![]() |
Indexsida innan man kommer till webshop.
Tjena.
Jag håller på och bygger upp en webshop. Till hela sidan har jag gjort som en startsida i ren html, där man hittar information om allt, och sedan klickar man sig där irfån och in i shopen. Är detta seovänligt? Om ni inte förstår hur jag menar kan ni titta in på sidan för att själva se. http://www.bjarud.se Hoppas detta inte går som annonsering. STORT tack på förhand :) |
Näe jag hitta inte ens någon butik. Om det sen är bra SEO-mässigt spelar ganska liten roll om du inte får några ordrar :)
|
Citat:
Du kan i princip klicka på vilken länk som helst så kommer du till webshopen på ett eller annat sätt.. testa gärna igen.. Och på ditt andra svar att det inte spelar någon roll om man inte få ordrar så svarar jag.. Hur ska dem hitta dit om butiken ligger i skogen utan skyltar ;) |
Man besöker sidan.. man ser inte DIREKT någon webshop. Det är inge vidare enligt mig.
Citat:
|
Användare som inte fått information om att nästan vilken länk som helst tar en in i shoppen kommer ha svårare att hitta in dit. Jag vill inte behöva klicka på ett specialerbjudande om högtalare för att sedan kunna leta efter den produkten jag egentligen var ute efter.
|
Inte bra att inte se butiken direkt, tycker jag.
Förstår att du har indexsida med mycket information, men räkna inte med att användare orkar läsa allt. Användarvänlighet är viktigare än sökmotorvänlighet, anser jag. När en ny användare kommer till sidan har du bara några sekunder att få den att fatta vad din sida handlar om. Försök blåsa ren hjärnan på allt du vet om din egen verksamhet och företag och titta sen på din sida ur ett "ny kund" perspektiv. Får du användaren att fatta på 5 sekunder? Är inte seoproffs så kan inte svara på din fråga egentligen, men jag tror att det är bättre att ramla in rakt i butiken även för SEO. Hitta ställen i butiksytan att lägga text och länkar för onpage optimering. Ibland är en klick bort ett klick för mycket för en använadare. Ju färre klick som behövs för att användaren skall hitta det den söker, desto bättre. Gäller även Google, tror jag. |
Om man har sin butik ute i skogen och sätter en fet skylt framför dörren så att folk inte kommer in i butiken så får man inte så mycket kunder :D
Citat:
|
Citat:
|
Den är inte speciellt SEO-vänlig heller. Exempel; ingen H1 i någon rubrik. Länktexter som Läs mer, eller en bild utan alt-text. Inte mycket text om vilken typ av webbshop det gäller heller på första sidan. De rullande bilderna där överst är väl texten i bilden så det ger ingen SEO-effekt alls.
Undersidorna där har vi samma title rakt över lag exempelvis, fast den delen kanske inte är klar. |
Jag förstår inte heller varför du har länkarna i samma färg som bakgrunden på "logga in" och "Registrera dig"...
|
Kan inte annat än hålla med övriga. Antingen har du en webbshop eller så har du en informationssida. Det främsta syftet ska vara tydligt på förstasidan. Sedan kan du givetvis länka vidare till ordentlig information osv från webbshopen.
Även förstasidan av webbshopen ser inte ut som en webbshop om man inte scrollar ner till efter reklamskyltarna. Jag förstår vid närmare titt att reklamen är dina erbjudanden. Men innan man ens har sett dina produkter är man inte intresserad av öppningserbjudanden, tävlingar eller andra rabatter. |
Informationssidan är nu borttagen.
Får väl jobba lite mer på att få fram shopen som en "webshop". |
Citat:
|
Några tips på vägen...
1. Byt <title> till något svenskt i stället för 'Bjarud.se - just car performance'. Den titeln hjälper dig inte i svenska sökmotorer. 2. Skaffa en unik 'title' och 'description' för varje enskild sida. 3. Översätt ALL engelsk text i ditt template till svenska. 4. Skriv egna informativa produktbeskrivningar. 5. ALT-taggar för alla bilder (förrutom grafiska element) 6. Försök att ordna med SEO-vänliga URL'er/ Inte '-c-21_37.html' 7. En H1:a på varje sida. 8. Ordna en riktig navigering. 9. Se till att sökordet finns med i bildernas filnamn, inte '500253m.jpg' som nu. 10. En sitemap för besökarna (html). 11. En sitemap för sökmotorerna (xml). 12. Installera Google Analytics. 13. Använd relativa länkar internt om du inte redan gör det. Relative länk: '/about_us.php' Absolute länk: http://www.bjarud.se/about_us.php 14. Gör det mer tydligt hur och var man registrerar sig, eftersom det verkar vara ett krav för att checka ut. 15. Se över din robots.txt och din .htaccess vad som behöver göras där. 16. Tala om varför beökaren ska handla av just dig och inte dina konkurrenter. 17. SEo och användarvänliga länktexter. Inte 'Klicka Här' med andra ord. 18. Se till att inte ha några ej fungrerande länkar. 19. Studera dina konkurrenter mycket noga. 20. Ha rejält med interna länkar. Se wikipedia som ett bra exempel. 21. Se till att loggan förmedlar det den ska göra. 22. Kolla igenom språkval och stavning noga. Tror du har börjat i fel ände. Du har ju redan lurat ut fina ebjudanden innan du ens börjat jobba med själva sajten. ;) |
En startsida var någonting som man ibland använde på den tiden då e-butiker gjordes i frames. Det fanns en liten poäng ur SEO-synpunkt då, men var tveksamt redan på den tiden.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson