![]() |
Bästa hotellet för domänhantering?
Hallå,
Efter att ha ruttnat fullständigt på Bineros kassa kontrollpanel så avser jag nu att flytta alla mina domäner till ett annat hotell. Det jag vill höra från alla er kunniga nu, är vilket som ni tycker är bäst för endast domänhantering? Jag behöver alltså ingen hosting, det sköter jag själv. Jag bara registrerar domäner och hanterar befintliga med dns-mallar och liknande. Jag vill helst undvika några utdragna diskussioner om varför A är bättre än B, jag vill bara ha er åsikt och tips. Själv tycker jag att de flesta Svenska hotellen är helt kassa när det kommer till den här biten. Loopia har en hygglig kontrollpanel men är segare än sirap, vad finns det mer för bra alternativ för att sköta sin domänpark? |
Vad är det som är kass med Bineros? Jag älskar den!
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag tänkte som sagt försöka undvika diskussionen om varför någon är bra/dålig, vill ni veta vad som är fel med Binero hänvisar jag till http://www.wn.se/t1042075.html
Det jag vill ha är egentligen bara rimliga alternativ då jag inte hittar några fler själv. Finns det bra amerikanska leverantörer som hanterar .se? |
Nu vet jag inte vad du menar med amerikansk leverantör, men jag använder mig av HostGator. Ett företag i USA. Redan köpt deras 2-year plan! Har aldrig haft några problem med domäner där, men om jag mot all förmodan får det så är deras support klockren.
|
Jag använder mig av loopia. Gillar deras kontrollpanel, enkel att förstå. Håller på att flytta alla mina domäner dit nu.
|
Citat:
|
Citat:
Dessutom kan jag inte hitta något sätt att ha DNS mallar, exempelvis om jag vill sätta alla mina "tomma" parkerade domäner till Googles Adsense for domains. Jag vet att man kan göra en massändring, men jag vill ha en mall som jag bara väljer så jag slipper lägga till varje DNS post var för sig varje gång jag lägger till en domän. |
Citat:
Jag har tre mallar, en för Adsense for domains, och en för vardera webbserver jag har (som även inkluderar Google Apps for for domains) så när jag köper en ny domän är jag färdigkonfigurerad på ett par minuter. Eftersom jag dessutom är återförsäljare kan jag enkelt lägga upp samma mallar på mina kunder. |
Hur ser dina kriteria ut för vad som är den "bästa" domänhanteringen?
Finns väl fler aktörer än binero och loopia att välja på? |
Citat:
|
Citat:
Är det enkelt och smidigt att hantera DNS info för domänerna hos dom? |
Citat:
Jag letar efter något guldkorn jag missat, ett alternativ som har bra kontrollpanel, enkel DNS hantering med mallar, där man kan samla sina domäner och administrera dessa. Helst Svensk men ej nödvändigt. Som sagt, något bra alternativ för ovanstående som ej är Binero eller Loopia. De flesta webbhotell har inte någon bra lösning för domäner, utan de fokuserar ju mest på hela hostingpaket för enskilda domäner. Binero hade varit perfekt, om deras system hade fungerat felfritt. |
Det finns webbhotell som jobbar hårt på detta och som har kommit långt i arbetet, vi får säkert se den närmaste tiden vad resultatet blir och hur det kommer att fungera.
|
Haha, egenreklam!:D
|
Citat:
|
Måste det vara ett jobbigt webbgui som man administrerar domäner i? Allt skulle bli mycket smidigare om det fanns ett api så att man kunde programmera sina egna administrationsscript med bash och curl.
|
Har mina domäner hos Loopia men använder mig av Linodes DNS. Loopia fungerar helt ok, upplägget på kontrollpanelen är väl inte det mest logiska men det är inte svårt när man har utforskat lite. Linodes DNS hantering är dock super! Man kan importera zoner från andra namnservrar och klona egna zonfiler. Tror dessvärre inte att det går att få tillgång till DNS utan att köpa en VPS.
|
Citat:
|
Citat:
|
Hostgator har ingen ren dns tjänst. Dom har olika webbhotellspaket med olika mängd av diverse saker så som antalet domäner man kan hosta.
tex sweelys domän gå-ner-i-vikt-snabbt.se. Loopia dns till hostgator webbhotell. |
Citat:
|
Hittat ett intressant alternativ, http://www.zerigo.com/.
Dom är inte .se registrar så man får ha domänerna någon annanstans, men deras DNS tjänst var riktigt grym. Känns så mycket mer modern än allt annat jag provat. Namnservrar i Europa och USA. DNS mallar, REST API osv. Man kan testa med 3 domäner gratis, annars kostar det $19/år för upp till 25 domäner. Inte den perfekta lösningen, men har man en registrar som har taskig DNS hantering så är det definitivt ett alternativ. Jag kommer förmodligen ha Binero eller Loopia för att köpa mina domäner och bara peka dom direkt till Zerigos namnservrar. Testar med en domän nu och det verkar funka underbart bra... |
Kan bara hålla med om att det finns en hel del kontrollpaneler som lämnar en hel del att önska. Det vill jag vara först att påpeka att vår, City Networks ligger bland dem.
Tror dock också på citatet att många ligger i startgroparna för nya lösningar. Vi är en av dem och har lanseringsdatum satt till första November. Utan tvekan något vi ser fram emot - men kanske då än mer våra kunder. :-) Tror att Loopia och Binero har kommit längst - även om många här säger att de inte är bra. |
Citat:
Tips: sök upp en domän, sen klickar du i valet "Endast beställning av domännamn" så får du ett gratiskonto där du kan samla dina domäner. Vill dock ge en eloge till Bineros hantering av DNS-data, med mallar och grejor. Även om jag är våldsamt irriterad på att alla funktioner i deras kontrollpanel inte stöjder Google Chrome. Att de även har delat upp kontrollpanelen i 2 delar (kontrollpanel / kundservice) är bara mongis och förvirrande :) |
Kan tilläggas att jag väntar med spänning på nya kontrollpanelen från City Network!
Den de har idag saknar lite, som johan1234 säger, men den gör det den ska och är snabbnavigerad! Vi får se om de kan slå binero och loopia på fingrarna *håller tummarna* :) |
Citat:
Jag har själv ett domänkonto hos både Loopia och Binero, som jag som sagt är missnöjd med, därav tråden... |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
digi - kan bara hålla med och jag ser lika mycket fram emot det. :-) Lär förändra det mesta hos oss faktiskt.
Danielos - Absolut! Det är bara att ligga på :-) Kjette - roligt och driver hela branschen framåt. |
Väcker en gammal tråd... :)
Har haft mina domäner utsprida hos flera olika domänregistratorer men tänkte samla dessa på ett och samma ställe nu. Har kollat runt en del och tänkte använda Loopia. Dock hitta jag två problem med Loopia. , Man kan inte förnya tex .com, .net etc i mer än 1 år samt när man har betalt en domän så syns inte detta i Whois och i Loopias system förrän samma dag som domänen förfaller eller till och med dagen efter. Detta ogillar jag skarpt. Vill kunna förnya en domän i flera år samt vid betalning så ska Whois uppdatera skyndsamt. Jag frågade Loopia om detta och som det ser ut nu ska så blir det inga ändringar. Så min fråga, vilka ska man anlita för att hantera alla domäner man har och där man kan förlänga .com, .net etc i flera år samt där de uppdatera Whois skyndsamt? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hej Vår plan är att införa flerårsförnyelser för alla de toppdomäner vi erbjuder, där så är möjligt. Dock har och är efterfrågan låg vilket gjort att det tyvärr inte legat högst på listan. När det kommer genomföras vågar jag inte säga. Gällande att whois inte uppdateras när betalningen registreras så förstår jag dig. Där är det dock svårare för oss att ändra då det beror på vår leverantör. Men vi har diskussioner med dem så det är en aktuell fråga. /Jimmie |
Hade en konveration med Loopia och blev väldigt förvånad över de säkerhetsbrister som jag tycker kom fram.
Ska ta ett exempel: Om jag betalar en com-domän till Loopia en månad innan den ska förnyas så uppdateras Whois först samma dag som domänen förfaller eller dagen efter. Om jag ska vara trygg med att domänen verkligen blev förnyad så måste jag själv komma ihåg att kontrollera att den verkligen blev förnyad. För mig är detta ett generalfel hos Loopia när det gäller trygghet och säkert med domänförnyelser. Genom att Loopia har denna lösning så fungerar inte tjänster som Domainz.se eftersom larmen som kommer om att domänen inte är förnyad slutar komma när domänen har löpt ut. Givetvis vill jag att när jag har gjort min betalning på en förnyelse så ska detta synas på Whois snarast möjliga. Under min konversation med Loopia så dök ett annat problem upp. I Loopias kundzonen finns en lista över domäner som vi har aktiva. Om man inte betalar i tid så försvinner domännamnet. Detta är också ett säkerhetsproblem. Om jag har betalt men Loopias administrativa system fallerar och inte markera domänen som betald så försvinner den. Hur ska jag kunna veta att en domän är obetald/ej förnyad om det inte finns med i listan? I min värld så ska den finnas med i listan men markeras som förfallen/obetald tills jag aktivt väljer att ta bort den. Sen att de erbjuder ersättning för en domän jag har betalt förlängning på men som Loopia har missat att förlänga är totalt ointressant. Domänen kan vara värd klart mycket mer än 79:-. Är jag överdrivet säkerhetsmedveten eller har Loopia administrativa säkerhetshål när det gäller domänförnyelser? |
Det är inte bara där Loopia har haft problem med säkerheten. Så sent som för något år sedan så gick det alldeles utmärkt att komma åt andra användares filer på samma server om man kände till katalogstrukturen. Möjligt att de åtgärdat problemen nu men supporten brydde sig inte ett dugg om det den gången i alla fall.
Sen är det ju, som Loopia också påpekar ovan, det eviga problemet med externa beroenden som ställer till det för alla svenska webbhotell. Antingen händer inget alls när något skulle behöva förändras eller så dröjer det månader eller år. |
Citat:
Men den absolut enklast förklaringen kanske är att Loopia vill ha betalt en månad innan och förnyar precis när domänen löper ut? Det blir väldigt många små slantar som skramlar i kassalådan. :) |
Jag kan varmt rekommendera att inte använda Binero, i alla fall inte om ni har med ett större antal .se-domäner att göra, och i synnerhet inte om ni har flera konton (d.v.s. flera företag) med domäner.
Och herregud, att överlåta domäner via Binero är ett rent helvete. Deras support är under all kritik och verkar finnas en person på Registry som har minsta lilla koll, i övrigt verkar det mest vara... ja, jag ska ta och hålla käften nu för att inte förgylla forumet med en massa svordomar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson