![]() |
Kund har sönder stereo, vill inte betala. Vad göra?
Som titeln säger så har kunden haft sönder stereon. Han erkände själv att det luktade bränt när han kopplade den. Däremot är jag rätt säker på att han har felkopplat det.
Nu ska kunden skicka tillbaka den så jag kan undersöka den. Om det nu är kundens fel att den gick sönder och inget fabriksfel, vad tycker ni då jag ska göra? |
Kan du bevisa att det inte är ett fabriksfel?
I så fall få kunden stå för det, annars bör du kunna dra det mot tillverkaren. |
Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.
Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem. |
Ditt rykte vs. produktens pris.
Du bestämmer. |
Citat:
|
Jag håller med. Det vore väldigt synd att förstöra ryktet för en sån här sak. Tack !
|
Om du har 100% nöjda kunde så tycker jag su ska bjuda på detta, har du bra marginaler så tjänar du nog snart igen denna förlust, men du komemr att ha en ambassadör som säljer åt dig om du behandlar honom bra.
Om han kommer tillbaks efter 3-4 gånger, med samma typ av fel, så kan du ju börja dra öronen åt dig och ge pengarna tillbaks men tacka nej till vidare leveranser, fortfraande med ett leende. Avreagera dig med att slå några riktigt extra hårda bunkerslag vid nästa golfrunda.... |
Funderar faktiskt på att göra det imorgon. Tack för rådet Conny!
|
Underskatta inte lösningen att ringa ditt försäkringsbolag och be dem utreda det som en del i din produktansvarsförsäkring.
Det funkar ofta kanon för försäkringsbolagen vill aldrig betala så de ställer massa dumma frågor och gör det jävligt jobbigt för kunden, något som dock gör kunden sur på försäkringsbolaget och inte dig ;) Dessutom kostar det inget om inte kunden propsar på att produkten är fel och kommer överrens med försäkringsbolaget. Men då går självrisken in kontra produktvärdet. Sen beror det ju på hur bra försäkring du har. |
Framgick det om "stereon" var ny?
Är du en ÅF eller importerar du själv? Är du ÅF och köper från en agentur, då har du i din tur garanti? Hantera den som en DOA och kontakta agenturen... Kunden har ju aldrig fått igång stereon eller? Om den är ny och inte fungerar när kunden skall koppla in.... Kan vara produktionsfel. Om inte kunden har haft strömmen på och kopplat in högtalare och annat jox... Sällan att saker går sönder om man kopplar fel....Blir inget ljud. Men är strömmen på och man kopplar....det är en helt annan femma. Om Du har Sne importerat? - Då är det bara att ge en ny och claima från din kontakt. Är det det som är problemet? |
Vill du följa lagen, så kan du inte neka kunden reklamationen, utan att ta det till domstol. Upp till 6 månader från inköpstillfället, måste du i tingsrätten kunna bevisa att alla fel som uppträder är direkt orsakade av kunden. Efter sex månader övergår bevisbördan på kunden. Efter tre år upphör helt kundens rätt att reklamera.
I slutändan så handlar det ändå mer om kundvård och inte om lagen. Man kan lirka lite med kunden och försöka att få honom att själva inse att han har gjort fel (förutsatt att han nu har gjort fel). Men är han envis så är det bara att byta ut stereon. |
Citat:
Det är en bilstereo. Vad menar ni med att strömmen var på? Att bilen var på? Det kan alltså vara det? Citat:
Det är ju kunden som har gjort fel eftersom att det luktade bränt då han kopplade det. Varför gjorde det inte det när vi kopplade t.ex? Menmen, vill inte vara jobbig mot kunden. Ville mest skriva av mig lite. |
Tänkte just fråga hur tusan man kopplar en stereo fel så det börjar lukta bränt. En bilstereo är kanske lite lättare att få till det på.
Jag hade övervägt att föreslå kunden en kompromiss. Skicka en ny stereo mot att han lovar låta ett proffs installera den. |
Citat:
Vi hade ett avtal om att produkten skulle levereras till honom och sedan skulle han betala för den. På så sätt vet han att han inte blir lurad... |
Citat:
Konsumentköplagen (som jag antar gäller här om nu inte kunde själv är ett företag?) säger att h*n har reklamationsrätt upp till 3 år efter köp. Om fel uppstår under de 6 första månaderna antas felet ha funnits vid leveransen om inte du (näringsidkaren, butiken) kan bevisa t.ex. handhavandefel eller att kunden själv orsakat felet på annat sätt. Efter 6 månader åligger det kunden att bevisa att felet funnits redan vid leveransen. Med andra ord: Om det är mindre ä 6 månader sen du sålde stereon och du kan bevisa att han kopplade fel, så är han ersättningsskyldig (du skrev att han var säker på att han kopplade "fel", men jag tror du menade "rätt"?). Men med "bevis" menar man inte bara vittnen eller bilder. Det kan räcka med att du t.ex. låter något opartiskt företag kolla igenom stereon, eller ber honom beskriva i text hur han gjorde, vilka anslutningar han kopplade osv. |
Precis. Jag kommer troligen låta ett opartiskt företag ta en titt på stereon.
Kunde har varit jätteslarvig och har fortfarande inte skickat tillbaka stereon. När jag ringde kunden och kollade om han kunde skicka stereon så var han på en "roadtrip" i flera dagar, och det var tydligt för mig att han använde sig utav stereon då; annars hade han skickat den innan han åkte iväg. Väldigt dålig stil av kunden vilket också är därför jag inte riktigt vill låta det här vara. Jag hade nämligen "hyrt en specialist" att ta en titt på den på fredagen och kunden och jag var överens om att han skulle skicka den i tisdags förra veckan. |
Jag har gått till ett företag som undersökt stereon och styrkt min teori om att kunden förstörde den själv, pga. felkoppling.
Nu kommer jag skicka en faktura till kunden, och kunden kommer troligen inte vilja betala. I värsta fall får jag skicka det hela vidare till inkasso. Hade kunden varit lite trevligare och skickat iväg stereon direkt och inte efter cirka 7 dagar så hade jag nog struntat i det hela. Men tyvärr var inte fallet sådant. |
Citat:
Däremot handhavandefelet har du nog rätt i. Men det är en annan historia. |
Citat:
Jag är bara lite smått irriterad på kunden, så jag skriver av mig här istället för att vara otrevlig mot honom. :P Aja får väll se vad jag får göra. Edit: Jag råkade skriva att jag var irriterad på kungen och det stämmer inte! Jag var irriterad på "kunden". Älskar kungafamiljen! :) |
Citat:
|
aa precis. :)
|
Det är inte så att kunden vill ha en ersättnings stereo innan han skickar den gamla?
jag får lite vibbar av fuffens av det du skriver. Kanske bara är min paranoida gen som talar :P. Du får uppdatera hur det har gått nu en månad senare :P |
Citat:
Fuffens? Hur menar ni? Update: Jag skickade faktura till kund och förklarade hur teknikern hade undersökt stereon och kunden erkände till slut att den hade kopplat fel. Precis som jag trodde. :) I det här fallet stämde min instinkt! |
Citat:
|
Koppla 12 volt på linjeingången så får du se vad som händer. Det är en variant som friterar det mesta.
|
Citat:
|
Citat:
@ osueco: Det är väldigt konstigt att ni inte sett någon pryl gå sönder när man kopplar fel. Det är väldigt vanligt förekommande inom elektronik. Kanske är det så att ni alltid kopplar rätt ;) |
Citat:
|
Ja, det brukar ingå i kravbeskrivningen att komponenten aldrig får gå sönder ifall man kopplar 12 eller jord till någon av pinnarna, men det du har rätt i att det beror kanske lite på vad man vill betala. Det är ju inte alltid som vi är billigast heller ;-)
|
Citat:
Edit: Stereon var inte så billig, eller av den billiga varianten heller. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson