![]() |
Studentis Group i konkurs
"Under 2007 köpte Studentis i rask takt både svenska universitetscommunit Student.se se samt Festivalinfo.se. Bolaget Studentis Group har även drivit sajterna Mvgplus.se, Snuttis.se med flera. – Jag har inga kommentarer i dagsläget. Vi för diskussioner om hur vi kan gå vidare, säger Andreas Swahn, en av personerna bakom Studentis Group."
Källa: http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article433327.ece |
Det här kommer inte som en överraskning.. De köpte min sida och försökte få över mig samtidigt för några år sen. Jag såg tidigt att de inte visste vad de höll på med så som tur var så tackade jag nej, tur för mig.
Hoppas sajterna och personerna bakom klarar sig. Tråkigt när framgångsrika sajter går omkull pga bad management. |
Skall bli kul att se vad som händer. Känns för mig bara konstigt att det inte gick i KK tidigare.
|
Ja Studentis har verkligen hållt ut länge. Hoppas alla webbplatserna får nytt liv efter detta.
|
Citat:
|
Försöker man tjäna pengar på en grupp människor vars liv går ut på att spara så många slantar som möjligt så får man det tufft :)
Trist med konkursen dock, var hyfsat välgenomtänkta sajter som kunde nå längre. |
Inte håller studenter på att spara slantar
Däremot vill de ha så mycket som möjligt för sina slantar Eller kanske bara rabatt - för att känna/tro att de sparat slantar (Oj vad jag själv handlat under studentperioder - för att det gavs rabatt. Skulle nog inte köpt överhuvudtaget om det varit ordinarie pris) |
Citat:
Responsen jag fått var att de som gillar festivaler saknar oss som skötte sajten innan Studentis tog över. |
Det fanns en hel del fulregistreringar i den portföljen ser jag: prisrunner.se, wwwplayahead.se, foreninssparbanken.se, enero.se, allways.se, altomstockholm.se, mm, mm, mm.
Vad gäller konkursen så borde väl det här vara en del i communitydöden som sprider sig på internet just nu... |
Delvis handlar det nog om communitydöden som onekligen gör att det blir svårare.
Men åtminstone jag tror att det finns en framtid i nischade sajter. Dock räcker det nog inte med att kalla sajterna för community/socialt media och tro att någon kommer kasta pengar på en. |
Citat:
Renodlade communitys utan innehåll och substans är en ganska dödsdömd idé från första början. Att Lunarstorm inte skulle klara sig i längden tror jag de flesta förstod. Det hände i princip ingenting på flera år och det leder garanterat rakt i graven för en sajt av den typen. Facebook står betydligt mer stabilt med allt som finns kring sajten men om det räcker till överlevnad i framtiden återstår väl att se. |
Jag tror att folk kommer välja smalare och mer nischade sociala mötesplatser istället för "breda Facebook" i framtiden. Även om platser som Lunarstorm, Playahead Skunk kanske kommer ligga kvar i graven så tror jag att samma koncept kommer att fungera igen. T.ex. för ungdomar som tröttnat på spionerande lärare och föräldrar.
Personligen börjar jag redan känna att jag har lite för lite kontroll över de delar av mitt privatliv som faktiskt är tillgängligt för ganska många personer. Facebooks försök till att skydda sin integritet ger jag inte särskilt mycket för. Den tendens jag tycker mig ha sett är en ganska liknande tillväxt kurva för flera communitys/sociala mötesplatser. För några år sen klagade t.ex. MySpace på att de tappade besökare efter att ha varit ett av världens största mötesplatser. Dock så har Facebook gjort något som gör att de förmodligen aldrig kommer gå omkull även om folk tröttnar på deras mötesplats, Facebook Connect. |
Så otroligt skönt - Champagne någon?
|
Citat:
|
Har sett liknande kommentarer som Studiox tidigare. Det verkar finnas en intressant historia bakom detta då många verkar ha någon form av törn i sidan till Studentis.
Detta är väl inget skvallerforum direkt, men man kan ju inte låta bli att bli lite intresserad. |
Citat:
Jag har lite svårt att förstå att pengarna inte tagit slut tidigare. |
Citat:
|
Citat:
|
Finns det några fynd att göra i konkurs auktionen?
|
Citat:
Kolla listan här: http://www.erikssonobengtsson.se/egendom/rightup.htm Frames is teh shit :) |
Senaste tiden för anbud var den 18:e juni. Blir väl privatpersonerna i bolaget som köper ut domännamnen och fortsätter verksamheten. Så brukar det ju gå till tyvärr...
|
Citat:
|
Jag försökte kontakta kk-förvaltaren, men fick inga svar på mina mail.
|
Jag fick svar, då var budet på alla sajterna uppe i 900k kronor. Nästa gång jag hörde av mig var allt sålt.
|
Spännande nog la jag ett bud på lite utrustning, innan 18:e juni, men jag fick inget svar på det...
|
Som jag hörde det så vann inte högsta budet utan Swahn köpte allt. Enligt mig som också la bud gjorde inte kk-förvaltaren inte något vidare jobb.
Så här kommer en fråga. Om ett företag är i princip tomt på tillgångar men äger en värdefull domän. Får en majoritetsägare då sälja den domänen till ett eget (100% ägt) företag för en struntsumma och på så sätt tömma bolaget på sin enda tillgång? |
Citat:
Som vi alla förstår så är det svårt att definiera underpris samt när obestånd inträffar. Allt bygger på vad konkursförvaltaren tycker är rätt. Konkursförvaltaren har fri prövningsrätt när det gäller inkomna bud, får han ett bud på alla domäner eller alla inventarier så kan han tycka att det är bättre att skicka av allt på ett bräde istället för att dutta med domän för domän och riskera att bli sittande med skambud på resten. |
Citat:
|
Citat:
Överlag så kan man dock säga att styrelsen har total kontroll över bolaget, och majoritetsägaren brukar i de flesta fall ha kontroll över styrelsen. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson