WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Studentis Group i konkurs (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042523)

Ingo 2010-06-14 11:35

Studentis Group i konkurs

"Under 2007 köpte Studentis i rask takt både svenska universitetscommunit Student.se se samt Festivalinfo.se. Bolaget Studentis Group har även drivit sajterna Mvgplus.se, Snuttis.se med flera. – Jag har inga kommentarer i dagsläget. Vi för diskussioner om hur vi kan gå vidare, säger Andreas Swahn, en av personerna bakom Studentis Group."

Källa: http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article433327.ece

ElMariachi 2010-06-14 12:59

Det här kommer inte som en överraskning.. De köpte min sida och försökte få över mig samtidigt för några år sen. Jag såg tidigt att de inte visste vad de höll på med så som tur var så tackade jag nej, tur för mig.

Hoppas sajterna och personerna bakom klarar sig. Tråkigt när framgångsrika sajter går omkull pga bad management.

hoxon 2010-06-14 13:46

Skall bli kul att se vad som händer. Känns för mig bara konstigt att det inte gick i KK tidigare.

Osiris 2010-06-14 14:52

Ja Studentis har verkligen hållt ut länge. Hoppas alla webbplatserna får nytt liv efter detta.

Magnus_A 2010-06-14 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av hoxon (Inlägg 20359367)
Skall bli kul att se vad som händer. Känns för mig bara konstigt att det inte gick i KK tidigare.

När klev du av?

tartareandesire 2010-06-14 17:13

Försöker man tjäna pengar på en grupp människor vars liv går ut på att spara så många slantar som möjligt så får man det tufft :)

Trist med konkursen dock, var hyfsat välgenomtänkta sajter som kunde nå längre.

Ciffan 2010-06-14 17:36

Inte håller studenter på att spara slantar
Däremot vill de ha så mycket som möjligt för sina slantar
Eller kanske bara rabatt - för att känna/tro att de sparat slantar

(Oj vad jag själv handlat under studentperioder - för att det gavs rabatt. Skulle nog inte köpt överhuvudtaget om det varit ordinarie pris)

Osiris 2010-06-14 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20359398)
...
Trist med konkursen dock, var hyfsat välgenomtänkta sajter som kunde nå längre.

Jag misstänker att åtminstone 2-3 av webbplatserna kommer att överleva konkursen. Men det vore skönt om det kom in nytt blod bland de som tar besluten kring utvecklingen.
Responsen jag fått var att de som gillar festivaler saknar oss som skötte sajten innan Studentis tog över.

Gustav 2010-06-14 18:07

Det fanns en hel del fulregistreringar i den portföljen ser jag: prisrunner.se, wwwplayahead.se, foreninssparbanken.se, enero.se, allways.se, altomstockholm.se, mm, mm, mm.

Vad gäller konkursen så borde väl det här vara en del i communitydöden som sprider sig på internet just nu...

Osiris 2010-06-14 18:21

Delvis handlar det nog om communitydöden som onekligen gör att det blir svårare.
Men åtminstone jag tror att det finns en framtid i nischade sajter. Dock räcker det nog inte med att kalla sajterna för community/socialt media och tro att någon kommer kasta pengar på en.

tartareandesire 2010-06-14 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20359401)
Inte håller studenter på att spara slantar
Däremot vill de ha så mycket som möjligt för sina slantar
Eller kanske bara rabatt - för att känna/tro att de sparat slantar

(Oj vad jag själv handlat under studentperioder - för att det gavs rabatt. Skulle nog inte köpt överhuvudtaget om det varit ordinarie pris)

Det var det jag menade, blev bara lite olyckligt ordval :)

Renodlade communitys utan innehåll och substans är en ganska dödsdömd idé från första början. Att Lunarstorm inte skulle klara sig i längden tror jag de flesta förstod. Det hände i princip ingenting på flera år och det leder garanterat rakt i graven för en sajt av den typen. Facebook står betydligt mer stabilt med allt som finns kring sajten men om det räcker till överlevnad i framtiden återstår väl att se.

Oskar G 2010-06-14 22:26

Jag tror att folk kommer välja smalare och mer nischade sociala mötesplatser istället för "breda Facebook" i framtiden. Även om platser som Lunarstorm, Playahead Skunk kanske kommer ligga kvar i graven så tror jag att samma koncept kommer att fungera igen. T.ex. för ungdomar som tröttnat på spionerande lärare och föräldrar.

Personligen börjar jag redan känna att jag har lite för lite kontroll över de delar av mitt privatliv som faktiskt är tillgängligt för ganska många personer. Facebooks försök till att skydda sin integritet ger jag inte särskilt mycket för.

Den tendens jag tycker mig ha sett är en ganska liknande tillväxt kurva för flera communitys/sociala mötesplatser. För några år sen klagade t.ex. MySpace på att de tappade besökare efter att ha varit ett av världens största mötesplatser.

Dock så har Facebook gjort något som gör att de förmodligen aldrig kommer gå omkull även om folk tröttnar på deras mötesplats, Facebook Connect.

studiox 2010-06-15 00:40

Så otroligt skönt - Champagne någon?

dotvoid 2010-06-15 01:21

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20359457)

Jag brukar å andra sidan tycka det är tråkigt när folk misslyckas...

Kalledoo 2010-06-15 08:20

Har sett liknande kommentarer som Studiox tidigare. Det verkar finnas en intressant historia bakom detta då många verkar ha någon form av törn i sidan till Studentis.

Detta är väl inget skvallerforum direkt, men man kan ju inte låta bli att bli lite intresserad.

orreborre 2010-06-15 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20359457)

Ja, nu är det dags att fira!
Jag har lite svårt att förstå att pengarna inte tagit slut tidigare.

erib 2010-06-15 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20359482)
Ja, nu är det dags att fira!
Jag har lite svårt att förstå att pengarna inte tagit slut tidigare.

Vad har dessa människor gjort för att förtjäna dessa negativa posterna?

fredddd 2010-06-15 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av erib (Inlägg 20359520)
Vad har dessa människor gjort för att förtjäna dessa negativa posterna?

Det är nog endast en person som gjort att i princip alla delägare velat se det i konkurs sedan en ganska lång tid tillbaka.

myapp 2010-06-15 14:22

Finns det några fynd att göra i konkurs auktionen?

Osiris 2010-06-15 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av myapp (Inlägg 20359531)
Finns det några fynd att göra i konkurs auktionen?

En Macbook Pro, några servrar m.m.

Kolla listan här:
http://www.erikssonobengtsson.se/egendom/rightup.htm
Frames is teh shit :)

myapp 2010-06-30 01:14

Senaste tiden för anbud var den 18:e juni. Blir väl privatpersonerna i bolaget som köper ut domännamnen och fortsätter verksamheten. Så brukar det ju gå till tyvärr...

studiox 2010-06-30 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av myapp (Inlägg 20361010)
Senaste tiden för anbud var den 18:e juni. Blir väl privatpersonerna i bolaget som köper ut domännamnen och fortsätter verksamheten. Så brukar det ju gå till tyvärr...

Jäklar, där missade man den. Hade varit kul att köpa något som kuriosa.

Anders Larsson 2010-06-30 18:33

Jag försökte kontakta kk-förvaltaren, men fick inga svar på mina mail.

fabian 2010-06-30 23:47

Jag fick svar, då var budet på alla sajterna uppe i 900k kronor. Nästa gång jag hörde av mig var allt sålt.

Osiris 2010-08-16 23:26

Spännande nog la jag ett bud på lite utrustning, innan 18:e juni, men jag fick inget svar på det...

fredddd 2010-08-17 10:34

Som jag hörde det så vann inte högsta budet utan Swahn köpte allt. Enligt mig som också la bud gjorde inte kk-förvaltaren inte något vidare jobb.

Så här kommer en fråga. Om ett företag är i princip tomt på tillgångar men äger en värdefull domän. Får en majoritetsägare då sälja den domänen till ett eget (100% ägt) företag för en struntsumma och på så sätt tömma bolaget på sin enda tillgång?

Magnus_A 2010-08-17 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av fredddd (Inlägg 20365775)
Som jag hörde det så vann inte högsta budet utan Swahn köpte allt. Enligt mig som också la bud gjorde inte kk-förvaltaren inte något vidare jobb.

Så här kommer en fråga. Om ett företag är i princip tomt på tillgångar men äger en värdefull domän. Får en majoritetsägare då sälja den domänen till ett eget (100% ägt) företag för en struntsumma och på så sätt tömma bolaget på sin enda tillgång?

Du får inte sälja till underpris till dig själv eller andra när bolaget är på obestånd. I så fall ska konkursförvaltaren agera och i svårare fall kan köpet gå tillbaka.
Som vi alla förstår så är det svårt att definiera underpris samt när obestånd inträffar. Allt bygger på vad konkursförvaltaren tycker är rätt.

Konkursförvaltaren har fri prövningsrätt när det gäller inkomna bud, får han ett bud på alla domäner eller alla inventarier så kan han tycka att det är bättre att skicka av allt på ett bräde istället för att dutta med domän för domän och riskera att bli sittande med skambud på resten.

fredddd 2010-08-18 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20365782)
Du får inte sälja till underpris till dig själv eller andra när bolaget är på obestånd. I så fall ska konkursförvaltaren agera och i svårare fall kan köpet gå tillbaka.
Som vi alla förstår så är det svårt att definiera underpris samt när obestånd inträffar. Allt bygger på vad konkursförvaltaren tycker är rätt.

Konkursförvaltaren har fri prövningsrätt när det gäller inkomna bud, får han ett bud på alla domäner eller alla inventarier så kan han tycka att det är bättre att skicka av allt på ett bräde istället för att dutta med domän för domän och riskera att bli sittande med skambud på resten.

Om bolaget som äger domänen inte är på obestånd då? Får man som majoritetsägare sälja den domänen till ett annat företag till vilket pris som helst? Dvs lura de andra delägarna i företaget på enda tillgången och göra företaget värdelöst.

Gustav 2010-08-18 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av fredddd (Inlägg 20365893)
Om bolaget som äger domänen inte är på obestånd då? Får man som majoritetsägare sälja den domänen till ett annat företag till vilket pris som helst? Dvs lura de andra delägarna i företaget på enda tillgången och göra företaget värdelöst.

Ja. Förutsatt att du har styrelses godkännande. Men kan styrelsen inte motivera för revisorn varför tillgångar har sålts av till underpris, så kan den få problem när det är dags att godkänna årsredovisningen.

Överlag så kan man dock säga att styrelsen har total kontroll över bolaget, och majoritetsägaren brukar i de flesta fall ha kontroll över styrelsen.

orreborre 2010-08-19 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20365985)
Ja. Förutsatt att du har styrelses godkännande. Men kan styrelsen inte motivera för revisorn varför tillgångar har sålts av till underpris, så kan den få problem när det är dags att godkänna årsredovisningen.

Överlag så kan man dock säga att styrelsen har total kontroll över bolaget, och majoritetsägaren brukar i de flesta fall ha kontroll över styrelsen.

Det blir extra lätt när majoritetsägaren är styrelseordförande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson