![]() |
Loopia höjer avgiften för flera toppdomäner
Inatt upptäckte jag att Loopia har höjt registrerings- och förnyelseavgifterna för flera toppdomäner. .at och .pl har dock fått sänkt avgift med 20 kr.
COM (59 kr --> 79 kr) EU (49 kr --> 59 kr) ME (139 kr --> 149 kr) NET (59 kr --> 79 kr) ORG (59 kr --> 79 kr) BIZ (59 kr --> 79 kr) INFO (59 kr --> 79 kr) NAME (59 kr --> 79 kr) DK (59 kr --> 79 kr) BE (49 kr --> 79 kr) PL (169 kr --> 149 kr) AT (169 kr --> 149 kr) Själv kommer jag inte känna av det så mycket, men hur är det för er andra? Kommer det svida när förnyelserna börjar dimpa in? Jag lyckades ovetande knipa en .dk-domän i sista stund och sparade hela 20 kr :) |
Inte kul. Borde ju röra sig åt andra hållet.
Nåja. Även GoDaddy har höjt sina avgifter för flera toppdomäner. Kanske lika bra det - köper alldeles för många domäner som jag ändå inte använder i slutändan. |
Om det var en nolla till på priserna hade man kanske man hade förverkligat fler av sina idéer. Ganska många här, inklusive mig, sitter ju på domäner dom har glömt bort att dom äger.
|
Citat:
Och inom ett år så kommer .com att höjas till $7.85 (7% höjning varje år) och om jag räknar rätt så kommer .net att höjas till $5,12 (10% höjning varje år) Källa: http://wp.nu/rq |
Även om man givetvis förlorar några kronor så tycker jag prishöjningen är positiv.
|
Det stod i deras blogg att de skulle göra det: http://blogg.loopia.se/2010/05/31/ny...-pa-domannamn/
"När organisationen VeriSign den första juli höjer priserna på sina toppdomäner (t ex .COM) måste vi dock följa efter för att inte göra förlust på varje sålt domännamn." |
Priserna har gått upp senaste åren rätt mycket, har haft ett pris på 59:- ut till kunder i ca 3-4 år. Nu har man slutat sälja domäner löst sista åren men alla fall.
Idag får jag betala 8,39$ för köpa in en .COM, innan låg det på under $7 kommer inte ihåg exakt siffra. |
Med tanke på diskussionen kan jag tillägga att även vi (City Network) gick ut med höjningar (börjar inte gälla förrän första september). Får inte länka till vår blogg men för de som är intresserade finns ett inlägg om förändringarna där.
|
Bra tycker jag med!!
|
Märkliga kommentarer. Varför skulle det vara positivt med höjda domänpriser?
För övrigt är Loopias höjningar anmärkningsvärda, exempelvis ger .net domänen dem ca 85 % marginaler (omräknat för dagens kronkurs och inkl moms). Inte illa pinkat år 2010 och att de säger sig ha självkostnadspris som idé. Det påminner återigen om hur taskig konkurrensen fortfarande är inom domänleverantörs-/webbhotellsbranchen. |
re:perkussioner:
Taskig konkurrens när ett företag vill sälja med vinst? Jag kanske bara är konstig - men att sälja med förlust eller till inköpspris tycker jag är jäkligt dålig business. |
Citat:
"Vår idé är och har alltid varit att sälja domännamn till självkostnadspris." För övrigt är väl gängse definition av fenomenet "taskig konkurrens" inte att ett företag vill sälja med (stor) vinst, utan att de ostört kan göra dito. |
Hur vet du deras inköpspriser?
|
Citat:
|
Ahh, missade det.
Antar att Loopia försöker ta igen det dom förlorar på .se mfl på .net. Lär ju som någon skrev vara svårt att få det att gå runt om man säljer allt till förlust. |
Man räknar med att en viss procent av domänkunderna efter ett tag vill komplettera med andra tjänster som e-post och webbhotell och på så sätt tjänar man i slutändan ändå pengar.
|
Citat:
|
Citat:
Då kan de väl inte höja priserna på domännamn av andra anledningar än att deras kostnader för t.ex. administration och drift ökar? |
Kw_wasabi, jo du har nog rätt, min kommentar var mest tänkt att röra sub-registrarer som förlorar pengar på att vara så billig som dom är, jag ser därav gärna att priserna går upp, dessutom tror jag att det blir mindre name-squating om priserna går upp några %. Jag hade inte haft något emot om domänerna kostade runt 150-200kr, det är fortfarande ingen summa om du har en bra tanke för domänen.
|
Citat:
Ibland vill man ha ett lager med outvecklade domäner för att man tror på domännamnet men inte har tid att utveckla någon sajt eller tjänst. Inte heller där är 200 kr så mycket men har man 20 st på lager så är det ändå 4000 kr extra per år. Så av helt egoistiska skäl vill jag såklart att de ska vara så billiga som möjligt :) Det som dök upp senare i tråden är dock intresseant. Att Loopia säger sig sälja till självkostnadspris trots att mycket tyder på att de registrerar .com för 53,50 kr ($7,34). De skulle därmed kunnat behålla priset på 59 kr och ändå ligga över självkostnadspris. |
Citat:
|
Citat:
Jämför inte .SE och ICANN - det är två väldigt olika organisationer som drivs på väldigt olika sätt. Efter många år i branschen då jag levt med begreppet non-for-profit så har jag lärt mig att det inte alls betyder icke-vinstdrivande. I USA står non-for-profit för en typ av bolag som har skattelättnader för att de inte delar ut sin vinst till aktieägare utan till något ändamål som ska gagna den bransch de verkar inom. ICANN är ett not-for-profit under Kalifornisk lag. .SE är en stiftelse som drar in pengar till sin FoU. Hur mycket kan du läsa i deras årsredovisning. Den enda tld jag känner till som medvetet gör nollresultat är DENIC, .de. Och ska man titta på vad DENIC tar för ett domännamn så ska samtliga toppdomänsregistries världen över sänka sina priser. På det ska Registrarer och resellers lägga på för sin administration för att de ska få ett nollresultat. Men eftersom de flesta Registrarer/Resellers är vinstdrivande bolag så vill de nog ha lite mer. |
Citat:
Det jag menade med mitt inlägg om .SE och ICANN är att jag inte tycker det är deras uppgift att bedöma vad ett bra pris (för att förhindra ovanstående) för domännamnen är, utan de ska bara tänka på att täcka sina kostnader samt kunna finansiera olika projekt (t.ex. att "främja den fortsatta utvecklingen av Internet i Sverige" som är ett av .SE åtaganden/ansvar). Priset till slutkund sätts av registrarer/ombud och om de anser sig vilja gå med vinst eller priskunkurrera är upp till dem. Säljer de till förlust så räknar de med att kunna täcka det med merförsäljning av andra tjänster. Domännamn är bara en lockvara så att säga. Det jag kan tänka mig är att .SE tar ut en högre avgift för att kunna "främja internetutvecklingen" ännu mer. |
Å andra sidan så ingår det också i .SE's uppgift att hålla så hög kvalitet på zonen som möjligt. Så man får nog se det som naturligt att man således gör det med hjälp av prissättningen gentemot sina registrarer.
Med låga priser skulle risken vara att .SE zonen såg ut som .TK eller .info. |
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson