WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   wtf de tog mina pengar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043127)

Sweden-mn 2010-07-31 01:29

wtf de tog mina pengar

Hej

Skapade nåt konto på justhost.com för ett år sedan. Nu ser jag att de dragit 700kr från mitt konto.
Kan dem verkligen gå in och ta 700kr? Jag har ju inte skrivit i att jag ska ha autogiro eller något.

Känns verkligen mysko. Vill inte ha alls med dem att göra.

DudeRille 2010-07-31 01:59

You must have an active method of payment upon you account for your autorenewal at all times, failure to do so can result in you account being suspended or cancelled automatically

Kanske något med den punkten?

ssol 2010-07-31 02:01

Javisst, det står i deras terms som du accepterade när du signade upp.

Citat:

When you sign up, your Just Host account will be enabled with autorenewal, which means that when your renewal date arrives, your hosting plan and domain will be renewed. When it is time for renewal, the credit card you have on file with us will also be charged. If you wish to not have this happen, and you would not like to renew your account, you must cancel 14 days prior to your renewal date. If you have any questions as to when your renewal date is, simply login to https://billing.justhost.com, or give us a call. If you fail to cancel 14 days prior to renewal, your account will be renewed for a new term, so please be sure to fill out the cancellation form located above if you do not want to renew. Your account renew dates are always listed in https://billing.justhost.com.

tartareandesire 2010-07-31 14:39

Det är ganska vanligt i USA att konton förnyas per automatik om man inte aktivt väljer någonting annat så det är inget konstigt alls med det. Ett tips är ju att du läser de avtal du ingår, åtminstone relevanta delar av det.

Sweden-mn 2010-07-31 15:31

Hm, hade för mig jag läste igenom typ 5 gånger när jag signade. Skulle inte förvåna mig om de ändrat i efterhand :P

Westman 2010-07-31 16:30

Jag använder alltid e-kort, då kan de bara dra så mycket pengar som jag sätter som gräns.

Jake.Nu 2010-07-31 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Sweden-mn (Inlägg 20364040)
Hm, hade för mig jag läste igenom typ 5 gånger när jag signade. Skulle inte förvåna mig om de ändrat i efterhand :P

Därför skall man alltid spara en kopia på avtalet när man köper en tjänst.

Antalet oseriösa leverantörer som ändrar sina avtal till deras fördel när det brinner i knutarna är många. En del har t.o.m. med i avtalet att dom får ändra avtalets utformning närhelst det passar dom och utan att meddela dig som kund.

Norman 2010-08-05 00:34

Kontakta dom inom 30dagar så brukar de gå med på att återbetala.
Ju snabbare du gör det, desto snabbare.

Vet inte hur justhost är jämfört med Godaddy.
Godaddy återbetalar alltid inom 30d.
Må det vara domänförnyelse som SSL cert. Aldrig haft några problem med dom.

Westman 2010-08-05 07:53

Åjo, GoDaddy och SSL-cert kan vara en riktig soppa och deras kundtjänst är riktigt fyrkantig och stelbent när det gäller just SSL-cert så det gäller att stå på sig. Sist så fick jag dem till och med att ändra i applikationen och i instruktionen men det var inte förrän efter att jag kontaktat chefen himself (eller rättare sagt hans personliga kontorschef) och frågat om lagen verkligen tillät att man tog betalt för en sak men levererade en helt annan och sen hänvisade till felaktig dokumentation. Jag var inte på bra humör då så det var mycket syra i det brevet.

emilv 2010-08-05 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20364042)
Antalet oseriösa leverantörer som ändrar sina avtal till deras fördel när det brinner i knutarna är många. En del har t.o.m. med i avtalet att dom får ändra avtalets utformning närhelst det passar dom och utan att meddela dig som kund.

Detta gäller även många svenska företag.

Althalos 2010-08-07 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20364471)
Kontakta dom inom 30dagar så brukar de gå med på att återbetala.
Ju snabbare du gör det, desto snabbare.

Vet inte hur justhost är jämfört med Godaddy.
Godaddy återbetalar alltid inom 30d.
Må det vara domänförnyelse som SSL cert. Aldrig haft några problem med dom.

Är det någon som vet hur det är med detta? MÅSTE man inte erbjuda återbetalning om kunden begär det inom 14 dagar? Distansavtal är väl alla avtal på Internet?

patrikweb 2010-08-07 01:09

Citat:

Ursprungligen postat av Althalos (Inlägg 20364633)
Är det någon som vet hur det är med detta? MÅSTE man inte erbjuda återbetalning om kunden begär det inom 14 dagar? Distansavtal är väl alla avtal på Internet?

Det är ju inga Svenska företag så inget sådant gäller.

Norman 2010-08-07 01:31

Distansavtal är kluriga. Som pw säger så gäller inte detta utländska bolag.
Dessutom så kan leverantörer ta betalt för sina omkostnader och arbetstid även när det gäller distansavtal.

emilv 2010-08-07 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20364639)
Dessutom så kan leverantörer ta betalt för sina omkostnader och arbetstid även när det gäller distansavtal.

Inte för omkostnader, bara för tjänster (alltså sin tid) och frakt.

StefanBergfeldt 2010-08-09 09:58

Om man framställer en produkt on-demand så kan distansköplagen anses förverkad om produkten gått i produktion också, så det finns en hel del luddigt kring reglerna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson