![]() |
Telemarketing from hell (Solidar Fondservice)
Fler som råkat ut för Solidar Fondserivce och deras TM-bolag SVensk Teledialog?
De senaste veckorna har de genom sitt TM-bolag Svensk Teledialog ringt mig upprepade gånger. När jag svarar finns det oftast ingen “i luren” och samtalet bryts inom några sekunder. Vid andra tillfällen hör jag något som kan liknas vid en kopplingston och sedan svarar någon i andra ändan. Samtalet bryts efter ungefär 10-15 sekunder, mitt under vårt samtal. Bara under dagen 28 juni har jag fått 3 st samtal klockan 13.49, 13.30 samt 13,13. Vid dessa tre samtal har jag hört en kopplingston när jag svarar och kort därefter svarar Sandra. Trots att vi har inlett ett samtal bryts samtalet efter 10-15 sekunder. Uppdatering: De hann med att ringa ännu en gång! Samma tjej, samma klick i öret efter 10-15 sekunder. Jag har även blivit uppringd flera gånger under föregående vecka, där samtalet kopplats ner direkt när jag svarat. Bland annat ringde de några minuter innan kl 9 på en söndagskväll. Vad säger ni om TM-bolag som beter sig såhär? Jag är klart medveten om att det inte är Solidar Fond själva som ringer, men givetvis gör man en koppling till dem, och jag blir knappast sugen på att bli kund hos dem? Har mailat Solidar, om jag får något svar återkommer jag här. |
äh, en uppringningsrobort, värsta sortens verkar det som:)
Skulle tro att det är ett systemfel att den kopplar ner efter 10-15s.. |
Klippt från Cints konsumentnyheter, om problemet med tysta samtal:
"Tysta samtal bryter mot god marknadsföringssed 2006-04-10 Så kallade "tysta samtal" har blivit ett vanligt fenomen, skriver Vlt. Hos en drabbad har det ringt två-tre gånger i veckan från telemarketingföretaget Sitel Nordic AB. - Vi använder ett datoriserat system som ringer upp. När någon svarar ska det kopplas till en av våra agenter, men agenterna hinner inte alltid svara och då finns det ingen i andra änden, förklarar Sitels VD. Enligt Magnus Karpe, sakkunnig på Konsumentverket, bryter de tysta samtalen mot god marknadsföringssed." http://vlt.se/pengarjobb/konsument/1.337192 |
Om man inte värderar sin egen tid så högt kan man låtsas intresserad men tacka nej till erbjudandet till slut. Det minskar vinsten för telefonspammarna och minska incitamenten för den enskilde anställde att fortsätta med jobbet.
|
Finns det ingen teleoperatör med spärrtjänst? Jag tänker att det vore fantastiskt om man kunde spärra ingående samtal från ett visst telefonnummer. Eller ännu hellre spärra samtal från alla nummer som innehas av ett visst organisationsnummer. Då skulle man bara behöva bli förbannad en gång och inte tio gånger.
Det kanske redan finns sådana tjänster? Om operatörerna inte erbjuder det så kanske det finns växlar som klarar av det? Tysta telefonsamtal har jag inte råkat ut för ännu, men missade samtal har jag gott om. Och jag blir lika förbannad varje gång man ringer upp och konstaterar att man har kommit till något automatiskt telefonsvar tillhörandes ett telemarketingbolag (som naturligtvis envisas med att ringa sex gånger till samma dag då man är på toaletten, sitter i möte, äter lunch, har lagt ifrån sig mobilen, sitter i telefon, eller av någon annan anledning inte kan ta samtalet). |
Nej det finns ingen nixfunktion för företag. Det finns däremot otaliga företag som erbjuder och tar betalt för det -- alltså utan att det fungerar (läs bluff).
Vidare är det på sin plats att höja ett varningens finger för tysta samtal. Det är inte ovanligt att dessa bottar är inställda på att ringa tre ggr för att koppla från vid svar, bara för att tvätta register samt naturligtvis för att väcka intresse så att "du" ringer upp av nyfikenhet eller få stopp på det. Det är sen först när teleräkningen kommer en månad senare som det visade sig vara ett betalnummer... Är det ett nummer du inte känner igen - kolla med vemringde.se!! |
Ett tips om du har Iphone/android mobil är att ladda ner vemringde.se appen!
Då står det "Vemringde.se - svara inte" ungefär när några av nummerna i deras lista ringer dig... Funkar klockrent! |
Har man Android kan man även sparar nummer som ringer upprepade gånger som en kontakt och kryssa i "Skicka till röstbrevlåda" så slipper man iaf just det numret.
Annars rekommenderas starkt vemringde-appen eller True Caller som även fungerar för utländska nummer. True Caller har även en "markera som spam" funktion. Men den stora frågan är, som företag, varför anlitar man ett TM-bolag som behandlar potentiella kunder såhär? Jag kommer ju *inte* att köpa kapital-tjänster av Solidar efter detta. Tekniskt fel tror jag inte på, bara att kolla på tex vemringde så ser man att det är många som får liknande samtal. Fick detta som svar på mitt mail till dem: "Tack för ditt mail. I korthet kan jag säga att säljföretagen idag använder sig av automatiska dialers och då kan man ibland drabbas av tysta samtal. Dock låter det som om det varit andra problem och jag överlåter till platschefen på det aktuella kontoret att förklara vad som hänt." |
Fick mera svar från dem nu, som enligt mailet är TM-bolaget. Det är dock inte samma bolag som står som ägare på numret, Svensk Teledialog.
"Uppenbarligen har du drabbats av något tekniskt problem med våran dailer, jag vet att det har varit lite mer problem än vanligt de senaste veckorna vilket jag givetvis beklagar." Sen följer en lång (bort)förklaring och slutligen ett telefonnummer som jag kan ringa till om jag har ytterligare frågor. Nej, jag är inte *så* elak så jag ger igen med samma mynt. Men jag uppmanar alla som blir behandlade dåligt av TM-bolag att kontakta kunden. Blir vi tillräckligt många som klagar kommer kunderna förhoppningsvis att ställa högre kvar på TM-bolagen. Jag har absolut ingenting emot TM i sig, bara de som misssköter sig. |
Citat:
Jo, jag vet att det inte finns något Nix för företag. Men det var inte riktigt det jag frågade efter. Nix är en spärrlista som används av TM-företagen för att tvätta deras listor. Det används inte för att spärra samtal från specifika telefonnummer, utan för att spärra samtal från alla telefonförsäljare. Det jag efterfrågade var en spärrfunktion som kan användas av mig, dvs innehavaren till telefonabonnemanget för att spärra ingående samtal från av mig valda nummer. Det borde vara möjligt för en teleoperatör att förhindra att samtal från ett visst telefonnummer kopplas fram om abonnenten inte vill det. Edit: Tack för tipset om vemringde.se |
Citat:
När ett bluffföretag ringer däremot så brukar jag göra som du säger, försöka ta upp en timme av deras tid genom att ställa dumma frågor, be dom ringa upp senare, be om avtal, be dom ändra någon detalj i avtalet osv, osv. Tror att jag lyckades ta upp 1 timme & 20 minuter av nordicace för att avsluta samtalet med "jag är inte alls intresserad - ville bara ta upp er tid så ni får mindre tid att blåsa andra småföretagare"... :) |
Detta funkar självklart inte på robotar som ringer upp och sedan klickar men är väldigt effektivt när det är någon på andra sidan i luren.
Vi blir uppringda av många företag, från vissa flera gånger i veckan. Vi har en ny standardfras när någon ringer och försöker sälja på oss något: "Är ni med i Sveriges Callcenter Förening (SCCF)?" Många blir helt paffa av att man ställer en fråga till dem och ännu fler vet inte ens vad det är. Vissa går och frågar chefen men det vanligaste svaret är "Jag vet inte". För att enkelt få ett snabbt slut svarar man då "Okej, vi samarbetar bara med aktörer som är med i SCCF. Tack för att du ringde. Hejdå" Snabbt, effektivt och roligt. Vi har däremot ingen lösning på vad som händer om de svarar ja... |
Citat:
|
Citat:
Jag har tagit efter en kompis och vägrar helt enkelt köpa via telefon. Jag har också full förståelse för att mina potentiella kunder har samma policy och hälsar därför gärna på. Däremot skulle jag bli riktigt sur om en kund bokar in ett möte, där jag får köra 10 mil enkel resa, för att få ett "jag ville bara boka ett möte för att slösa med din tid". Det har aldrig hänt, och jag tror inte att det händer heller, framför allt som det alltid är jag personligen som slår numret och pratar i telefonen när jag ringer. |
Mikael, från själva TM-bolaget, mailade mig idag efter att denna tråd dykt upp i deras blickfång. Han tyckte det var tråkigt att jag inte lät er ta del av hela hans svar:
"Jag såg att du hade publicerat delar av mitt svar gällande vår dailer på wn.se under rubriken Telemarketing from hell, tråkigt att du inte låter läsarna på forumet själva avgöra om mitt svar var bortförklarande eller inte / du får gärna posta hela mailet." Han fortsätter sen att tipsa om Nix och erbjuder sig (igen) att spärra mitt nummer. Jag har inte haft tid att återkomma efter hans förra mail. Så, på önskemål kommer hela hans svar: "Uppenbarligen har du drabbats av något tekniskt problem med våran dailer, jag vet att det har varit lite mer problem än vanligt de senaste veckorna vilket jag givetvis beklagar. För att jag ska ha möjlighet att plocka bort dig helt ur våran dailer för att du i fortsättningen ska vara helt säker på att slippa samtal från oss så behöver jag veta vilket telefonnummer som vi har ringt dig på. Jag vill inte skylla problemet på någon annan, men vår dailer fungerar enligt följande, jag är helt ansvarig för att detta ska fungera! Vi gör 1-2 ringförsök till ett & samma telefonnummer under 1 dygn. dailern ringer ca 22 sekunder (4 signaler) om ingen svarar så ringer vi tillbaka efter ca 180 minuter med ett nytt ringförsök efter 3 bomsamtal plockas numret bort under en period av 7 - 15 dagar då sker 3 nya försök. Dock sker undantag då dailern får svar från vår operatör att samtalet inte kunde kopplas fram eller är upptaget då försöker dailern igen efter 15 minuter med förhoppningen om att det fungerar bättre om denna status upprepar sig mer än 10 gånger raderas numret som felaktigt. Vi har alltså inte för avsikt att irritera dig som eventuell kund / det tjänar varken vi eller vår kund på. Vi nyttjar idag tekniken med ip-telefoni vilket innebär att vi är beroende av att internet fungerar 100% och nyttjar idag för bästa tänkbara prestanda fiber in till kontoret samt har servern på en separat fiberanslutning & ringer med 1 av sveriges bästa operatörer på IP-Telefoni men ibland så klickar det inte som det ska vilket är beklagligt. Utan att specifikt kunna se det samtal som klickade med Sandra så vet jag att liknande händelser sker ibland & vår ordinarie policy är då att direkt manuellt ringa upp berörd kund för att förklara & be om ursäkt för det inträffade! kan dock tillägga att detta inte alltid sker då säljaren ibland tyvärr inte vågar ta till sig modet att ringa upp igen i rädsla av att bli utskälld av personen i andra änden. Vi ber om ursäkt för det inträffade & ser fram emot det telefonnummer vi ringt på så vi kan plocka bort dig från framtida uppringningar! För ytterligare information eller frågor ring mig gärna på 070-7923379 MVH Mikael Broman / MB Sälj&Teknik Ansvarig av försäljningen av Solidar Fondservice i Örebro 070-7923379" |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson