WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kund har sönder stereo, vill inte betala. Vad göra? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042714)

Lancelot 2010-06-29 00:00

Kund har sönder stereo, vill inte betala. Vad göra?
 
Som titeln säger så har kunden haft sönder stereon. Han erkände själv att det luktade bränt när han kopplade den. Däremot är jag rätt säker på att han har felkopplat det.

Nu ska kunden skicka tillbaka den så jag kan undersöka den. Om det nu är kundens fel att den gick sönder och inget fabriksfel, vad tycker ni då jag ska göra?

abergman 2010-06-29 00:11

Kan du bevisa att det inte är ett fabriksfel?

I så fall få kunden stå för det, annars bör du kunna dra det mot tillverkaren.

Lancelot 2010-06-29 00:15

Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.

Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem.

Jine 2010-06-29 00:17

Ditt rykte vs. produktens pris.

Du bestämmer.

abergman 2010-06-29 00:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20360911)
Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.

Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem.

Jag håller med Jine, det kanske är värt det om du låter det slinka igenom.. ge honom en ny och se om du kan få leverantören att ge dig en ny.

Lancelot 2010-06-29 01:35

Jag håller med. Det vore väldigt synd att förstöra ryktet för en sån här sak. Tack !

Conny Westh 2010-06-29 01:39

Om du har 100% nöjda kunde så tycker jag su ska bjuda på detta, har du bra marginaler så tjänar du nog snart igen denna förlust, men du komemr att ha en ambassadör som säljer åt dig om du behandlar honom bra.

Om han kommer tillbaks efter 3-4 gånger, med samma typ av fel, så kan du ju börja dra öronen åt dig och ge pengarna tillbaks men tacka nej till vidare leveranser, fortfraande med ett leende.

Avreagera dig med att slå några riktigt extra hårda bunkerslag vid nästa golfrunda....

Lancelot 2010-06-29 02:47

Funderar faktiskt på att göra det imorgon. Tack för rådet Conny!

ztream 2010-06-29 11:21

Underskatta inte lösningen att ringa ditt försäkringsbolag och be dem utreda det som en del i din produktansvarsförsäkring.

Det funkar ofta kanon för försäkringsbolagen vill aldrig betala så de ställer massa dumma frågor och gör det jävligt jobbigt för kunden, något som dock gör kunden sur på försäkringsbolaget och inte dig ;)

Dessutom kostar det inget om inte kunden propsar på att produkten är fel och kommer överrens med försäkringsbolaget. Men då går självrisken in kontra produktvärdet. Sen beror det ju på hur bra försäkring du har.

MAT 2010-06-29 12:43

Framgick det om "stereon" var ny?
Är du en ÅF eller importerar du själv?

Är du ÅF och köper från en agentur, då har du i din tur garanti?
Hantera den som en DOA och kontakta agenturen...
Kunden har ju aldrig fått igång stereon eller?
Om den är ny och inte fungerar när kunden skall koppla in....
Kan vara produktionsfel.

Om inte kunden har haft strömmen på och kopplat in högtalare och annat jox...
Sällan att saker går sönder om man kopplar fel....Blir inget ljud.
Men är strömmen på och man kopplar....det är en helt annan femma.

Om Du har Sne importerat? - Då är det bara att ge en ny och claima från din kontakt.

Är det det som är problemet?

Gustav 2010-06-29 15:47

Vill du följa lagen, så kan du inte neka kunden reklamationen, utan att ta det till domstol. Upp till 6 månader från inköpstillfället, måste du i tingsrätten kunna bevisa att alla fel som uppträder är direkt orsakade av kunden. Efter sex månader övergår bevisbördan på kunden. Efter tre år upphör helt kundens rätt att reklamera.

I slutändan så handlar det ändå mer om kundvård och inte om lagen. Man kan lirka lite med kunden och försöka att få honom att själva inse att han har gjort fel (förutsatt att han nu har gjort fel). Men är han envis så är det bara att byta ut stereon.

Lancelot 2010-07-01 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av MAT (Inlägg 20360949)
Framgick det om "stereon" var ny?
Är du en ÅF eller importerar du själv?

Är du ÅF och köper från en agentur, då har du i din tur garanti?
Hantera den som en DOA och kontakta agenturen...
Kunden har ju aldrig fått igång stereon eller?
Om den är ny och inte fungerar när kunden skall koppla in....
Kan vara produktionsfel.

Om inte kunden har haft strömmen på och kopplat in högtalare och annat jox...
Sällan att saker går sönder om man kopplar fel....Blir inget ljud.
Men är strömmen på och man kopplar....det är en helt annan femma.

Om Du har Sne importerat? - Då är det bara att ge en ny och claima från din kontakt.

Är det det som är problemet?

Kunden har alltså kopplat stereon och då luktade det bränt.
Det är en bilstereo. Vad menar ni med att strömmen var på? Att bilen var på?
Det kan alltså vara det?



Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20360963)
Vill du följa lagen, så kan du inte neka kunden reklamationen, utan att ta det till domstol. Upp till 6 månader från inköpstillfället, måste du i tingsrätten kunna bevisa att alla fel som uppträder är direkt orsakade av kunden. Efter sex månader övergår bevisbördan på kunden. Efter tre år upphör helt kundens rätt att reklamera.

I slutändan så handlar det ändå mer om kundvård och inte om lagen. Man kan lirka lite med kunden och försöka att få honom att själva inse att han har gjort fel (förutsatt att han nu har gjort fel). Men är han envis så är det bara att byta ut stereon.


Det är ju kunden som har gjort fel eftersom att det luktade bränt då han kopplade det. Varför gjorde det inte det när vi kopplade t.ex?

Menmen, vill inte vara jobbig mot kunden. Ville mest skriva av mig lite.

jonny 2010-07-02 20:59

Tänkte just fråga hur tusan man kopplar en stereo fel så det börjar lukta bränt. En bilstereo är kanske lite lättare att få till det på.

Jag hade övervägt att föreslå kunden en kompromiss. Skicka en ny stereo mot att han lovar låta ett proffs installera den.

Lancelot 2010-07-03 01:37

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20361327)
Tänkte just fråga hur tusan man kopplar en stereo fel så det börjar lukta bränt. En bilstereo är kanske lite lättare att få till det på.

Jag hade övervägt att föreslå kunden en kompromiss. Skicka en ny stereo mot att han lovar låta ett proffs installera den.

Han har dock inte betalat fakturan. Jag tycker han borde betala fakturan först. Jag menar bara för att han kopplade stereon med strömmen på ( om det nu var så ) så stereon går sönder ger det honom inte rätt i att strunta i en faktura.

Vi hade ett avtal om att produkten skulle levereras till honom och sedan skulle han betala för den. På så sätt vet han att han inte blir lurad...

Danne Vendel 2010-07-05 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20360911)
Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.

Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem.

Har inte läst andra svar i tråden, så jag kanske upprepar vad nån annan skrivit.

Konsumentköplagen (som jag antar gäller här om nu inte kunde själv är ett företag?) säger att h*n har reklamationsrätt upp till 3 år efter köp. Om fel uppstår under de 6 första månaderna antas felet ha funnits vid leveransen om inte du (näringsidkaren, butiken) kan bevisa t.ex. handhavandefel eller att kunden själv orsakat felet på annat sätt. Efter 6 månader åligger det kunden att bevisa att felet funnits redan vid leveransen.

Med andra ord: Om det är mindre ä 6 månader sen du sålde stereon och du kan bevisa att han kopplade fel, så är han ersättningsskyldig (du skrev att han var säker på att han kopplade "fel", men jag tror du menade "rätt"?). Men med "bevis" menar man inte bara vittnen eller bilder. Det kan räcka med att du t.ex. låter något opartiskt företag kolla igenom stereon, eller ber honom beskriva i text hur han gjorde, vilka anslutningar han kopplade osv.

Lancelot 2010-07-07 13:37

Precis. Jag kommer troligen låta ett opartiskt företag ta en titt på stereon.

Kunde har varit jätteslarvig och har fortfarande inte skickat tillbaka stereon. När jag ringde kunden och kollade om han kunde skicka stereon så var han på en "roadtrip" i flera dagar, och det var tydligt för mig att han använde sig utav stereon då; annars hade han skickat den innan han åkte iväg. Väldigt dålig stil av kunden vilket också är därför jag inte riktigt vill låta det här vara.

Jag hade nämligen "hyrt en specialist" att ta en titt på den på fredagen och kunden och jag var överens om att han skulle skicka den i tisdags förra veckan.

Lancelot 2010-07-11 20:55

Jag har gått till ett företag som undersökt stereon och styrkt min teori om att kunden förstörde den själv, pga. felkoppling.

Nu kommer jag skicka en faktura till kunden, och kunden kommer troligen inte vilja betala. I värsta fall får jag skicka det hela vidare till inkasso.

Hade kunden varit lite trevligare och skickat iväg stereon direkt och inte efter cirka 7 dagar så hade jag nog struntat i det hela. Men tyvärr var inte fallet sådant.

Conny Westh 2010-07-12 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20362207)
Jag har gått till ett företag som undersökt stereon och styrkt min teori om att kunden förstörde den själv, pga. felkoppling.

Nu kommer jag skicka en faktura till kunden, och kunden kommer troligen inte vilja betala. I värsta fall får jag skicka det hela vidare till inkasso.

Hade kunden varit lite trevligare och skickat iväg stereon direkt och inte efter cirka 7 dagar så hade jag nog struntat i det hela. Men tyvärr var inte fallet sådant.

Nu tycker jag du är småaktig, 7 dagar är ingen lång tid att vänta med att skicka tillbaks en stereo. Det är m a o inte ett giltigt skäl för dig att vidta några åtgärder. Det är helt rimligt att kunden får 30 dagar på sig att återsända en felaktig vara, utan att det ska ligga kunden till last.

Däremot handhavandefelet har du nog rätt i. Men det är en annan historia.

Lancelot 2010-07-13 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20362227)
Nu tycker jag du är småaktig, 7 dagar är ingen lång tid att vänta med att skicka tillbaks en stereo. Det är m a o inte ett giltigt skäl för dig att vidta några åtgärder. Det är helt rimligt att kunden får 30 dagar på sig att återsända en felaktig vara, utan att det ska ligga kunden till last.

Däremot handhavandefelet har du nog rätt i. Men det är en annan historia.

Ni har helt rätt.

Jag är bara lite smått irriterad på kunden, så jag skriver av mig här istället för att vara otrevlig mot honom. :P

Aja får väll se vad jag får göra.

Edit: Jag råkade skriva att jag var irriterad på kungen och det stämmer inte! Jag var irriterad på "kunden".

Älskar kungafamiljen! :)

Conny Westh 2010-07-14 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20362441)
Ni har helt rätt.

Jag är bara lite smått irriterad på kungen, så jag skriver av mig här istället för att vara otrevlig mot honom. :P

Aja får väll se vad jag får göra.

Ja, det är bätrre att du är irriterad här på WN än på din kund... :-)

Lancelot 2010-07-14 22:38

aa precis. :)

Dennis Holm 2010-08-13 01:11

Det är inte så att kunden vill ha en ersättnings stereo innan han skickar den gamla?
jag får lite vibbar av fuffens av det du skriver. Kanske bara är min paranoida gen som talar :P.

Du får uppdatera hur det har gått nu en månad senare :P

Lancelot 2010-08-13 02:34

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20365354)
Det är inte så att kunden vill ha en ersättnings stereo innan han skickar den gamla?
jag får lite vibbar av fuffens av det du skriver. Kanske bara är min paranoida gen som talar :P.

Du får uppdatera hur det har gått nu en månad senare :P

Kunden bad inte alls om en ny stereo utan han hade redan köpt en ny stereo innan han ens kontaktade mig. Själv hade jag först kontaktat butiken, sedan hade jag eventuellt köpt en ny stereo beroende på resultat.
Fuffens? Hur menar ni?

Update:
Jag skickade faktura till kund och förklarade hur teknikern hade undersökt stereon och kunden erkände till slut att den hade kopplat fel. Precis som jag trodde. :) I det här fallet stämde min instinkt!

Anders Karlsson 2010-08-14 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20365362)
kunden erkände till slut att den hade kopplat fel. Precis som jag trodde. :) I det här fallet stämde min instinkt!

Jag har jobbat med bilelektronik i lite drygt 10 år, men ännu inte sett någon pryl som går sönder om man kopplar fel. Vi kanske hamnar lite off topic nu, men hur lyckades han koppla sönder stereon. Utgångar brukar ju vara kortslutningsskyddade och ingångar brukar också vara skyddade.

Westman 2010-08-15 09:45

Koppla 12 volt på linjeingången så får du se vad som händer. Det är en variant som friterar det mesta.

Lancelot 2010-08-16 03:43

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20365529)
Jag har jobbat med bilelektronik i lite drygt 10 år, men ännu inte sett någon pryl som går sönder om man kopplar fel. Vi kanske hamnar lite off topic nu, men hur lyckades han koppla sönder stereon. Utgångar brukar ju vara kortslutningsskyddade och ingångar brukar också vara skyddade.

Kund hade tydligen lekt lite med stereon hemma med en sorts adapter som råkade vara på fel inställning...

Lancelot 2010-08-16 03:45

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20365553)
Koppla 12 volt på linjeingången så får du se vad som händer. Det är en variant som friterar det mesta.

Precis.

@ osueco:
Det är väldigt konstigt att ni inte sett någon pryl gå sönder när man kopplar fel. Det är väldigt vanligt förekommande inom elektronik.

Kanske är det så att ni alltid kopplar rätt ;)

Ara 2010-08-18 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20365644)
Precis.

@ osueco:
Det är väldigt konstigt att ni inte sett någon pryl gå sönder när man kopplar fel. Det är väldigt vanligt förekommande inom elektronik.

Kanske är det så att ni alltid kopplar rätt ;)

lite dyrare grejer brukar ha inbyggda säkringar/brytare för att motverka detta.

Anders Karlsson 2010-08-18 17:27

Ja, det brukar ingå i kravbeskrivningen att komponenten aldrig får gå sönder ifall man kopplar 12 eller jord till någon av pinnarna, men det du har rätt i att det beror kanske lite på vad man vill betala. Det är ju inte alltid som vi är billigast heller ;-)

Lancelot 2010-08-20 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20365972)
lite dyrare grejer brukar ha inbyggda säkringar/brytare för att motverka detta.

Precis. Själv har jag dock inte sett en bilstereo utan säkring. Fast om ni vet hur en säkring fungerar så vet ni då att den fungerar till en viss del, och tyvärr inte när man väljer att antasta stereon på olika sätt. :P

Edit: Stereon var inte så billig, eller av den billiga varianten heller. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson