WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Välja registrar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042925)

forngren 2010-07-14 22:32

Välja registrar?
 
<rant>
Efter att ha varit Binero trogen i ett par år (Tack för minidatorn!) så känner jag att det är dags att gå vidare. Supporten är visserligen utmärkt, men kontrollpanelen känns otroligt trögladdad och är man en power-user och ska redigera DNSer så är den bara i vägen.

Bestämde mig idag för att köpa några domäner som jag suktat efter en tid och tänkte ändå köra på Binero eftersom att de är billiga, trevliga och jag har redan större delen av mina domäner där. När jag skulle beställa så möts jag först av detta (kör chrome):

Citat:

Ett fel uppstod
Du använder tyvärr en webbläsare som vi för tillfället inte har stöd för. Vi rekommenderar att du använder t ex FireFox.
Fine, får väl dra ner firefox till den här burken också. Allt går bra till dess att jag ska betala med kortet.

Citat:

Ett fel inträffade
Allmänt fel
I vanliga fall är jag inte den som hänger ut företag så här, men jag har redan rapporterat båda felen till binero. Flera gånger. För någon månad sen. Man kan ju tycka att ett webbföretag som titulerar sig Sveriges bästa borde ha en hemsida som fungerar i valfri webbläsare.

</rant>

Så, vad finns det för alternativ till Binero? Mina krav är att jag kan registrera mina domäner med valfri webbläsare (inkl. från min htc), kan betala direkt med kort så att ingen annan hinner före och där jag relativt enkelt kan redigera DNS. Oderland har jag bra erfarenheter av sen tidigare, vet ej hur de är idag. Glesys sköter servarna och riktigt duktiga på det. Det kostar några tior extra om året, men just nu lutar det åt att jag successivt flyttar min ödmjuka domänportfölj till Glesys om ingen har ett bättre förslag?

Edit: Jag verkar inte vara ensam, http://www.bluecow.se/dax-att-hitta-...iv-till-binero.

hnn 2010-07-15 00:16

Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.
En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats.

Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande?

forngren 2010-07-15 00:30

Kjette, det är förvisso sant. Men hur ska jag vet att det är banken som jag ska kontakta? Kortet i frågat har aldrig strulat sen jag fick det, varken inom sverige eller utomlands.

Senast jag påpekade detta fick jag höra att ni "skulle kika på det".

EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?

Sweely 2010-07-15 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20362548)
EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?

Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)

Anders Larsson 2010-07-15 07:06

Även jag fick "allmänt fel" när jag försökte betala en faktura för några dagar sedan via Binero. Vadå allmänt fel? Det enda som är fel just nu är Bineros super-urusla kontrollpanel.

Domänen flyttades och betalades, med samma kreditkort, hos Loopia bara några minuter senare!

forngren 2010-07-15 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20362549)
Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)

Haha, troligare att Caffeine har ett finger med i spelet.

tartareandesire 2010-07-15 11:41

De bryr sig helt enkelt enbart om nya kunder just nu...

kw_wasabi 2010-07-15 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20362563)
Även jag fick "allmänt fel" när jag försökte betala en faktura för några dagar sedan via Binero. Vadå allmänt fel? Det enda som är fel just nu är Bineros super-urusla kontrollpanel.

Domänen flyttades och betalades, med samma kreditkort, hos Loopia bara några minuter senare!

"Allmänt fel" och att det inte säger något för kunderna får mig att tänka på Office Space. Den nervösa gubben på Initech förklarar att han är länken mellan teknikerna och kunderna. Just av den anledningen att tekniker kanske inte kan uttrycka sig begripligt alla gånger.

Om man har problem att genomföra en betalning bör ju meddelandet vara utformat på ett sådant sätt att kunden ska kunna åtgärda felet och fortsätta med betalningen. Allmänt fel låter ju som att det är ett tillfälligt fel på webbplatsen, inte som ett medges ej-meddelande.

studiox 2010-07-15 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20362546)
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.

Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka :)

jonny 2010-07-15 14:02

Bara "medges ej" är väl ett ganska vettigt meddelande som fungerar i många fall.

Gustav 2010-07-15 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20362546)
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.
En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats.

Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande?

Nej. Som säljare kan man i princip aldrig se varför en transaktion har nekats. Och de gångerna som felmeddelandet inte är direkt kryptiskt så brukar det i värsta fall vara direkt felaktigt.

Här är några exempel från min egen butik på misslyckade transaktioner:

d04: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
56: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
05: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
51: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.

Ringer man till kortets "card issuer" för att fråga vad en felkod betyder, så svarar de att det i deras system står "insufficient fund, card expired" och att det betyder att det inte finns täckning på kortet eller att det har utgått. *suck*

Det är i nio fall av tio omöjligt för säljaren att få fram information om varför en korttransaktion inte har gått igenom. Visst kan man skriva att köpet inte kunde medges eller att det nekades, men det är ofta inte sant. Sanningen är att ett fel har inträffat och att ingen vet varför.


Edit: Jag testade precis en beställning i min egen butik med ett påhittat kortnummer och fick felkod O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. Inlösaren eller betalväxeln kan alltså inte ens se skillnad på om kortet saknar täckning, eller om kortet inte existerar.

Anders Larsson 2010-07-15 16:38

Men att säga "allmänt fel", ett felmeddenade som förekommer ganska frekvent i Bineros kontrollpanel rent allmänt, ger bara mig en indikerign på att det är något fel på bineros system.

Uppenbarligen var jag inte heller en idiot som uppgav felaktigt kortnummer, saknade täckning etc, eftersom köpet gick igenom hos en annan registrar.

De borde ju kunna se skillnad på interna fel i bineros system och ett felmeddelande från betalväxeln.

kw_wasabi 2010-07-15 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20362599)
Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka :)

Om REJECTED_BY_ACQUIRER betyder medges ej så är det väl bara att skriva "medges ej", om det betyder att kontakten med banken inte funkar så skriver man "Vi kunde inte upprätta någon kontakt med din bank". Om det betyder både och så skriver man det.

Allmänt fel är ju bara en värdelös formulering där kunden inte vet var felet ligger, hos dem själva eller hos Binero.

tartareandesire 2010-07-15 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20362599)
Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka :)

Det går ju att skriva något i stil med "Betalningen gick inte igenom. Var vänlig försök igen eller kontakta din bank / kortutgivare." Det är inte direkt svårt att skriva både informativt och vänligt...

forngren 2010-07-15 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20362649)
Det går ju att skriva något i stil med "Betalningen gick inte igenom. Var vänlig försök igen eller kontakta din bank / kortutgivare." Det är inte direkt svårt att skriva både informativt och vänligt...

Just det här kortet har jag som sagt aldrig haft problem med tidigare, och pengar finns det gott om.

Men för att återgå till topic, vilken registrar rekommenderar ni? Är det någon som har erfarenheter av domänhosting hos glesys?

jonny 2010-07-15 23:44

Jag har ikväll varit på gröna lund och vid fyra tillfällen försökt använda ett VISA kort. Endast vid fjärde tillfället fungerade det. Innan stod det "medges ej" - vilket ledde till ett nervöst samtal till banken eftersom det skulle finnas en marginal på åtminstone ett par tusen.

johan1234 2010-07-16 10:40

Ser ut som felmeddelandena kan bli bättre men något att tänka på som även vi fått erfara är de striktare reglerna runt VISA. Payex som vi använder har infört regler som gör att många av våra kunder måste skaffa "visa verified" för att få igenom transaktioner. Likadant med utländska transaktioner - de som innan gick igenom direkt kan i vissa fall behöva ta ett steg med banken. Säkerhetsåtgärder från VISA...

Internet Sweden 2010-07-16 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20362696)
Ser ut som felmeddelandena kan bli bättre men något att tänka på som även vi fått erfara är de striktare reglerna runt VISA. Payex som vi använder har infört regler som gör att många av våra kunder måste skaffa "visa verified" för att få igenom transaktioner. Likadant med utländska transaktioner - de som innan gick igenom direkt kan i vissa fall behöva ta ett steg med banken. Säkerhetsåtgärder från VISA...

..som det finns all anledning till..
http://www.internetsweden.se/vargen-...-ar-redan-har/

Timofey 2010-07-16 19:45

Varför kan man inte köpa domäner via Chrome hos er på Binero??


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson