![]() |
Vad är ett seoproffs hemlighet?
Hej,
Blev uppringd för ett tag sedan av ett seoföretag eftersom någon (inte jag) använt deras gratisverktyg online (som de naturligtvis loggar rubbet på och använder i marknadsföring). Ni räknar säkert ut vilka de är om ni inte gjort det redan. Säljaren så något som jag också läst om flera gånger på forum och bloggar mm och det var nåt i stil med: "Du klarar kanske att själv hamna på förstasidan på google med lite seokunskap, men ska du hamna etta måste du ta hjälp av ett seoproffs" typ. Vidare: "Ska du sedan hamna etta på ett populärt sökord får du kanske punga ut med 300.000 eller så". Kan vi bena ut vad proffsen gör så bra? Är det deras "outtömliga" källa av sajter som kan ge relevanta inlänkar? Eller sitter dom och suger på något seoknep som är som typ googles algoritm och som de aldrig skulle mynta något om i varken den sociala världen eller deras egna sajter? Ursäkta om frågan är ställd redan, jag provade att söka men hittade inget som passade mig riktigt. |
Det finns oerhört många saker man kan göra för att förbättra sin placering i Google. Antingen har man koll på detta själv eller så anlitar man någon, därav att det finns "proffs" precis som inom vilken annan bransch som helst. Däremot behöver man ju inte alls få alla sina kunder via sökmotortrafik. Det finns ju bara en förstaplats hur man än vänder och vrider på det.
|
Och dem kunde fixa en lösning för ca 1500-2000 i månaden som annars skulle kosta 300.000?
Om du orkar och har lust att bygga ett länknätverk bestående av en massa sajter så kan du komma långt. Bara du inte lägger alla på samma webbhotell. SEO-bolag bygger i stort sett länkar åt dig, inte nödvändigtvis relevanta utan i volym. |
Citat:
Ska man skapa fler än 40 sajter så kanske det är mer lönsamt att betala ett "SEO-proffs". Det tar ju trots allt ganska mycket tid att skapa och underhålla sajterna. |
Om man skall bli teknisk så lägg sajterna på olika C-nät / IP-nummer ja. Eller hos olika webbhotell.
95% av alla SEO-bolag bygger inte informationssajter åt dig. De lägger länkar på länkfarmar hos alla sina kunder... Bättre att i så fall skaffa någon som kan göra webbplatser åt en. |
Har du ett "nätverk" av 40 sajter kommer du inte långt om du försöker konkurrera på ett populärt sökord. Och att säga att seo-bolagen bara skapar skräplänkar är att generalisera rätt hårt.
Naturligtvis finns det seo-bolag med samma idé som McDonalds, dvs snabbt, enkelt, effektivt (dvs automatgenererade skräplänkar). Det finns andra som går igenom din sajt, både kodmässigt och innehållsmässigt, och genererar relevanta satelitsidor med länkar. Skillnaden blir lite som att jämföra en big mac med en trerättersmiddag på en fin restaurant. Båda "fungerar", dvs gör dig mätt, men det är ändå stor skillnad i kvalitet. Hur vet du vad du får? Det är jättesvårt, men fråga hur dom jobbar. Priset skvallrar också gärna. Om du går på en trestjärning restaurang och deras huvudrätt kostar 52 spänn blir man lite misstänksam, eller hur? |
Med "sitenätverk" menar ni då skräpbloggar som alla länkar till samma site? Det krävs det ju knappast någon expertkunskap för att sätta upp, bara ork.
|
Citat:
Jämför med bokföring. Du behöver inte anlita en redovisningsbyrå. De har inga magiska avdrag som du inte kan lära dig själv genom att läsa på. Men tycker du att bokföring är tråkigt, så bör du anlita en redovisningsbyrå. Precis som med bokföring så handlar inte SEO om att känna till ett "magiskt knep", utan det gäller att hålla koll på tusentals små regler. Vad gäller större seo-bolag så var Stefans jämförelse med McDonalds ganska bra. De stora seo-bolagen gör lika bra seo som McDonalds lagar mat. Det är massproducerad gegga som är långt ifrån optimal, men som fyller sitt ändamål i alla fall. |
Citat:
|
Några av SEO-proffsets hemligheter enligt mig är:
(han kan även vara en hon) |
Citat:
Jag har sett lite sånt här fortfarande men det har inte varit något som svenska seo-bolag ligger bakom. |
Citat:
Men visst, inte alla. |
Citat:
|
Citat:
Onpage-biten kan förvisso verka enkel för den som har (grundläggande) kunskaper om HTML. Problemet är väl att många inte har en aning om vad som sker utanför publiceringsverktyget, vilket gör även detta mycket svårt för dem att åtgärda. |
Citat:
Men... om det nu är så att de funkar för dessa SEO-bolag, samt att de är tydliga mot sina kunder om ev. risker samt att de får en (dold) länksida på sin sajt, så ser jag få problem egentligen. Jag förutsätter att kunden betalar för resultat, och uppnås detta genom länkfarmar, samt att SEO-företaget "garanterar" att de inte beblandas med "skumma" sajter, så ser jag som sagt få problem med metoden. Att anlita någon som skapar ett gäng sajter tror jag precis som du på. Det spelar i och för sig inte någon större roll om det är ett SEO-bolag som gör detta, eller om det är en vanlig webbutvecklare. Fördelen med SEO-bolaget är att de vet vad de pysslar med rent SEO-mässigt, vilket är sajtens syfte. Fördelen med webbutvecklaren är att du då får sajter som du äger och har full kontroll över. (Finns säkert SEO-ftg som ger full kontroll av sajterna också) |
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt. Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen? För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar. Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm. Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs? |
Citat:
På frågan om det känns dirty att vara SEO-proffs. Jämför med skvallerjournalister, de har lyckats intala sig att det de gör är av högsta kvalitet. |
Hej,
kw_wasabi ger som vanligt bra svar i frågan! För att gå ifrån ämnet en smula: - För tio-femton år sedan kunde du kasta ihop en medioker sajt och få mängder av inlänkar pga att utbudet av sajter var begränsat och folks benägenhet att länka vidare var stort. - Numer kan du utveckla en väldigt genomarbetad och bra sajt men kan ändå ha svårt att få folk att länka till denna. Dels pga av att utbudet av sajter är så stort och dels att folk tjänar pengar på sina sidor (försäljning, annonsering, affilliate-program AdSense osv) och därmed undviker att få folk att hoppa vidare till andra. |
Citat:
Håller helt med dig där. Till skillnad från förr så får jag väldigt få besökare via länkar från andra sajter. Detta trots att jag nu för tiden länkas från otroligt mycket mer likartade sajter. Det gäller både konstruerade och naturliga länkar. Jag är inte helt säker på vad det beror på. Att länkarna nu för tiden oftast är placerade i en text borde väl snarare öka klickfrekvensen än minska den? Kan det vara så att folk över lag klickar mindre på länkar, och istället Googlar sig fram till en sajt? Jag tror på din teori om annonser och mindre vilja att frivilliglänka, men i mitt fall så vet jag att länkarna finns där men ändå inte klickas på i samma utsträckning som förr. En klar majoritet av sajterna jag har länkar på är riktiga sajter vars syfte är att få trafik, inte några som skapats i syfte att länka ifrån. |
Citat:
|
Citat:
Seo-arbetare jobbar i ett system, inte mycket annat de kan göra. Tycker det finns ett systemfel med just länkar (offpage), onpage är ju lite mer transparent. Men å andra sidan vet jag inte vad som skulle kunna ersätta länkarna när sökmotorerna ska ranka sidor. Men det är ju något sjukt med just länkar och hur det fungerar nu idag. Det var det jag menade med att det måste kännas lite dirty för en offpage optimerare att sitta och generera en massa skit dag ut och dag in eller för den delen syssla med förhandlingar om vad det kostar att hamna med en länk åt en kund på en PR8 sida. Dessutom är det ju ett system som inbjuder till att sänka relevansen starkt, relevansen måste på sikt vara det allra viktigaste med en sökmotor. Är man en van google användare ger mig fanken på att man börjat tröttna på att samma (ej relevanta) sajt kommer upp som etta inom det område man gillar eller är verksam i. Ordnar inte sökmotorerna detta så tröttnar snart besökaren och vem har vunnit då? Till sist, läste precis på ett annat ställe om att det gnälldes att det svårt att komma förbi wikipedia i serpen, den var en bromskloss mot plats 1. Det torde finnas en anledning och det är att den är relevant för sökningen, ger besökare kanske hela eller delar av vad de vill ha, frågan är hur många serp jagare som tänker på det, att verkligen kunna erbjuda innehåll med substans i! |
Alltså visst. Grunderna som att en <title> tag är bra att ha och <h1> är viktigt att använda kan nog de flesta som pysslar med webb. Det är ju ändå på Novice-nivå men det du betalar för är ju de avancerade kunskaperna som ett proffs besitter.
Det finns så sjukt mycket On-page optimering som man kan göra, detaljer finns det gott om. Man betalar också för deras kontaktnät, för att de kan skaffa bra; KVALITÉ-länkar till en. Detta känns som en löjlig diskussion, ungefär som de som inte förstå hur en hemsida kan kosta 50.000 KR. Man betalar för vad man får och affärsnyttan i det. Efterfrågan för SEO är stort. |
Ja, men du missade iaf min poäng Marcus.
Dels så har jag inte hackat på seoproffsen som grupp, de försöker ju jobba så bra som möjligt efter systemet de lever i idag. Systemet verkar det dock finnas fel i. Sedan har jag inte ifrågasätt deras arvoden. Kvalitélänkar, det har jag sökt efter men inte funnit särskilt många när jag kollat igenom några referenssidor hos några seobolag, kan ni ge några exempel, det skulle vara schysst att se några jobb på detta (jag är ärlig här alltså)! |
Citat:
Citat:
SEO kan i värsta fall vara lite dirty. Men till största delen så handlar det om att plugga regler och att vara lite smart och kreativ. När man märker att man är smartare och mer kreativ än andra så känns det inte särskilt dirty, utan bara allmänt bra. Ett exempel är tex din fråga om varför du inte hittar några bra inlänkar till sidor som köpt SEO. Någon SEOare har helt enkelt lyckats överlista dig och tycker förmodligen att det är ganska roligt. Återigen så vill jag dock påpeka att den SEO som de stora bolagen tillhandahåller till låga priser i bästa fall kan jämföras med McDonalds hamburgare i kvalité och pris. Man får det man betalar för. |
Jag ville ha reda på om seoproffs har några hemliga trix.
Och det är ju kanon Gustaf för nu gav du ju några! Hur mycket sådan SEO görs aktivt på beställning, är det vanligt? Alltså kvalitetsinlänkar och till och med så att man sopar bort spåren efter sig. Om någon undrar så är jag intresserad av ämnet och vill komma dit hän att jag lär mig lite mer om det, ok? Riktigt bra SEO verkar ju inte så dirty ändå då. |
Besök www.seoforum.se, där lär du dig massor om seo om du är intresserad
|
Tack Swecat, har hängt där en del också men bredden som finns är på wn tycker jag är bra.
Vilka seo-bolag är "kungar" i Sverige idag på seo? Ex, vilka skulle typ Ericsson eller skatteverket anlita för ett sådan uppdrag? |
Citat:
|
Stora företag anlitar inte dem som är bäst utan dem som har bäst säljare.
|
Myndigheter jobbar inte alls med SEO, de klarar sig på sitt varumärke.
|
Nu vet jag inte så mycket om andra - jag kan bara svara för mig själv här.
Efter att ha jobbat med SEO under 5 års tid nu så har man samlat en hel del erfarenheter. Visst kan man lära sig grunderna på några kvällar men jag skulle kunna lista några exempel på saker som är de lite mer svåra inom on-page (jag erbjuder inte off-page) som kräver erfarenhet: - När man gör en sökordsanalys att ge rätt rekommendation på sökord att satsa på baserat på vad det skulle ge och möjligheterna att nå hög placering för just den sajten och företaget bakom sajten. - Långsiktig strategi för större sajter, vilket innehåll de ska satsa på osv. - Bedöma om det är värt att byta domännamn/URL-struktur eller inte baserat på avvägning av negativa och positiva fördelar. - Lösning av allt dubbelt innehåll för sajten med hjälp av tekniker som avancerade 301-regler, rel canonical, robots.txt, meta noindex osv. - Lägga fram lösningar till innehåll som är svårt att indexera - till ex AJAX. - URL-omskrivning med mod_rewrite är även knepigt ibland. - Rekommendationer för att öka indexeringen av undersidorna och få de att ranka högre. Jag har haft ett flertal kunder med tiotusentals undersidor med unikt content som behöver ranka högre. Sådant kräver att man tänker till lite rörande den interna navigeringen. - Rekommendationer hur man får sajten snabbare. |
Citat:
|
Citat:
Vilket jag tycker är ganska korkat eftersom att bygga bra hemsidor som validerar och är genomtänkta är en form av seo. |
Citat:
Off-page behöver de nog inte bry sig så mycket, men de borde kolla så att deras publiceringsverktyg genererar korrekta rubriktaggar och inte anänder gammal HTML (font, width, font-color m.m.). Även möjligheten att enkelt kunna förstärka vissa ord i texterna, vilket gör det lättare för både besökare och sökmotor att få en uppfattning om vad texten handlar om. Min uppfattning är att myndigheter fortfarande förlitar sig på informationsblad m.m. för att marknadsföra sig. Nu för tiden tror jag att det naturliga för många är att googla efter information, och då är det viktigt att de syns tydligt i sökresultaten. Det finns nog behov av en SEO-kunnig person på varje myndighet. |
Visst skadar det aldrig men behovet av traditionell SEO är extremt mycket mindre på en myndighet och dessutom har de en skyldighet att spara på skattepengarna.
|
Håller med... Om man till exempel som CSN (som nämndes tidigare) har PR8 och närmare 30 000 inlänkar, så behöver man kanske inte kämpa stenhårt med Off-Page SEO.
Att jobba med On-Page SEO är däremot vettigt, kanske inte i första hand för att man ska ranka högt i sökmotorerna, utan för att sökmotorerna ska ge mig RÄTT INNEHÅLL. |
Citat:
Det är en balansgång de får gå. Att avskaffa offentlighetsprincipen skulle säkerligen spara stora summor av skattebetalarnas pengar. Men hur många är mot ett avskaffande, och tycker istället att pengarna spelar mindre roll? |
Det vi här kallar onpage seo, dvs att bygga bra sidor som det är lätt att hitta på både för besökare och sökmotorer, kallar man på en myndighet användbarhet :-), och det jobbar man mycket med. Så egentligen jobbar man med SEO, man kallar det bara något annat.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson