vidare och då är det ingen lagertillgång, utan ska kostnadsföras direkt.

pisod 2010-08-15 00:12

Är det någon som har enskild firma och kan tipsa om vilka konton som ska användas till?

1 Domänköp ej menade att sälja vidare utan att tjäna pengar på?
2 Årliga domänavgifter
3 Webhotellskostnader

MVH
Pierre

Conny Westh 2010-08-20 23:17

Här hittar du aktuella kontoplaner gratis: http://www.bas.se/kontoplaner.htm

Om du ser din webbplats som en marknadsföringsplats bör den bokas mot 5970 Film-, Radio-, TV- och Internetreklam.

Både inköpskostnad upp till max 5000 kr (exkl moms) och abbonemangskostnader som du anser vara kostnader som hör till denna marknadsföring går under samma kostnader. De kostnader som inte är inköpskostnad för domännamnet har inga maxbelopp utan kan dras av direkt om de är återkommande år efter år.

Om inköpskostnaden är större än 5000 kr för ett litet företag, kan man behöva göra en avskrivningsplan.

Mitt svar är helt enkelt att du kan använda samma konto för alla tre utgifterna om du ser det som reklamkostnader.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson