WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Dedikerad server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042818)

Jonas.U 2010-07-07 10:20

Dedikerad server

Jag sitter just nu och funderar på att skaffa en dedikerad server men har ingen större koll på hur det hela fungerar faktiskt. Vilka prisnivåer handlar det om och hur ska man lära sig att sköta en egen server?

tartareandesire 2010-07-07 10:24

Kanske läge att börja med en VPS?

fooztr 2010-07-07 10:35

Tror nog att det är en bra början. Jag började med en VPS och för ett tag sen så köpte jag mig en helt egen server istället. Är glad över att jag började med VPS. Man kommer billigt undan. :)
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20361730)
Kanske läge att börja med en VPS?

Jonas.U 2010-07-07 10:37

Men om det främst är prestandan man vill åt med en server är det inte lite onödigt med vps då?

fooztr 2010-07-07 10:41

Självklart. Det beror på vad du ska köra på servern och hur mycket prestanda du vill ha. Det finns kraftiga VPSer också..

Vad hade du tänkt använda servern till?
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas.U (Inlägg 20361733)
Men om det främst är prestandan man vill åt med en server är det inte lite onödigt med vps då?

KristianE 2010-07-07 17:08

Beroende på vilken prestanda som eftersöks så är många virtuella miljöer
mycket snabbare än billiga dedikerade servrar.

Jonas.U 2010-07-08 12:10

Så har kollat runt en del och verkar stämma. VPS är nog bättre :) Vad behöver man kunna innan man kan driva ett eget vps?

ooskar 2010-07-08 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas.U (Inlägg 20361867)
Så har kollat runt en del och verkar stämma. VPS är nog bättre :) Vad behöver man kunna innan man kan driva ett eget vps?

Kunskapen om hur du installerar och underhåller de programmet du tänkt köra. Säkerheten är ju ganska så viktigt det med.

crazzy 2010-07-08 16:25

Antingen kunskap om hur du sätter upp programvaror, säkerhet osv själv.
Alternativt mera pengar och ha nån som gör det åt dej.

fooztr 2010-07-09 09:26

Du kan ju iof köpa en VPS med windows server os? Det blir nog lättare för dem som inte orkar lära sig linux.

Anders Larsson 2010-07-09 12:18

Många som säljer VPS säljer även driftstjänster man kan köpa, om man inte har den kompetensen själv. Skulle själv aldrig drömma om att själv ta hand om vår VPS.

ZynX 2010-07-09 14:30

Bästa är om Jonas.U köper en VPS från ett företag med kvalité

Då pratar vi Vmware plattform med SAS diskar.

Du bör även teckna service avtal om du vill ha en jour. (allt beror ju på hur viktigt allt är för dig)

Det är vad som kallas under lättare förhållande mera stabilt en många av "Chroot" varianterna som Virtuzzo kör.

I/O Skrivnings fel kan alltid uppstå!

KristianE 2010-07-09 15:29

* Linux-VPS:
Vi har en del kunder som vill att vi installerar någon kontrollpanel till dem. När detta
är gjort så kan man sköta mycket själv med ett web-GUI. Dock inte allt.
Det finns kontrollpaneler som är gratis och andra som har en licenskostnad.

* Windows-VPS:
Även om Windows Server ser ut som en Windows-klient så är det ganska mycket som
kan gå fel. Windows Update fungerar på samma sätt, men det är ju servertjänsterna
som man har servern till. Många av dessa har enkla wizards för installation/konfiguration,
men man behöver ändå förstå vad valen gör. Annars kan det gå fel.

Vill man ha hjälp så är det bara att fråga sitt tilltänkta VPS-hotell innan beställning
för att se hur mycket de tar och vilken kompetens de besitter. Jag är ganska säker
på att de flesta leverantörer kan erbjuda installation/konfiguration och drifttjänster.

Jonas.U 2010-07-09 17:04

Tack för svaren tror nog det blir någon form av vps :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson