![]() |
Vad utmärker en klickbar banner?
Hej allihopa.
Banners är väl med lätthet det mest kontroversiella annonsformatet, vissa säger att de är skit andra att de kan funka. Vad skulle ni själva säga, hur är en bra och klickbar banner utformad? |
Intressant!
Denna tråden kommer jag följa (om det skrivs något). Personligen tror jag att de bör vara enkla och att budskapet bör framgå direkt. Alternativt kan annonsen även kryddas med humor eller liknande som drar till sig uppmärksamhet. |
Citat:
|
Citat:
Utan att veta exakt gissar jag nog ändå att Loopia har stött och blött de flesta formaten och kommit fram till att den banner vi alla ser i högermarginalen här på WN ger flest klick och köp. |
Citat:
förutsatt att du betalar per klick dvs |
Citat:
|
Det är svårt att visa upp sin logotyp i en vanlig textlänk. Men en banner är grafisk och ökar igenkänningen av ditt varumärke och din logotyp på ett helt annat sätt än vad tex en liten textlänk gör. Du kan alltså tänkas få ut någonting av din annons, även om ingen klickar på den.
Dock kräver den typen av varumärkesbyggande spridning och repetition in i det oändliga. Så för en liten e-butik blir värdet av att en besökare ser annonsen, men utan att klicka, marginell. Personligen så tycker jag att textlänkar är bättre än banners. Surfaren sorterar bort banners omedvetet, eftersom hjärnan direkt uppfattar det som reklam. Samma hjärna har dock svårare att skilja en textannons ifrån en informativ länk och registrerar den således. Att surfaren ser din annons är naturligtvis en förutsättning för att denna ska klicka på den. Edit: Ser nu att jag i princip missade att besvara den ursprungliga frågan - vad utgör en bra banner. Svaret måste vara att det är en banner som surfaren ser. Dvs en banner som inte ser ut att vara reklam. En banner bör även vara relevant och aktuell. Med andra ord så tror jag det är viktigare vart och när du visar din banner, än hur den egentligen ser ut. Min erfarenhet är att banners som innehåller bilder på produkter fungerar bäst. Men att banners med budskap i text fungerar uruselt. Vem spenderar fem sekunder på att läsa roterande text i en banner? |
Citat:
|
Citat:
|
Jag har på senare år börjat använda banners med sökfält / inputs efter att tidigare ratat bannerformatet helt. Driver rätt stora trafikmängder till landningssidor för hotell där det förr bara fanns textlänkar. Kör för närvarande en enklare sökbanner för Hotels.com ("Vart vill du åka?", datumbläddrare och en boka-knapp, ungefär) i marginalplacering bredvid texten och där är det 7-8% av utgående besökarna som använder sig av bannern. Byter jag den till en banner utan inputs, på samma ställe, storlek och tema, sjunker det till 2%.
Kanske tacksamt just för hotell/rese-branchen, jag vet inte. Väldigt förvånad över skillnaden i alla fall. |
Citat:
Överlag så tror jag att interaktiva banners ger bättre resultat än andra. Så att uppmana kunden till att göra ett val redan innan han kommer till annonsörens webbsida tror jag är en bra idé. Det kan vara sökruta, rullmeny eller en simpel fråga med kryssalternativ. |
Citat:
|
Citat:
|
väldigt intressant.
Själv brukar jag göra mina banners såhär: ---------------------------------------- Företagslogo / Slogan BILDBILDBILDBILD BILDBILDBILDBILD BILDBILDBILDBILD BILDBILDBILDBILD BILDBILDBILDBILD BILDBILDBILDBILD PrisPrisPris PrisPrisPris PrisPrisPris Edit: Bild = Produktbild Jag kör på att de klickar ifall de tycker produkten är intressant. Priset syns ju också, så inga överaskningar. Däremot tycker jag interaktiva banners fungerar bättre för att jag själv brukar 50 % av tiden inte kunna stå emot "spelbanners". Däremot så brukar det vara typ träffa tre iPhones , Då träffar jag bara 2 och slipper omdirigeras... Men ändå... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson