![]() |
Har kunden alltid rätt till källfiler?
Har råkat komma in i en situation som jag aldrig tidigare hamnat i och behöver lite kött på benen inför vad som verkar vara en juridisk konflikt.
Förenklat kan sägas så här att jag har genom en byrå fått ett uppdrag att producera en flashfilm (SWF) och högupplöst version av densamma (MOV) för visning på storbildskärm till ett företag som utvecklar programvaror. Byrån är med andra ord min kund, inte programutvecklarna. Jag har även satt ihop en flash-"karusell" som visar olika typer av produkter och textmaterial. Filmen och karusellen sattes ihop med hjälp av tidigare (o)befintligt material samt egenproducerat grafiskt material. Konceptet var satt men fria händer gavs rent utseendemässigt. Leverans skedde smärtfritt i form av ovan nämnda filmer i MOV och SWF format. Månader senare kommer slutkunden, alltså programutvecklarna, inte byrån, och ber om källfilerna, AfterEffects, FLV och FLA filer samt kod. Jag informerar dem om att de filerna inte ingick i beställningen/leveransen och att de därför kommer att få betala för att få dem (pris oväsentligt). De har aldrig hört talas om något liknande och tycker att det absolut skall ingå i leveransen samt att jurist kommer kontaktas. Jag förklarade att beställningen var på flashfilm (SWF) och MOV och inget annat. Har jag någon rätt på min sida att göra så här? 10 år i branschen och jag har jobbat i mängder med projekt med denna byrå men denna gång missat att skriva avtal då det alltid gått smärtfritt tidigare. #fail |
Allt sådant ska regleras i avtalet. Hur ser avtalet ut gällande källfiler?
|
Eftersom du tycks ha levererat "smärtfritt" till din kund (byrån) tidigare så skulle jag påstå att det är som du har levererat tidigare som gäller eftersom inget avtal finns. När nu slutkunden kontaktar dig så skulle jag hänvisa till byrån och byrån får kontakta dig. Byrån och du vet hur ni har jobbat tidigare och är det något utanför er vanliga arbetsgång så får ni också reglera detta utanför den vanliga beställningen.
Detta är min åsikt och vad som är rätt och fel rent juridiskt kan jag ej svara på. |
Jag håller med Janne, om dina källfiler ingår eller inte är en uppgörelse mellan dig och din kund. Om din kund får lämna dessa vidare är också mellan dig och din kund.
Byråns kund kan inte komma till dig, dom har absolut ingen rätt till filerna den vägen. Observera att jag inte är någon jurist, så jag kan mycket väl ha fel. |
Tack för alla svar!
Då jag jobbat med denna byrå flertalet gånger så skrevs inget specifikt avtal för detta projekt. Tidigare projekt har inte heller behandlat frågan kring äganderätt av källfiler när det kommer till just flashmaterial men beställningen var klar, "film som kan visas på hemsida". Det går vad jag vet inte att visa varken en AE fil eller en FLA fil på en hemsida :) Sen har ni ju helt rätt i att min kund är byrån, inte byråns kund så jag skall vara lite hårdare på att de faktiskt får ta upp den diskussionen på deras håll och sen får jag hålla en separat diskussion med byrån själv. Jag är dock lite ute efter i bästa fall en lagtext som kan ge sken på det hela, eller näst bästa ett liknande fall. Det blir lite luddigt då jag inte hittat något som behandlar just flashfiler. Övriga typer av projekt, webb, branding osv har jag koll på men detta blev lite speciellt. |
Citat:
Annars håller jag med övriga i diskussionen, hänvisa till byrån så får dom i sin tur ta en dialog med dig, det är ju deras kund... |
Om man beställer ett tryck, kan man då efteråt begära att få tryckplåtarna? :)
Mitt tips är att dom inte kan kräva källfilerna om det inte framgick av beställningen. |
Citat:
|
Jag hade "bjussat" på filerna bara för att visa min goda vilja. Eller finns det någon anledning att du vill ha pengar för dom (tar det tid att leta fram dom osv)?
|
Hade jag beställt något liknande jobb så skulle jag räkna med att få med källfilerna.
|
Jawn, Får jag fråga hur du tänker i så fall? Varför skulle du räkna med att få källfilerna? Jag vill få en klar bild av båda sidorna här så förklara gärna mer hur du tänker.
|
Jag hade också utgått ifrån att källfilerna ingick i jobbet. Vad hindrar dig ifrån att lämna över de efterfrågade filerna? Om vi bortser ifrån att slutkunden har väntat i flera månader med att höra av sig, så tycker jag inte att önskemålet är särskilt konstigt i sig. Själv så har jag alltid fått källfiler som kund, och jag har aldrig behövt göra mer än att fråga snällt efter dem.
Oavsett vilket så har de ingenting att komma med vad gäller rättsliga åtgärder emot dig. Om de lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten så svara att den ska avslås då det inte finns något avtal mellan parterna. Det förutsätter att du har fått betalt av byrån och att du levererat ditt arbete till dem. Har du levererat till, eller fått betalt av, slutkunden, så kan de hävda att det har funnits en överenskommelse. Men de måste fortfarande bevisa att källfilen ingick i den överenskommelsen. Och finns det inget skriftligt avtal så kan de svårligen göra det. Alla eventuella hot om jurister och rättsliga åtgärder är alltså helt tomma. |
Tack för dina synpunkter Gustav. Leverans har skett till byrån och betalning har kommit från dem så ingen avtal finns på något sätt mellan mig och slutkund.
|
Hej
Jag tycker att du ska ställa dig två frågor 1.Vad vinner jag på att inte lämna ut filerna? 2.Vad förlorar jag på att lämna ut filerna? Jag tror att du förlorar mer på att inte lämna ut filerna. |
Tycker många blandar ihop två saker.
Det första är vad ni tycker TS ska göra och där tycker en del att h*n ska lämna ifrån sina källfiler som goodwill osv. Detta är dock inte TS fråga. Citat:
Låt oss göra en tankelek. En kund beställer en applikation som normalt tar 10 timmar för en duktig utvecklare att ta fram. Jag kan göra den på 5 timmar tack vare att jag tidigare har gjort en liknande lösning och kan använda dessa koder/classer. Kan då slutkunden då begära all källkod utan att behöva betala minst 5 timmar till? Jag säger inte att jag har rätt osv utan mer intresserad av vad ni anser vara rätt och fel. Som sagt, skilj på frågorna. Senare kan vi diskutera vad vi tycker att TS ska göra för att göra både byrån och slutkunden glada. |
Vad jag kan tänka mig med källfilerna.
Nu är det annorlunda det här men låt säga följande: [fiktion]Jag får i uppdrag att ta fram en ny logotyp till ett företag. Gör detta, införskaffar mig en dyr font för detta eftersom den är klockren. Fonten faktureras inte, då jag kan använda den till andra saker också. Levererar filen i önskat format (dock ej *.ai filen). Får betalt från kund. Kunden kommer x månader senare och vill ha *.ai filen samt allt den berör. [/fiktion] Varför skall jag leverera fonten? Dom har ej betalt för denna? Vilket innebär ett lagbrott(!?) Detta är ungefär samma läge, för mig är detta ett klart läge att dom inte vill betala för en vidareutveckling utan vill ta in någon annan för att göra justeringarna. |
Citat:
Det är klart att jag indirekt betalat för allt som krävs för att ta fram produkten jag beställt, men det innebär väl knappast per automatik att det ska följa med i leveransen tillsammans med slutprodukten? Såvida det inte tydligt framgår av beställningen att det ingår framtagning av klichéer, då blir det ju en helt annan sak. |
Citat:
|
Beställer jag en bil så ingår inte monteringsmanual och ritningar eftersom det är bilen jag köper och inte hur man bygger den. Samma sak här eftersom det inte står i avtalet att källkod etc. ska ingå.
Om en kund köper ett program av mig så frågar jag om källkoden ska ingå eller inte. En del vill ha källkod och en del vill inte det och ska den ingå så får de betala mer. |
De flesta verkar tycka och tänka som mig vilket är trevligt :) Av vad jag hört och nu läst mig till så verkar det som att källfiler inte automatiskt skall skickas med i en leverans om inte annat avtalats men jag luskar vidare.
|
Citat:
Men visst står det inte i avtalet så har inte kunden i sig rätt till källfilerna. |
Ok, jag är med på det och det kan ju självklart underlätta för kunden. Att just underlätta för kunden och göra ett riktigt bra jobb och erbjuda mer än vad de beställt är något jag så gott som alltid försöker göra i form av bättre resultat än väntat, lite extra timmar här och där, alltid tillgänglig för samtal osv men det ger inte mig någon direkt fördel rent ekonomiskt att ge dem möjlighet att kunna utföra framtida jobb själva.
Jag vill ju skapa en relation där jag är leverantör av sådant de inte kan/vill göra. Samtidigt så motsätter jag mig absolut inte idén om att överföra ägandeskapet av dessa filer till kunden men då vill jag också ha en ersättning för det i form av att de faktiskt köper sig rätten till filerna då de inte var med i beställningen från början. Jag går ju inte och köper en grön bil för att sedan komma tillbaka och be om några gratis burkar röd metallic ur deras förråd bara för att det är en ändring jag kanske vill göra. Jag måste ju naturligtvis köpa det också. Kass jämförelse men jag tycker inte att jag är helt ute och cyklar. |
När man inte har ett skriftligt avtal som treglerar hur källfilerna ska hanteras så gäller lagen om upphovsrätt och det avtal via mejl som du har med din kund (dvs webbyrån).
Slutkunden (dvs webyråns kund) har inget avtal alls med dig så de har ingen som helst rätt att komma med några krav över huvud taget. Det Jan Eriksson och Stefan Bergfelt skriver är rätt. Du kan givetvis sälja källfilerna men då är det en helt ny förhandling och du är inte bunden av slutkundens krav. Fast ett tips är att alltid använda skriftliga avtal, det är som upplagt för konflikter när man inte gör det. Alla parter har olika förutfattade meningar om vad som ingår eller inte. |
Tack för bra och utförligt svar Conny :)
Självklart är avtal alltid att föredra och det är något jag skriver med alla mina kunder. Här var det en situation med ett långt samarbete utan några som helst problem eller tidigare konflikter och avtalet glömdes helt enkelt av vilket inte kommer hända igen, det är ett som är säkert oavsett hur långt samarbetet är/varit. |
Jag har samma uppfattning att källfiler inte skall ingå om inte avtalat just detta.
Jag har befunnit mig på båda sidorna - att jag har vid beställning satt som krav att källfiler skall ingå, samt som producent i ett avtal skrivit att källkoder ingår (eller ingår inte). Om det är byrån som inte varit tydlig med detta gentemot dig är byråns fel. Hur ser avtalet ut här - har källfiler diskuterats muntligen mot slutkund? Hur ställer sig byrån till detta? |
Det är även så att i alla avtalssituationer så ingår normalt int sånt man inte diskuterat om i förhandlingen, dvs man kan aldrig "förutsätta" att saker ingår bara för att man sjölv tycker det ska göra det. Man måste normalt reglera allt man vill ha med i avtalet annars ingår det inte. Det finns specifika undantag, som då är reglerade i lag (Avtalslagen SFS 1915:218: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM) eller rättspraxis (https://lagen.nu/1915:218), från denna huvudragel men de blir för jobbigt att gå igenom och det gäller inte i detta fall.
Se även upphovsrättslagen SFS 1960:729: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM |
Om det blir tvist - vilket inte har blivit än - är det viktigt att hålla koll på vad som är branschstandard.
Sådana avtal kan vara till exempel Grafiska Företagens Förbunds Allmänna Leveransvillkor, som man kan läsa på grafiska.se. Eftersom det rör framtagning av grafiskt material så kan den branschens villkor vara intressanta. Där finns en passus: Citat:
|
allstars, nej källfiler har aldrig varit uppe i diskussion. Jag har inte heller haft kontakt med slutkund förrän nu när denna förfrågan kom in.
Det kan nämnas att leveransen blev godkänd och betald i januari. Det är alltså ganska länge sen detta projekt blev klart. Conny, tack för länkarna. Har svårt för lagtexter men skall ta en titt :) Magnus, Tack. Det är dock inte bara frågan om källkod här utan hela arbetsfiler, AfterEffect, FLA m.m. |
Magnus, menar du punkt 13.b?
Citat:
|
Citat:
Att skrivningen dessutom förekommer i avtalet innebär att den som utformat avtalet är väl medveten om frågan och har därför förtydligat detta genom sin skrivning i punkt 13 b. |
Jag tolkar också det som att om man inte avtalat om det så ingår det inte heller.
Jag skall invänta ytterligare besked från byrån nu då det blivit knäpptyst efter mitt samtal med slutkunden. Jag håller er uppdaterade. Tack så mycket för all input och feedback. |
Citat:
Det korrekta i så fall är att kunden vänder sig till byrån som i sin tur vänder sig till dig. I slutändan handlar allting om smidighet och förtroende. |
Citat:
|
Håller med... vi får se vart vi hamnar. Det är fortfarande knäpptyst :)
|
Jag drar gärna en parallell till en professionell fotograf som likt dig skapar ett alster, en slutprodukt om du så vill. Bara för att du köper några utskrivna bilder/ inramade bilder så innebär det inte att du äger rätten till de bilder som fotografen har tagit, vill du ha originalbilden i obehandlad full storlek så snackar vi vanligtvis mycket högre summor än för enstaka bilder i print.
|
Jag är lite nyfiken på om du har hört något än, aerosole.
|
Har ännu inte hört något mer om detta så det lutar nog åt att det är överspelat. Vi får väl se, jag skriver mer om jag hör något men tills dess, tack för alla svar och all er input.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson