WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Snart dags för lansering! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043033)

Martin™ 2010-07-24 18:04

Snart dags för lansering!

Jag kommer troligtvis lansera h[und] f{ynd}. (se) nästa vecka men just nu flyger jag under radaren så jag vill be er att inte länka och inte heller skriva ut domännamnet här i tråden.

Jag söker konstruktiv kritik på design och texter. Sen får ni gärna läsa och ge kommentarer på min pressrelease i miniformat som jag har tänkt att skicka ut till lite olika hundsidor. Ni hittar den på ~"Om oss" sidan, länk finns i footern!

StefanW 2010-07-25 17:16

Varför är alla thumbnails så vansinnigt suddiga?

Nicklas 2010-07-25 18:43

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att namnet på sidan är osmaklig, man ska inte fynda bland våra fyrbenta vänner. Annars så finns det inte så mycket att säga, den ser ut som annonssidor brukar göra.

Martin™ 2010-07-25 19:00

blackened: hade problem att få sidan att ladda snabbt så jag komprimerar dem ganska hårt, men bättre bildkvalite är noterat.

Någon annan som tycker som nicklas ang. namnet?

Nicklas: Ser den verkligen ut som annonssidor brukar göra? Jag tycker mitt galleristuk skiljer sig ganska mycket ifrån de vanliga listorna?

Nicklas 2010-07-25 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Martin™ (Inlägg 20363443)
Nicklas: Ser den verkligen ut som annonssidor brukar göra? Jag tycker mitt galleristuk skiljer sig ganska mycket ifrån de vanliga listorna?

Annonssidor i dag går mer mot att ha bilden i fokus som du har, de gamla traditionella listningarna börjar försvinna nu när sidorna uppdateras.

Martin™ 2010-07-25 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20363446)
Annonssidor i dag går mer mot att ha bilden i fokus som du har, de gamla traditionella listningarna börjar försvinna nu när sidorna uppdateras.

Nice, då ligger jag i alla fall en uppdatering före dem! :)

jayzee 2010-07-25 20:28

En hel del hundraser saknas, själv är jag på jakt efter en spansk vettenhund (Perro de agua español) och den finns inte på din sida.

Ciffan 2010-07-25 21:17

Eftersom bilderna väl är det som ska sälja/locka så bör de nog ses över dem.
Jag tror inte bara att det handlar om hårdkomprimering utan att de ska anpassas till måttet (180x150?) det innebär att landskapsformat blir hoptryckt och porträttformat utdragna. Inte speciellt snyggt

Ara 2010-07-25 23:46

1. tycker också namnet känns väldigt fel.
2. varför kommer samma annons med 2 gånger på .../index.php?sok=&ras=3&lan=1&sortering=datum ?

fabian 2010-07-25 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av Martin™ (Inlägg 20363443)
Någon annan som tycker som nicklas ang. namnet?

Det var min första tanke. På Blocket t.ex. får man inte ge bort hundar utan måste ta ett av dem bestämt minimumpris. Det känns som sagt osmakligt att fynda hundar.

Domänen skulle passa bättre för att sälja hundmat, halsband, koppel mm.

ninza 2010-07-26 00:57

Jag håller med, låter väldigt "svart" och elakt. Och de som fabian sa var precis min första tanke också, hundsaker/hundrelaterat.

Annars ser väl sidan bra ut.

pontus 2010-07-26 06:03

...!...;)..:...

Jag kan inte göra annat än att hålla med föregående talare om namnet. Känns osmakligt.

Ungefär som en adoptivbyrå hade namnet billigabarn.se.

Dock tänkte jag vara konstruktiv en smula, pm-ar över ett vad jag tycker är ett riktigt bra domännamn, om du inte gillar det så reggar jag det själv . :)

Martin™ 2010-07-26 09:12

Vill börja att tacka alla för feedbacken!

jayzee: Jag har försökt att bara ta med de populäraste raserna i listan, annars skulle den bli gigantisk, resten ligger under övriga hundraser som man hittar om man söker. Men jag får göra något som förtydliga.

Ciffan: Det är noterat, ska kolla på det samtidigt som jag kollar över komprimeringen.

Ara: Tack, ska kolla på det också!

Epostare: Tack, ja samojed måste vara med!

Pontus: Den var faktiskt bra, kan du ge mig någon dag att fundera på det? :)

Blomsterpassion 2010-07-26 10:43

Helt klart en användbar sajt om man letar hund.

Fast jag tycker att helhetsintrycket av sidan känns lite kallt. Varför jag får den känslan har jag svårt att sätta fingret på. Det är ju bilder på massa gulliga vovvar men ändå saknas den mjukhet och livfullhet som man förknippar med just hundar. Du kanske kan lägga till några sidor med goda råd kring att köpa hund. Skulle kännas seriöst. Kanske något bra hundcitat i loggan som beskriver hur värdefulla hundar är för oss människor.

Ex: "En hund är den ende i världen som älskar dig mer än du älskar dig själv”
Josh Billings

eller

”Oavsett hur lite pengar eller hur få ägodelar du har, att ha en hund gör dig rik”
Louis Sabin

Som motvikt åt domännamnet som många här verkar uppfatta som lite cyniskt. Men jag förstår om du uppfattar din sajt som bara sökmotor. Du kanske inte vill ha innehåll och lull lull som adderar mervärde. Det är ju en smaksak.

Jag reagerar mot några andra småsaker.

* Jag gillar inte din grafikhund i loggan speciellt. Jag gissar att du valt den för att den är rasneutral. Men hundstackarn har ju inga ögon. Tycker det bidrar till sidans kyliga intryck på något konstigt sätt.

* Varför ha en sida för cookies, när man inte använder cookies? Det förstår inte jag.

* Pyttedetalj. Man brukar skriva Copyright och inte Copyrights.

Sen undrar jag rent praktiskt. Ber man om tillstånd från Blocket eller andra annonssajter innan man "skrapar dom" eller hur gör man? Eller tutar man och kör? Hur gjorde du?

pontus 2010-07-26 10:46

...(:...

Citat:

Ursprungligen postat av Martin™ (Inlägg 20363476)

Pontus: Den var faktiskt bra, kan du ge mig någon dag att fundera på det? :)

Haha, fundera hur länge du vill. Men om du reggar domänen se till att den kommer till användning och om inte så säg gärna till så att jag kan regga domänen själv. :)

fabian 2010-07-26 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Blomsterpassion (Inlägg 20363484)
Sen undrar jag rent praktiskt. Ber man om tillstånd från Blocket eller andra annonssajter innan man "skrapar dom" eller hur gör man? Eller tutar man och kör? Hur gjorde du?

Det där var en bra poäng. Jag klickade aldrig på någon annons och uppfattade inte att det bara var blocket-annonser. Kan tänka mig att dom inte är allt för glada att bli bestulna på sina bilder.

Den utdragna processen mellan AllaAnnonser.se och Blocket är det väl ingen som glömt? Dom gjorde ju upp till slut, men det var en lång väg dit.

Martin™ 2010-07-26 13:11

Blomsterpassion: Tack för en mycket bra feedback!

Cookies-sidan är lite onödig men jag ser den som en förberedelse inför att hemsidan börjar använda cookies. Ang. scrapingen så har jag varit i kontakt med blocket, sen har jag försökt få tag i de andra annonssidorna men de har inte svarat. Men scrapingen sköts enligt mig på ett effektivt sätt så jag tar inte mycket mer bandbredd än en vanlig besökare. Istället för tumnaglel, från de jag inte fått tag i, visas en bild där det står "Bild finns i annons".

Blomsterpassion 2010-07-27 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Martin™ (Inlägg 20363497)
Ang. scrapingen så har jag varit i kontakt med blocket, sen har jag försökt få tag i de andra annonssidorna men de har inte svarat. Men scrapingen sköts enligt mig på ett effektivt sätt så jag tar inte mycket mer bandbredd än en vanlig besökare. Istället för tumnaglel, från de jag inte fått tag i, visas en bild där det står "Bild finns i annons".

Kul att du uppskattade min feedback!

Så du har alltså fått tillstånd av Blocket att publicera deras annonsörers bilder?

kw_wasabi 2010-07-27 13:36

Kan inte problemet med bilderna lösas genom att användaren som lägger upp bilder få göra ett utklipp ur sin bild där de korrekta bredd/höjd-förhållandena råder. Därefter förminskas bilden till rätt storlek för att spara plats och laddningstid. Då borde man slippa de utdragna porträtt och landskapsbilderna.

jayzee 2010-07-27 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20363626)
Kan inte problemet med bilderna lösas genom att användaren som lägger upp bilder få göra ett utklipp ur sin bild där de korrekta bredd/höjd-förhållandena råder. Därefter förminskas bilden till rätt storlek för att spara plats och laddningstid. Då borde man slippa de utdragna porträtt och landskapsbilderna.

Jag misstänker starkt att han har en crawler som samlar data från Blocket och eftersom bilderna på blocket har olika dimensioner blir det lite svårare :)

Martin™ 2010-07-27 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av Blomsterpassion (Inlägg 20363622)
Kul att du uppskattade min feedback!

Så du har alltså fått tillstånd av Blocket att publicera deras annonsörers bilder?

De har inte gett klartecken på den färdiga siten än. Men innan jag startade projektet så sa de att det inte skulle vara några problem.

Citat:

Ursprungligen postat av Feedback
Bilderna ser inte bra ut

Bildstorleken är nu ändrad, dock inte komprimeringen. Ser det bättre ut?

tnek 2010-07-27 21:00

Tänkte skriva att namnet känns väldigt fel, och det verkar jag ju inte vara ensam om att tycka.. man fyndar inte hundar..

Ni borde verkligen byta namn, även om ni erbjuder en bra tjänst så kommer folk bli tveksamma när det gäller domännamnet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson