WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero -Segare än sirap - Byta till VPS? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042549)

erdistfroh 2010-06-15 22:35

Binero -Segare än sirap - Byta till VPS?
 
Den senaste tiden tycker jag Binero har gått segare och segare. Idag blev det ohållbart när en det tog 40sek att ladda sidorna. Pratade med Binero under eftermiddagen och de sa att en tekniker höll på att kolla på det. 5h senare är det lite segare än innan. Börjar ärligt talat bli trött på alla problem (åtminstone jag har haft) hos Binero.

Servern jag ligger på är Spirou. Någon annan som upplevt problemen?

Eftersom jag bl.a. håller på med e-handel så är en dag när det tar 40sek att ladda sidorna många förlorade beställningar.

Därför har jag nu efter dagens problem funderat på att flytta över sidorna till VPS. Glesys kanske? Vet inte vad det kallas, men har de så att "VPSen" flyttas över till en annan fysisk server om en server dör?

Tack

Danielos 2010-06-15 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av erdistfroh (Inlägg 20359581)
Därför har jag nu efter dagens problem funderat på att flytta över sidorna till VPS. Glesys kanske? Vet inte vad det kallas, men har de så att "VPSen" flyttas över till en annan fysisk server om en server dör?

Att flytta över till en VPS ska inte behövas, det finns fler webbhotell än Binero som kan se till att en webbshop rullar på snabbt och som den ska.

erdistfroh 2010-06-15 22:43

Min tanke var att eftersom Binero fick bäst i test av Internetworld så borde det vara mer problem hos någon annan. De testar iofs bara i 4 veckor.

Någons som har en bra lista med pingdom testar under längre period av Svenska webhotell?

StefanBergfeldt 2010-06-16 08:38

Jag skulle nog säga att om du har en e-handel med lite omsättning så bör du kunna lägga lite mer pengar på en bättre servermiljö.

KristianE 2010-06-16 08:53

De flesta VPS-leverantörer brukar ha någon form av redundant lösning av
ett eller annat slag. Så länge man lagrar sina virtuella maskiner på en delad
lagring så kan man starta upp maskinen på vilken annan host som helst.

Så, så länge leverantören inte kör med bara en host eller lokal lagring så
kommer du upp ganska fort om en fysisk maskin går sönder.

Driver man e-handel så bör man satsa på antingen en VPS eller på ett
webhotell där folket har stor erfarenhet av e-handel - inget av det behöver
kosta särskilt många hundralappar i månaden.

Danielos 2010-06-16 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av erdistfroh (Inlägg 20359585)
Min tanke var att eftersom Binero fick bäst i test av Internetworld så borde det vara mer problem hos någon annan. De testar iofs bara i 4 veckor

Problemet är att testen inte var så bra gjord, ett annat problem är att man inte testade alla webbhotell, många stora webbhotell som tex. Oderland var inte ens med i testen. Jag ser Oderland som är bra mycket bättre webbhotell än Binero.

JensS 2010-06-16 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20359609)
Problemet är att testen inte var så bra gjord, ett annat problem är att man inte testade alla webbhotell, många stora webbhotell som tex. Oderland var inte ens med i testen. Jag ser Oderland som är bra mycket bättre webbhotell än Binero.

Vad är det som gör dem bra mycket bättre än Binero?

Danielos 2010-06-16 14:07

Det är mest en personlig uppfattning som jag inte baserar på fakta, men självklart så skulle man veta bättre om det stämmer om Binero och Oderland var med i samma test.

KristianE 2010-06-16 18:51

Oderland kör väl 24/7-support via ett callcenter uppåt i landet?

JensS 2010-06-16 20:49

Hur är kvalitén då?
Kan de svara på alla frågor som en "vanlig" support kan?
Eller är det som att ringa "Via Direkt" och man får tala med en som slår upp svaren i en pärm?

oderland 2010-07-09 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20359684)
Hur är kvalitén då?
Kan de svara på alla frågor som en "vanlig" support kan?
Eller är det som att ringa "Via Direkt" och man får tala med en som slår upp svaren i en pärm?

Inget vanligt callcenter utan teknisk helpdesk är det frågan om ;-)

Ofta får du svar som är så pass bra som du skulle prata med en tekniker hos oss. De har tillgång till vår driftjour via chat och telefon som är online 24/7 som backup. Dagtid kopplas krångligare till vår secondline där 5 tekniker tar hand om dessa ärenden heltid.

htiawe 2010-07-09 18:59

Oderland är fenomenala. Jag har skickat frågor till supporten vid 23:00 och fått svar inom någon timme eller två.

tartareandesire 2010-07-09 19:18

Det är mycket prat om support men jag föredrar faktiskt webbhotell där man inte behöver någon support :)

tomas70 2010-07-09 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20362006)
Det är mycket prat om support men jag föredrar faktiskt webbhotell där man inte behöver någon support :)

Precis, Du har så rätt.
Underbart är det när folk är nöjda och glada och inte behöver support alls.

johan1234 2010-07-13 14:25

Alla kan ha problem ibland. Binero har uppenbart växt mycket på bredden och höjden under senare året och det är nog befogat med lite växtvärk.

Är det en lite större satsning så tycker jag att VPS, Moln eller egen server kan vara en utmärkt investering. Även om webbhotell kan vara mycket bra - vid större och mer seriösa satsningar så har du nytta av egen miljö.

Lycka till!

Danielos 2010-07-13 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20362006)
Det är mycket prat om support men jag föredrar faktiskt webbhotell där man inte behöver någon support :)

Håller med, support behövs mest om det inte fungerar eller om man inte kan någonting själv.

tomas70 2010-07-13 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20362407)
Alla kan ha problem ibland. Binero har uppenbart växt mycket på bredden och höjden under senare året och det är nog befogat med lite växtvärk.
Lycka till!

Självklart kan det bli problem ibland och det hör väl tekniken till, Och visst har Binero växt något otroligt, Har själv konto där och har verkligen inte upplevt alla de problem folk diskuterar om.
Inloggningen till deras kundzon är otroligt seg, Men i övrigt har jag inte drabbats på det sätt många postar trådar och inlägg om här.

tartareandesire 2010-07-13 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av tomas70 (Inlägg 20362444)
Självklart kan det bli problem ibland och det hör väl tekniken till, Och visst har Binero växt något otroligt, Har själv konto där och har verkligen inte upplevt alla de problem folk diskuterar om.
Inloggningen till deras kundzon är otroligt seg, Men i övrigt har jag inte drabbats på det sätt många postar trådar och inlägg om här.

Ändra namnservrar i den gamla kontrollpanelen är inte det roligaste som finns kan jag säga :)

JensS 2010-07-16 02:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20362461)
Ändra namnservrar i den gamla kontrollpanelen är inte det roligaste som finns kan jag säga :)

Kan hålla med om det men jag har hjälpt ett företag som kör nya kontrollpanelen och den är bättre.

tomas70 2010-07-16 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20362461)
Ändra namnservrar i den gamla kontrollpanelen är inte det roligaste som finns kan jag säga :)

Har inte behövt peka om något domän hos binero eftersom redan när jag köper en domän väljer jag att peka domänen till mig själv. ;)
Därav har jag aldrig testat att göra ändringar hos binero på namnservrarna.

crazzy 2010-07-17 04:57

Citat:

Ursprungligen postat av tomas70 (Inlägg 20362693)
Har inte behövt peka om något domän hos binero eftersom redan när jag köper en domän väljer jag att peka domänen till mig själv. ;)
Därav har jag aldrig testat att göra ändringar hos binero på namnservrarna.

Problemet med formuläret vid registrering av domäner är ju dock att formuläret bara klarar 2st NS. Jag har 4st, så måste ändå ändra namnservrar i kontrollpanelen. Hemskt, kan ta upp till en timme ibland.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson