![]() |
Välja registrar?
<rant>
Efter att ha varit Binero trogen i ett par år (Tack för minidatorn!) så känner jag att det är dags att gå vidare. Supporten är visserligen utmärkt, men kontrollpanelen känns otroligt trögladdad och är man en power-user och ska redigera DNSer så är den bara i vägen. Bestämde mig idag för att köpa några domäner som jag suktat efter en tid och tänkte ändå köra på Binero eftersom att de är billiga, trevliga och jag har redan större delen av mina domäner där. När jag skulle beställa så möts jag först av detta (kör chrome): Citat:
Citat:
</rant> Så, vad finns det för alternativ till Binero? Mina krav är att jag kan registrera mina domäner med valfri webbläsare (inkl. från min htc), kan betala direkt med kort så att ingen annan hinner före och där jag relativt enkelt kan redigera DNS. Oderland har jag bra erfarenheter av sen tidigare, vet ej hur de är idag. Glesys sköter servarna och riktigt duktiga på det. Det kostar några tior extra om året, men just nu lutar det åt att jag successivt flyttar min ödmjuka domänportfölj till Glesys om ingen har ett bättre förslag? Edit: Jag verkar inte vara ensam, http://www.bluecow.se/dax-att-hitta-...iv-till-binero. |
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.
Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad. En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats. Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande? |
Kjette, det är förvisso sant. Men hur ska jag vet att det är banken som jag ska kontakta? Kortet i frågat har aldrig strulat sen jag fick det, varken inom sverige eller utomlands.
Senast jag påpekade detta fick jag höra att ni "skulle kika på det". EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google? |
Citat:
|
Även jag fick "allmänt fel" när jag försökte betala en faktura för några dagar sedan via Binero. Vadå allmänt fel? Det enda som är fel just nu är Bineros super-urusla kontrollpanel.
Domänen flyttades och betalades, med samma kreditkort, hos Loopia bara några minuter senare! |
Citat:
|
De bryr sig helt enkelt enbart om nya kunder just nu...
|
Citat:
Om man har problem att genomföra en betalning bör ju meddelandet vara utformat på ett sådant sätt att kunden ska kunna åtgärda felet och fortsätta med betalningen. Allmänt fel låter ju som att det är ett tillfälligt fel på webbplatsen, inte som ett medges ej-meddelande. |
Citat:
Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka :) |
Bara "medges ej" är väl ett ganska vettigt meddelande som fungerar i många fall.
|
Citat:
Här är några exempel från min egen butik på misslyckade transaktioner: d04: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. 56: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. 05: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. 51: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. Ringer man till kortets "card issuer" för att fråga vad en felkod betyder, så svarar de att det i deras system står "insufficient fund, card expired" och att det betyder att det inte finns täckning på kortet eller att det har utgått. *suck* Det är i nio fall av tio omöjligt för säljaren att få fram information om varför en korttransaktion inte har gått igenom. Visst kan man skriva att köpet inte kunde medges eller att det nekades, men det är ofta inte sant. Sanningen är att ett fel har inträffat och att ingen vet varför. Edit: Jag testade precis en beställning i min egen butik med ett påhittat kortnummer och fick felkod O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. Inlösaren eller betalväxeln kan alltså inte ens se skillnad på om kortet saknar täckning, eller om kortet inte existerar. |
Men att säga "allmänt fel", ett felmeddenade som förekommer ganska frekvent i Bineros kontrollpanel rent allmänt, ger bara mig en indikerign på att det är något fel på bineros system.
Uppenbarligen var jag inte heller en idiot som uppgav felaktigt kortnummer, saknade täckning etc, eftersom köpet gick igenom hos en annan registrar. De borde ju kunna se skillnad på interna fel i bineros system och ett felmeddelande från betalväxeln. |
Citat:
Allmänt fel är ju bara en värdelös formulering där kunden inte vet var felet ligger, hos dem själva eller hos Binero. |
Citat:
|
Citat:
Men för att återgå till topic, vilken registrar rekommenderar ni? Är det någon som har erfarenheter av domänhosting hos glesys? |
Jag har ikväll varit på gröna lund och vid fyra tillfällen försökt använda ett VISA kort. Endast vid fjärde tillfället fungerade det. Innan stod det "medges ej" - vilket ledde till ett nervöst samtal till banken eftersom det skulle finnas en marginal på åtminstone ett par tusen.
|
Ser ut som felmeddelandena kan bli bättre men något att tänka på som även vi fått erfara är de striktare reglerna runt VISA. Payex som vi använder har infört regler som gör att många av våra kunder måste skaffa "visa verified" för att få igenom transaktioner. Likadant med utländska transaktioner - de som innan gick igenom direkt kan i vissa fall behöva ta ett steg med banken. Säkerhetsåtgärder från VISA...
|
Citat:
http://www.internetsweden.se/vargen-...-ar-redan-har/ |
Varför kan man inte köpa domäner via Chrome hos er på Binero??
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson