WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Funkar Facebook bra att annonsera i? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042357)

El bueno 2010-06-03 07:34

Funkar Facebook bra att annonsera i?

Tjena, jag funderar på att börja använda Facebook som annonseringskanal. Är det någon som har goda erfarenheter?

vco-systems 2010-06-03 08:10

Det fungerar bra om du har en målgrupp som går att specificera hos fb, tex. en yrkesgrupp, eller kön/ålder. Samt betalar per klick. Däremot avtar ctr ganska snabbt om du har en lite mindre målgrupp vilket leder till att du måste betala mer per klick för att få visningar (de rankar "buden" efter bud*ctr).

El bueno 2010-06-03 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20357927)
Det fungerar bra om du har en målgrupp som går att specificera hos fb, tex. en yrkesgrupp, eller kön/ålder. Samt betalar per klick. Däremot avtar ctr ganska snabbt om du har en lite mindre målgrupp vilket leder till att du måste betala mer per klick för att få visningar (de rankar "buden" efter bud*ctr).

Klockrent. Så kostnaden för klicken bestäms alltså av hur många personer som ingår i målgruppen? (ju fler desto billigare)

Wojt 2010-06-03 12:16

Det är ganska dyrt. Dyrare än Adwords per click.

El bueno 2010-06-03 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20357967)
Det är ganska dyrt. Dyrare än Adwords per click.

Men hur bestäms priset, på vilka variabler?

vco-systems 2010-06-03 13:05

Om det är dyrare eller billigare än adwords beror nog på vilken målgrupp du har, den annonskampanj som jag körde var betydligt billigare än adwords (ca 0.70/klick hos fb jmf. med ca 1.50 hos adwords) från början. Jag tycker även att det var bättre kvalitet på trafiken från fb (beror antagligen på att jag riktade mig mot undersköterskor och dessa är svårare att fånga upp via adwords då det inte går att anpassa adwords efter yrke)

Anledningen till att priset ökar vid en liten målgrupp är att ctr minskar rejält med tiden då det är samma personer som ser annonsen hela tiden och de som är mest intresserade klickar antagligen någon av de första gångerna de ser annonsen.
Har du en större målgrupp tar det längre tid innan den är "mättad".

Wojt 2010-06-03 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av El bueno (Inlägg 20357973)

Hur många personer du skall annonsera mot, konkurrens som triggar upp priset osv.

Jag kan knappt få ner det under 6 kr per klick såvida jag inte drar ner antalet personer REJÄLT. Exempelvis med stad och sånt.

vco-systems 2010-06-03 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av El bueno (Inlägg 20357973)

En av de viktigaste variablerna är hur många som klickar på dina annonser.

El bueno 2010-06-03 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20357992)
En av de viktigaste variablerna är hur många som klickar på dina annonser.

Inom en specifik tidsperiod då?

Hej123 2010-06-03 15:11

Kan rekommendera att köra annonsering via facebookgrupper/fan sidor osv. Antingen att du har en egen fan sida som du driver in trafik(medlemmar) till eller att du köper statusuppdateringar osv.

Nackdelen är att det kan se spammigt ut om det görs för mycket.

Richie72 2010-06-03 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Hej123 (Inlägg 20358015)
Kan rekommendera att köra annonsering via facebookgrupper/fan sidor osv. Antingen att du har en egen fan sida som du driver in trafik(medlemmar) till eller att du köper statusuppdateringar osv.

Nackdelen är att det kan se spammigt ut om det görs för mycket.

Är det skillnad på vanliga facebookannonser och annonsering via facebookgrupper?

vco-systems 2010-06-04 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av El bueno (Inlägg 20358011)
Inom en specifik tidsperiod då?

Hur stor andel som klickar, fb är enbart intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt så de visar den annons som ger störst inkomster. De väljer den annons som ger mest pengar dvs. (andel som klickar)*(bud per klick)

El bueno 2010-06-04 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20358152)
Hur stor andel som klickar, fb är enbart intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt så de visar den annons som ger störst inkomster. De väljer den annons som ger mest pengar dvs. (andel som klickar)*(bud per klick)

Jo, men det måste ju finnas en tidsperiod också som FB vill att klicken skall levereras på. Jag menar det är ju mer lönsamt för FB om en lite billgare annons klickas upp på några få dagar än en dyrare annons som tar flera veckor?

Högsta intäkten på kortast tid är ju en kombination av flera faktorer där en billigare annons kan klå en dyrare annons och därmed bli mer lönsam för FB. Om du förstår hur jag menar.

Hej123 2010-06-05 18:39

Skillnaden är att det är privatpersoner som har olika stora fan-pagesidor med över 50k+ svenska användare. Dessa personer kan göra statusuppdateringar som hamnar i allas feed. På så sätt kan man nå ut till väldigt många användare fort, men nackdelen är som sagt att det kan se spammigt ut.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson