WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Starta upp serverhotell, var lockar en kund bäst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042812)

youheardit 2010-07-06 21:35

Starta upp serverhotell, var lockar en kund bäst?

Hejsan WN.

Jag har stora planer på att starta upp ett serverhotell, dvs. där ni med egen server kan placera er server i en serverhall med bra omgivning.

Men för att övertyga en kund att välja oss, vill jag mest veta vad vi kan göra för er som kunder. Jag är mycket öppen för alla idéer.

Till en början hade jag inte planerat att erbjuda VPS.

Jag vill inte vara ful nu och sno alla idéer från er, men detta är som lite feedback eller önskningar jag kan uppfylla. Ni som tycker det är en dum fråga eller inte vill dela med sig av önskningar/svar behöver heller inte skriva i tråden tack.

Jag vill inte heller ha några svar som förklarar att det är en dålig idé att starta upp eller dylikt.

Vill ni inte ta via tråden är ni välkomna via PM!

Är mycket mycket tacksam för alla svar, önskningar och tips jag kan få!

Edit: Och nej, bara för min ålder inte är så hög kommer det INTE ALLS betyda att jag inte är seriös eller har kunskaper, budget osv till att starta upp detta, kan säga er att jag är långt framme i denna plan och kommer inte vända!

KristianE 2010-07-06 21:49

Har du tänkt att bygga en egen hall eller ska du hyra in dig i en befintlig?

youheardit 2010-07-06 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20361681)
Har du tänkt att bygga en egen hall eller ska du hyra in dig i en befintlig?

Lokal är fixat, dock ingen som är byggd för serverhall, utan ska utrustas till en.

elitasson 2010-07-06 22:16

Vad har du för tidigare erfarenheter kring att hosta massa servrar? Kunskap tror jag är väldigt viktigt.

KristianE 2010-07-06 22:33

youheardit:
Hoppas verkligen du har gott om stålar då.. En normal hall kostar väl runt 100.000
per kvm. Det är vad jag hört. Sen så finns det såklart lika många undantag som det
finns datacenters. :)

Lite som behövs:
* Hiskeligt mycket pengar!
* (Redundanta) fiberanslutningar
* (Redundanta) elanslutningar
* (Redundanta) ställverk
* (Redundanta) UPS:er
* Dieselgenerator
* Automatiskt brandsläckningssystem
* Videoövervakning
* Inpasseringskontroll
* Avemballeringshörna/mekhörna
* Toalett och pentry
* Kompetens och personal
* ..och såklart all nödvändig nätverksinfrastruktur som krävs

hnn 2010-07-06 23:52

Tänk på att du ger dig in i en redan pressad marknad.

Är du för dyr, så får du inga kunder, är du för billig så går du omkull. En stor kostnad kommer att bli elen.

Låt oss ponera att du är ruskigt billig. Då kommer du får en hel hög med kunder. Med kunderna, så följer också problemen och du kommer drabbas av växtvärk och en relativt hög elräkning.

Jonas 2010-07-07 01:34

KristianE> FS-Data, do i need to say more?

Westman 2010-07-07 08:05

Instämmer med KristianE, hoppas att du har väldigt gott om kontanter.

EDIT: Kan nämna att den senaste hallen hos oss som är på 70 m2 kostar 9 miljoner att bygga (alltså lite mer än de 100000 / m2). Och då är reservkraften redan på plats förutom UPS:er.

hnn 2010-07-07 08:06

kontanter behöver han väl inte, men ett fett bankkonto :)

Norman 2010-07-07 08:14

Det viktigaste är att inge förtroende.
Att skriva lite anonymt på WN att du ska bygga serverhotell väcker mest frågor.

Sundream 2010-07-07 08:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20361714)
Instämmer med KristianE, hoppas att du har väldigt gott om kontanter.

EDIT: Kan nämna att den senaste hallen hos oss som är på 70 m2 kostar 9 miljoner att bygga (alltså lite mer än de 100000 / m2). Och då är reservkraften redan på plats förutom UPS:er.

Jag var inne på samma siffror som Westman i mitt huvud, ca 10-15 miljoner behöves det i grunden för att starta upp ett seriös och fugerande serverhotell.

patrikweb 2010-07-07 12:23

Räkna 300k-1miljon för en mindre hall minst alla fall, ska man ha flera 100 rack så blir det svindyrt.

Sedan handlar det mycket om placeringen med, hur mycket det kostar att dra in mer ström och gräva fram fiber. Där kan skilja flera 100 tusen där.

Sedan med ökande elpriser så har marknaden blivit mindre lönsam samtidigt som virtualisering och molntjänster ökar så kommer antal fysiska servrar minska med tiden är ren ren gissning även hos colo leverantörer.

klein 2010-07-20 23:20

Lycka till! Att bygga Serverhall utan att ett fett bankkonto är svårt. ( Pratar av egen erfarenhet.. ) , plus att marknaden är nog lite mättad med hall:ar just nu, det finns ett stort utbud. Och med att VPS:er kommer och mer.

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20361683)
Lokal är fixat, dock ingen som är byggd för serverhall, utan ska utrustas till en.

Helix 2010-07-20 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20363074)
plus att marknaden är nog lite mättad med hall:ar just nu, det finns ett stort utbud. .

Inte överallt i Sverige. Kanske i Stockholmregionen.

I södra Sverige finns knappast bra alternativ för att ställa in 1-2 servrar för hyffsade priser, för mindre företag.

klein 2010-07-20 23:36

Vad är hyffsade priset? Standard priset är ungerfär 500:- = 1U . Men se längre sikt.. Elen är det som dyrast.

Kommer tant Pralin får styra landet med miljömuppar och kommunister då är kört.

Miljömupparna vill som vanligt straffknullar alla som inte vill äta växter och bedriva någon glaspärle ekonomi, se vilken skada som biltullarna har gjort för Stockholm.

Bästa väl att bygga serverhall i någon industriverksamhet, där man kan köpa el och yta billigt. Förgivetvis finns det en del branscher som blir kilade på ryggen och slipper betala skyhöga skatter på EL. Problemet att bygga hall på landet, det är svårt att få kvalité på grejerna, se bara på loopia, som har sina servrar i någon kulturbyggnad och vilka problem det har haft.

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20363075)
Inte överallt i Sverige. Kanske i Stockholmregionen.

I södra Sverige finns knappast bra alternativ för att ställa in 1-2 servrar för hyffsade priser, för mindre företag.

patrikweb 2010-07-20 23:51

Stockholm är väl kanske dumt att försöka bygga något i på nytt, lite väl överflöd.

Småstäder oftast fördyrt att få vettig kapacitet och redundans till lågt pris. Göteborg är dock en stad med dåligt utbud till ett vettigt pris.

Så var en anledning för man själv började erbjuda colo där bland annat. Men skulle aldrig få för mig att börja erbjuda det i Stockholm.

Men tror inte man kan få lönsamhet på colo för nya leverantörer.

Helix 2010-07-20 23:53

Ja, jag förstår att el kostar och jag vill inte ha hur billigt som helst. Standardtaxor är ok, men fortfarande finns det få alternativ i Skåne, jämfört med Göteborg och Stockholm.

Själv har jag 3 burkar hos Glesys för tilfället och de kommer stanna där, då jag hittills (3år) anser att de är mycket bra, men det skulle vara kul och se lite Skånska alternativ. Malmö/Lund har inte mycket att bjuda på och HElsingborgs FSdata vill man inte ligga på.

klein 2010-07-21 00:04

Idag är när serven ligger på ett mjukvarusikt på flera servrar, och man flyttar runt "server" med ett musklick, så är jag skeptiskt.

Det kostar sjukt mycket pengar , även om lokalhyror sånt är dyrare i Sthlm, så har du andra fördelar, såsom bättre infrastruktur sånt i Sthlm. Går EL:en i Sthlm så är det en samhällsfara, går strömmen i hållan X, så är det ett pittoreskt inslag av lantlig idyll..:-)

Jag skulle aldrig köpa "colo" tjänster av ett företag som inte hade infrastruktur i Sthlm, om man vill ha 24/7 tillgänglighet.

Se bara på Loopias problem, det ligger i en stor industri stad som Västerås och FS Data verka inte heller har sina prylar i en riktig datahall.

Molnbaserade tjänster kommer göra att priserna pressar neråt.

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20363086)
Ja, jag förstår att el kostar och jag vill inte ha hur billigt som helst. Standardtaxor är ok, men fortfarande finns det få alternativ i Skåne, jämfört med Göteborg och Stockholm.

Själv har jag 3 burkar hos Glesys för tilfället och de kommer stanna där, då jag hittills (3år) anser att de är mycket bra, men det skulle vara kul och se lite Skånska alternativ. Malmö/Lund har inte mycket att bjuda på och HElsingborgs FSdata vill man inte ligga på.

patrikweb 2010-07-21 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20363086)

Malmö/Lund har man haft planer på lansera colo, fast är väl lite tveksam om det ändå finns marknad. Själv så har man nästan tagit som grund att inte gå in på nya marknader utan ha någon form av säkerhet innan.

Inte att det skulle varit problem att erbjuda colo för 500-600 i dom städer men att det är svårt att få in 15-40 kunder som krävs för att få någon lönsam grund.

Ingen som vill börja erbjuda något nytt utan vettig lönsamhet.

Westman 2010-07-21 07:17

Bara för att Loopia har problem så betyder det inte att Västerås är en dålig stad infrastrukturmässigt. Det är att sätta likhetstecken mellan päron och spårvagnar.

Min gamla arbetsgivare hade, och har, sin huvudnod i Västerås med en rätt ordentlig serverhall. Under de 8 år jag jobbade där så hade vi två driftstörningar på internetuppkopplingen (varav en endast resulterade i sänkt hastighet då byte av leverantör inte gick som planerat) och en på WAN:et. Att ha huvudnoden i Stockholm hade inte gett bättre siffror. Min poäng är att det är en övertro på att Stockholm är bättre.

KristianE 2010-07-21 19:10

500 kr för 1U inkl. el och en viss mängd bandbredd är inte mycket pengar.
Elen kostar ca 300 kr för en standardserver och övriga 200 kronor ska då
betala skåpet, bandbredden, all övrig infrastruktur och förhoppningsvis vinst.

jomper 2010-07-21 20:32

Varför är den geografiska placeringen så viktig? Det är ju bara vid uppgraderingar och hårdvaruproblem man behöver komma åt sin server, allt annat går att lösa remote bara man har ILO/DRAC-kort eller liknande.

billion 2010-07-27 15:11

Det viktigaste är att det fungerar, både teknisk och med support. Det kanske låter enkelt men tyvärr är det inte så vanligt.

klein 2010-08-07 14:41

Geografisk placering hör ihop vad samhället har invensterat mest pengar. Ett Strömavbrott i Sthlm kostar samhället mer pengar än ett ström avbrott i Landskrona. Därav har Sthlm ett bättre el nät än i Landskrona.

Sedan vill du ha bra snören till hallen. Ligger man ute i urskogen, så är det svårt att få flera leverantörer.

Fördelen med att ligga utanför Sthlm är lägre kostnader för personal och lokalhyror.

Citat:

Ursprungligen postat av jomper (Inlägg 20363170)
Varför är den geografiska placeringen så viktig? Det är ju bara vid uppgraderingar och hårdvaruproblem man behöver komma åt sin server, allt annat går att lösa remote bara man har ILO/DRAC-kort eller liknande.

klein 2010-08-07 14:48

Nackdelen med Sthlm, det är ganska långa inställningstider om det blir driftavbrott sker på fel tid på dygnet.. Att ta sej från punkt x till punkt y med kommunala medel kan vara gudstraff ibland och med bil kanske inte heller går.

Jag förstår inte varför små kommuner inte har jobbat hårdare att få den här typen av verksamhet. Det mycket billigare att bo och leva i en mindre stad. I Stockholm får du betala 600 kr / kvm för en gamla byggnad från Finska vinterkrigets dagar. Medan i en småstad så får du betala 400 kr för en modern fastighet. I Tidaholm kan du köpa en bostadsrätt för 3000:- , i Stockholm får du inte ens en lägenhet i ett nergånget miljonprogram under miljonen, då ingår inte tung skyddsväst i priset.

Men det är de där med god insfrastruktur.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20363096)
Bara för att Loopia har problem så betyder det inte att Västerås är en dålig stad infrastrukturmässigt. Det är att sätta likhetstecken mellan päron och spårvagnar.

Min gamla arbetsgivare hade, och har, sin huvudnod i Västerås med en rätt ordentlig serverhall. Under de 8 år jag jobbade där så hade vi två driftstörningar på internetuppkopplingen (varav en endast resulterade i sänkt hastighet då byte av leverantör inte gick som planerat) och en på WAN:et. Att ha huvudnoden i Stockholm hade inte gett bättre siffror. Min poäng är att det är en övertro på att Stockholm är bättre.

youheardit 2010-08-07 15:10

i Landskrona har vi IT Gården som sysslar med drift av servers osv. Vad jag vet går det väldigt framåt för de, många företag från trakten som hostar sina hemsidor hos dem.

patrikweb 2010-08-07 15:16

Landskrona är faktiskt inte så dåligt, både planerat bredband och colo där någon gång iframtiden när man börjar närma sig det hållet

Svartfiber från Lund - Landskrona eller Helsingborg - Landskrona kostar bara runt 9-14k i månaden.

youheardit 2010-08-07 15:58

Lokalval är svårare, jag planerar flytt till malmö om ett halvår, men hyra av lokal i landskrona är waaaaay mycket billigare än i malmö.

Citat:

Svartfiber från Lund - Landskrona eller Helsingborg - Landskrona kostar bara runt 9-14k i månaden.
Låter inte så farligt ju. =)

Anders Larsson 2010-08-07 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20364664)
Geografisk placering hör ihop vad samhället har invensterat mest pengar. Ett Strömavbrott i Sthlm kostar samhället mer pengar än ett ström avbrott i Landskrona. Därav har Sthlm ett bättre el nät än i Landskrona.

Sedan vill du ha bra snören till hallen. Ligger man ute i urskogen, så är det svårt att få flera leverantörer.

Fördelen med att ligga utanför Sthlm är lägre kostnader för personal och lokalhyror.

Sen ska man inte glömma att det finns en fördel att välja orter som varit starka militära fästen. Dels finns det oftast bättre infrastruktur på elnät osv, och tillgången på säkerhetsklassade lokaler torde vara god i de här tiderna :P

patrikweb 2010-08-07 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20364684)
Sen ska man inte glömma att det finns en fördel att välja orter som varit starka militära fästen. Dels finns det oftast bättre infrastruktur på elnät osv, och tillgången på säkerhetsklassade lokaler torde vara god i de här tiderna :P

Finns många anläggningar, problemet är ju att det oftast inte finns fiber indraget och att det ligger rätt off ofta så det skulle kostat massor att dra egen.

Men finns många bergrum och skyddsrum likande delar, bättre elnät är dock inte säkert. Ofta så ligger mycket rätt antik och dåligt underhållt.

Men BV har ju ett exempel "eget" elnät.

Men du har ju hela stamnätets noder, ligger en byggnad var 7:e mil i regel. Och dom stora nätägarna som har egen fiber har en egen.

Telenor kör ju exempelvis dubbla generatorer i sina som säkerhet, räkna hur många noder det finns i Sverige så blir det ett fett antal.

Nästan alla ligger dock off i småhålor gömda på vägen utanför städer. Ställen vanliga personer aldrig skulle föreställa sig.

youheardit 2010-08-09 04:05

Okej! Efter alla svar osv, som jag för övrigt är mycket mycket tacksam för går jag vidare till nästa steg.

Ni säger det är mycket kostnader osv, ca 100k/kvm (i månaden, antar jag KristianE menar då?)
Jag ska göra en ordentlig kalkyl över kapital och finansieringen.

På 1kvm kan jag säkert få plats med ett serverskåp som kan innehålla ca 5 servrar, vilket är då 5 kunder.

1 kund ger ca 300kr/mån (baserat på en avrundning av de flesta serverhallars priser)
5 kunder blir då 1500kr/mån

jag behöver inte ens jämföra utgifterna med inkomsterna för att visa hur galet det blir.
Nu får någon förklara för mig hur det är tänkt jag ska gå plus. Tack =)

Björklund 2010-08-09 06:03

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20364811)
Ni säger det är mycket kostnader osv, ca 100k/kvm (i månaden, antar jag KristianE menar då?)

Jag tror han menar att bygga serverhallen. Alltså startkostnad, inte månadskostnad.
Det kostar inte 100K/kvm att driva ett rack varje månad.

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20364811)
På 1kvm kan jag säkert få plats med ett serverskåp som kan innehålla ca 5 servrar, vilket är då 5 kunder.

Ett rack är normalt 42U. Då får man plats med 42st 1U-servrar. Bara du har ström och kyla så kan man köra 42st servrar.

KristianE 2010-08-09 08:24

Ja, precis. Ett litet riktmärke när man bygger en bra hall är 100.000 kr
per kvadratmeter i byggkostnad. Driftskostnad är sedan el, bandbredd,
UPS-underhåll, diesel, städning, bevakning, löner, m.m.

Björklund 2010-08-09 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20364816)
Ja, precis. Ett litet riktmärke när man bygger en bra hall är 100.000 kr
per kvadratmeter i byggkostnad. Driftskostnad är sedan el, bandbredd,
UPS-underhåll, diesel, städning, bevakning, löner, m.m.

Hur har du fått fram denna summan? Inkluderar den inköp av mark, bygglov, dra fram vatten/avlopp, el, gjutning av platta, bygge av själva byggnaden?

Westman 2010-08-09 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av Björklund (Inlägg 20364820)
Hur har du fått fram denna summan? Inkluderar den inköp av mark, bygglov, dra fram vatten/avlopp, el, gjutning av platta, bygge av själva byggnaden?

Beror på var det är bl.a. men oftast så är det när man bygger om en befintlig lokal. Det ska till antingen en väldigt stor hall eller extremt billiga installationer för att helt ny byggnad med installation av VA och el (nja) ska ingå i den summan.

Björklund 2010-08-09 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20364822)
Beror på var det är bl.a. men oftast så är det när man bygger om en befintlig lokal. Det ska till antingen en väldigt stor hall eller extremt billiga installationer för att helt ny byggnad med installation av VA och el (nja) ska ingå i den summan.

Frågan var vad KristianE fått summan ifrån. Jag är alltså intresserad hur han kom fram till den.
Vilka parametrar m.m. han räknat på. Vi har själva byggt i vår befintliga lokal, och kommer nu ytterligare bygga mer yta i samma lokal och är intresserad av att höra hur andra räknar.

patrikweb 2010-08-09 10:51

Går inte att räkna så allt handlar om så många olika saker.

Ena är ju placering, finns det ström indraget som man klarar sig på? Finns det fiber? Vad kostar det dra in? Hur många km fibersträcka är det?

Bara den biten så kan man antingen få 1 miljon dyrare eller helt enkelt spara en miljon.

KristianE 2010-08-09 12:08

Björklund:
Ett riktmärke som sagt för en färdig industrilokal i ett helt vanligt industri-
område med god tillgänglighet på fiber och el. Priset 100.000/kvm är vad
jag fått från en som driver egna hallar. Vi äger inga egna hallar så jag kan
heller inte bevisa siffrorna på något sätt.

Snubben kan dragit en rövare, men jag tror inte riktigt det. Motbevisa mig
gärna, men jag tror inte att exakta kronor hit eller dit är det viktigaste i
denna tråd. Det viktigaste är nog att trådskaparen är medveten om att han
kan behöva ett par miljoner om han tänker bygga en egen hall.

Björklund 2010-08-09 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20364846)
Björklund:
Ett riktmärke som sagt för en färdig industrilokal i ett helt vanligt industri-
område med god tillgänglighet på fiber och el. Priset 100.000/kvm är vad
jag fått från en som driver egna hallar. Vi äger inga egna hallar så jag kan
heller inte bevisa siffrorna på något sätt.

Snubben kan dragit en rövare, men jag tror inte riktigt det. Motbevisa mig
gärna, men jag tror inte att exakta kronor hit eller dit är det viktigaste i
denna tråd. Det viktigaste är nog att trådskaparen är medveten om att han
kan behöva ett par miljoner om han tänker bygga en egen hall.

Jag var som sagt bara intresserad av att veta hur du fått fram den. Jag hade hoppats på lite roliga fakta bakom siffran hur du räknat. :-)

Siffran är högst relevant för han som ska starta sin serverhall. Jag vet att man kan komma ner långt under 100.000 och långt över 100.000 beroende på vad man har för krav.

Westman 2010-08-09 14:56

Om jag fattar det rätt så är det en mer eller mindre exakt kostnadskalkyl du vill se och det är ju i de flesta fall affärshemligheter.
I mina siffror (som är över 100.000:- / m2) så är det ombyggnation av skalskydd samt byggnad av modulär serverhall (rum i rum) med datagolv, redundant kyla, redundant UPS, rackskåp, kabelstegar, indragning av mer el, indragning av fiber (från andra närliggande hallar) osv. Det enda som inte är med är dieselbackupen för den finns redan. Sen kan man bygga billigare än vad min arbetsgivare gör men det är flera som säger att under 100.000:- / m2 kommer man inte om man vill bygga en ordentlig hall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson