WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   IPnr.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042740)

rauthing 2010-06-30 18:24

IPnr.se

Jag har sett en tid att www.ipnr.se var ledigt och har roat mej med att göra en egen service till folk att få reda på sitt och andras ip och diverse variabler, och det har utvecklat sej till att även innehålla googlemap, kopplat till maxmind.com:s webb services.

Det jag mest är nyfiken på är om den karta jag valt håller måttet, eller finns det bättre alternativ? Innan jag köper en prenumeration, kör en demo än så länge.

Feedback på fulkoden bakom behöver jag inte, jag vet att man inte ska göra så som jag gjort, men jag har inte php på denna domän, så jag har länkat ihop det på det sätt jag kan (utantill i anteckningar) jobbar på att utveckla mej mot mer css osv.

Min förebild är whatismyipaddress.com som jag tyckt har verkat ha en exakt karta. Men då har jag ratat kartor på det att jag själv ser ut att bo annanstans på andra kartor, det kanske inte är underlag nog att bedöma det?

P3N 2010-06-30 19:35

Kartan funka fint för min del :). Smidigt namn på sidan också. Den glömmer man inte i första taget.

studiox 2010-06-30 20:46

Måste alla dessa tjänster vara så fruktanstvärt fula och nerklottrade med annonser? Bara undrar :)

ooskar 2010-06-30 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20361108)
Måste alla dessa tjänster vara så fruktanstvärt fula och nerklottrade med annonser? Bara undrar :)

Tänken är ju att tjäna pengar ;) Varför lägga ner onödigt mycket tid när folk ändå knappt bryr sig? :D

rauthing 2010-06-30 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20361108)

Jag lovar, jag ska göra den snyggare :) Har fått lite feedback från olika håll, och håller med själv om att jag ska ändra det som påpekats. Med reklamen förväntar jag mej att få betalt för kostnaderna -för en gångs skull. Ska abonnera på karttjänsten (gratisversion är inte lika exakt), förhoppningsvis blir det mer i reklam än kostnad.

Jag tycker sammanhanget passar bra för reklam i a f. Blir man nojig över vad det går att få fram för uppgifter genom IPt, kan man klicka på en länk till dold.se osv.

KristianE 2010-06-30 21:53

Med AdBlockPlus ser den helt OK ut.. :)

wedge 2010-06-30 22:17

Enligt kartan finns jag i vattnet utanför Kungsholmen. :)

P3N 2010-06-30 22:29

wedge: SIMMA!!!

Skämtåsido. Är ju ett problem med alla de här olika tjänsterna där man kan se sin position. Det enda IP´n ger är ju var IP adressen delats ut. Mer exakt än så kan det ju aldrig bli. Men rätt intressant att man kan hamna i vattnet också :)

rauthing 2010-06-30 23:11

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20361122)
wedge: SIMMA!!!

Skämtåsido. Är ju ett problem med alla de här olika tjänsterna där man kan se sin position. Det enda IP´n ger är ju var IP adressen delats ut. Mer exakt än så kan det ju aldrig bli. Men rätt intressant att man kan hamna i vattnet också :)

Dessa tjänster har sina begränsningar, men man tack vare trådlösa nät och master göra en triangulering och hitta folk ganska bra. Jag hittar inte var jag läste om det men denna text finns t ex http://en.wikipedia.org/wiki/W3C_Geolocation_API

P3N 2010-06-30 23:25

Jupp, är väl så Google Maps/Latitud har löst det hela antar jag. Fast sitter man och surfar på fast lina så är det oftast kört att få en hyfsad position om man inte sitter och surfar inne i Telias (eller någon annans) skåp/station typ. Lite synd, men samtidigt är ju det en del av internet. Att kunna vara lite anonym dvs.

rauthing 2010-06-30 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20361126)
Jupp, är väl så Google Maps/Latitud har löst det hela antar jag. Fast sitter man och surfar på fast lina så är det oftast kört att få en hyfsad position om man inte sitter och surfar inne i Telias (eller någon annans) skåp/station typ. Lite synd, men samtidigt är ju det en del av internet. Att kunna vara lite anonym dvs.

Latitud var det ja. Jag började se på en föreläsning från google på youtube, men orkade inte mer än tio minuter, fick en hum om det.

P3N 2010-06-30 23:43

Har det i min mobil. Men... nja, det där med att folk kan se var man är hela tiden... Det har jag stängt av :). Däremot använde jag Friendfinder till en mobil som är gömd i bilen. Bra ifall nån inte kan hålla koll på mitt och ditt... Dock har ju Friendfinder (sedemera varedu.nu) lagts ner...

Vet någon om det finns någon ny sådan här gratistjänst?
(Jag skulle vilja ha igång denna funktionen i bilen igen....)

(Latitud kräver att telefonen/applikationen kör datatrafik hela tiden. Det gjorde inte Friendfinder/varedu.nu)

terbon 2010-07-01 02:57

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20361128)
Har det i min mobil. Men... nja, det där med att folk kan se var man är hela tiden... Det har jag stängt av :). Däremot använde jag Friendfinder till en mobil som är gömd i bilen. Bra ifall nån inte kan hålla koll på mitt och ditt... Dock har ju Friendfinder (sedemera varedu.nu) lagts ner...

Vet någon om det finns någon ny sådan här gratistjänst?
(Jag skulle vilja ha igång denna funktionen i bilen igen....)

(Latitud kräver att telefonen/applikationen kör datatrafik hela tiden. Det gjorde inte Friendfinder/varedu.nu)

www.lociloci.com som KarlRoos har gjort finns ju, kommer dock inte ihåg om det är gratis längre.

crazzy 2010-07-01 07:03

Går oftast att plocka fram en ganska så exakt position genom en traceroute. (Dock måste man ha listor med internetleverantörernas koder för de olika routrarna.) Sök lite på forumet, finns massa fin info att hämta.

Men får nog ändå ge godkänt här. Jag placeras bara en mil fel. :)

Rob 2010-07-01 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av wedge (Inlägg 20361120)
Enligt kartan finns jag i vattnet utanför Kungsholmen. :)

Samma här, mitt i Karlbergskanalen :-)

rauthing 2010-07-01 11:23

Nu har jag i alla fall betalat för ett abonnemang så får man se om går plus med tiden...

Lite olika resultat var man hittar sej själv på kartan, själv har jag sett en pin peka 100 meter ifrån, jag blev lite nojig en stund, första gången jag såg en sån här karta :)

OnlyMe 2010-07-04 10:11

Kanon, bra jobbat. :)

Linuus 2010-07-04 15:44

En sökning på 127.0.0.1 ger felmeddelande.

$geoloc->isError(): IP_NOT_FOUND

Bara så du vet :)

aDonis 2010-07-04 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av adalovelace (Inlägg 20361181)
Nu har jag i alla fall betalat för ett abonnemang så får man se om går plus med tiden...

Lite olika resultat var man hittar sej själv på kartan, själv har jag sett en pin peka 100 meter ifrån, jag blev lite nojig en stund, första gången jag såg en sån här karta :)

Vad betalar du för detta och vilket är det?

studiox 2010-07-07 22:19

1 bifogad(e) fil(er)
Svårt o välja :)

rauthing 2010-07-10 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20361416)
En sökning på 127.0.0.1 ger felmeddelande.

$geoloc->isError(): IP_NOT_FOUND

Bara så du vet :)

ipnr.se är inte rätt ställe att finna dig själv på :)

rauthing 2010-07-10 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20361810)
Svårt o välja :)

Tack för feedbacken, du påminde mig om en grej jag ju skulle fixa men inte tagit tag i, hade visst satt kartan till default och ovanpå det satt till en till "navigering", hade inte kollat detaljerna i koden googlemaps bjuder på förrän nu. Men nu är det dubbla borta.

rauthing 2010-07-10 14:26

WASD, vad skrev han? (raderat inlägg 2010-07-08, 18:35)Ser att han kollat säkerhetshål på sidor, jag fick tips om detta på annan plats och täppte till mot xss igår, var det det eller nåt annat?

fooztr 2010-07-12 08:51

Sidan ser helt okej ut, designen alltså. Som studiox tidigare skrev.. skär ner på annonserna eller ta bort dem helt.

Kartan fungerar inte så bra för mig, sitter mitt i centrum i västerås, men enligt kartan så är jag i skogen en bit innan Sundsvall... Antar att jag är i skogen för min ISP ligger där(?) haha.

Såg tidigare att ni pratade om XSS hål, sidan verkar vara emun mot det mesta nu. :)

rauthing 2010-07-12 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av fooztr (Inlägg 20362239)
Sidan ser helt okej ut, designen alltså. Som studiox tidigare skrev.. skär ner på annonserna eller ta bort dem helt.

Kartan fungerar inte så bra för mig, sitter mitt i centrum i västerås, men enligt kartan så är jag i skogen en bit innan Sundsvall... Antar att jag är i skogen för min ISP ligger där(?) haha.

Såg tidigare att ni pratade om XSS hål, sidan verkar vara emun mot det mesta nu. :)

Annonserna stannar, jag behöver få tillbaka det jag lagt ut, går minus på mina forum, där medlemmarna bara gått med på väldigt diskret reklam.

Jo, jag har täppt till, fixade till slut sent igår så det bara går att skriva siffror och punkter, och det i rätt form för ipnummer. Höger ruta funderar jag ännu på då det ska släppa in både domännamn och siffror, och hittills har jag bara sett a-z som möjlighet, och då faller ju å ä ö bort.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson